Stránka 2 z 2

Napsal: 14 led 2015, 03:30
od helios
Funkčnosť alternátora s externým reglerom vyskúšaš nasledovne:
Vezmi žiarovku 12V (24V) podľa palubného napätia auta 21W, prirob si k nej dva káble. Jeden pripojíš na +pól (akumulátor), druhý na svorku DF (budenie) alternátora. pripojíš V-meter na + a - akumulátora. Naštartuješ motor. Ak bude žiarovka svietiť (nebude naplno) a na pripojenom voltmetri začne stúpať napätie, bude vadný regler. Môžeš aj svorku DF odpojiť od reglera, aby si vylúčil skrat v ňom. Ak ti žiarovka, zapojená medzi +bat a DF na alternátore svietiť nebude pri zapnutom zapaľovaní, najskôr budú zodraté uhlíky na budení alt. Potom môžeš túto žiarovku zapojiť medzi výstup reglera (ktorý si odpojil zo svorky DF alt. a kostru (-pól aku). Po zapnutí zapaľovania by sa žiarovka mala rozsvietiť (nie naplno). Ak sa nerozsvieti, buď je vadný regler, alebo nemá napájanie samotný regler.
U nových, integrovaných reglerov sa tieto merania robia ťažšie, lebo výstup budenia ide rovno na uhlíky a bežne nie je prístupný zvonka. Ale u nich býva najčastejšie porucha v zodratých uhlíkoch. Ak ale alternátor dáva prúd, ale málo, zvyčajne sa pritom aj prehrieva, môže byť prerazená niektorá dióda v usmerňovači vnútri alternátora. Potom nastupuje rozborka alternátora a meranie jednotlivých diód, ale to už je iný príbeh... :)

Napsal: 14 led 2015, 04:13
od EKKAR
Setkal jsem se i s případem, kdy altík nedobíjel, respektive dobíjel málo - auto felina kombi, motor 1,3MPi 50kW, kontrolka dobíjení sice nesvítila, ale světla "mžouraly" podle otáček a auto často odmítalo startovat kvůli málo nabitý baterii. Osobně jsem na altíku měnil regec v podezření, že je vadnej nebo že má krátký huhlýki - nepomohlo. Skutečnou příčinu odhalil mechoš při výměně sedranýho klíňáku - altík byl skoro zadřenej, rukou jím šlo sotva otočit, neřkuli aby se naprázdno po roztočení rukou ještě chvíli dotáčel. Výměna ložisek všecko opravila...