Stránka 2 z 4

Napsal: 01 kvě 2008, 14:44
od Lukas-Peca
Vždyť jsou tam ty lamely krásně vidět, podívej se pořádně.
Mně to ale nepřijde jako komutátor. Vypadá to spíš jako obyčejný kroužek, ale rýhovaný. Jinak - krásná věc.

Napsal: 01 kvě 2008, 15:23
od rezis
Toto neni komutator pro rypalisty. Myslim ze to je sberny krouzek nebo tak nejak. presny nazev bych kecal.

Napsal: 01 kvě 2008, 15:24
od rezis
Toto neni komutator pro rypalisty. Myslim ze to je sberny krouzek nebo tak nejak. presny nazev bych kecal.

Napsal: 01 kvě 2008, 16:08
od janousek
Hmm, až teď jsem si všiml, že za tím červeným je něco jako komutátor. Tak to z praxe neznám. Pouze bez komutátoru se třemi kroužky. Měli jsme takový motor doma.

Napsal: 01 kvě 2008, 17:52
od camaro
Ano, od cerveneho pasika dozadu sa tiahnu lamely po celom obvode.

Napsal: 01 kvě 2008, 18:03
od mtajovsky
Ty 4 sběrací kroužky jsou normální vývody z hlavního vinutí - 3 fáze a střed hvězdy. Buzení bude přes komutátor do rotoru. Příčina, proč není buzení přímo do statoru může být v kompenzaci reakce kotvy. Na vývody D-O bych připojil ss napětí opatrně přes reostat, nastartoval motor a změřil napětí jdoucí ze sběracích kroužků. Napětí vznikající ve stavu zkratovaného buzení je dáno remanencí. Toto startovací napětí se po usměrnění může přes reostat přivést na budící vinutí a tím generátor řádně nabudit.

PS: před zatížením generátoru bych zkontroloval sběrací kroužky hlavních vinutí a jejich kartáče, jestli mají dobrý kontakt a přítlak. Špatný kontakt povede k jiskření až k oblouku a může kroužky a kartáče zničit.

Napsal: 01 kvě 2008, 18:13
od camaro
zhodujem sa s tym, prave som dostal tu istu radu od kantora el. pohonov.
napojit D.O na bateriu, cim komutator pracuje ako striedac a tak nabudit.
Nic mi neostava len to vyskusat

Napsal: 01 kvě 2008, 21:44
od dolac
camaro píše:Ano, od cerveneho pasika dozadu sa tiahnu lamely po celom obvode.
Aha, tak konečne to vidím aj ja. Ta fotka nebola naozaj bohvie čo. Je tam vidieť iba malý kúsok komutátora.

Napsal: 02 kvě 2008, 19:54
od camaro
vyskusal som nabudit regulovatelnym zdrojom 0-12V (svorka D,O) pomocou nabijacky autobaterii. Zdruzene napatie pekne nabehlo na 70V. Na stitku je udaj 40 5,2 takze to asi bude budiace napatie. Kratko som prepojil budenie na vystupne fazove napatie a ihned vybehlo na 150V.
Takze mohlo by sa budit aj vystupnym napatim s nejakym obmedzovacom resp. delicom na 40V.

Napsal: 02 kvě 2008, 22:23
od helios
V 50-tych rokoch sa robili aj alternátory, ktoré boli budené do statora, z rotora sa odoberal prúd cez 3 zberné krúžky. Jeden taký som mal, budenie statora 80V/1A, výstup 3x220V pri 1500ot/min., 3.6 kW, váha skoro metrák... :-)

Napsal: 03 kvě 2008, 15:50
od FERYACT
Do buzení se dává cca 1% energie 3f výkonu proto je častější buzení
do rotoru.Buzení přes komutátor ale nechápu.Rotor přece musí vytvářet
pole o 2,4,6 pólech které bude rotovat a tím vyrábět napětí
To M.tajovský:z výkladu dne1/5 jsem pochopil že stator nemá svorky
takže není potřebný?

Napsal: 04 kvě 2008, 01:36
od mtajovsky
FERYACT píše:Do buzení se dává cca 1% energie 3f výkonu proto je častější buzení
do rotoru.Buzení přes komutátor ale nechápu.Rotor přece musí vytvářet
pole o 2,4,6 pólech které bude rotovat a tím vyrábět napětí
To M.tajovský:z výkladu dne1/5 jsem pochopil že stator nemá svorky
takže není potřebný?
To je jedna možnost. Rotor bude vytvářet pole, které nerotuje, protože dochází k přepínání budících cívek pomocí komutátoru tak, že pod proudem je vždy cívka připojená na kartáče. Protože kartáče mají pevnou polohu, bude mít i pevnou polohu magnetické pole. Pole se uzavírá přes magnetický obvod statoru. Naproti tomu cívky hlavního vinutí rotují a nepřepínají se, a proto se v nich indukuje napětí střídavé.

Musel bych ten stroj vidět, jsou i další možnosti. Je možné, že buzení je do statoru a do rotoru jde jen pomocný kompenzační proud, který kompenzuje reakci kotvy. Jak jsou zapojena vinutí by mohl říci původní tazatel.

Napsal: 04 kvě 2008, 10:03
od dolac
To Camaro: Tie štyri svorky je naozaj vyvedené vinutie rotora cez krúžky? Premeral si to? Napadlo ma či to je naozaj asynchronný motor. Čo keď je to synchrónny generátor s nevyjadrenými pólmi. Viem si predstaviť že js. budenie je privádzané na krúžky a statorové vinutie je vyvedené na svorkovnicu. Napájanie budiaceho vinutia js. prúdom môže byť realizované priamo z komutátora a to môže byť vo vnútri prepojené. Nie je potom potrebný externý zdroj. Na dve svorky D,O sa môže pripojiť napr. externý reostat, ktorým sa reguluje budiaci prúd. (Môže byť napr. zapojený medzi krúžky a komutátor).
Nie som si celkom istý, ale myslím, že krúžkové asynchrónne stroje majú iba 3 krúžky pre zapojenie spúšťacích reostatov. Tieto štyri krúžky by mohli naznačovať, že sú to dva páry budiacich cievok synchrónneho generátora.
Ako generátory sa skôr používali asynchrónne motory s kotvou nakrátko.

Napsal: 04 kvě 2008, 20:39
od FERYACT
To mtajovský:Původní tazatel si dělá legraci a neuvádí přesné údaje.Není třeba mu pomáhat.Nikdy bych nenavrhl generátor tak abych do rotoru
pouštěl přes komutátor ss proud abych mohl vytvořit stacionární mag. pole
ale navinul bych cívky na statoru a napájel bez kluzných kontaktů.

Napsal: 04 kvě 2008, 21:52
od camaro
samozrejme som premeral vsetky svorky a dokonca som mal este odbornejsiu pomoc. Neviem o co niektorym prispievatelom ide.
Proste potrebujem vyriesit problem budenia 3f generatora, ktory v takom stave pracoval do 60 tych rokov a odvtedy lezal v garazi. Chcel som vediet ci niekto nemal podobny problem a poradil mi pri ozivovani. Ak sa niekto nato nechyta nech sa neozyva, velmi rad dam si odborne poradit. Ved nato je to forum, s ktorym som nadmieru spokojny.