Stránka 2 z 4

Napsal: 02 čer 2009, 07:36
od tyristor
K tej kontrolke dobíjania - na palubnej doske je to kontrolka, ktorá je zobrazená ako akumulátor? Svieti vtedy, keï budiacim vinutím prechádza prúd z akumulátora alebo inokedy?

Napsal: 02 čer 2009, 09:40
od rolandt
k tej kontrolke, je to ziarovka zapojena medzi plus pol baterie a vyvod z alternatora ktory sucasne napaja budenie. ak svieti tak z alternatora, regulatora dostava kostru a z baterky plus. ak su napatia rovnake, takze alternator dodava prud, na tom vyvode pre budenie je napatie rovnake ako na aku, ziarovka nesvieti.
ak za chodu motora trocha preblikava, moze to znamenat nedostatocne nabijanie, alebo prebijanie. treba merat rozdiel napatia a podla toho hladat bud zly kontakt, diodu, regulator, uhliky.
alebo lozisko v alternatore.

Napsal: 05 srp 2009, 20:40
od tyristor
Môže mi niekto objasni￾ po fyzikálnej stránke, preèo je z alternátora možné odobera￾ len urèitý max. prúd a aj pri skrate ho nemožno prekroèi￾?

Napsal: 05 srp 2009, 22:04
od EKKAR
Proud omezuje podle Ohmova zákona VNITŘNÍ ODPOR ZDROJE A ZÁTĚŽE - tedy součet odporů v celém obvodu. Dále je výstupní výkon generátoru omezován množstvím mechanické práce, kterou je možné na jeho hřídel přivést z poháněcího stroje - motoru, takže pokud zkratuješ alternátor, jednak bude jeho výstupní proud omezen součtem odporu vinutí a dynamického odporu diod v usměrňovači a dále i tím, že zatížený alternátor bude klást své řemenici takový odpor, že může dojít i k prokluzu řemene po řemenici - prostě alternátor bude odběrem natolik brzděn, že řemen proklouzne a nepřenese tak dostatek výkonu k dalšímu navyšování proudu.

Napsal: 06 srp 2009, 09:18
od tyristor
Na akú hodnotu max. prúdu sú konštruované alternátory v dnešných autách? Sú to rovnaké hodnoty pre 12V a 24V sústavu?

Napsal: 06 srp 2009, 19:59
od EKKAR
Běžně je to kolem 55A až 72A (osobáky), náklaďáky mají i víc - 100A běžně. A napětí není 12 a 24V, ale 14,5V a 28V - aby to bylo schopné nabíjet baterku.

Napsal: 06 srp 2009, 20:47
od Mendor
Jen pro doplnění, dnes se v osobních autech používají spíše 90A a 120A i více.

Napsal: 06 srp 2009, 22:10
od tyristor


Napsal: 25 lis 2009, 17:46
od tyristor
Akými otáčkami sa otáča rotor alternátora pri voľnobežných otáčkach motora? Je to cca 3 000 ot/min?

Napsal: 25 lis 2009, 18:12
od breta1
1. Odebirany vykon z motoru alternatorem je dokonce o neco vetsi nez UxI
2. Alternator muze dodavat i max. proud [napr pri predchozim dlouhem startovani a pote po zapnutych vsech spotrebiciu].
3. Remenice je 1 ku dvema, takze napr volnobeh na klikovce 750 ot je 1500 na alternatoru

Napsal: 25 lis 2009, 18:35
od tyristor
breta1 píše:3. Remenice je 1 ku dvema, takze napr volnobeh na klikovce 750 ot je 1500 na alternatoru
Tento pomer je taký u väčšiny/všetkých dnes vyrábaných aút alebo sú tam významnejšie rozdiely?

Napsal: 25 lis 2009, 18:58
od EKKAR
Ten poměr se pohybuje od 1:1 do 1,5:1 (do rychla) - důvodem jsou nejvyšší povolené otáčky alternátoru a na druhé straně i minimální otáčky, při kterých je alťas schopný dodávat aspoň tolik proudu, aby utáhl klidovou spotřebu auta s motorem na volnoběh - cca 5-10A. Při volnoběžných otáčkách moderních motorů kolem 900-1000/min a při běžné hodnotě "náběhu" charakteristiky alternátoru kolem 1200otáček na jeho hřídeli vychází převod kolem 1,33:1. Větší převod by znamenal, že při maximálních otáčkách motoru v oblasti 5000-6000/min by se alternátor otáčel i více než 10 000x za minutu, což zase klade konstrukční oříšky na kartáče/kroužky, ložiska a vyvážení rotoru...

Napsal: 25 lis 2009, 19:23
od tyristor
Ako je to u nákladných vozidiel a autobusov, kde sa pohybujú max. otáčky motora len okolo 2 500 - 3 000 ot/min? Tam býva ten prevod vyšší?

Optimálna účinnosť alternátorov v aute je nastavená na f = 50Hz?

Napsal: 25 lis 2009, 20:05
od EKKAR
Všecko je závislé na konstrukci samotného alťasu a na kombinaci (typově) konkrétní motor x konkrétní alternátor. Ale pokud je nejběžnější alťas 3fázový, se 12 nebo 16pólovým rotorem a má provozní rozmezí otáček 1 500-10 000, rozhodně se nedá hovořit o optimalizaci pro 50Hz...

Napsal: 08 dub 2013, 20:07
od kminous6
Dobrý den, mám Isuzu Trooper r.v.1987. Po bouračce se koupila nová kasle a vše se přendalo do ní, od té doby zde nefungoval otáčkoměr, podle veškerých rad jsem se tedy pustil do altíku (zapojení do hvězdy) a vyvedl jsem si od jedné z cívek kontakt do otáčkoměru a funguje. Akorát ukazuje málo :/. Dostal jsem další rady, že bych mohl signál přivést ze středu hvězdy, nebo od svorky D+. Tak jestli by jste mi moli poradit vy, abych se do toho nepouštěl nadarmo ;/. Ještě mě napadlo otáčkoměr rozdělat a zkusit ho nějak poštelovat, ale není tam nikde žádný trimr, nebo potenciometr, ale jsou tam čtyři odpory, ale nebudu se do toho radši víc vrtat, jestli mi poradíte něco jiného. Předem děkuji za odpověď.

Ještě jedna věc, když jsem signál proměřil multimetrem, tak mi to ukázalo něco málo přes 6V, tak nevím jsetli to tak má opravdu být.