Stránka 2 z 3

Napsal: 15 kvě 2009, 23:54
od no_-_name
šak to je "klasika", vyrábí Elektrosvit Ostrava ještě dnes, i díly dostanete :)

Mě se moje někde ztratila při stěhování, sakryš.

Napsal: 16 kvě 2009, 00:17
od jakub199
tak tak presne oni , no jeden čas bol problém so žiarovkami neboli ani do starých typov 2-vláknové ani do týchto tu sú dve 1-vláknové a s tými do diaľky bol problém. Momentálne tam sú už nejaké a stačia (rieši sa len údržba tej prieskumnej štôlni uvidíme čo dajú keď sa bude riešiť veľká diera )

Napsal: 16 kvě 2009, 10:02
od patt_01
Tak sem nabil ty články, nabíjel jsem asi 15hodin, ale proud byl skoro pořád stejně velký. Hladina elektrolytu je asi těch 10mm nad horní ryskou, myslim že když necham baterku déle plynovat, tak se něco odpaří, ale raději se zeptaam odborníků...

Napsal: 16 kvě 2009, 11:11
od jakub199
Síce nejesom odborník ale aký tam je ten prúd ? ako je to pekne popísané už v spomenutom odkaze http://speleoklub.webpark.cz/nicd.htm tak teba sa v tej tabuľke týka to predĺžené nabíjanie (30 hodín 1A). Tak by som to nechal ďalej tak nabíjať čo bude treba to sa odparí ,no pravda je ja to že si tam toho nalial trochu dosť na budúce po nabití naliať len po tu spodnú čiarku jemu to bude stačiť.

Napsal: 16 kvě 2009, 11:36
od patt_01
Proud nevim jakej tam teče, jsou tam měřáky, ale nejsou ocejchovaný...

Napsal: 16 kvě 2009, 11:48
od Crifodo
Bez znalosti proudu je údaj o nabíjecí době úplně bezcenný, to nemá co dělat s odborností ale se základy logiky.
Do čánku potřebuješ dodat náboj Q (A*h) krát účinnost článku, tedy u alkalických asi 140-150% kapacity.
Takže údaj jen o nabíjených hodinách má cenu hlásit tak leda na lampárnu.
napětí na článcích taky nejsi schopen změřit?

Napsal: 16 kvě 2009, 12:20
od patt_01
Tak jsem ocejchoval měřáky, provedl měření a vypadá to takto:

trojice článků NKDU11: proud cca. 600mA napětí na každém článku 1,55V
trojice článků NKDU10: proud cca. 250mA napětí na prvním článku 1,55V, druhém 1,62V, třetím 1,66V

Včera byly proudy trochu větší, odhaduji že NKDU11 byl 1A a NKDU10 byl 0,5A, nechám to dobíjet do zítřka a uvidím co to udělá.

edit// poupraveno napětí na NKDU10

Napsal: 14 lis 2010, 11:50
od petr1991
zdravim, mam doma baterii s clankami NKDU 10 R, napeti na nich je skoro nulove (0,1V) a chcel by som vymenit elektrolyt, neviem ale jestli to mam urobit hned alebo predtym baterii nabit a vybit, nevim co bude lepsi. Mozem hydroxid vymenit aj v temto uplne vybitom stave?
Mam v tem zmatek, protoze nekde pisali, ze elektrolyt vyminat pri vybitej baterii (1V/clanek).

Napsal: 14 lis 2010, 22:41
od Crifodo
vylej starý elektrolyt, naplň články destilkou, nech den, vylej, to celé dvakrát nebo třikrát, pak tam nalej KOH v patřičné hustotě a po krátkém nabití bude napětí zas OK, tyhle baterie jsou skoro nezničitelné.

Napsal: 15 lis 2010, 10:19
od Tiger_T
Destilkou neproplachovat. Jedině novým elektrolytem s hustotou 1,21g/cm3. Pokud tam naleje destilku, tak po nalití nového elektrolytu mu ta destilka hezky zředí. Hustoměrem to ve článku nezměří - je tam jen pár mililitrů elektrolytu.

Napsal: 15 lis 2010, 13:13
od EKKAR
NiCd důlní akučka zásadně vyplachovat jedině přefiltrovaným starým elektrolytem - ne destilkou. Důvod už tady padl, vymeje se louh ze separátorů, ve kterých je nasáklý a zředí se tím pak nová náplň. Minimální hustota elektrolytu je 1,16g/cm3 - když má míň, musí se měnit.
Ty rysky na plášti akumulátoru jsou kontrolní - když se plní, tak se nalívá jen po tu spodní, nechá se vsáknout a dolívá se - stačí asi tak 4x po hodině, vždycky po spodní rysku. Při nabíjení se mění objem elektrod, který "presuje" separátory a vytlačuje z nich elektrolyt - jeho hladina tím zdánlivě stoupá. Po dosažení horní rysky by se mělo nabíjení nejpozději ukončit - je to taková laická kontrola stupně nabití.
Jinak tyhle akumulátory jsou hodně citlivé na kysličník uhličitý - z louhu jeho působením vzniká uhličitan a elektrolyt tak degraduje. Proto se nesmějí při nabíjení otevírat zátky, ale pro případný únik plynů jsou v nich jednosměrné ventilky. Ze stejného důvodu nesmějí zůstávat delší dobu (>1hodina) vylité, bez elektrolytu. Naopak jsou necitlivé na mráz - mají v sobě tak málo vody, že jim zmrznutí neuškodí a po rozmrazení jsou schopné dál fungovat.

Napsal: 16 lis 2010, 19:01
od petr1991
OK, dik za info, takze len vymenim elektrolyt bez nejakeho nabijana a snad to pujde... A moze jako nabijacka k temu sluzit 7805ka alebo skor 7806ka (v svitilne je zabudovana dioda - ubytek) s nejakym prudovym obmedzenim (napr. jak je na obrazku tu http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=31928 alebo radsi s LM317) alebo mate lesi napad? Nevite co je v tych origo nabijackach?

Napsal: 16 lis 2010, 21:24
od EKKAR
Nabíjí se to zdrojem proudu - a hlídá se dosažené napětí. Nominální je sice 1,2V/článek, ale při nabíjení proudem 0,1C může vystoupit až na 1,45V, některé prameny uvádějí dokonce až 1,5V na článek. Toto napětí je samozřejmě naměřitelné pouze při připojeném nabíječi, po jeho odpojení poměrně rychle klesá k 1,3 až 1,2V na článek, které si drží až do vyčerpání zhruba 95% disponibilní kapacity - pak velmi prudce "lehne".
U článků nabíjených velkým proudem (> 1C) se objevuje "delta peak", kdy napětí na článku po dosažení plného nabití mírně poklesne - inteligentní nabíječky tento pokles využívají jako signál k ukončení nabíjení, při malém nabíjecím proudu je ale tento pokles málo výrazný.

Napsal: 26 úno 2012, 18:07
od camel1cz
Díky za cenné info o této baterce. Také sem jednu vyhrabal, ale bohužel k ní nemám nabíječku - máte někdo tip, jak něco přiměřeně složitého zbastlit popř. za rozumný peníz koupit?

Dále asi nebude v dobrém stavu elektrolyt - nemáte někdo na prodej? Ty hydroxidy se těžko shání a ještě řešit hustotu atd. nejsem chemik...

Díky moc.

Napsal: 12 dub 2021, 12:23
od Behemot
Jak teda v praxi nejlíp měřit koncentraci těch článků? pH metrem a přepočíst? Nebo hustotou a přepočíst? Nebo eště jinak?

Dočetl sem se že by elektrolyt měl být 30% roztok, je tak?

Taky někdo doporučuje na vyplachování používat sodnej, a až pak na funkci draselnej.