Stránka 2 z 4

Napsal: 01 bře 2010, 18:26
od EKKAR
Každopádně - při křísení jakékoliv techniky starší jak 20 let by mělo být samozřejmostí, že se vymyjí ložiska benzínem a použije se nové mazivo - ať tuhé, nebo plastické, nebo kapalné. Ten prach tam prostě za ty roky zaleze a těkavější složky všech maziv prostě vytěkají...

Napsal: 02 bře 2010, 11:51
od Kryst
To nemajd: Možná jste mě dobře nepochopil. Motorek není řízený proudem nebo napětím přes nějaký tanzistor, ale jedině frekvencí, - protože je to synchronní motor. Také jej není třeba rozdělávat (kromě hrubé mechanické závady)- má dlouhou životnost.

Potíže z rozbíháním talíře jsou nejčastěji - tření v ložisku talíře,
- nebo startovací rozběhový obvod.

Tranz. KF508 tvoří koncový stupeň stabilizátoru napětí pro napájení generátoru. (Pro dlouhodobou stabilitu kmitočtu - otáček). Tranz. rozběhového obvodu je T14 (KC149).Ale může jít i o některou součást kolem. Na př. elyt C19 - 20uF.

Nezapomeňte tu zkoušku rukou. podle chvění poznáte správnou funkci i bez měřících přístrojů.

Píši to proto, že ta funkce rozběhového obvodu u synchronních motorů není běžně známa.

Napsal: 03 bře 2010, 22:35
od nemadj
Kryst mimo jiné píše:To nemajd: ...Ale může jít i o některou součást kolem. Na př. elyt C19 - 20uF.

Nezapomeňte tu zkoušku rukou. podle chvění poznáte správnou funkci i bez měřících přístrojů.

Píši to proto, že ta funkce rozběhového obvodu u synchronních motorů není běžně známa.
Zdravim, ten Vami doporucovany test som vyskusal, no ten nabeh tam citelny nie je, jednoducho povedane, citit kmitanie motorku, ale ze by to malo nejaku snahu nabehu som nezistil, bud to ide alebo nejde. Kedze som vylucil lozisko, ktore je nanovo spravene tak rozmyslam o vymene Vami doporucovaneho tranzistoru. Elektrolyt 20mikroF som premeral a vyzera byt v poriadku. No pre istotu pojde novy aj ten. Avsak, mal by som otazku, KC149 uz nie dostupne v predaji, odporucili mi vsak nahradu BC549C539, myslite si, ze je to adekvatna nahrada?

Napsal: 03 bře 2010, 22:51
od EKKAR
Ta BC549 na místě KC149 naprosto v pohodě vyhoví. Na místo stabilizačního KF508, který vydržel jen 1W kolektorové ztráty (a 2,5W s IDEÁLNÍM CHLAZENÍM) bych ale radši zapojil BD135 (137,139) s odpovídajícím chladicím profilkem - bude to spolehlivější. Jen pozor na jiné zapojení vývodů, KF má bázi uprostřed a emitor označený výstupkem na pouzdru, BD má uprostřed KOLEKTOR.

Napsal: 03 bře 2010, 22:56
od pole
Dneska som tento gramec dostal darom. Ma bohuzial padnuty tanier (kraj voci stredu asi o 2,5mm) zajtra to idem sustruzenim zarovnat uvidim ako sa podari :) Inak pekna masina.

Napsal: 03 bře 2010, 23:26
od nemadj
nejako som to nepochopil...co sa ti ten tanier preklopil?....skus popisat lepsie

Napsal: 03 bře 2010, 23:30
od pole
Hi Fi gramce od tesly litovel (tie vysej triedy) maju taniere nie lisovane z plechu ako napr HC16 ale liate z dakej pochybnej zinkovej zliatiny ktora sa vekmi (pravdepodobne koli vnutornemu pnutiu) deformuje. Taniere padnu akoby okrajom dole. Rovnaky probllem mam s mojou MQ600kou.

Proste ten tanier ma casom tvar sosovky spojovky je taky vypukly. Zistis to ak ho polozis na rovny stvol alebo podobne, pripadne ked padne az tak ze bude drhnut o chasis grama. (ten moj uz drhne)

Viac tu:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... uty+tanier

Napsal: 03 bře 2010, 23:46
od nemadj
to pole
Aha, uz chapem.....chlapy, furt mi da niekto chrobaka do hlavy, ze mam problem.....a sakra, tiez si mi ho dal.....ten tanier smajdal aj mne, v oboch rovinach....prvu som vyriesil prelisovanim a osustruzenim subtaniera....druhu zatial nemam.....tanier mi pripada ako vajce....ale to je len dojem podla stroba...neviem aku mas verziu MC400ky, lebo vraj boli udajne dva typy....1-mala v strobe cisla otacok a 2-mala v strobe gulicky...ja mam asi MkII :D ....cize gulicky....a tie nebehaju len dopredu, dozadu, v super stave stoja :wink: , ale sa kolisu aj zo strany na stranu....alebo druha verzia mala inu kozistenciu taniera?

Napsal: 04 bře 2010, 11:41
od pole
Ja mam napriklad aj pomali 40rocny (rv. 1973-74) NC440 a tanier ako novy ale vela ludom tiez popadal. Asi nemali vysperkovane technologiu liata a niektore serie sa im skratka po rokoch zbortili...

Napsal: 04 bře 2010, 13:00
od EKKAR
Někde jsem četl, že to byl následek "inovace" v technologii výroby talířů - před lisováním i po něm bylo potřeba polotovary ohřát = ŽÍHAT, aby se odstranilo vnitřní pnutí v materiálu. Nějaký chytrák navrhl, aby se kvůli úspoře energie žíhání vypustilo nebo aspoň výrazně omezilo... Na nově vyrobené talíře to nemělo zdánlivě žádný vliv, rozpadat a bortit se začaly až po uplynutí několika dalších let...

Napsal: 04 bře 2010, 17:30
od Atlan
hold kapitalisti a cina uz v tedy :D 2roky a dost :D

Napsal: 04 bře 2010, 17:48
od masar
O.T. Může být na kurvítko podána patentová přihláška? :wink:

Napsal: 04 bře 2010, 20:05
od pida_m
...velmi aktuální otázka.
Mì táta vždycky øekne že sem to sice udìlal rychle, ale zato blbì !

Napsal: 10 bře 2010, 21:52
od nemadj
Kryst píše:To nemajd: Možná jste mě dobře nepochopil. Motorek není řízený proudem nebo napětím přes nějaký tanzistor, ale jedině frekvencí, - protože je to synchronní motor.... ....ta funkce rozběhového obvodu u synchronních motorů není běžně známa.
Konecne som sa zas na chvilu dostal ku gramcu. Vymenil som T14 a C19 a ten nabeh kmitoctu je tam teraz citelny. No mam otazku na trimre R33 a R34, jeden je pre nastevenie 45rpm a druhyn a 33rpm. Daju sa tieto trimre nastavit tak aby sa dosiahla, nazvime to 0, nula? Ale vzdy po prepnuti otacok ich treba dosolichat PITCH potenciometrom?

Napsal: 10 bře 2010, 23:13
od Kryst
Ano dá se to tak nastavit.
Napřed nastavte potenc. "pitch" na nulu, a potom trimrem R34 nastavte přesné otáčky na "33". Potom to stejné při přepnutí na "45" dostavte otáčky trimrem R33.
Potenc. "pitch" je tu na jemné doladění při běžné obsluze s ohledem na jistou malou nestabilitu kmitočtu nebo vliv teploty.
Pokud pomohla výměna tranzistoru, měl by se talíř již rozběhnout sám i na 45 ot.