Stránka 2 z 6

Napsal: 25 bře 2010, 08:14
od Tchevo
proč všichni chcete stavět push-pull v AB??pokud nechcete něco ke gitaře...
Jestli chci dobrý zvuk, tak zesilovač v A třídě. Otázka je výkon. 2x5W s bednami co umí 88-89dB na doma stačí..na to stačí EL84. Dvě EL84 paralelně - 10W, KT88 udělá minimálně 10W..a když už push-pull tak v A čku..s dvouma EL34 udělá 20W při zkreslení 1,5%..a to nemluvím o tom, že když se použije zapojení s "ultralineární" odbočkou zkreslení spadne ještě níž. Bez záporné zpětné vazby...já jsem zastánce zesilovačů bez celkové zpětné vazby..mimo "ultralineáru"..takže čisté A čko, s ultralineární odbočkou - zapojení pentoda. anebo - jsou li peníze - čisté A čko v triodě...
a ještě něco..s výstupním trafem z televize kvalitní zesík nejde postavit...a doma v kuchyni ho nenavineš ..

Napsal: 25 bře 2010, 09:04
od Sendyx
Jo, takový áčko bez zpětné vazby je ideál.... DF ohromující, a bedna si hraje, co chce :wink:

Samozřejmě se bez NFB v A třídě dají udělat dost kvalitní stroje, ale s rozumnými NFB to skoro vždy vyjde lépe.

http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... torder=asc

Napsal: 25 bře 2010, 21:45
od Crifodo
Některé věty toho odkazu si musím číst třikrát, abych se začal domnívat o čem to je :twisted:
kdy asi tak byl u zesilovačů vynalezen DF?

Napsal: 26 bře 2010, 15:39
od Tchevo
nevím jestli ještě má cenu psát do tohoto vlákna, ale...

asi se myslí FB - feed back. Já jsem zastánce nepoužít celkovou FB. FB opravuje chybový signál. Když vznikne chyby na trafu už asi nejde opravit. A na vstupu by neměla vzniknout chyba, pak ten zesilovač není dobrý. Chyby trafa se dá eliminovat za a, UL odbočkou, za b, připlatit si a koupit dobré trafo. Chyba která potom vznikně je uchem nepoznatelná..i když zkreslení není 0,00000017 % jako ty vychvalované zesíky s 12 mm tlustým předním panelem...
zvuky přírodě mají několika procentní zkreslení - lidské ucho je schopno "opravit" chybu až 6%..(sudé harmoniky). Bedny co máte doma hrají s 3-4%, ještě jsem neviděl bednu co hraje pod 20Hz...ale nechci Vás obtěžovat známými skutečnostmi..jenom občas "vylítnu", když někdo podává dál převzaté bláboli...nebo bláboly??

Napsal: 26 bře 2010, 17:03
od Sendyx
Ucho žádných 6% neopravuje, ale maximálně maskuje či nevnímá. Zvuky v přírodě nemají zkreslení, ale barvu a další jevy, zkreslení je to, co udělá technické zařízení. Nebo posuzujeme kukačku či drozda a uvádíme u nich zkreslení ?

To zkreslení u beden 3-4% je tradovaný blábol, možná tak z doby, kdy top ten v audiu obsazovaly radiopřijímače Festival a Big Ben :wink: . Není problém dneska jít na zlomky procenta...

http://web.telecom.cz/macura/repro.htm

Napsal: 26 bře 2010, 17:15
od Sendyx
Crifodo píše:Některé věty toho odkazu si musím číst třikrát, abych se začal domnívat o čem to je :twisted:
kdy asi tak byl u zesilovačů vynalezen DF?
DF byl vynalezen asi s prvním zesilovačem a první připojenou zátěží, akorát to možná ani vynálezce nevěděl :) . DF - damping factor.

Napsal: 26 bře 2010, 18:37
od Crifodo
Já jen, že v literatuře asi do 60. let jsem snad DF nikdy neviděl uváděn, tak soudím že tehdejší konstruktéry to netrápilo, ucho neslyšelo, srdce nebolelo. Dokonce se píše, že pro přenos symfonického orchestru v plné kvalitě je třeba přenést "až 8 kHz".
Rád bych byl v předstihu, až svět dá zapravdu jistému nejmenovanému konstruktérovi, že zesilovač který nepřenese středovlnné pásmo, není pro audio vhodný :roll:
naopak u sluchátek, kde je akustická vazba a čitelnost detailů velmi subtilní, se na DF úplně defekuje a každý s klidem do výstupu vrazí rezistor třeba 100 Ohm, což je podle mě barbarství.

Napsal: 27 bře 2010, 09:30
od Sendyx
DF byl bezpochyby kapitalistický výstřelek, který se v našich krajinách nemohl prosadit :wink: . Ono by to chtělo vypátrat, v kterých letech se začal běžně udávat atd. Já mám pocit, že o něm bylo psáno v nějakých dokumentech JBL a pak u Willy Studera počátkem 70. let.

U sluchátek je to složitější - nějaká norma sice definuje výstup s impedancí tuším 120R, ale dělají se sluchátkáče s mnohem menší až téměř nulovou. Některá sluchátka mají impedančku téměř rovnou, některá zvlněnou. Posledních cca 10 let se v tom taky ledacos vymýšlí a tradice jdou stranou.

Napsal: 28 bře 2010, 10:47
od dobrota
zdenoeddie píše:triodovy/pentodovy rezim, pre rtafa kukni ges, ak chces nieco lepsie a mas na to potom hladaj na nete hammond atd
Ale houby. Je to prepinac zpetne vazby. A protoze jde o RC clanky soucasne to nastavuje dve ruzne zvukove charakteristiky zesilovace.

Napsal: 28 bře 2010, 10:55
od zdenoeddie
:roll: niekto "nestranny" nech to potvrdi alebo vyvrati

Napsal: 28 bře 2010, 16:39
od Brudr
dobrota píše:Ale houby. Je to prepinac zpetne vazby. A protoze jde o RC clanky soucasne to nastavuje dve ruzne zvukove charakteristiky zesilovace.
Meleš kraviny. Zdenoedie má pravdu. Buď nevíš o čem mluvíš, nebo nečteš na co byla otázka. Navíc ve schematu je ZV velmi zřetelně popsaná.

Napsal: 28 bře 2010, 20:05
od zdenoeddie
:smash: :doublefuck: :pako: :lol:

Napsal: 28 bře 2010, 21:40
od Hill
Tchevo píše:....FB opravuje chybový signál. Když vznikne chyby na trafu už asi nejde opravit.... ....zvuky přírodě mají několika procentní zkreslení - lidské ucho je schopno "opravit" chybu až 6%..(sudé harmoniky). Bedny co máte doma hrají s 3-4%, ještě jsem neviděl bednu co hraje pod 20Hz...ale nechci Vás obtěžovat známými skutečnostmi..jenom občas "vylítnu", když někdo podává dál převzaté bláboli...nebo bláboly??
No, upřímně řečeno, tohle jsem od tebe po tvých předchozích příspěvcích nečekal. Z ničeho nic sem vložíš pár blábolů kdovíodkud a v témže příspěvku pak hodláš nad jinými vylítnout, to se často nevidí.... no co, každý z nás mívá své dny.
Taky jsem s lampami dělal, už před mnoha lety, ještě v době, kdy už se na ně pohlíželo jako na anachronismus (desetiletí zkušeností armády konstruktérů tu byla a jsou k dispozici), ale přírodní zákony se od té doby nezměnily, proto potvrdím, že Sendyx i Crifodo mají pravdu.
V podstatě lze všechno udělat dobře nebo špatně, ale to už jsem tu taky někdy někde psal.
Ano, nějak se zapomnělo, že po světě běhaly miliony koncových stupňů rozhlasových přijímačů a gramofonů ve třídě A (a mnoho jich nemělo žádnou NFB), které měly při zkreslení 10% nějaké 2W výkonu. Tehdy to stačilo.
Ono to musí stačit i dnes, jen se požadují větší výkony - ty jsou právě dostupnější ve třídě AB, leckdy v ultralineárním zapojení, ale používá se u nich obvykle také NFB, zpravidla ze sekundáru výstupního trafa. Větší šířka pásma, menší zkreslení a menší výstupní impedance, to jsou výhody, které přináší dobře udělaná záporná zpětná vazba (NFB), a je tedy škoda se jí vzdávat.
Tím chci říci, že volbu zapojení nemohou diktovat pověry; měla by být podřízená požadovaným vlastnostem při současné minimální ztrátě kvality zpracovávaného zvuku.

Napsal: 29 bře 2010, 19:58
od Tchevo
velice se omlouvám, že znova píšu..

Napsal si, že NFB zvětšuje šířku pásma..proto je výhodná..

už jenom kvůli tomuto tvrzení nemá cenu s Váma, pánové , diskutovat..

Tchevo

Napsal: 29 bře 2010, 20:17
od Andrea
Tchevo píše:velice se omlouvám, že znova píšu..
Napsal si, že NFB zvětšuje šířku pásma..proto je výhodná..
už jenom kvůli tomuto tvrzení nemá cenu s Váma, pánové , diskutovat..
Tchevo
A co s dámama? Co se ti na tom nezdá? ZZV zvětšuje šířku pásma (za cenu zmenšení zesílení), vždyť to je jeden z jejích základních přínosů.