Plynulá regulace zapínání a vypínání osvětlení v autě

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#16 Příspěvek od EKKAR »

Atlan - to co píšeš platí jen pro auto s dvoužárovkovým světlometem - tedy fábule I. generace bez projektorů a bez xenonů, ta samá generace oktávie, z dvojkové fábule zase jen ty po faceliftu a s projektorem atd. Všecka auta, která používají DVOUVLÁKNOVOU žárovku H4 mají PŘEPÍNÁNÍ = svítí vždycky jen jedno vlákno, buď tlumený světlo (jen horní polovina paraboly), nebo dálkový (celá parabola) - obě najednou jedině v případě použití světelný houkačky zároveň s rozsvícenýma tlumenýma. Takže žádný takový jako dva trandy paralelně - každý vlákno musí mít svůj vlastní "zpožďovací" obvod. Ale vzhledem k tomu, že se to dá i bez SMD součástk našlapat na destičku velkou jen asi 1,5 x 5cm pro 1 vlákno, tak není velkej problém do světlometu schovat dvojitý zapojení.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od kybrex »

V době koupě mělo auto 104 000km. Já s ním mám teď najeto cca 151 000km za 4 roky. Žárovky jsem měnil cca 1x za rok jednu prasklou, druhá bud následovala měsíc po ní, nebo vydržela klidně dalších půl roku. (Ty, co následovaly po cca 9 měsících po sobě, byly čínský sračky s namodralou baňkou (zkoušel jsem je, ale stálo to dle očekávání za howning). Mám ale rád "bělejší světlo", líp se mi na to kouká a hlavně vidím dřív díry v našich silnicích. Po zkušenosti, kdy kamarád přehlédnul maskovanou díru akorát na kolo a kolo tam tenkrát nechal (hloubka byla fakt skoro 20 čísel směrem do pekla), tak si dávám na svícení pozor.

OT: jsem kolikrát překvapenej, s čím lidi dokážou v noci jet. Známej ve feldě měl v čudu naklápění > svítil do země, zasviněný světla a žárovky svítily, jak když už jsou po smrti. Já mám vyčištěný světlomety, parabola jako nová, naklápění právě hotový v elektrice, vše seřízeno a hned je to jiný kafe, ale teď ty žárovky).

Líbí se mi od Phillips ty namodralý, ale představa, že koupím pár někde za 3-4 kila a za rok půjdou do háje, se mi moc nelíbí.Altík přebíjel kvůli regulátoru těsně po koupi auta. Regulátor jsem vyměnil a od té doby je klid, dobíjím v celém spektru otáček 14,2V a žárovky měním cca jednu do roka (a to do toho počítám tu čínu O:-) ). Ale vzhledem k tomu, že odpor studenýho vlákna je tak prťavej, že tam vlítne těch 50A, co psal EKKAR, tak bych to rád pořešil tím plynulým rozsvícením. Na tu "tmu" při přepnutí světel, jak psal Hill, jsem myslel, ale myslím, že při přepnutí, kdy jedna žárovka by zhasínala 0,1s a druhá by se za 01-0,3s rozsvítila, je pořád nějaké světlo a bude to ok. to bych pak otestoval na autě. Rozhodně bych neriskoval, že nebudu byť jen půl vteřiny vidět nic! Nejsem pako =D

Jinak ten odvod je celkem jednoduchý, ale s tím plynulým zhasínáním není třeba nic dělat? Nevadí tomu vláknu prudké vypnutí?

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od kybrex »

Teď jsem byl ještě extra změřit (jen multiumetrem) napětí v palubní sítí.

Při nastartovaným autě je na + od volnoběhu po cca 4500 (sluchem-byl jsem vepředu a pridával ručně přes lanko u klapky) 14,07V. Na světlech je to samé - potkávací i dálky, na obrysovkách je asi 13,6-13,7 - to je ta 5W žárovička. Když tu psal Kvicala_r, že 13,2V je nominální napětí, tak se asi nedivím, že mi odchází - navíc všechny kromě jednoho z případů bylo selhání přívodního drátku k vláknu, vlákna byly vždycky ok. Takže uvažuju o tom regulačním obvodu - možná ho udělat i na zhasínání a k tomu i nějakej dělič, nebo stabilizátor, který by zajistil správné nominální napětí na žárovkách, abych je nepřetěžoval. Pak se snad životnost maximalizuje.

Tady je schéma, bylop moc velké na vložení přímo.
http://www.centauris.wz.cz/f/felicia_svetla.png
Naposledy upravil(a) kybrex dne 12 kvě 2013, 18:46, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

Neva, ono prostě dožhaví a zchladne tak rychle, jak se teplo odvádí do okolí. Jinak já osobně můžu doporučit žárovky OSRAM NightBreaker Plus - jsou jak H7, tak H4. Jezdím s nima už rok a půl s prvním párem - ale mám projektory, nevím co by s nima udělal světlomet FI...

A Kvíčala kecá - žárovky do aut jsou navrhovaný právě na to provozní napětí 14-14,5V, který má síť v autě za chodu motoru, jen se označujou jako "12V", aby to lidem nemátlo mozek, když se jako 12V označuje i celá automobilová elektrosoustava. Veškerý parametry žárovek i celých reflektorů se taky měří při napájecím napětí v rozmezí 13,8 až 14,5V, žádnejch 12V... to by to ty žárovky opravdu moc dlouho nevydržely - bylo by to asi následovně: BLIK!!! a TMA!!!
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 12 kvě 2013, 18:51, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od kybrex »

Ty plus neznám, ale ty normální mi pár lkidí vymlouvalo, že s nima vždycky najedou pár tisíc a jdou do kytek. Ale je možný, že nemají v cajku dobíjení. Jak to vidíte s tím snížením napětí do světel na 13,2? dělič, nebo nějakej stabilizátor?

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od kybrex »

Jo tak díky EKKARe, já jsem se právě trochu lek, nejdřív jsem myslel, jestli tam není míň, ale jak jsem naměřil to co na baterce při puštěným motoru, tak jsem si říkal, že voltík a něco navíc už je dost. Takže na úpravu napětí kašlu, je to ok a jen to pomalé rozsvícení, obvod, co jsi postnul, se mi líbí, takže ho asi 4x udělám, jen ten odpor bych asi nahradil trimrem a udělal to štelovatelný. =)

Samozřejmě díky i ostatním za cenné informace. =)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#22 Příspěvek od EKKAR »

Zbytečnost něco snižovat, pokud dáš softstart, bude to OK - ty NightBreaker Plus mají totiž technologicky upravenou životnost proti předchozímu typu (bez "Plus") - ty starší opravdu vydržely zhruba jen 500 hodin svícení ± chvilku a pak odplavaly. S těma NightBreaker Plus už jezdím rok a půl (přibližně 15 000km) - dával jsem je do auta v srpnu 2011. Pro halogenku je nejhorší okamžik těsně po zapnutí - než se ohřeje vlákno nad teplotu přibližně 1000°C - to už je viditelně žhavý a má zhruba 50% hodnoty nominálního odporu. Do tý doby jím teče tolik nadproudu, že stačí i jen oslabení vzniklý nedokonalým fungováním halogenidovýho cyklu a vlákno přehoří... Ale co v autě nevydrží provoz na 14,5V, to si nezaslouží pznačení "automotive" - norma pro tohle použití určuje odolnost proti Unap až do 18V (pro 12V napájecí soustavu)...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od kybrex »

To je fajn vědět. Vždycky jsem si nebyl jistej, kam mám dimenzovat obvod, ale pokaždý jsem počítal radši s 15V a víc, takže vidím, že to je ok. Jinak si teda koupím ty Plus, dám k nim soft start obvod a uvidím, co to udělá. :)

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#24 Příspěvek od rnbw »

U seba som tusim v zime nameral az 14,7V (ale v zapalovaci, nie na svetlach) a ziarovky H4 neprotestuju. Myslim, ze naposledy som jednu menil minulu zimu - tzn. tiez 2011. Tiez pouzivam OSRAM, ale nie NightBreaker - myslim, ze som tam dal bud obycajnu alebo light@day.

A mam pocit, ze aj pri bliknuti dialkovymi ("svetelnej hukacke") mi stretavacie zhasnu.

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od kybrex »

Mě nezhasínají, ale svítí obě. Je to vidět i na schématu, jak tam je světelná houkačka.

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od kybrex »

Ještě jsem přemýšlel jak to poštělovat,aby nemuselo mít každé vlákno extra řízení.napadlo mě vzhledem k zapojení v autě upravit to tak,že by FET byl na společném privodnim kabelu k přepínací světel a tam by při sepnutí reguloval plynulý náběh proudu do obou vláken. Při přepnutí na dálky ten přepínač musí překlenout polohu kdy je rozepnuto a v tomto okamžiku by se snad stihnul vybít kondenzátor, aby mohl pozvolna pustit proud do dálkových vláken. Kde by mohl být hlavní problém,který jsem zřejmě neobjevil,když nad touto variantou uvazuju? Doporučení bylo pro každé vlákno extra obvod. Ten z obrázku určitě,ale kdybych ho upravil, jak jsem popsal, tak by to jít mohlo,nebo ne? :)

// edit.
Asi to fakt dost dobře nepůjde. Dat fet před spínač je blbost,protože nebude jak detekovat zapnutí abych ho přepnul. Ale šlo by zapojit přes jeden obvod obě dalkova a pak obě potkavaci vlákna. Je to tak?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#27 Příspěvek od EKKAR »

Jeden FET společnej pro dvě žárovky je sice teoreticky možný, ale vzhledem k cenám komponentů se to nevyplatí - součástky na jeden soft-start se dají pořídit za míň než 50,-Kč, tak proč bych kuchal kabeláž někde u spínače, když můžu udělat ty zapojení dvě a vložit je přímo do světlometů?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#28 Příspěvek od frantajetel11 »

A taky má každá přední žárofka svojí pojistku... Takže je fakt nejjednodušší udělat to 4x :wink:

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od kybrex »

Fajn. Presvedcili jste me :-) diky za info

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od kybrex »

Tak jsem vyrobil první verzi. Funguje, dal jsem tam C=22u a R mám trimr 500k, ale nastavil jsem ho až na 45k, aby se to vůbec nějak rozumně rychle rozsvítilo. FET mám IRF3205, tamty neměli. Časovou konstantu jsem nejdřív naladil tak, jak ji měli v příkladu, ale pak jsem ubral, aby se to vůbec nějak rozumně rychle rozsvítilo. Na trimru teď naměřím 45kOhm a svítím cca do té vteřiny při 12V napájení. Náběh proudu asi bude ok, ale spíš mě zarazila teplota toho FETu, myslím si, že se docela hřeje - má mít Rdos 8mOhm a u 4.5A to je asi těch 0,162W ztrátovýho tepla, jestli jsem to spočetl dobře, tak nevím, jestli to na tu malou plochu už není moc. Možná se ještě chystám snížit ten trimr na polovinu až třetinu, abych tu čas. konstantu trochu snížil z 1 na 0,3-0,5 a rozsvítilo to rychlejc. Vlákno by mělo být i tak pořád v bezpečí, je to tak? :)

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“