Trochu si pleteš toto téma s kroužkovým motorem.procesor píše:Nie je to udělátko pripojené vodičmi do rotora?
Ak nie je tam kotva "na krátko" potom je to motor s vinutou kotvou a ten kontakt by mal premosťovať nejaký malý odpor. Na začiaktu ten odpor zaisťuje jemný rozbeh, potom sa skratuje a motor má plný krútiaci moment.
A ten odpor tam asi chýba.
edit:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Rotorov%C3 ... %A5a%C4%8D
Motor MEZ mohelnice
Moderátor: Moderátoři
Tebe mátne to , že je rozepnutý . Takže to bude naopak . Sestav to v klidu tak , aby v klidu byl ten kontakt sepnutý a logicky uvažuj , až se ten motor roztočí , tak MUSÍ rozepnout . Uvědom si , že za chodu je uvnitř "vše" zmagnetované , takže i to může být k odepnutí-přitažení kroužku využito . Jinak poznačit všechny dráty na svorkovnici , můstky odstranit a měřit . Vodivé spojení hlavní vinutí , další vodivé spojení po třeba ručním sepnutí (sešroubování ) kontaktu , musí být mezi svorkami druhý vodivý okruh . Není-li , měřit od kontaktu k jednotlivým svorkám . Chybí-li jedno spojení , je přerušeno pomocné vinutí právě i díky tomu , že bylo trvale připojeno . Jsou-li dvě vodivé cesty , tak natvrdo pospojit kontakt a místo můstku na svorkovnici použít to samostatné tlačítko pro rozběh . Rozběh proběhne tak , že nejprve stlačíš tlačítko , zapneš vypínač a po roztořčení motoru pustíš tlačítko .
díky BOBOBO
za pøehledné popsání co a jak mìøit...
Dnes to rozdìlám prohlídnu a vyfotím celý odstøedivý segment, dám to sem a mùžete mrknout. S posunutím by nemìl být problém jelikož èást s kontaktem je napevno pøišroubovaná k pøední pøírubì (souèasnì totiž tvoøila zadní misku otevøeného ložiska) a èást s pružinami je posuvná na høídeli, ale její doraz tvoøí nìkolik snýtovaných plechù na rotoru tìsnì pøed rozšíøením. Nafotím to.
za pøehledné popsání co a jak mìøit...
Dnes to rozdìlám prohlídnu a vyfotím celý odstøedivý segment, dám to sem a mùžete mrknout. S posunutím by nemìl být problém jelikož èást s kontaktem je napevno pøišroubovaná k pøední pøírubì (souèasnì totiž tvoøila zadní misku otevøeného ložiska) a èást s pružinami je posuvná na høídeli, ale její doraz tvoøí nìkolik snýtovaných plechù na rotoru tìsnì pøed rozšíøením. Nafotím to.
Já mám podobný, ne li stejný motor. Před 48 lety ho koupil otec v Bílé Labuti a namontoval ho do pračky domácí výroby. Matka na ní 20 let prala, než se koupila pračka nová. Pak se pračka zrušila a motor jsem použil do malé cirkulárky. Po letech se i tato pilka zrušila a motor jsem použil pro malé zubové čerpadlo, které je používáno na čerpání nafty.BOBOBO píše:buldo , buldo , tento systém jsem viděl prvně před zhruba 40 lety , ale neměl jsem v ruce zdaleko vše a tak se snažím pomoci obecnou radou i s možnostmi , které nemusí být běžné ...
Za těch 48 let byl motor 2 x přeložiskován a asi před 5 lety jsem na něm opravoval ten odstředivý spínač. Vím tedy o čem píšu.
A můj nick je " kbulda ".
http://stag.zcu.cz/fel/kev/zei/krasl/Po ... 2-3-13.pdf
Takže pane prezidente , nefotil jsi to , ale já ano . Ztratil jsem kus odpoledne a rána . Pracuje pro mne tato ekypa jednofázových strojů točivých s odpínanou pomocnou fází . Motor z pračky , od čerpadla , univerzál , půjde s reverzací na míchačku místo třífázu . U prvních dvou je odstředivý kontakt vyveden na svorkovnici , takže lze jednoduše změřit hlavní i pomocné vinutí i ten kontakt . Jen u toho univerzálu šel konstruktér do boje s tak blbou invencí , že vložil kontakt do obvodu cívky . Ušetřil dva šroubky na svorkovnici a dva kousky drátu , ale zamezil možnosti používat tento motor s chybou na odstředivém kontaktu . Zapojení svorkovnic jsem trochu pomaloval , je to příspěvek do dvou vláken , nehodlám modifikovat , ať si každý vybere , co potřebuje . Jinak u žádného z těchto motorů není vyvedeno oboje vinutí společné jedním koncem cívek . To je třeba jen u spešlmotorů např.pro brusky . Nyní mne donutily v údržbě abych jim umožnil obousměrný chod u jedné jednofázbrusky . Je to china , asi Skill , tam jsem musel rozdělit pospojení a vyvést další fous ven . Jaké bylo mé překvapení , když jsem zatáhl za tenší drát pomocného vinutí a ten mi zůstal v ruce -vinutí je hliníkem . Zůstal mi jen kousek cca 8mm z cívky ven . Naštěstí se nechal pájecí kapalinou na hliník naletovat . To vinutí má tak pěkný lak , že i když ho člověk drží v ruce , tak by řekl , že je to měď . Tento motor je ale s trvale zapojeným kondem . Kdysi jsem se učil z níže uvedené publikace a pak jsem koupil Vinutí strojů točivých-také jsem chtěl vyfotit a případně ofotit zapojení svorkovnic strojů o nichž mluvíme . Ale vzhledem k vysoké rozpracovanosti a stěhování knihovny , jsem právě nyní nenalezl . Na jedné fotce je mechanizmus odstředivého spínače a pod ním ještě jeden co mám náhradní . Všimněte si dvou plochých pružinek na opačné straně než je kontakt . Ty udržují spinač v koncových polohách . Jinak u toho pračkového je základní bakelitová deska na níž je fosforbronzový kontakt s velkým otvorem , kterým prochází osa motoru a tlačí na něj ten odstředivý mechanizmus .U některrých motorů dojde až k probroušení a zničení celého kontaktu . jednou jsem dokonce vyráběl z texgumoidu celou nosnou desku toho kontaktu . Za bolševika nic nebylo . A nazpět , změna směru otáčení se provede prohozením začátku a konce jedno kterého vinutí . Sestavený přepínač reverzu je na jedné fotce .
- Přílohy
-
- DSC01079-1.JPG
- (56.88 KiB) Staženo 73 x
-
- DSC01078-1.JPG
- (66.3 KiB) Staženo 67 x
-
- DSC01077-1.JPG
- (72.5 KiB) Staženo 71 x
-
- DSC01076-1.JPG
- (120.52 KiB) Staženo 74 x
-
- DSC01075-1.JPG
- (84.82 KiB) Staženo 59 x
zbytek foto
- Přílohy
-
- DSC01085-1.JPG
- (109.54 KiB) Staženo 64 x
-
- DSC01083-1.JPG
- (85.36 KiB) Staženo 74 x
-
- DSC01082-1.JPG
- (77.87 KiB) Staženo 71 x
-
- DSC01081-1.JPG
- (104.22 KiB) Staženo 69 x
-
- DSC01080-1.JPG
- (79.54 KiB) Staženo 62 x
pro 3xBO
tak pøednì ti chci podìkovat za objasnìní principu tìchto kontaktù. Je to skuteènì pøesnì tak jak jsi psal. Problém byl v tom, že nìkdo pøede mnou nenapružil kontakt tak jak má být. Já si to prohlédl a špatnì jsem pochopil princip. Myslel jsem že se odstøedivka pohne vpøed a sepne kontakt což bylo úplnì špatnì a dál jsem tomu nevìnoval pozornost. Teï jsem to otevøel prozkoumal dle tvého popisu funkce a hned mì to trklo.
-Odstøedivka jde "dozadu"- napružil jsem kontakt tak aby v klidu byl sepnutý a pøi roztoèení a couvnutí odstøedivky rozepnul. V tom byl také problém, jelikož byl špatnì napružený a tedy nespínal nikdy.
-zjistil jsem že chod odstøedivky je asi 4mm axiálnì a tedy jsem napružil kontakt tak aby pøi odsunutí 3mm rozepnul.
Motor jsem složil a HURÁ jede i v zátìži a lze mìnit smìr, tedy problém vyøešen a díky.
Ještì mám trochu strach, aby opravdu kontak rozpojoval a tak ho asi roztoèím jiným motorem a zmìøím odpor na svorkách. jinak se asi rozpojení ovìøit nezdá, že? Pøeci jen by jsem nerad spálil rozbìhové vynutí a chci ovìøit zda jsem to napružil dobøe a dojde k rozpojení
tak pøednì ti chci podìkovat za objasnìní principu tìchto kontaktù. Je to skuteènì pøesnì tak jak jsi psal. Problém byl v tom, že nìkdo pøede mnou nenapružil kontakt tak jak má být. Já si to prohlédl a špatnì jsem pochopil princip. Myslel jsem že se odstøedivka pohne vpøed a sepne kontakt což bylo úplnì špatnì a dál jsem tomu nevìnoval pozornost. Teï jsem to otevøel prozkoumal dle tvého popisu funkce a hned mì to trklo.
-Odstøedivka jde "dozadu"- napružil jsem kontakt tak aby v klidu byl sepnutý a pøi roztoèení a couvnutí odstøedivky rozepnul. V tom byl také problém, jelikož byl špatnì napružený a tedy nespínal nikdy.
-zjistil jsem že chod odstøedivky je asi 4mm axiálnì a tedy jsem napružil kontakt tak aby pøi odsunutí 3mm rozepnul.
Motor jsem složil a HURÁ jede i v zátìži a lze mìnit smìr, tedy problém vyøešen a díky.
Ještì mám trochu strach, aby opravdu kontak rozpojoval a tak ho asi roztoèím jiným motorem a zmìøím odpor na svorkách. jinak se asi rozpojení ovìøit nezdá, že? Pøeci jen by jsem nerad spálil rozbìhové vynutí a chci ovìøit zda jsem to napružil dobøe a dojde k rozpojení
Dá se poznat z obrázku svorkovnice, kde je rozbìhové vynutí?
- Přílohy
-
- svorkovnice.jpg
- (24.14 KiB) Staženo 52 x