Stránka 2 z 3

Napsal: 17 kvě 2010, 22:25
od kbulda
procesor píše:Nie je to udělátko pripojené vodičmi do rotora?
Ak nie je tam kotva "na krátko" potom je to motor s vinutou kotvou a ten kontakt by mal premosťovať nejaký malý odpor. Na začiaktu ten odpor zaisťuje jemný rozbeh, potom sa skratuje a motor má plný krútiaci moment.
A ten odpor tam asi chýba.
edit:
http://sk.wikipedia.org/wiki/Rotorov%C3 ... %A5a%C4%8D
Trochu si pleteš toto téma s kroužkovým motorem.

Napsal: 18 kvě 2010, 06:15
od BOBOBO
Tebe mátne to , že je rozepnutý . Takže to bude naopak . Sestav to v klidu tak , aby v klidu byl ten kontakt sepnutý a logicky uvažuj , až se ten motor roztočí , tak MUSÍ rozepnout . Uvědom si , že za chodu je uvnitř "vše" zmagnetované , takže i to může být k odepnutí-přitažení kroužku využito . Jinak poznačit všechny dráty na svorkovnici , můstky odstranit a měřit . Vodivé spojení hlavní vinutí , další vodivé spojení po třeba ručním sepnutí (sešroubování ) kontaktu , musí být mezi svorkami druhý vodivý okruh . Není-li , měřit od kontaktu k jednotlivým svorkám . Chybí-li jedno spojení , je přerušeno pomocné vinutí právě i díky tomu , že bylo trvale připojeno . Jsou-li dvě vodivé cesty , tak natvrdo pospojit kontakt a místo můstku na svorkovnici použít to samostatné tlačítko pro rozběh . Rozběh proběhne tak , že nejprve stlačíš tlačítko , zapneš vypínač a po roztořčení motoru pustíš tlačítko .

Napsal: 18 kvě 2010, 07:48
od prezident
díky BOBOBO
za pøehledné popsání co a jak mìøit...
Dnes to rozdìlám prohlídnu a vyfotím celý odstøedivý segment, dám to sem a mùžete mrknout. S posunutím by nemìl být problém jelikož èást s kontaktem je napevno pøišroubovaná k pøední pøírubì (souèasnì totiž tvoøila zadní misku otevøeného ložiska) a èást s pružinami je posuvná na høídeli, ale její doraz tvoøí nìkolik snýtovaných plechù na rotoru tìsnì pøed rozšíøením. Nafotím to.

Napsal: 18 kvě 2010, 15:58
od kbulda
BOBOBO
S magnetismem funkce tohoto spínače nemá nic společného.
Funguje to na principu Watova regulátoru.
To je 2 závažíčka odstředivou silou přes páku posunou axiálně ten kroužek po hřídeli, ten se oddálí od kontaktu, který napružením rozepne.

Napsal: 19 kvě 2010, 06:12
od BOBOBO
buldo , buldo , tento systém jsem viděl prvně před zhruba 40 lety , ale neměl jsem v ruce zdaleko vše a tak se snažím pomoci obecnou radou i s možnostmi , které nemusí být běžné ...

Napsal: 19 kvě 2010, 12:28
od kbulda
BOBOBO píše:buldo , buldo , tento systém jsem viděl prvně před zhruba 40 lety , ale neměl jsem v ruce zdaleko vše a tak se snažím pomoci obecnou radou i s možnostmi , které nemusí být běžné ...
Já mám podobný, ne li stejný motor. Před 48 lety ho koupil otec v Bílé Labuti a namontoval ho do pračky domácí výroby. Matka na ní 20 let prala, než se koupila pračka nová. Pak se pračka zrušila a motor jsem použil do malé cirkulárky. Po letech se i tato pilka zrušila a motor jsem použil pro malé zubové čerpadlo, které je používáno na čerpání nafty.
Za těch 48 let byl motor 2 x přeložiskován a asi před 5 lety jsem na něm opravoval ten odstředivý spínač. Vím tedy o čem píšu.
A můj nick je " kbulda ".

http://stag.zcu.cz/fel/kev/zei/krasl/Po ... 2-3-13.pdf

Napsal: 19 kvě 2010, 16:15
od prezident
když máš stejný tak to je fajn.BOBOBO se snažil poradit asi co nejvíc jen podle fotek.

KBULDA
Když nafotím ten mechanizmus vyndaný poznáš jestli je dobøe složený a obsahuje všechny prvky?

Napsal: 19 kvě 2010, 16:17
od kbulda
Vytáhni tu kotvu úplně ven ze statoru.
Já vím, že BOBOBO to myslel dobře, ale tady byl trošičku mimo.
Je ale dobrej v jinejch věcech, tam kde já třeba plavu.

Napsal: 21 kvě 2010, 08:36
od BOBOBO
Takže pane prezidente , nefotil jsi to , ale já ano . Ztratil jsem kus odpoledne a rána . Pracuje pro mne tato ekypa jednofázových strojů točivých s odpínanou pomocnou fází . Motor z pračky , od čerpadla , univerzál , půjde s reverzací na míchačku místo třífázu . U prvních dvou je odstředivý kontakt vyveden na svorkovnici , takže lze jednoduše změřit hlavní i pomocné vinutí i ten kontakt . Jen u toho univerzálu šel konstruktér do boje s tak blbou invencí , že vložil kontakt do obvodu cívky . Ušetřil dva šroubky na svorkovnici a dva kousky drátu , ale zamezil možnosti používat tento motor s chybou na odstředivém kontaktu . Zapojení svorkovnic jsem trochu pomaloval , je to příspěvek do dvou vláken , nehodlám modifikovat , ať si každý vybere , co potřebuje . Jinak u žádného z těchto motorů není vyvedeno oboje vinutí společné jedním koncem cívek . To je třeba jen u spešlmotorů např.pro brusky . Nyní mne donutily v údržbě abych jim umožnil obousměrný chod u jedné jednofázbrusky . Je to china , asi Skill , tam jsem musel rozdělit pospojení a vyvést další fous ven . Jaké bylo mé překvapení , když jsem zatáhl za tenší drát pomocného vinutí a ten mi zůstal v ruce -vinutí je hliníkem . Zůstal mi jen kousek cca 8mm z cívky ven . Naštěstí se nechal pájecí kapalinou na hliník naletovat . To vinutí má tak pěkný lak , že i když ho člověk drží v ruce , tak by řekl , že je to měď . Tento motor je ale s trvale zapojeným kondem . Kdysi jsem se učil z níže uvedené publikace a pak jsem koupil Vinutí strojů točivých-také jsem chtěl vyfotit a případně ofotit zapojení svorkovnic strojů o nichž mluvíme . Ale vzhledem k vysoké rozpracovanosti a stěhování knihovny , jsem právě nyní nenalezl . Na jedné fotce je mechanizmus odstředivého spínače a pod ním ještě jeden co mám náhradní . Všimněte si dvou plochých pružinek na opačné straně než je kontakt . Ty udržují spinač v koncových polohách . Jinak u toho pračkového je základní bakelitová deska na níž je fosforbronzový kontakt s velkým otvorem , kterým prochází osa motoru a tlačí na něj ten odstředivý mechanizmus .U některrých motorů dojde až k probroušení a zničení celého kontaktu . jednou jsem dokonce vyráběl z texgumoidu celou nosnou desku toho kontaktu . Za bolševika nic nebylo . A nazpět , změna směru otáčení se provede prohozením začátku a konce jedno kterého vinutí . Sestavený přepínač reverzu je na jedné fotce .

Napsal: 21 kvě 2010, 08:40
od BOBOBO
zbytek foto

Napsal: 24 kvě 2010, 09:43
od prezident
pro 3xBO
tak pøednì ti chci podìkovat za objasnìní principu tìchto kontaktù. Je to skuteènì pøesnì tak jak jsi psal. Problém byl v tom, že nìkdo pøede mnou nenapružil kontakt tak jak má být. Já si to prohlédl a špatnì jsem pochopil princip. Myslel jsem že se odstøedivka pohne vpøed a sepne kontakt což bylo úplnì špatnì a dál jsem tomu nevìnoval pozornost. Teï jsem to otevøel prozkoumal dle tvého popisu funkce a hned mì to trklo.
-Odstøedivka jde "dozadu"- napružil jsem kontakt tak aby v klidu byl sepnutý a pøi roztoèení a couvnutí odstøedivky rozepnul. V tom byl také problém, jelikož byl špatnì napružený a tedy nespínal nikdy.
-zjistil jsem že chod odstøedivky je asi 4mm axiálnì a tedy jsem napružil kontakt tak aby pøi odsunutí 3mm rozepnul.
Motor jsem složil a HURÁ jede i v zátìži a lze mìnit smìr, tedy problém vyøešen a díky.
Ještì mám trochu strach, aby opravdu kontak rozpojoval a tak ho asi roztoèím jiným motorem a zmìøím odpor na svorkách. jinak se asi rozpojení ovìøit nezdá, že? Pøeci jen by jsem nerad spálil rozbìhové vynutí a chci ovìøit zda jsem to napružil dobøe a dojde k rozpojení

Napsal: 24 kvě 2010, 10:14
od Atlan
zapoj do serie s tym kontaktom a vinutim ziarovku.... po roztoceni motora by mala zhasnut... alebo je prepoj ak by sa to nechcelo rozbehnut....

Napsal: 24 kvě 2010, 10:29
od BOBOBO
Zkus si přidělat tlačítko přes ten kontakt a za běhu sepnout . Při zapojené pomocné všechny tyto motory charakteristicky hučí .

Napsal: 24 kvě 2010, 13:35
od prezident
Dá se poznat z obrázku svorkovnice, kde je rozbìhové vynutí?

Napsal: 24 kvě 2010, 14:37
od procesor
Ohmetrom to nie je problém, keď je motor rozobratý.
-prepoj N svorky, L svorku nezapoj.
Pripoj fázu na jednu z dvoch svoriek. Rukou roztoč motor. Ak sa rozročí a zabere odstredivá reg. spoznáš či sa točí ďalej, alebo sa spomaľuje podľa toho, či si na vinutí s kontaktom, alebo priamom.