LED pole pre denné svietenie na starší scenic

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

tomasjedno píše:Jo, v SK je zákon (č. 8/2009 Z. z.) jiný. Pokud auto nemá DRL, tak za dne musí svítit potkávacími (§ 32 odst. (1)), a může k tomu svítit obrysovými (§ 32 odst. (4)), zatímco v CZ těmi obrysovými svítit musí.
A to se jako pro Slovensko předělávají auta tak, aby šly rozsvítit potkávačky samostatně, aniž by současně svítily obrysovky?
To jde jen u Japonců (včetně maďarských) s modulem D.R.L., kdy při denním svícení jsou skutečně zapnuté (a podžhavené) jen potkávačky přes odpor a pulsní regulátor. Není-li v autě tento modul, jsou místo něj propojky. Otočným přepínačem se zapnou obrysovky a v další poloze hlavní světla. Pokud je v autě modul D.R.L., tím, že se na parkovačkách objeví napájení, zkraatuje relé regulátor s odporem a hlavní světla dostanou plnou šťávu.
Řešení vůbec ne blbý, a blbost by byla to předělávat.

Na to jsem narazil před dvěma týdny: když mi odešel v přepínači kontakt hlavních světel, obešel jsem ho prozatím samostatným vypínačem 16A. Než jsem tam dal relé, které simuluje otočný přepínač vypnuto-obrysovky-hlavní, neutekly ani dva dny - donutilo mě k tomu to, že jsem sice parkovačky vypnul, ale hlavní světla svítila dál. Ve dne jsem musel obcházet auto zepředu, abych se podíval, jestli se ten spínač bypassu nespekl (proud při zapnutí dvou halogenek je přes 70A, možná víc, ale ampérmetr nestihl ručičku vyhnat tak rychle; je spíše omezený odporem vodičů ke světlům a zpět od nich, odpor jejich studených vláken se totiž pohybuje v desetinách ohmu; teprve rozsvícené halogenky si berou obě dohromady nějakých 10A).

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#17 Příspěvek od tomasjedno »

Hill píše: A to se jako pro Slovensko předělávají auta tak, aby šly rozsvítit potkávačky samostatně, aniž by současně svítily obrysovky?
Nepředělávají - odporovalo by to směrnici EHK/OSN č. 48, čl. 5.12 a nešlo by taková auta homologovat. Takže je to možné jen u auta homologovaného podle nějakých jiných předpisů.

Jiná věc je to svícení hlavními světlomety sníženou intenzitou - pak to nemá funkci hlavního světlometu, ale DRL, a v tom případě obrysová světla svítit nemusí (podle homologačních předpisů) resp. nesmí (podle SK PSP). Musel by si ale výrobce takové řešení nechat homologovat podle předpisů EU (tuším, že podle amerických či australských předpisů to jde, akorát že se jedná o dálkové, nikoli potkávací světlomety - ty totiž nemají potřebnou vyzařovací charakteristiku. Musí svítit 10°nahoru).

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“