Potíž je právě v těch malých celých číslech: používáme nikoli pythagorejské, ale temperované ladění s jednotným poměrem frekvencí sousedních půltónů tak, aby se v oktávě dosáhnlo kmitočtu dvojnásobného: půltónových intervalů do oktávy je 12, musí mít tedy poměr dvanáctá odmocnina ze dvou. Což nedá v důsledku vlastně žádný čistý interval, vždycky se mírně liší. I to je jedna z příčin, proč liché harmonické působí rušivěji, než sudé, zejména v akordu: prostě tam Pythagorovi nesedí.Bernard píše:Před více jak 2500 léty vybádal pan Pythagoras, že dva tóny znějí libozvučně, pokud poměr jejich frekvencí je vyjádřen malými celými čísly....
Návrh pre šikovného programátora
Moderátor: Moderátoři
http://fono-art-studio.cz/lampove-zesil ... ranzistor/ :
Radši si zahrát na vadí - nevadí.
Jinak přirozené a temperované i další ladění mají jeden interval totožný, a to je právě oktáva.
To jsou věci! Interval jedné oktávy nevadí, dvou oktáv je disharmonický, tří oktáv zas nevadí, čtyř vadí .....Trioda kreslí více v sudých harmonických, tedy ladí v oktávách a našemu sluchu tolik nevadí. Pentoda a polovodiče kreslí více v lichých harmonických, na něž je ucho citlivé (disharmonie).
Radši si zahrát na vadí - nevadí.
Jinak přirozené a temperované i další ladění mají jeden interval totožný, a to je právě oktáva.
myslíš, že někdo navrhne měřák/zesák tak, aby byl nelineární (a ty další věci o kterých píšeš a o kterých si nejsem jist jestli tomu (výrazu) stopro rozumím)?sqad píše:Myslím si že ,,elektrónkový" signál môže byť tranzistormi pri meraní spracovávaný a nebyť nimi znehodnotený, ak tranzistory v meracom prístroji pracujú v neprebudenej a čo najviac lineárnej oblasti, preto som aj spomínal, že meriame s prebudeným lampovým zosilňovačom - myslel som, že tým bude ním spôsobené skreslenie vstupného signálu rádovo vyššie, ako skreslenie spôsobené meracím reťazcom...
Eventualne toto vysvetlenie sa mi zda najprijatelnejsie.A dokazovat nieco ine nejakym supermeranim je uplne zbytocne...
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tranzistorov%C3%BD_zvuk
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tranzistorov%C3%BD_zvuk
nemyslím si, že moje příspěvky by měly být vyvoláváním duchů,BOBOBO píše:ok1hga vyvoláváš duchy .
spíše bych to nazval vytažením kostlivce ze skříně . . . .
Vlastně jsem s tím ani nezačal, byl to "Robert_rtt".
Sám se přikláním k definici "tranzistorového zvuku" z Wikipedie.
Také z vlastních zkušeností vím, že co člověk, to trošku jiné uši.
Každý jedinec slyší stejnou věc trochu jinak a podle svých znalostí a zkušeností může potom i jinak hodnotit.
Už si nepamatuji kde to bylo, ale někde jsem četl pojednání o rozdílech sluchových orgánů muzikantů, zvukařů a HiFistů (pohádka o hrbatých a rovných uších), zajímavé čtení.
Pokud to najdu, dám to sem.
A taky doufám, že moderátor, který provede případnou úpravu mého příspěvku, se alespoň podepíše.
Na svoji obranu uvádím, že v mých předchozích příspěvcích nikdy nebyla sprostá, vulgární ani dehonestující slova, či sousloví. Byly to pouze jiné názory.
Všem přeji hezkou sobotu !
Docal by mě zajímalo jaké harmonické produkují různé kytarové efekty jako třeba bustr. Na stránkách http://www.steiner.cz/david/akustika/ je obrázek se spektrem houslí ![Obrázek](http://www.steiner.cz/david/akustika/obr05.gif)
![Obrázek](http://www.steiner.cz/david/akustika/obr05.gif)
Chcel som tým len povedať, že to či elektrónkový zos. produkuje pri prebudení/skreslení párne alebo nepárne harmonické, zmeriaš v pohode aj meracím zariadením, ktoré obsahuje tranzistory, a to s veľmi malou chybou.Cust píše:myslíš, že někdo navrhne měřák/zesák tak, aby byl nelineární (a ty další věci o kterých píšeš a o kterých si nejsem jist jestli tomu (výrazu) stopro rozumím)?
P.S.: Toto je asi ďalšia z debát ktorá nikam nevedie. Aj dnes sa stretávam s ľuďmi, ktorí majú tak ,,prísne technické" videnie (t. j. čo človek nezistil to neexistuje), že sú mi schopní tvrdiť, že nie je možné, aby som napr. počul pískanie netopierov alebo tón s frekvenciou 20kHz... Ale na to som si už zvykol
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Výsledok logického predpokladu je niekedy nezmysel... bacha na to! ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Snad bychom si mohli aspoň zopakovat, že cílem vědy (a techniky) je poznat objektivní realitu s vyloučením lidských pocitů, a smyslem umění (a víry) je probouzet v lidech emoce bez větších ohledů na objektivní realitu. Jakmile se jedno začne měřit pomocí druhého, na nedorozumění je zaděláno.sqad píše:....
P.S.: Toto je asi ďalšia z debát ktorá nikam nevedie...
Pokud hudba procházející přes vákuum koncových lamp naplňuje někoho eufórií, neměl by se pouštět do debaty s někým, pro kterého vrcholem štěstí je zanedbatelná výchylka na měřiči zkreslení.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ty liché harmonické je přece ten důvod proč housle připadají všem jako nelibozvučné...Zmije píše:Docal by mě zajímalo jaké harmonické produkují různé kytarové efekty jako třeba bustr. Na stránkách http://www.steiner.cz/david/akustika/ je obrázek se spektrem houslí
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Když jsem před dávnou dobou takové efekty stavěl, hledal jsem všelijaká moudra. A v nich jsem se dozvěděl, že booster by vlastně měl udělat z téměř sinusového signálu obdélník. Prostě přebuzený limitovaný signál.Zmije píše:Docal by mě zajímalo jaké harmonické produkují různé kytarové efekty jako třeba bustr......[/img]
V kapele kde jsem dělal zvukaře byl náš úplně první booster udělaný z malého lampového zesilovače. Zjistili jsme, že když se vypne tak ještě chvíli hraje a v určitý moment zní jako přepychový booster. Snížil jsem napájecí napětí tak, až to mělo nejlepší zvuk a použili jsme ho jako předzesilovač s tímhle efektem. To bylo někdy v roce 1967. Jak šel čas získali jsme mimo lampových "40W placek" taky jeden čistě tranzistorový zesilovač o stejném výkonu. Nejdřív velké nadšení a nakonec na něj nikdo nechtěl hrát. Ten zvuk byl prostě jinej, horší. Nedalo se pořádně popsat v čem je to jiné nebo horší, ale bylo to tak. Asi na těch lampách něco bylo.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.