Zesilovač z Tesly s MBA810DS (modul 6PN 052 87)
Moderátor: Moderátoři
1. odpoj jeden konec R6: celkově se zvedne hlasitost, ale: uřízlo to hloubky?
Pak je to ono. Máš nedostatečnou vazební kapacitu C20.
Když chybí hloubky na výstupu k reproduktoru, znamená to, že se také odporem R6 nedostanou na zpětnovazební vstup MBA810.
Tím přestává fungovat zpětná vazba, kterou je zmenšené zesílení: obvod má pak v hloubkách jen vnitřní zpětnou vazbu a zesílení mu vzroste asi 2,2x. To stačí, aby chodil od dorazu k dorazu. Dej teda na pozici C20 aspoň 1000uF. Ale musí být dobrý, nespoléhej jen na to, že je to na něm napsáno.
2. R6 zase připoj a v tom členu, cos přidával (68R/100uF), zmenši kapacitu ze 100uF na 47uF. Tím omezíš pásmo zdola asi na 50Hz.
A pak není vyloučeno, že ti drhne reproduktor nebo na něm plandají pohyblivé přívody na kmitačku. To by chtělo slyšet nebo aspoň měřit kmitočtovou charakteristiku v různých uzlech zapojení.
Další možnost je, že ve Winampu, či přes co to pouštíš, máš nastavený ekvalizér tak, že tam prostě těch hloubek cpeš moc už na vstup. Zkontroluj to a nastav FLAT nebo LINEAR. Pak teprv si můžeš trochu pohrát s nastavením, ty předvolené barvy zvuku jsou zřejmě pro čínská chrastítka.
Jinak ten zesilovač nemá prakticky žádné záludnosti: nejsou v něm totiž žádné korekce, které by mohly způsobovat slyšitelné deformace amplitudové charakteristiky (snad jen trochu ve výškách, Tesla předepisovala na pozici C14 kapacitu 3n3 a na pozici C17 270pF, ale ten rozdíl by neměl být příliš patrný).
Pak je to ono. Máš nedostatečnou vazební kapacitu C20.
Když chybí hloubky na výstupu k reproduktoru, znamená to, že se také odporem R6 nedostanou na zpětnovazební vstup MBA810.
Tím přestává fungovat zpětná vazba, kterou je zmenšené zesílení: obvod má pak v hloubkách jen vnitřní zpětnou vazbu a zesílení mu vzroste asi 2,2x. To stačí, aby chodil od dorazu k dorazu. Dej teda na pozici C20 aspoň 1000uF. Ale musí být dobrý, nespoléhej jen na to, že je to na něm napsáno.
2. R6 zase připoj a v tom členu, cos přidával (68R/100uF), zmenši kapacitu ze 100uF na 47uF. Tím omezíš pásmo zdola asi na 50Hz.
A pak není vyloučeno, že ti drhne reproduktor nebo na něm plandají pohyblivé přívody na kmitačku. To by chtělo slyšet nebo aspoň měřit kmitočtovou charakteristiku v různých uzlech zapojení.
Další možnost je, že ve Winampu, či přes co to pouštíš, máš nastavený ekvalizér tak, že tam prostě těch hloubek cpeš moc už na vstup. Zkontroluj to a nastav FLAT nebo LINEAR. Pak teprv si můžeš trochu pohrát s nastavením, ty předvolené barvy zvuku jsou zřejmě pro čínská chrastítka.
Jinak ten zesilovač nemá prakticky žádné záludnosti: nejsou v něm totiž žádné korekce, které by mohly způsobovat slyšitelné deformace amplitudové charakteristiky (snad jen trochu ve výškách, Tesla předepisovala na pozici C14 kapacitu 3n3 a na pozici C17 270pF, ale ten rozdíl by neměl být příliš patrný).
Na tom kondíku je nanejvýš polovina napájecího napětí, tak 25V stačí.
Stejně si ale myslím, že chybu máš mimo zesilovač - není v něm totiž nic, co by zdůrazňovalo hloubky (malá výstupní kapacita může být nanejvýš příčinou většího zkreslení v hloubkách).
Nemáš na počítači nastavenou charakteristiku pro notebookové repráčky nebo malé PC reproduktorky?
Nastav výstup jako na sluchátka a uvidíš.
Stejně si ale myslím, že chybu máš mimo zesilovač - není v něm totiž nic, co by zdůrazňovalo hloubky (malá výstupní kapacita může být nanejvýš příčinou většího zkreslení v hloubkách).
Nemáš na počítači nastavenou charakteristiku pro notebookové repráčky nebo malé PC reproduktorky?
Nastav výstup jako na sluchátka a uvidíš.
já to nemám vůbec spojený s počítačem a ta mechanika není v PC!
A to zkraslení basů zmizlo výměnou toho 100u za 47u.
Už to je v poho akorát mě trápí signál z mechaniky.
Při přehrávání (i když úplně stáhnu zvuk )tak de z mechaniky (výstup - jack) takový pištění v signálu .Když jack odpojím od mechaniky tak je vše v pohodě.TAKŽE TO NEDĚLÁ ZESIK!
Mohl bys mě pls poradit nějákou filtraci , kterou bych to odstranil?
A to zkraslení basů zmizlo výměnou toho 100u za 47u.
Už to je v poho akorát mě trápí signál z mechaniky.
Při přehrávání (i když úplně stáhnu zvuk )tak de z mechaniky (výstup - jack) takový pištění v signálu .Když jack odpojím od mechaniky tak je vše v pohodě.TAKŽE TO NEDĚLÁ ZESIK!
Mohl bys mě pls poradit nějákou filtraci , kterou bych to odstranil?
K tomu děliči: jestli musíš mít výstup z mechaniky stažený "na málo" a poťák na vstupu zesilovače taky, je ten dělič částečné řešení.
Ještě bych zkusil zatížit každý kanál na sluchátkovém výstupu odporem 33 ohmů proti kostře (jako by tam byla sluchátka), protože uvnitř v CD mechanice jsou sériově tlumivky, které by měly to pištění odfiltrovat.
Když však nejedou do sluchátek nebo náhradní zátěže, ale skoro naprázdno, jako by tam ani nebyly.
Když to připojíš třeba na walkmana - piští to taky?
Ještě bych zkusil zatížit každý kanál na sluchátkovém výstupu odporem 33 ohmů proti kostře (jako by tam byla sluchátka), protože uvnitř v CD mechanice jsou sériově tlumivky, které by měly to pištění odfiltrovat.
Když však nejedou do sluchátek nebo náhradní zátěže, ale skoro naprázdno, jako by tam ani nebyly.
Když to připojíš třeba na walkmana - piští to taky?
No tak to se nediv, když se nepřiznáš, že tam ten poťák není, tak se tu můžeme snažit jak blbci. Proto jsem ho tam přece kreslil, abys ho tam dal. Pro nic za nic bych tam jedinou součástku navíc nekreslil.
Mezi tím poťákem v CD ROMce a jackem je totiž ještě zesilovač pro sluchátka a mělo by z něj lézt normálně asi 10x víc (jinak řečeno o 20 dB víc), než potřebuje vstup MBA810.
Tys vlastně ubral užitečný signál, takže jsou víc slyšet ty neužitečné. Ty se do něj indukují ještě v CD-ROM a sluchátkový zesilovač je zesílí. A nemáš čím je ubrat, jedině poťákem před koncovým zesilovačem a přidáním toho užitečného signálu.
Nastavit zpětnou vazbou menší zesílení v MBA810 už o moc nejde - s těmito hodnotami součástek má koncák nejlepší vlastnosti, takže:
- zapoj před to ten poťák, nešetři na tom tolik,
- na sluchátkovém výstupu CD ROMky přidej hlasitost.
Pak teprve zjistíš, jak moc se to zlepšilo.
Mezi tím poťákem v CD ROMce a jackem je totiž ještě zesilovač pro sluchátka a mělo by z něj lézt normálně asi 10x víc (jinak řečeno o 20 dB víc), než potřebuje vstup MBA810.
Tys vlastně ubral užitečný signál, takže jsou víc slyšet ty neužitečné. Ty se do něj indukují ještě v CD-ROM a sluchátkový zesilovač je zesílí. A nemáš čím je ubrat, jedině poťákem před koncovým zesilovačem a přidáním toho užitečného signálu.
Nastavit zpětnou vazbou menší zesílení v MBA810 už o moc nejde - s těmito hodnotami součástek má koncák nejlepší vlastnosti, takže:
- zapoj před to ten poťák, nešetři na tom tolik,
- na sluchátkovém výstupu CD ROMky přidej hlasitost.
Pak teprve zjistíš, jak moc se to zlepšilo.
KONEČNĚ to z něj vypadne, u všech supernov!!! Fáčka mají jednu nectnost (u jiných plechovek k dopravě lidí a bastlířů jsem to neslyšel), a to že u nich OBROVSKY proznívají produkty komutace usměrňovacích diod v alternátoru. A to doslova VŠUDE, nepomáhá ani přímé připojení audia na akumulátor, který jinak spolehlivě požere veškeré rušení. Zní to jako siréna a mění to kmitočet v souladu s otáčkami motoru, ale na odstranění je potřeba totálně zablokovat alternátor pro vysoké (nad 100Hz) frekvence. Je to možná vada alternátorů (určitá série), ale už jsem na to narazil asi u 3 Favoritů, a všechny byly "i", tedy modelový rok ´94 (="stříkačka"...). Mně osobně se podařilo tuhle sirénu zrušit jen u jednoho, a to spoluprací s klempířem - CO2 svářečkou provařil na pár bodech VŠECKY šroubované karosářské díly, a udělali jsme nový kostřicí bod celé elektriky na šroubu, co na něm visí alternátor - co nejblíž ke zdroji. No a pár vf tlumivek a bezindukčních kondů do přívodů k motorové řídicí jednotce a ke vstřikovacímu ventilu. Trvalo nám to asi týden, stálo to víc práce a špekulování, než skutečných nákladů, ale dělat víckrát už bych to nechtěl...
To by chtělo slyšet, ale dávám za pravdu Ekkarovi - rušení a hvizd od zapalování a altíku jsou v i málo orezlých škodovkách věčný problém.
Pokud jde o normální šum, který je tam i při neběžícím motoru, tak dávej pozor:
MBA810 má v kterémkoli doporučeném zapojení zesílení 30x až 150x. Nejčastěji z toho mívá nastavené zesílení asi 60x.
Pokud byl zapojený jinak, pak jen za cenu horší stability a/nebo vyššího zkreslení. Při zesílení 500 je nestabilní, zakmitává nebo kmitá trvale a nedá se to poslouchat.
Ale vzhledem k tomu, že signálu z CD ROM stačí koncový stupeň se zesílením menším, než 5, musíš tak jako tak vytočit hlasitost na CD ROM na víc a před MBA dát potenciometr (nebo aspoň trimr) a úroveň signálu snížit. Tím zeslabíš i šum a brum výstupního zesilovače v CD ROM - ten totiž zůstává stejný bez ohledu na to, jakou hlasitost na ní nastavíš.
Ten dělič, co jsme tu v únoru řešili, jsi už zkusil?
Pokud jde o normální šum, který je tam i při neběžícím motoru, tak dávej pozor:
MBA810 má v kterémkoli doporučeném zapojení zesílení 30x až 150x. Nejčastěji z toho mívá nastavené zesílení asi 60x.
Pokud byl zapojený jinak, pak jen za cenu horší stability a/nebo vyššího zkreslení. Při zesílení 500 je nestabilní, zakmitává nebo kmitá trvale a nedá se to poslouchat.
Ale vzhledem k tomu, že signálu z CD ROM stačí koncový stupeň se zesílením menším, než 5, musíš tak jako tak vytočit hlasitost na CD ROM na víc a před MBA dát potenciometr (nebo aspoň trimr) a úroveň signálu snížit. Tím zeslabíš i šum a brum výstupního zesilovače v CD ROM - ten totiž zůstává stejný bez ohledu na to, jakou hlasitost na ní nastavíš.
Ten dělič, co jsme tu v únoru řešili, jsi už zkusil?