Vzorkování analogového signálu

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#16 Příspěvek od Sendyx »

No ono se taky filtrem před vzorkováním velmi strmě vyřeže vše, co má kmitočet vyšší než je záhodno, což bývá pod teoretickým fvz/2.
Nedávno jsem měřil amplitudovou charku docela drahého staršího studiového převodníku, který umí vzorkovat 44/48/96, s přepínatelnou filtrací při A/D převodu. Jeden kanál jsem použil jako AD, druhý jako DA.
V režimu "analogové kompatibility" byl pro 44 a 48K vzorkování pokles o 3dB na 14kHz, 6dB na 17kHz a šlo to "parabolicky" dolů, asi -70 na 22kHz.
V režimu "CD digital" byl na cca 19kHz zdvih +1dB a pak velmi strmý pád od 20kHz.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#17 Příspěvek od Bernard »

vasek125 píše:......(zvlášť pokud se budu trefovat vzorkováním zrovna tak, že navzorkovaný signál bude periodicky kmitat).
Můžeš načrtnout příklad? Nějak to nechápu.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od AmarokCZ »

Bernard: reálný příklad viz. příloha, signál 15kHz, vzorkování 44.1kHz. Vašek má bohužel pravdu - signál při mizerných vzorkovacích frekvencích periodicky kmitá.
Přílohy
15K.gif
15k vs. 44.1k
(12.44 KiB) Staženo 78 x

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#19 Příspěvek od Bernard »

Jo takhle, dík za vysvětlení. Kmitáním nazýváte superponování nějaké (snad) subharmonické složky.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od AmarokCZ »

Tím kmitáním bylo myšleno kmitání amplitudy signálu, neboli ty subharmonické (nevím, jestli se vůbec o tom dá mluvit jako o subharmonické).

Sendyx: při 96kHz jsi to neměřil? Docela by mě zajímal význam režimu "analogové kompatibility", když to vlastně jen ořeže většinu toho, co nahrávku činí poslouchatelnější.
Naposledy upravil(a) AmarokCZ dne 28 říj 2010, 14:46, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#21 Příspěvek od Bernard »

Asi ne. Vypadá to na 3x15000 - 44100 = 900 Hz. :wink:

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#22 Příspěvek od Sendyx »

AmarokCZ - v 96K režimu se to chovalo trochu jinak, v "analogovém" se ten bod ořezu trochu posunul - bylo to cca jako pro 44K, ale s pozvolnějším ořezem.
Ten "analogový" režim má podle wp lepší impulzové chování a menší překmity, s tím že jsou obětovány nejvyšší kmitočty a zvuk je "soft and like R2R". Co by člověk nechtěl za 800 dolarů na kanál, že :) .

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#23 Příspěvek od WLAB »

Nepripada mi, ze nekde neco kmita..... Uz ta zelena sinusovka neni uplne sinusovka, ponevadz je na ni videt bud vzorkovani vznikle bud tim, jak byla zanesena do nejakeho datoveho pole z nehoz byla zobrazena, nebo vzorkovanim, ktere proste vzniklo pri zobrazovani na konecny pocet bodu, nebo oboji.... To je ale jedno, v onom diskretnim signalu jsou pritomny slozky 15kHz, 29.1 kHz, 59,1 kHz atd... Co z toho vznikne po prevodu do spojite oblasti, zalezi na rekonstrukcnim obvodu (filtru) (ZOH, FOH apod...) Pokud o nem nebudu mluvit , nema smysl resit, co uslysim.

Uživatelský avatar
pruzkaty
Příspěvky: 63
Registrován: 16 říj 2010, 02:00

#24 Příspěvek od pruzkaty »

Trosku mimo tema, ale do spravneho vlakna.
Jaka se voli frekvence dolni prpopusti, kdyz 12 bit. AD prevodnik ma parametry 2MSps. Zeby stopband 1MHz ?.

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#25 Příspěvek od WLAB »

Na 1MHz uz tam nesmi "nic" "prolezt", pokud tedy nehodlas pouzivat nejakou zvlastni techniku vzorkovani,coz nepredpokladam.

A co je frekvence dolni propusti? V jejim tolerancnim diagramu bude prinejmensim konec passbandu a zacatek stopbandu. Zabyvat se musis obojim. Zhlediska aliasingu te pak zajima ten stopband.

Uživatelský avatar
pruzkaty
Příspěvky: 63
Registrován: 16 říj 2010, 02:00

#26 Příspěvek od pruzkaty »

No tak jsem to myslel, budeto antialiaz. filtr, takze proto stop band. Pass band budu volit podle toho aby to vyslo dobre na pocet soucastek a slozitost zapojeni.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od Habesan »

vasek125 píše:nepoznám rozdíl
Nevadí, většina lidí nepozná rozdíl mezi CD a MP3.

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#28 Příspěvek od WLAB »

pruzkaty píše:No tak jsem to myslel, budeto antialiaz. filtr, takze proto stop band. Pass band budu volit podle toho aby to vyslo dobre na pocet soucastek a slozitost zapojeni.
Zajimavy, obvykle se nejprve vychazi z pozadavku ma passband... :)
Jinak pozor na zbytecne velkou vzorkovaci frekvenci, kadence dat 2MSps uz muze byt celkem dost na nejakou embeded vec, zvlaste, kdyz se s temi daty ma jeste neco delat. A pokud bys je pak chtel decimovat, aby jsi snizil tok dat, musel bys je zase filtrovat, tentokrat digitalne. Ostatne tohle je jedna z technik, vzorkovat vysoko s levnym analogovym filtrem a pak filtrovat digitalne se strmejsim filtrem a nakonec decimovat.

Uživatelský avatar
Premekapac
Příspěvky: 75
Registrován: 06 lis 2008, 01:00

#29 Příspěvek od Premekapac »

Dovolím si jen malou poznámku. Je sakra znát, když na své kartě Sound Blaster Live nastavím vzorkovací kmitočet 44k nebo 96k! Hlavně ve výškách a celkové čistotě zvuku.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#30 Příspěvek od AmarokCZ »

Premekapac: znát to je když máš nahrávku, která je zaznamenaná v 96kHz, pokud to nastavíš pro MP3, tak se nic nezmění. Já jsem nedávno slyšel nahrávku nahranou v 24bit/352kHz a na Blu-ray "uskladněnou" v 24bit/192kHz. Při srovnání s verzí v 16bit/44.1kHz byl rozdíl patrný.
Můžeš zkusit použít nějaký kvalitní resampler (např. ve Foobaru), někteří tvrdí, že tam rozdíl je, ale jediný rozdíl může být v tom, že na užitečný signál nebude mít takový vliv vzorkovací frekvence (která je v případě 44.1kHz poměrně blízko k horním 20kHz).

Odpovědět

Zpět na „Teorie“