Pájení SMD součástek jak nejlépe na to?
Moderátor: Moderátoři
Ano,ale musis naniest umerne mnozstvo.Mne sa osvedcil maly stetec z vyrobeny z laminatu,konec len zapalis a zastrihnes.(pretoze nemam davkovac)
Ked sa ti to nahodou zleje,odsavaci pasok to vyriesi.Teplote nastavujem okolo 260st.Ked IO trafis presne na plosky po umyti z izoprop. ani nespoznas ,ze bol meneny.Trenoval so pred tym nejake 4hod.
Ked sa ti to nahodou zleje,odsavaci pasok to vyriesi.Teplote nastavujem okolo 260st.Ked IO trafis presne na plosky po umyti z izoprop. ani nespoznas ,ze bol meneny.Trenoval so pred tym nejake 4hod.
Už druhý krát strihám a furt je to krátke
Tak tak. Pod kalafunou pajim i 0,5mm LQFP. A to mam z drogerie asi 1gk baleni na prasata. Bud pajene misto posypu kalafunovym prachem nebo rozpustenou v lihu. Uz jsem pajel smd i topenarskou pastou na medene trubky, kterou mam doma a prekvapilo me jak dobry to byloAndrea píše:Asi to bude v rukou, mně stačí kalafuna v lihu http://www.gme.cz/cz/s-tavidlo-r-p745-010.html a žádné problémy s mytím nemám.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Deda rikaval, ze "volsovym rukam nepomuze ani svecena voda"
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Pokud potřebuješ opravdu něco připájet a živíš se tím, chceš tedy zaručené výsledky v krátkém čase tak investuješ do kvalitních věcí.
Bavíme se o napájení obvodu zpátky nebo vypájení ven?
Pokud ho dávám pryč nanesu na vývody trochu tavidla (pomáhá rozvádět teplo + cín se mi "nerozpatlá" mimo plošky) na nahřeju čip horkým vzduchem. Pak ho podtlakovou pinzetou zvednu - jde i normální ale je třeba dávat si pozor na součástky okolo.
Pokud ho dávám zpátky. Tak dam součásku na místo. Usadím a připájím dvě nožky v rozích. Tím mi čip drží přesně na místě. Nanesu přes všechny nožky tavidlo. A hrotem pájky s trochu cínu přejedu přes všechny vývody. Cín přidávaám podle potřeb, ale nikdy nejedu (posuchu). NA posledních 2-3 nožkách mi vzniknou můstky. Ty odsaji licnou. NEbo se dá hrot ocistit a projet směrem od součásky ke spoji po vývodu. Tím cín jakoby vytáhnu.
Je logické že nemohu začít pájet na od pinukterý mi drží pozici
Někdy se stává že cín tvoří můstky na mezi vývody. Za předpokladu dostatku tavidla je to způsobeno nedostatečnou teplotou - přenosem tela na vývody. Jinak dojde až na vyjímky ke stažení cínu na hrot.
Taky ho tam mohu vrátit horkovzduchem to je nejsnažší a u některých součástek jenž mají zespod chladící plochu jediné řešení.
Volím to podle stavu plošek. Pokud po sundání zůstane cín pěkně rovnoměrně a lesklý (i proto tavidlo při sundávaní) je snažší ho jen zpátky položit dát tavidlo a nahřát. pokud je čip starší, zoxidovaný, nerovnoměrné plošky pak pájkou![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Bavíme se o napájení obvodu zpátky nebo vypájení ven?
Pokud ho dávám pryč nanesu na vývody trochu tavidla (pomáhá rozvádět teplo + cín se mi "nerozpatlá" mimo plošky) na nahřeju čip horkým vzduchem. Pak ho podtlakovou pinzetou zvednu - jde i normální ale je třeba dávat si pozor na součástky okolo.
Pokud ho dávám zpátky. Tak dam součásku na místo. Usadím a připájím dvě nožky v rozích. Tím mi čip drží přesně na místě. Nanesu přes všechny nožky tavidlo. A hrotem pájky s trochu cínu přejedu přes všechny vývody. Cín přidávaám podle potřeb, ale nikdy nejedu (posuchu). NA posledních 2-3 nožkách mi vzniknou můstky. Ty odsaji licnou. NEbo se dá hrot ocistit a projet směrem od součásky ke spoji po vývodu. Tím cín jakoby vytáhnu.
Je logické že nemohu začít pájet na od pinukterý mi drží pozici
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Někdy se stává že cín tvoří můstky na mezi vývody. Za předpokladu dostatku tavidla je to způsobeno nedostatečnou teplotou - přenosem tela na vývody. Jinak dojde až na vyjímky ke stažení cínu na hrot.
Taky ho tam mohu vrátit horkovzduchem to je nejsnažší a u některých součástek jenž mají zespod chladící plochu jediné řešení.
Volím to podle stavu plošek. Pokud po sundání zůstane cín pěkně rovnoměrně a lesklý (i proto tavidlo při sundávaní) je snažší ho jen zpátky položit dát tavidlo a nahřát. pokud je čip starší, zoxidovaný, nerovnoměrné plošky pak pájkou
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Internet - metla lidstva
Díky za vyčerpávající návod.S tím MTL 468 R to je už znatelně lepší a opravdu se to tolik nespojuje mezi nožkama,zkoušel jsem teď myslím 80 pin SMD a vypadá to celkem dobře,to co potřebuji z jedné desky sundat a dát na druhou desku je ale kolem 170 nožek a jsou blíž i sebe a tenčí takže mám docela bobky na to sáhnout.
Ještě k tomu horkovzduchu.Jaká teplota je možná než dojde ke zničení čipu?
Ještě k tomu horkovzduchu.Jaká teplota je možná než dojde ke zničení čipu?
To máš u horkovzuchu těžké. Je tam rozdíl teplota vzduchu - teplota součástky. S infra vše povoluje na 225C jen vyjímky okolo 230C.
U horkovzduchu se nebojím nastavit 400C a přejížtět tedy hlavně nad vývody a pořád zkoušet zda už to nejde pozor na utržení spoje. Musí jít všechny hezky
U horkovzduchu se nebojím nastavit 400C a přejížtět tedy hlavně nad vývody a pořád zkoušet zda už to nejde pozor na utržení spoje. Musí jít všechny hezky
Internet - metla lidstva
Ak tavidlo povazujes kolofoniu z liehom...tak co dodat,daj na deda.Pozadovanu konzistenciu s tym nedosiahnes a ani zmacavost.Tam nie je len kolofonia,ale aj ine aktivatori.kuto píše:Tak tak. Pod kalafunou pajim i 0,5mm LQFP. A to mam z drogerie asi 1gk baleni na prasata. Bud pajene misto posypu kalafunovym prachem nebo rozpustenou v lihu. Uz jsem pajel smd i topenarskou pastou na medene trubky, kterou mam doma a prekvapilo me jak dobry to byloAndrea píše:Asi to bude v rukou, mně stačí kalafuna v lihu http://www.gme.cz/cz/s-tavidlo-r-p745-010.html a žádné problémy s mytím nemám.Tavidlo na bazi kalafuny v maly injekcni strikacce za 350 kc
? Dekuji nechci
Deda rikaval, ze "volsovym rukam nepomuze ani svecena voda"
Už druhý krát strihám a furt je to krátke
Co se týče kalafuny- kdysi (tak min.5 let nazpět)jsem koupil v drogerii kilo a vůbec to nepájelo - taková světloučká-prášek - tavilo se to spíš jako nějaký plast než kalafuna. I to nějak divně smrdělo - asi nějaká nová "ekologická"Co jsem měl doma zásoby snad ještě předválečný(po dědovi když mívali prasátka) tak s ní to šlo perfektně-byla tmavá až do červena v kusech a krásně i při pájení voněla. Jinak ji už nepoužívám - není proč - mám MTL 461 a 468 - a super. Jen je ji třeba fest zředit buď origo od Marmotu ředidlem nebo stačí obyč IPA. V kelímku(naprosto nevhodném) rychle vysychá a je jako šutr už při koupi. Jinak používáte někdo na pájení "minivlnu"(konkávní hrot) popřípadě "fluxer"(takový jakoby FIX s dávkovacím hrotem)? Teď se mi dostal do ruky i s náhradní kapalinou (výrobce zřejmě interflux-lihová báze) a mohu říci že jak dávkování tak i čistota práce je perfektní ve srovnání s štětečkem a tavidlem v kelímku.