Stránka 2 z 2

Napsal: 20 čer 2008, 23:05
od kaarfii
miroja píše:V nejakom starom Amare bol o tom clanok. Snimala sa frekvencia z jednej fazy hlavneho vinutia a potom robili prevodnik f->U, Len to sa mi zda na dlhe lakte. Jednak musis rozoberat alternator a vyvadzat vodic a navyse potom laborovat so stupnicou otackomera kedze medzi otackami alternatora a motora nie je pomer 1:1.
Dalsia moznost by bola nalepit na hriadel od klukovky nieco leskle a potom snimat pocet otoceni (odrazov) nejakou kombinaciou infra vysielac-infra prijmac. Nieco na principe svetelnev zavory
Alebo nalepit kus magnetu na remenicu od klukovky a snimat otacky halovou sondou (ak to bude frekvencne stihat) .....
...A to jsi ještě nezmínil prokluz řemenu, takže o několik těch otáček méně.

Napsal: 21 čer 2008, 21:37
od EKKAR
kaarfii píše:
miroja píše:...Alebo nalepit kus magnetu na remenicu od klukovky a snimat otacky halovou sondou (ak to bude frekvencne stihat) .....
...A to jsi ještě nezmínil prokluz řemenu, takže o několik těch otáček méně.

Řemenice na klikovce dost dobře nemívá prokluz, nemyslíš??? :lol: :lol: :lol:
Jinak je to sice nápad, ale ne moc dobře realizovatelný, protože při otáčkách motoru ten magnet (pokud je jeden) způsobuje nezanedbatelné vibrace, takže likviduje ložisko u té řemenice, a když se jich dá pro lepší vyvážení víc, je zase nutné je opravdu dobře upevnit, aby se vinou odstředivých sil některý neuvolnil a nezpůsobil buď poškození okolí (odlétá dost vysokou rychlostí...) a také aby se vinou chybějícího impulsu nezkreslilo zbrazení otáček. Lepším řešením je optické snímání výše zmíněnou reflexní závorou, a už jen kvůli spolehlivější funkci je lepší na řemenici nalepit (nastříkáním světlé barvy...) vytvořit ne jeden, ale více (3-4) těch zón, které se pak snímají optikou. Výsledný signál se pak před přivedením na tovární otáčkoměr může vydělit v digitálním čítači, aby se počet impulsů na otáčku rovnal potřebnému počtu, jako by byl snímán ze zapalovacího zařízení benzíňáku.

Napsal: 22 čer 2008, 11:52
od kaarfii
Ale nějakej prokluz tam opravdu je, a to 1 - 2%, možná u dnešních je o něco nižší (zvlašť při použití napínací kladky). Pro naše případy to je možná zanedbatelný, ale obecně se řemeny nehoděj pro přesný převody.
Ale to jsme asi trochu jinde.

Napsal: 22 čer 2008, 19:26
od EKKAR
Kaarfii, neblbni lidem hlavu - když se řekne řemenice NA KLIKOVCE, tak to znamená, že je nasazená na klínu nebo na kuželu přímo na konec klikového hřídele a dotažená je matkou na závitu s jemným stoupáním a ještě zajištěnou buď korunkovým vrškem a závlačkou nebo zahýbací podložkou k jedné-dvěma bočním plochám!!! Takže je NAFEST spojená s klikou a kdyby měla nějaký prokluz, byl by to POŘÁDNÝ PRŮ*ER a ne běžná provozní věc!!! Vždyť jak by se jinak dal kontrolovat předstih pomocí stroboskopu, kdyby se řemenice, na které je už z výroby vytvořená "nulová" ryska, pootáčela nějakým, třeba i jen 0,01% prokluzem? Než začneš psát takovou pitomost, zapni si prosím Tě i mozek - ne jen počítač...
To, co myslíš Ty, je kterákoliv jiná řemenice, poháněná OD KLIKOVKY ŘEMENEM - třeba vodní pumpa nebo alternátor. A ta se (kromě vyvedení svorky W z alternátoru, kde je s podobným prokluzem počítáno už v časové konstantě patřičného f/U nebo f/I převodníku a ručičkového mA- (uA-) metru coby ukazatele) na takové věci opravdu mnoho nevyužívá. Navíc převodový poměr nebývá zrovna 1:1, takže když se použije snímač na takovéhle řemenici, nedá se bez korekce převodových poměrů přímo použít k indikaci - většinou to bývá do rychla, aby jak alternátor, tak vodní pumpa měly potřebné minimální otáčky už při volnoběhu motoru.

Napsal: 22 čer 2008, 21:18
od Ragnol
kaarfii píše:Ale nějakej prokluz tam opravdu je, a to 1 - 2%, možná u dnešních je o něco nižší (zvlašť při použití napínací kladky). Pro naše případy to je možná zanedbatelný, ale obecně se řemeny nehoděj pro přesný převody.
Ale to jsme asi trochu jinde.
mno když vezmu že hodně aut má rozvody pomocí řemenu a ne řetězu .. to by se asi často měnily zohejbaný ventily .. bo by se časování měnilo jako svině :D Ale pokus dobrej s těma procentama :) A i kdyby to mělo ty dvě procenta tak na 4k otáčkách to máš chybu 80 otáček ... a komu to vadí ?

Napsal: 22 čer 2008, 21:24
od kbulda
Alternátor ale nebývá hnaný rozvodovým řěmenem.
Rozvody a pohon alternátoru jsou dvě rozdílné věci.

Napsal: 22 čer 2008, 21:43
od EKKAR
Ragnol píše:
kaarfii píše:Ale nějakej prokluz tam opravdu je, a to 1 - 2%, možná u dnešních je o něco nižší (zvlašť při použití napínací kladky)...
mno když vezmu že hodně aut má rozvody pomocí řemenu a ne řetězu .. to by se asi často měnily zohejbaný ventily .. bo by se časování měnilo jako svině :D Ale pokus dobrej s těma procentama :) A i kdyby to mělo ty dvě procenta tak na 4k otáčkách to máš chybu 80 otáček ... a komu to vadí ?
Jednak - Kaarfii vyprodukoval úplnej nesmysl, je vidět, že se asi pod kapotu mockrát v životě ještě nepodíval (kdoví, jestli vůbec ve skutečnosti nějaký motor viděl jinak než na obrázku...), jinak by takovou pitomost ani nemohl napsat.
Druhak - rozvodový řemen je součástka značně přesná a hlavně JE OZUBENÝ S PŘÍČNÝMI ZUBY - a ty zuby zapadají obdobně jako u řetězu do patřičně tvarovaných pohonných kladek jak na řemenici klikového hřídele, tak na řemenici(-ích) vačkového hřídele (hřídelů). TAKŽE ANI PROKLOUZNOUT NEMŮŽE A NESMÍ. Důvodem jeho používání je menší hlučnost pohonu ventilového rozvodu a menší přenos rázů od kliky do rozvodu (tlumeno pružností řemenu). Protože opotřebovaný řemen se může vytáhnout do délky a dokonce přeskočit přes zuby, je pro každý typ motoru předepsána výměnná lhůta, kterou není radno překračovat - pozohýbané nebo pozurážené ventily a orazítkované nebo proražené písty za těch pár ušetřených tisícovek za výměnu nestojí.
Další argument, proč nepoužívat rozvodový mechanismus ke snímání otáček je jeho běžná nedostupnost pro běžného uživatele - hlavní řemenice dole na klice je přece jen daleko přístupnější...

Napsal: 22 čer 2008, 23:15
od kaarfii
EKKAR píše:Kaarfii, neblbni lidem hlavu - když se řekne řemenice NA KLIKOVCE, tak to znamená, že je nasazená na klínu nebo na kuželu přímo na konec klikového hřídele a dotažená je matkou na závitu s jemným stoupáním a ještě zajištěnou buď korunkovým vrškem a závlačkou nebo zahýbací podložkou k jedné-dvěma bočním plochám!!! Takže je NAFEST spojená s klikou a kdyby měla nějaký prokluz, byl by to POŘÁDNÝ PRŮ*ER a ne běžná provozní věc!!! Vždyť jak by se jinak dal kontrolovat předstih pomocí stroboskopu, kdyby se řemenice, na které je už z výroby vytvořená "nulová" ryska, pootáčela nějakým, třeba i jen 0,01% prokluzem? Než začneš psát takovou pitomost, zapni si prosím Tě i mozek - ne jen počítač...
To, co myslíš Ty, je kterákoliv jiná řemenice, poháněná OD KLIKOVKY ŘEMENEM - třeba vodní pumpa nebo alternátor. A ta se (kromě vyvedení svorky W z alternátoru, kde je s podobným prokluzem počítáno už v časové konstantě patřičného f/U nebo f/I převodníku a ručičkového mA- (uA-) metru coby ukazatele) na takové věci opravdu mnoho nevyužívá. Navíc převodový poměr nebývá zrovna 1:1, takže když se použije snímač na takovéhle řemenici, nedá se bez korekce převodových poměrů přímo použít k indikaci - většinou to bývá do rychla, aby jak alternátor, tak vodní pumpa měly potřebné minimální otáčky už při volnoběhu motoru.
Pokud jsem pochopil dobře, od samýho začátku se tady vede debata o alternátoru. Takže tím jsem měl na mysli samozřejmě pohon klasickým klínovým řemenem!

Napsal: 23 čer 2008, 20:21
od EKKAR
Tak napiš jasně POHON JINÉ ŘEMENICE (KLÍNOVÝM) ŘEMENEM OD ŘEMENICE NA KLICE - ta formulace, kterou jsi použil, je značně zavádějící a jak Ti tady hodně lidí potvrdí, sice to možná vypadá jako slovíčkaření, ale elektronika taková (bohužel i bohudík) je - co není řečeno přesně, může nejen zraňovat, ale i zabíjet...

Doufám, že jsme si to jinak dostatečně vyjasnili - ano, můžu potvrdit, další řemenice, poháněná obyčejným klínovým nebo i mikroklínovým řemenem OD ŘEMENICE NA KLIKOVCE může mít vůči klikovce skluz - ale protože automobilové palubní přístroje mají běžnou přesnost kolem 5%, skluz odhadovaný na 1-2% přesnost indikace otáček (získané například vyvedením svorky W z alternátoru) příliš nezhorší - už tady bylo uvedeno, že při 4000ot/min je to 80 otáček... Stejně bych ale spíš odebíral signál z čidla u řemenice na klikovém hřídeli - nemůže se mi stát, že mi kvůli prasklému řemenu nepůjde indikace otáček - i s prasklým klíňákem poměrně v klidu dojedu i pár desítek km, ale bez otáčkoměru jsem už dneska jako bez ruky......