Stránka 2 z 4

Napsal: 03 dub 2012, 19:58
od Hill
Když vidím, že u zapojení, které zjevně aspoň chvíli funguje, chce někdo měnit tranzistory, tak se vždycky kouknu proti světlu, jestli tam někde ve vzduchu nevisí strašných pár facek nad tím mamlasem, který zřejmě nepochopil, že s kterýmkoli vadným tranzistorem se zařízení bude chovat jinak, než se chová, a že závadu musí hledat jinde.

EDIT: koukám, že Laurel našel.
Skutečnost, že v zapojení jsou elektrolyty na 6V, je v pořádku, v některých uzlech zapojení skutečně nemůže být víc.
A paralelní spojení dvou elektrolytů může být záměrné, viz vlastnosti elektrolytických kondenzátorů v závislosti na jejich kapacitě.

Napsal: 04 dub 2012, 06:42
od Mourek
Už se mi stalo že takhle se choval i člověk který si říkal opravář, no zřejmě je to cool a in měnit polovodiče, zvlášt když tomu nerozumíš. A proč se vyhazuje normální trafo a nahrazuje čínanem to nechápu.

Napsal: 23 lis 2017, 19:03
od gassion
Zdravím všechny. Řešil jsem před nedávnem podobný problém. Nakonec pomohla výměna potenciometru. Co se mi ale nepodařilo vyřešit je, že gramofon drží otáčky opravdu přesně až tak po deseti minutách chodu motorku. Prvních pár minut otáčky kolísají a po deseti minutách vše jede jak hodinky. Uměl by mi někdo poradit? Předem díky za každou odpověď.

Napsal: 23 lis 2017, 19:05
od BOBOBO
Pomůže čítač .

Napsal: 23 lis 2017, 23:08
od Karel286
Pokud měnit součástky, tak všechny! :D
Moje elektronika u NC450 dříve a nyní.

Vážně: Pokud je vyčištěn a je funkční potenciometr 2k5, tak pozor na papírové trimry TP041 R7 a R6 s nýtovanými spoji - velký zdroj problémů. Na fotce je ještě mám, ale po problémech s jedním, kdy upadl nýt u jednoho vývodu trimru při nastavování hodnoty, jsem oba vyměnil za cermentové keramické trimry TP062. Spolu s kvalitním kondenzátorem generátoru jsou otáčky od prvního zapnutí naprosto stabilní.

Napsal: 24 lis 2017, 07:40
od BOBOBO
Měnit tyto elyty Tesla za Tesly to na 99 nic nepřinese . Spíše bych to tipoval na mechaniku , špatné mazání , vyběhaná ložiska . Inu čítač dá odpověď ihned .

Napsal: 24 lis 2017, 08:42
od Karel286
To jsem jaksi předpokládal, že tomu, komu kolísají otáčky si jako první zkontroluje, že nemá zadřenej motůrek, popřípadě že si namaže ložiska.
O vlivu elytů Tesla zde nepadlo jediné slovo, ty na to nemají prakticky žádný vliv.

Napsal: 24 lis 2017, 10:58
od sinclair
Nahradit vakuovou doutnavku, napájenou napětím 50Hz jednou jedinou LED pokládám za pokročilou idiocii.
To opravdu může udělat jen totální ignorant s přístupem ala "dyť je to jen blbá Tesla"..

Napsal: 24 lis 2017, 13:22
od Karel286
Omlouvám se.
Původně jsem chtěl vložením obrázku své kompletně přeosazené desky vyprovokovat Hilla k nějaké reakci. Reagoval jsem tím na jeho poznámku o fackách za výměnu funkční součástky. :-D
Hill píše:... chce někdo měnit tranzistory, tak se vždycky kouknu proti světlu, jestli tam někde ve vzduchu nevisí strašných pár facek nad tím mamlasem....
Ale o půlnoci, když jsem vkládal příspěvek, jsem si nevšiml, že reaguji na příspěvek starý bezmála 6 roků. Všiml jsem si toho až nyní, kdy začali reagovat i ostatní.
Ve svém příspěvku jsem použil smajlíka v domnění, že to bude pochopeno jako odlehčení.

Napsal: 24 lis 2017, 16:28
od EKKAR
Nemá cenu měnit kácéčka za kácéčka - pokud původní elektronika jakž-takž funkční obsahovala teslácký trandy, nemá cenu novou páchat s těma samýma typama. To je prašť jako třískni, velký zlepšení nehrozí ani při náhradě typů KC14x/50x modernějšíma KC23x/30x.

Stejně tak nemá cenu měnit elektrolytický kondíky Tesla řady TE9xx a TF00x za cokoliv novýho - protože ty řady ať byly v růžovočervený nebo v modrý "šprcce", vždycky byly hooodně kvalitní a kvalitní zůstaly do dneška - ať z pohledu ztráty kapacity, nebo z pohledu nárůstu ESR. Pokud takovej kondík neležel přímo na nějaký topící součástce nebo na jejím chladiči, má dneska i po 30 letech kapacitu s kladnou odchylkou tolerance a ESR s minimální hodnotou. Tudy taky cesta za zlepšením kvality a stability nevede. Výměna má cenu u kondíků zřetelně nafouknutejch, s vyteklým elektrolytem nebo vytlačenou zátkou případně v místě kodíků filtračních za kousky s vyšší kapacitou nebo lepší tepelnou třídou.

Co má cenu měnit, jsou starší Tesla huhlýkový odpory TR211 a TR212 - jejich náhrada modernějšíma metalizovanýma s přesnější tolerancí určitě přínos je - s výjimkou míst, kde huhlýkovej odpor funguje jako pojistkovej (huhlýk shoří a přeruší obvod, čímž vykonává primitivní ochrannou funkci - ve stejný pozici použitej metalizovanej odpor se většinou nepřeruší, ale speče se na "cosi" s odporem obvykle nižším než měla původní součástka a tím dovolí destrukci dalších, obvykle mnohem hodnotnějších součástek).

Naopak nemá cenu měnit starší metalizovaný odpory Tesla TR190/191/192 a TR160/161/162 - protože ty pokud fungujou a nejsou mechanicky porušený, tak jsou jednou z mála ukázek provozní spolehlivosti. Nejvíc poruch u nich vznikalo při prvotním pájení hned při osazení, pokud se přehřály a vyletoval se jejich přívod zevnitř základního keramickýho tělíska - a na to se přišlo při oživování. Ale pokud tyhle odpory fungovaly tenkrát, fungujou s přehledem do dneška - a budou fungovat dál. Měnit je má cenu jedině v případě, že se jejich nahrazením moderním kusem dosáhne lepšího (přesnějšího) průběhu kmitočtový charakteristiky - jinak ne.

Velký zlepšení stability může znamenat náhrada starších odporovejch trimrů s uhlíkovou dráhou za moderní s keramikou, kde navíc i klesne šum. Náhrada metalizovanejch kondíků TC180/181 za modernější s polymerovým dielektrikem je taky plus. U kondíků keramickejch záleží na typu keramiky, jakej má teplotní koeficient, jestli třeba na daný pozici ten konkrétní typ keramiky svým průběhem teplotní odchylky nekompenzuje teplotní charakteristiku jinejch součástek v tom obvodu a jestli jeho náhrada za jinej typ nerozhází teplotní stabilitu obvodu ještě víc - hlavně to platí u VF. No a o náhradách stroboskopickejch doutnavek LEDkama bez dalšího opatření (neboli bez aspoň můstkovýho usměrnění kvůli dodržení kmitočtu blikání) už se tady Leoš vyjádřil ...

Napsal: 24 lis 2017, 17:05
od elektrosvit
Jestli jsem něco nepřehlédl, tak o výměně původní doutnavky za LEDku tu nepadlo ani půl slova. S tím přišel až Leoš. A pak jsem si všimnul, že po přeosazení "nová" deska nějak změnila barvu. Vyrobil jsi ji (nebo nechal vyrobit) celou znovu?

EDIT: Aha, hned v úplně prvním příspěvku.

Napsal: 24 lis 2017, 17:20
od EKKAR
Jo, je celá nová - na určitě modernějším materiálu.

Napsal: 24 lis 2017, 17:33
od elektrosvit
Celou dobu si to říkám. Pak ale není co řešit, deska je udělaná pěkně, pečlivě osazená. Tak nevím, proč ty některé komentáře...

Napsal: 24 lis 2017, 17:40
od sinclair
Jasně, do funglnový, pracně a úplně zbytečně vyrobený desky dá ty stejně mizerný pertinaxový trimry..
Ale tak hlavně, že má ledka podobný raketový tvar, jako doutnavka, to je důležitý. To se pak bude sledovat stroboskop jedna radost.

Napsal: 24 lis 2017, 17:45
od elektrosvit
Jenže LEDku s raketovým tvarem použil Laurel před necelými 6 lety. Kdežto novou desku udělal Karel286 zřejmě nedávno.