Riadenie otacok DC ventilatora s velkym odberom

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#16 Příspěvek od BOBOBO »

U VZV Linde je běžně dvojitý odpor a pak natvrdo a když odejde relé natvrdo , tak shoří odpor druhého stupně . :D A i elektronika , když někdo připojí druhý stupeň místo spojky natvrdo .

Uživatelský avatar
Cerim
Příspěvky: 28
Registrován: 12 říj 2011, 02:00
Bydliště: Trenčín, SR

#17 Příspěvek od Cerim »

nie je problem to poriesit samostatne...
navrh schemicky koncaku + budenie nikoho nenapada_?

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#18 Příspěvek od Atlan »

Ja neviem to pwm... Tym sa nebude chladit elektromotor... Neviem lebo bezne sa zapne vetrak na plno ochladi vodu a vypne chladne elektromotor... Mysli aj na to. I ked nechapem nove auto vobec by som to neriesil vyrobca to kskusal a navrhol...

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#19 Příspěvek od rezis »

Čidlo na hlavě motoru je blbost. Bude tam ještě další. Teplota v motoru je pro běh větráku naprosto nepodstatná. Teplota se snímá někde v dolní části chladiče aby se do motoru nevracela voda teplejší než cca 90C. A po dojezdu větrák ještě dochlazuje, ale již pouze chladič (pokud tam nemáš elektrické čerpadlo.
Jednotka si řídí větráky v podstatě kvůli klimatizace a třeba VW je má opravdu řízené PWM.

Jak se tu psalo o nekolování vody. To nejde pořád koluje voda přes topení.

V čem je problém vaří ti auto? Jaká je teplota vody na zpětné hadici z chladiče? To je podstatný údaj. Jinak každé auto se musí uchladit samo. Jinak je něco špatně. Takže pokud vaří - najít závadu opravit a dále neřešit.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#20 Příspěvek od xmurgi »

Presne tak, pokial to nefunguje - opravit, pokial to funguje-zbytocne si to neskrabat a chrochtat blahom, ze to funguje.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

rezis píše:...
Jak se tu psalo o nekolování vody. To nejde pořád koluje voda přes topení.
...
Bohužel, v posledním "výkřiku techniky" koncernu VW 1,2TSI to tak JE - dokud se motor sám aspoň trochu neohřeje, nejde ani voda do topení!!! Je tam teplotou řízená vodní pumpa, dokud není v motoru určitá teplota, čerpadlo "není v záběru" a AUTO NETOPÍ!!! Teprve po určitý době = po dosažení hraniční teploty se čerpadlo zasune do záběru a voda začne obíhat malým okruhem přes topení/klimu. A až teprve po dosažení další hranice teploty se otevírá normální termostat a voda jde i do chladiče...!!!

V letošní zimě, když nastaly jako obvykle koncem ledna a v únoru mrazy -20°C a méně se mnoha majitelům stalo, že jim TSIčko začalo topit ddo kabiny až po ujetí 5km nebo ještě více - a fabrika to musela řešit flashem SW v ŘJ, aby se motor rychleji ohříval a pokud možno topil - v původní verzi, vytvořené jako ústupek ekoteroristům a požadavku na co nejrychleji po startu motoru sníženou spotřebu AUTO VE VELKÉM MRAZU DLOUHO NETOPÍ!!!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#22 Příspěvek od rnbw »

To je ako Š120, akurat tam ziadny SW nepomoze :D

Uživatelský avatar
Cerim
Příspěvky: 28
Registrován: 12 říj 2011, 02:00
Bydliště: Trenčín, SR

#23 Příspěvek od Cerim »

nevari....problem je vtom ked zopne vetraky...enormna zataz na alternator a teda aj na motor...ked to spravi sucasne zo zapnutim klimy....tak vtej chvili mas problem sa rozbehnut....
chcel som len aby vetraky sli primerane k teplote....

myslel som, ze som na elektro fore...nie na fore o autach :)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#24 Příspěvek od EKKAR »

Cerim píše:...ked zopne vetraky...enormna zataz na alternator ...ked to spravi sucasne zo zapnutim klimy....tak vtej chvili mas problem sa rozbehnut....myslel som, ze som na elektro fore...nie na fore o autach
Myslet znamená ho*no vědět - není to žádná zátěž na alternátor, od toho máš v autě baterku, aby vykryla odběrový špičky. Prvotní příčina šnečího rozjezdu je v té zapnuté klimě, ne ve větrácích - ty mají celkový příkon jen pár set W, zatímco kompresorek klimy si bere přímo od kliky motoru (řemenem) několik kW mechanického příkonu - a ten autu citelně chybí při rozjezdech - hlavně pokud je v tom autě takový NEmotor jako 1,2HTP... A protože auta jsou dneska plný elektroniky, nediv se že tady najdeš i lidi se znalostí aut - prostě je to jedna z oblastí elektroniky a všecko souvisí se vším.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Cerim
Příspěvky: 28
Registrován: 12 říj 2011, 02:00
Bydliště: Trenčín, SR

#25 Příspěvek od Cerim »

...co nieco z tohoto...
http://www.picotech.com/applications/pwm_drivers/#chap7

inak hodnota poistiek na ventilatoroch je 60A pre jeden ventilator...
...su tam dva....

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#26 Příspěvek od EKKAR »

60A pojistka na přívodu k větráku ještě neznamená, že tam je motorek s výkonem 3/4kW. Ty větráky mají tak 100-200W, ale mívají vinutí dělaný tlustým drátem, takže mají velký rozběhový proud (velký záběrový moment = aby se rychle rozbíhaly). Pokud tam bude PWR, bohatě by na jejich chod měla stačit pojistka 10-15A.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Cerim
Příspěvky: 28
Registrován: 12 říj 2011, 02:00
Bydliště: Trenčín, SR

#27 Příspěvek od Cerim »

dohrabal som sa k scheme.

a ma teda niekto napad ako riesit ten koncak...cez PWM...

kedze by to nemuzelo nejak vela zrat...tak by to snad nemusel byt problem...

jeden by som nechal riadeny systemom a ten druhy cez PWM...
Přílohy
ElektroP406.jpg
(133.35 KiB) Staženo 46 x

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#28 Příspěvek od rezis »

EKKAR píše: Bohužel, v posledním "výkřiku techniky" koncernu VW 1,2TSI to tak JE - dokud se motor sám aspoň trochu neohřeje, nejde ani voda do topení!!! Je tam teplotou řízená vodní pumpa, dokud není v motoru určitá teplota, čerpadlo "není v záběru" a AUTO NETOPÍ!!!
Opravdu to je jak říkáš? Mám 1.4TSi a ta svině taky netopí. Kdyby 5 km tak je to super. Ale co jsem vysledoval ona nespustí větrák v kabině. Prostě si to hlídá. Pokud je venku normálně do třeba -5C tak není problém. Když byly mrazy topilo to až po 12km kdy jsem mimo obec přišlápnul pedál plynu. Pokud jsem dal ofuk oken tak to "topilo" Jinak se větrák do kabiny téměř nespustil nebo byla klapka přepnuta mimo topný registr.
Takže to vyloženě drží digitální klima(topení)
Ono pochopit o co vlastně té elektronice v dnešní době jde je složité.


K problému. To že se auto jako zaškobrtne je normální. Na volnoběh jsou v motoru jen ztráty v tření, a v periferiích které potřebuje pro svůj běh - mazání, chlazení... takže když mu přihodíš zátěž 0.5kW je to pro něj změna na kterou ihned reaguje škrtící klapka a přidává plyn aby dorovnala otáčky. Pokud vím u těch jednodušší klimatizací a malých motorů se dokonce po spuštění klimy uměle zvyšují volnoběžné otáčky. . Prostě naprosto normální jev.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#29 Příspěvek od EKKAR »

Pokud máš Climatronic, tak ten po CAN-bus komunikuje s ŘJ motoru a opravdu se podle požadavku toho TSI do určitý teploty vůbec nespustí. Jednodušší Climatic (manuální klima) sice bude foukat, ale taky nebude hřát - protože jednoduše nemá teplou vodu jako transportní médium tepla z motoru. Narazil jsem na to na škodováckým fóru, kde se už přes rok probírá tenhle technologickej potrat jménem TSI.

Začalo to s turbama, postupně přešlo na rozvodový řetězy a teď v únoru se vynořily další flashe SW kvůli tomu topení... Poslední měsíc se navíc znovu ve značkáčích šmahem upravuje SW kvůli instalaci podložky do regulace tlaku turba - mění se tím průběh výkonový křivky, motor je po úpravě "tupej" a vůbec se nedá srovnávat s tím, jak jel před úpravou. Původní maximum výkonu je zachovaný (kdyby nebylo, mohli by to majitelé reklamovat nebo dokonce odstupovat od koupě), ale nástup výkonu a průběh krouťáku je pozvolnější - nikdo z fabriky nic neřekne, ale je evidentní, že někoho po všech trablech napadlo snížit výkonový namáhání exponovaných dílů, aby se aspoň na pohled zvýšila jejich životnost.

Sice se to týká hlavně "jednadvojky", u které po úpravě (podle majitelů který to postihlo) "úplně zmizel pocit WOW TO JE JEN JEDNADVOJKA???", ale jednačtyřky TSI mají s rozvodovým řetězem skoro identický problémy. Koncern prostě dělá mrtvýho brouka a u aut při nejrůznějších záminkách k návštěvě servisu dělá rozsáhlý úpravy, o kterých často majitele ani neinformuje...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
passion
Příspěvky: 890
Registrován: 22 črc 2005, 02:00
Bydliště: Žilina

#30 Příspěvek od passion »

rezis píše:...Jak se tu psalo o nekolování vody. To nejde pořád koluje voda přes topení....
O nekolovaní vody v chladiči bylo mysleno. A čidlo mám len jedno, pri hlave - spoločné pre RJ motora a ovládanie spínania sahary. Bohužiaľ.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“