Výroba 230V na jízdním kole

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kingage
Příspěvky: 31
Registrován: 11 črc 2012, 02:00

#16 Příspěvek od kingage »

o prednim kole jsem se ja ani nikdo jiny nezminoval ;) a k tvemu vypoctu 13,5% se zda byt dost malo...ale taky mysli na to ze nepotrebuju slapanim zasobovat cely mesto vid ? :) ale jen nabijet baterie...takze si myslim ze pri normalnim slapani by to v poho fachalo

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#17 Příspěvek od Eleman »

kingage je potřeba si uvědomit zákon o zachování energie. Tedy co z toho akumulátoru odebereš, to tam také musíš dodat + něco navíc - proces nabíjení/vybíjení také není bezeztrátový.
Takže ono je jedno jestli chceš "jenom" nabíjet akumulátor, protože tu akumulovanou energii budeš dále využívat. A kolik využiješ, tolik + ztráty musíš dodat. A že ty ztráty v systému od nohou v pedálech přes alternátor a akumulátor až po spotřebič nebudou malé.
Jedině, že by jsi dobíjel jenom při jízdě z kopce a současně toho využil k brzdění. :lol:
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#18 Příspěvek od Vogon »

kingage píše:...šlo by udělat 220 na jízdním kole...
kingage píše:...ale jen nabijet baterie...
Ty chceš vyrobit na jízdním kole 230V a tímto napětím potom nabíjet baterie?
Předpokládám, že nabíječkou, která je napájená z 230V.
Tak takové zařízení existuje. Jmenuje se to UROBOROS.
Překvapivě jednoduché, za víkend to máš postavené a ani to moc nestojí.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#19 Příspěvek od ok1hga »

Vogon píše:Jmenuje se to UROBOROS.
. . . požírač ocasu . . .

Uživatelský avatar
kingage
Příspěvky: 31
Registrován: 11 črc 2012, 02:00

#20 Příspěvek od kingage »

Vogon: nabijet baterii bude alternator...tam asi 230V nebude :)

Uživatelský avatar
Vogon
Příspěvky: 1618
Registrován: 14 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Brno

#21 Příspěvek od Vogon »

Eleman píše:Jedině, že by jsi dobíjel jenom při jízdě z kopce a současně toho využil k brzdění. :lol:
Spíš by měl zkusit vyrobit zařízení, které by posunulo vektor gravitační síly půl metru před kolo, takže by jel i do kopce pořád z kopce. Energií vyrobenou alternátorem by napájel to zařízení a z přebytku dobíjel baterii na 230V.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#22 Příspěvek od Eleman »

:lol: Sakra to bych potřeboval na auto :lol: . Kde se to zařízení dá koupit :?: Dalo by se s tím rozjíždět i s hvízdajícíma gumama :?:
Sorry za OT
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#23 Příspěvek od jirkati »

Omlouvám se, ale zatím jsem nepochopil jak výkonný akumulátor (baterii) hodlá kolega při šlapání na kole nabíjet. A také jak dlouho. V některých armádách se používají šlapací zdroje s dynamam poháněným přímo šlapadly přes řetězový převod. Údajně dokázaly poskytnout dlouhodobý výkon až 60 W pro pohon malých vysílačů.
Hezké čtení k energii: http://www.ntm.cz/data/projekty/muzejni ... nergie.pdf
Nebo také napsat do Googlu "šlapací zdroj elektrické energie"

Uživatelský avatar
kingage
Příspěvky: 31
Registrován: 11 črc 2012, 02:00

#24 Příspěvek od kingage »

Tak jaký asi max výkon by šlo odebírat při urč. rychlostech, aby to tim slapanim stihalo dobijet baterku ? (vsechny komponenty co nejvykonejsi + pokus o dosazeni co nejvysi ucinosti) Nechce někdo spočítat ? :)

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#25 Příspěvek od Artaban001 »

Vstah kolo-člověk je již velmi dobře zmapován, akorát Ti nedokážu říct, kde by jsi mohl se něco dozvědět.
Třeba to, že cyklista - teď nepamatuju, zda mělo jít o běžného člověka, nebo o trénovaného - může trvale "odevzdávat 200W mechanické energie, krátce snad 750W (bez záruky).
Ty musíš tuto energii převést na elektřinu z co nejvyšší účinností (na třecí převod dynama zapomeň).

1: jako jedoucí cyklista nevyrobíš skoro nic, protože veškerou energii potřebuješ na přesun. Dalo by se uvažovat tak o 10W potřebných na svícení, který by ti vyrobil středový generátor v náboji kola.

2: Na generátoropedu (brzdu z rotopedu vyměníš za alternátor) podle výše uvedeného údaje tak dostaneš odhadem 150W výstup. A to musíš bez přestání šlapat. Kdyby jsi měl do procesu zapojit baterii jako vyrovnávání odběru, výkon by jsi měl ještě nižší.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#26 Příspěvek od termit256 »

kingage píše:Zdravím, jelikož mě napadají samé kraviny, ale někdy i po chvíli přemýšlení i zajímavé věci :)
Tohle rozhodne patri do te prvni kategorie.

Zirafka
Příspěvky: 819
Registrován: 20 srp 2006, 02:00

#27 Příspěvek od Zirafka »

Alternátor z kola je vlastně zdroj proudu (aby žárovky svítily skoro pořád stejně), takže připojovat tam trafo není ideální. No a zvonkové trafo je také vlastně zdroj proudu. To je vražedná kombinace :twisted:




PS: Nebrat u toho trafa doslova, ale protože je zkratuvzdorné, má relativně vysoký vnitřní odpor a je měkké, takže je to takový zdroj malého proudu.

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#28 Příspěvek od Otkundes »

Jako kluk jsem taky jezdil po večerech na kole. Mám zkušenost, že alternátor 6V/0,5A, více než 4W výkonu nedá. Je navržen tak, aby při cestovní rychlosti cca 15 km/h žárovka 6V/3W v reflektoru svítila. Vinutí alternátoru není dimenzováno na vyšší proudy. Zvyšováním rychlosti stoupá sice i výkon, ale též i mechanický odpor na hřídeli alternátoru. To má za následek prokluzování třecího převodu plášť kola > kolečko alternátoru. Navíc, při jízdě na kole, zejména při vyšší rychlosti, je brzdění bicyklu alternátorkem citelné. Předešlá argumentace o nízké účinnosti, je správná. Myslím, že nějaký malý akumulátorek může být nabíjen i bez transformace na 230V. Stačí napětí z alternátoru usměrnit, případně použít zdvojovač (násobič) napětí a místo žárovky vyzkoušet v reflektoru úspornější svítivou diodu.
Ještě zde nepadla otázka o bezpečnosti provozu, při generování těch 230V. Třeba aby kontruktér této pitomosti nedostal od svého výmyslu ránu a neupadl z kola za jízdy... :D

Uživatelský avatar
mc-vlada
Příspěvky: 330
Registrován: 24 čer 2009, 02:00
Bydliště: Brandýs nad Labem

#29 Příspěvek od mc-vlada »

onehdá jsem viděl nějaké alternátory, které byly napájeny (poháněny) autobaterií (zřejmě by se daly pohánět i mechanicky) produkovaly 220V a víc a byly součástí příslušenství starých vojenských vysílaček. Nevím ani jaký měly výkon, mebylo to nic velkého tak asi nic moc, ale řešení by to třeba mohlo být.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#30 Příspěvek od ok1hga »

mc-vlada píše:onehdá jsem viděl nějaké alternátory, které byly napájeny (poháněny) autobaterií (zřejmě by se daly pohánět i mechanicky) produkovaly 220V a víc a byly součástí příslušenství starých vojenských vysílaček.
máš na mysli zdroj ZS4 k R4 ?, je to ta malá krabička vpravo dole . . .

tady je zase jiná souprava a tady je v bojové akci . . .

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“