Výroba 230V na jízdním kole
Moderátor: Moderátoři
kingage je potřeba si uvědomit zákon o zachování energie. Tedy co z toho akumulátoru odebereš, to tam také musíš dodat + něco navíc - proces nabíjení/vybíjení také není bezeztrátový.
Takže ono je jedno jestli chceš "jenom" nabíjet akumulátor, protože tu akumulovanou energii budeš dále využívat. A kolik využiješ, tolik + ztráty musíš dodat. A že ty ztráty v systému od nohou v pedálech přes alternátor a akumulátor až po spotřebič nebudou malé.
Jedině, že by jsi dobíjel jenom při jízdě z kopce a současně toho využil k brzdění.
Takže ono je jedno jestli chceš "jenom" nabíjet akumulátor, protože tu akumulovanou energii budeš dále využívat. A kolik využiješ, tolik + ztráty musíš dodat. A že ty ztráty v systému od nohou v pedálech přes alternátor a akumulátor až po spotřebič nebudou malé.
Jedině, že by jsi dobíjel jenom při jízdě z kopce a současně toho využil k brzdění.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
kingage píše:...šlo by udělat 220 na jízdním kole...
Ty chceš vyrobit na jízdním kole 230V a tímto napětím potom nabíjet baterie?kingage píše:...ale jen nabijet baterie...
Předpokládám, že nabíječkou, která je napájená z 230V.
Tak takové zařízení existuje. Jmenuje se to UROBOROS.
Překvapivě jednoduché, za víkend to máš postavené a ani to moc nestojí.
Spíš by měl zkusit vyrobit zařízení, které by posunulo vektor gravitační síly půl metru před kolo, takže by jel i do kopce pořád z kopce. Energií vyrobenou alternátorem by napájel to zařízení a z přebytku dobíjel baterii na 230V.Eleman píše:Jedině, že by jsi dobíjel jenom při jízdě z kopce a současně toho využil k brzdění.
Sakra to bych potřeboval na auto . Kde se to zařízení dá koupit Dalo by se s tím rozjíždět i s hvízdajícíma gumama
Sorry za OT
Sorry za OT
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Omlouvám se, ale zatím jsem nepochopil jak výkonný akumulátor (baterii) hodlá kolega při šlapání na kole nabíjet. A také jak dlouho. V některých armádách se používají šlapací zdroje s dynamam poháněným přímo šlapadly přes řetězový převod. Údajně dokázaly poskytnout dlouhodobý výkon až 60 W pro pohon malých vysílačů.
Hezké čtení k energii: http://www.ntm.cz/data/projekty/muzejni ... nergie.pdf
Nebo také napsat do Googlu "šlapací zdroj elektrické energie"
Hezké čtení k energii: http://www.ntm.cz/data/projekty/muzejni ... nergie.pdf
Nebo také napsat do Googlu "šlapací zdroj elektrické energie"
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Vstah kolo-člověk je již velmi dobře zmapován, akorát Ti nedokážu říct, kde by jsi mohl se něco dozvědět.
Třeba to, že cyklista - teď nepamatuju, zda mělo jít o běžného člověka, nebo o trénovaného - může trvale "odevzdávat 200W mechanické energie, krátce snad 750W (bez záruky).
Ty musíš tuto energii převést na elektřinu z co nejvyšší účinností (na třecí převod dynama zapomeň).
1: jako jedoucí cyklista nevyrobíš skoro nic, protože veškerou energii potřebuješ na přesun. Dalo by se uvažovat tak o 10W potřebných na svícení, který by ti vyrobil středový generátor v náboji kola.
2: Na generátoropedu (brzdu z rotopedu vyměníš za alternátor) podle výše uvedeného údaje tak dostaneš odhadem 150W výstup. A to musíš bez přestání šlapat. Kdyby jsi měl do procesu zapojit baterii jako vyrovnávání odběru, výkon by jsi měl ještě nižší.
Třeba to, že cyklista - teď nepamatuju, zda mělo jít o běžného člověka, nebo o trénovaného - může trvale "odevzdávat 200W mechanické energie, krátce snad 750W (bez záruky).
Ty musíš tuto energii převést na elektřinu z co nejvyšší účinností (na třecí převod dynama zapomeň).
1: jako jedoucí cyklista nevyrobíš skoro nic, protože veškerou energii potřebuješ na přesun. Dalo by se uvažovat tak o 10W potřebných na svícení, který by ti vyrobil středový generátor v náboji kola.
2: Na generátoropedu (brzdu z rotopedu vyměníš za alternátor) podle výše uvedeného údaje tak dostaneš odhadem 150W výstup. A to musíš bez přestání šlapat. Kdyby jsi měl do procesu zapojit baterii jako vyrovnávání odběru, výkon by jsi měl ještě nižší.
Alternátor z kola je vlastně zdroj proudu (aby žárovky svítily skoro pořád stejně), takže připojovat tam trafo není ideální. No a zvonkové trafo je také vlastně zdroj proudu. To je vražedná kombinace
PS: Nebrat u toho trafa doslova, ale protože je zkratuvzdorné, má relativně vysoký vnitřní odpor a je měkké, takže je to takový zdroj malého proudu.
PS: Nebrat u toho trafa doslova, ale protože je zkratuvzdorné, má relativně vysoký vnitřní odpor a je měkké, takže je to takový zdroj malého proudu.
Jako kluk jsem taky jezdil po večerech na kole. Mám zkušenost, že alternátor 6V/0,5A, více než 4W výkonu nedá. Je navržen tak, aby při cestovní rychlosti cca 15 km/h žárovka 6V/3W v reflektoru svítila. Vinutí alternátoru není dimenzováno na vyšší proudy. Zvyšováním rychlosti stoupá sice i výkon, ale též i mechanický odpor na hřídeli alternátoru. To má za následek prokluzování třecího převodu plášť kola > kolečko alternátoru. Navíc, při jízdě na kole, zejména při vyšší rychlosti, je brzdění bicyklu alternátorkem citelné. Předešlá argumentace o nízké účinnosti, je správná. Myslím, že nějaký malý akumulátorek může být nabíjen i bez transformace na 230V. Stačí napětí z alternátoru usměrnit, případně použít zdvojovač (násobič) napětí a místo žárovky vyzkoušet v reflektoru úspornější svítivou diodu.
Ještě zde nepadla otázka o bezpečnosti provozu, při generování těch 230V. Třeba aby kontruktér této pitomosti nedostal od svého výmyslu ránu a neupadl z kola za jízdy...
Ještě zde nepadla otázka o bezpečnosti provozu, při generování těch 230V. Třeba aby kontruktér této pitomosti nedostal od svého výmyslu ránu a neupadl z kola za jízdy...
onehdá jsem viděl nějaké alternátory, které byly napájeny (poháněny) autobaterií (zřejmě by se daly pohánět i mechanicky) produkovaly 220V a víc a byly součástí příslušenství starých vojenských vysílaček. Nevím ani jaký měly výkon, mebylo to nic velkého tak asi nic moc, ale řešení by to třeba mohlo být.
máš na mysli zdroj ZS4 k R4 ?, je to ta malá krabička vpravo dole . . .mc-vlada píše:onehdá jsem viděl nějaké alternátory, které byly napájeny (poháněny) autobaterií (zřejmě by se daly pohánět i mechanicky) produkovaly 220V a víc a byly součástí příslušenství starých vojenských vysílaček.
tady je zase jiná souprava a tady je v bojové akci . . .