Stránka 2 z 4

Napsal: 12 črc 2012, 13:27
od kingage
o prednim kole jsem se ja ani nikdo jiny nezminoval ;) a k tvemu vypoctu 13,5% se zda byt dost malo...ale taky mysli na to ze nepotrebuju slapanim zasobovat cely mesto vid ? :) ale jen nabijet baterie...takze si myslim ze pri normalnim slapani by to v poho fachalo

Napsal: 12 črc 2012, 13:45
od Eleman
kingage je potřeba si uvědomit zákon o zachování energie. Tedy co z toho akumulátoru odebereš, to tam také musíš dodat + něco navíc - proces nabíjení/vybíjení také není bezeztrátový.
Takže ono je jedno jestli chceš "jenom" nabíjet akumulátor, protože tu akumulovanou energii budeš dále využívat. A kolik využiješ, tolik + ztráty musíš dodat. A že ty ztráty v systému od nohou v pedálech přes alternátor a akumulátor až po spotřebič nebudou malé.
Jedině, že by jsi dobíjel jenom při jízdě z kopce a současně toho využil k brzdění. :lol:

Napsal: 12 črc 2012, 14:11
od Vogon
kingage píše:...šlo by udělat 220 na jízdním kole...
kingage píše:...ale jen nabijet baterie...
Ty chceš vyrobit na jízdním kole 230V a tímto napětím potom nabíjet baterie?
Předpokládám, že nabíječkou, která je napájená z 230V.
Tak takové zařízení existuje. Jmenuje se to UROBOROS.
Překvapivě jednoduché, za víkend to máš postavené a ani to moc nestojí.

Napsal: 12 črc 2012, 15:29
od ok1hga
Vogon píše:Jmenuje se to UROBOROS.
. . . požírač ocasu . . .

Napsal: 12 črc 2012, 17:11
od kingage
Vogon: nabijet baterii bude alternator...tam asi 230V nebude :)

Napsal: 12 črc 2012, 17:16
od Vogon
Eleman píše:Jedině, že by jsi dobíjel jenom při jízdě z kopce a současně toho využil k brzdění. :lol:
Spíš by měl zkusit vyrobit zařízení, které by posunulo vektor gravitační síly půl metru před kolo, takže by jel i do kopce pořád z kopce. Energií vyrobenou alternátorem by napájel to zařízení a z přebytku dobíjel baterii na 230V.

Napsal: 12 črc 2012, 18:21
od Eleman
:lol: Sakra to bych potřeboval na auto :lol: . Kde se to zařízení dá koupit :?: Dalo by se s tím rozjíždět i s hvízdajícíma gumama :?:
Sorry za OT

Napsal: 12 črc 2012, 18:30
od jirkati
Omlouvám se, ale zatím jsem nepochopil jak výkonný akumulátor (baterii) hodlá kolega při šlapání na kole nabíjet. A také jak dlouho. V některých armádách se používají šlapací zdroje s dynamam poháněným přímo šlapadly přes řetězový převod. Údajně dokázaly poskytnout dlouhodobý výkon až 60 W pro pohon malých vysílačů.
Hezké čtení k energii: http://www.ntm.cz/data/projekty/muzejni ... nergie.pdf
Nebo také napsat do Googlu "šlapací zdroj elektrické energie"

Napsal: 12 črc 2012, 20:05
od kingage
Tak jaký asi max výkon by šlo odebírat při urč. rychlostech, aby to tim slapanim stihalo dobijet baterku ? (vsechny komponenty co nejvykonejsi + pokus o dosazeni co nejvysi ucinosti) Nechce někdo spočítat ? :)

Napsal: 12 črc 2012, 20:30
od Artaban001
Vstah kolo-člověk je již velmi dobře zmapován, akorát Ti nedokážu říct, kde by jsi mohl se něco dozvědět.
Třeba to, že cyklista - teď nepamatuju, zda mělo jít o běžného člověka, nebo o trénovaného - může trvale "odevzdávat 200W mechanické energie, krátce snad 750W (bez záruky).
Ty musíš tuto energii převést na elektřinu z co nejvyšší účinností (na třecí převod dynama zapomeň).

1: jako jedoucí cyklista nevyrobíš skoro nic, protože veškerou energii potřebuješ na přesun. Dalo by se uvažovat tak o 10W potřebných na svícení, který by ti vyrobil středový generátor v náboji kola.

2: Na generátoropedu (brzdu z rotopedu vyměníš za alternátor) podle výše uvedeného údaje tak dostaneš odhadem 150W výstup. A to musíš bez přestání šlapat. Kdyby jsi měl do procesu zapojit baterii jako vyrovnávání odběru, výkon by jsi měl ještě nižší.

Napsal: 12 črc 2012, 21:07
od termit256
kingage píše:Zdravím, jelikož mě napadají samé kraviny, ale někdy i po chvíli přemýšlení i zajímavé věci :)
Tohle rozhodne patri do te prvni kategorie.

Napsal: 12 črc 2012, 21:35
od Zirafka
Alternátor z kola je vlastně zdroj proudu (aby žárovky svítily skoro pořád stejně), takže připojovat tam trafo není ideální. No a zvonkové trafo je také vlastně zdroj proudu. To je vražedná kombinace :twisted:




PS: Nebrat u toho trafa doslova, ale protože je zkratuvzdorné, má relativně vysoký vnitřní odpor a je měkké, takže je to takový zdroj malého proudu.

Napsal: 12 črc 2012, 23:36
od Otkundes
Jako kluk jsem taky jezdil po večerech na kole. Mám zkušenost, že alternátor 6V/0,5A, více než 4W výkonu nedá. Je navržen tak, aby při cestovní rychlosti cca 15 km/h žárovka 6V/3W v reflektoru svítila. Vinutí alternátoru není dimenzováno na vyšší proudy. Zvyšováním rychlosti stoupá sice i výkon, ale též i mechanický odpor na hřídeli alternátoru. To má za následek prokluzování třecího převodu plášť kola > kolečko alternátoru. Navíc, při jízdě na kole, zejména při vyšší rychlosti, je brzdění bicyklu alternátorkem citelné. Předešlá argumentace o nízké účinnosti, je správná. Myslím, že nějaký malý akumulátorek může být nabíjen i bez transformace na 230V. Stačí napětí z alternátoru usměrnit, případně použít zdvojovač (násobič) napětí a místo žárovky vyzkoušet v reflektoru úspornější svítivou diodu.
Ještě zde nepadla otázka o bezpečnosti provozu, při generování těch 230V. Třeba aby kontruktér této pitomosti nedostal od svého výmyslu ránu a neupadl z kola za jízdy... :D

Napsal: 13 črc 2012, 06:31
od mc-vlada
onehdá jsem viděl nějaké alternátory, které byly napájeny (poháněny) autobaterií (zřejmě by se daly pohánět i mechanicky) produkovaly 220V a víc a byly součástí příslušenství starých vojenských vysílaček. Nevím ani jaký měly výkon, mebylo to nic velkého tak asi nic moc, ale řešení by to třeba mohlo být.

Napsal: 13 črc 2012, 07:39
od ok1hga
mc-vlada píše:onehdá jsem viděl nějaké alternátory, které byly napájeny (poháněny) autobaterií (zřejmě by se daly pohánět i mechanicky) produkovaly 220V a víc a byly součástí příslušenství starých vojenských vysílaček.
máš na mysli zdroj ZS4 k R4 ?, je to ta malá krabička vpravo dole . . .

tady je zase jiná souprava a tady je v bojové akci . . .