Náhrada PNP darlingtonu

Náhrady součástek všeho druhu, informace a dotazy k součástkám

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#16 Příspěvek od Andrea »

Když má přejít ze stavu "nevede" do stavu "vede" a to dokonce skokem, tak se asi pracovní bod musí změnit, ne?

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#17 Příspěvek od sanoch »

To ano, nezlobte se, trochu pomaleji mi to pálí, ale chci se to naučit.
Mám teď na mysli něco na způsob klopného obvodu, který by se při dosažení prahového napětí skokově sepnul, nastavitelnou hysterezi, dejme tomu zap.14,4V-vyp.14,0V.
Děkuji moc za pomoc.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#18 Příspěvek od Andrea »

Tak chceš nějaký spínač nebo lineární paralelní regulátor?

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#19 Příspěvek od procesor »

Aj pridaný komparátor vypínajúci stabilizátor pri Ubat pod 14V.
Odstráni sa tým vybíjanie batérie pri poklese osvetlenia fotovoltaiky.

opravená spätná väzba...
Přílohy
TL431_koleno.JPG
Ešte zvýraznené
(131.98 KiB) Staženo 35 x
SolPar31.JPG
(40.03 KiB) Staženo 46 x
Naposledy upravil(a) procesor dne 30 črc 2012, 23:28, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#20 Příspěvek od sanoch »

No v podstatě je mi to jedno, co nejjednodušší řešení. Solární panel je v podstatě zdroj proudu, je velmi měkký. Nebráním se ani použití relé, ale tak, aby spínalo nebo lépe rozpínalo(tím by se odlehčil panel, tudíž by se trochu ochladil) při překročení hranice napětí 14,4V, kdy je proudu dostatek.
Chtělo by to snímat napětí na akumulátoru, ale relé aby bylo napájeno ze strany panelu. Myslel jsem oddělit diodou(schottky, malý úbytek), tím by se také vyřešilo, aby netekl zpětný proud do panelu.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#21 Příspěvek od Andrea »

Máš v tom trochu zmatek, když panel odpojíš, tak se naopak víc zahřívá, protože el. energie, kterou bys jinak odváděl do akumulátoru/paralelního stabilizátoru, se v něm mění na teplo.
A charakteristika panelu má dost daleko do charakteristiky zdroje proudu. Spíš má charakteristiku zdroje napětí s omezeným proudem (má docela výrazné koleno).

Edit: A mimochodem, jaké štítkové výstupní napětí má ten solár při maximálním výkonu?

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#22 Příspěvek od sanoch »

Tak teď jsem úplně mimo. Navrhněte prosím jednoduché(nechci ideální), aby to nepřebíjelo akumulátor a šmytec. Panel naprázno 41V, zkratový proud cca5A. 2x AKU 12V do série, tudíž dva regulátory(na každý AKU zvlášť, používám vyřazené autoaku, připojuji po změrění paralelně) pro vyrovnávání, střed z panelu nelze vyvést, což je chyba.
Prosím pomozte, už nevím kudy kam. Musím to hlídat, potřebuji samočinnou funkci.

Díky.
Naposledy upravil(a) sanoch dne 30 črc 2012, 12:00, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#23 Příspěvek od tomasjedno »

Co tě vede ke snaze systematicky dobíjet ty akumulátory na hranici plynování? Potřebuješ se jich rychle zbavit?

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#24 Příspěvek od sanoch »

Nechápu, v autě přece mají stále napětí při běžícím motoru 14,4V.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#25 Příspěvek od tomasjedno »

V takovém autě moc dlouho nevydrží.
V mém autě udržuje regulace 13,9 V.

P.S. tvrdí mi to nezávisle na sobě palubní počítač (měří napětí v síti) a diagnostická jednotka zabodnutá v EOBD konektoru (měří si své napájecí napětí), tak tomu docela věřím.
Naposledy upravil(a) tomasjedno dne 30 črc 2012, 12:10, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#26 Příspěvek od sanoch »

Dělám s auty 20let, ale vždy napětí regulátoru bylo vždy 14,4V, nověji u Ca AKU dokonce 14,8V.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#27 Příspěvek od tomasjedno »

Zkus se zamyslet, proč seriově vyráběné solární nabíječky nabíjejí akumulátory tak, že z vybitého stavu je dobijí na hranici plynování, a pak přejdou na udržovací napětí cca 13,7 V.
Viz třeba http://www.eles-solar.cz/regulatory nebo
http://www.dstechnik.cz/30a-regulator-d ... 5b1c02f997

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#28 Příspěvek od sanoch »

Potřebuju něco jednoduchého, baterek je dost a zadarmo.

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od Habesan »

sanoch píše:2x AKU 12V do série, tudíž dva regulátory(na každý AKU zvlášť, používám vyřazené autoaku, připojuji po změrění paralelně)
Tak máš je do série, nebo paralelně?

Možná, že nejméně pracné by bylo použít tři autobaterie v sérii, pak by na jednu připadlo 13,6 Voltu, což je pro stand-by provoz tak akorát.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
sanoch
Příspěvky: 407
Registrován: 04 led 2012, 01:00
Bydliště: Volyně

#30 Příspěvek od sanoch »

Do série a k nim postupně připojuji paralelně vždy, když mám dvě navíc. Do tří baterek teče málo a za druhé měnič mám 24V.

Odpovědět

Zpět na „Součástky“