Stránka 2 z 9

Napsal: 08 zář 2012, 23:21
od Hydrawerk
AmarokCZ píše: dojezd ~400km.
Model prosím?

Napsal: 08 zář 2012, 23:29
od AmarokCZ
Výrobce Tesla Motors, model libovolný, všechny (oba :lol: ) jsou na tom podobně.

Napsal: 08 zář 2012, 23:36
od Crifodo
Auto na uhlí s výfukem v elektrárně není takový nesmysl jak se na první pohled zdá. Dejme tomu, že spalovací motor v autě má účinnost 30%, takže jedno auto s 50 kW motorem běžícím průměrně na 50% odvádí do okolí 75 kW odpadního tepla. 100 000 aut 7500 MW. Teplo je nevyužitelně rozptýleno v krajině. Tepelné elektrárny bez využití odpadního tepla mají účinnost okolo 40% a o dalších 10% se dá zvýšit. Tím, že je zdroj odpadního tepla na jednom místě a má předvídatelný výkon, se dá vhodnou organizací použít pro vytápění nebo pro energeticky náročnou výrobu.
Hlavní handicap elektromobilů je zvrácený vývoj u soudobých aut se spalovacím motorem, která prošla před léty optimem a pak zase vyrostla v předimenzovaná monstra, včetně trendu jedna osoba v autě a neekonomická rychlost. Elektromobil by mohl líp konkurovat 500 kg vozu s 600 ccm motorem a rychlostí 80 km.

Napsal: 08 zář 2012, 23:57
od tomasjedno
Crifodo píše:...že spalovací motor v autě má účinnost 30%, takže jedno auto s 50 kW motorem běžícím průměrně na 50% odvádí do okolí 75 kW odpadního tepla...
Kdyžtak 58 kW odpadního tepla, že.

Napsal: 08 zář 2012, 23:57
od Hill
Je to v podstatě tak. Navíc údaj, že 70 kWh stačí na ujetí 500 km, mi připadá přehnaně optimistický a zřejmě vychází z předpokladu, že se nejméně 50% energie spotřebované na rozjezd a jízdu zase při rekuperačním brždění vrátí zpět do akumulátoru. Tomu se dá přiblížit na dálnici při plynulé jízdě, kde se provozní brzdy neužije, ale ve městě se víc probrzdí, než zrekuperuje. Tak jako tak, na 500km bych počítal s akumulátorem alespoň 100 kWh. Počítal jsem podle spalovacího motoru 37kW, s nímž jezdím a eviduji si základní údaje. Souhlasím s Crifodem - i když jde o výkon pro dálnici nedostatečný, už mu těžko konkurovat elektromobilem.
U dálnice je jedna potíž: doba nabíjení. Jestliže natankovat lze během 5 minut a pak si dát ještě půlhodinku pauzu vedle v restauraci, neumím si představit akumulátor, který by tak rychle dokázal vstřebat těch 100 kWh energie. Dlouhá doba nabíjení ovšem tak může zcela setřít výhodu jízdy po dálnici, kterou je úspora jízdního času. Bez ohledu na to, zda jde o dálnice v zahraničí nebo naše tankodromy.
Ve městě a při dojíždění na kratší vzdálenosti s možností dobíjet na parkovišti nebo doma by elektromobil měl smysl už teď, ale na delší cesty má smysl jen hybridní pohon se zásobou elektrické práce řekněme 10 kWh na nějakých 50 až 80 km dojezdu a na výpomoc slabému spalovacímu motorku při rozjezdu a ve stoupáních.

Napsal: 09 zář 2012, 00:05
od tomasjedno
Hill píše:...50% energie spotřebované na rozjezd a jízdu zase při rekuperačním brždění vrátí zpět do akumulátoru. Tomu se dá přiblížit na dálnici při plynulé jízdě, kde se provozní brzdy neužije, ale ve městě se víc probrzdí, než zrekuperuje.
Nemyslím. Ve městě právě se zrekuperuje celkem dost (pokud se brzdí předvídavě, takže stačí elektrobrždění), zatímco na dálnicí při plynulé jízdě není co rekuperovat, protože se nezpomaluje (snad s výhradou několika málo svahů, kde aerodynamický odpor nestačí k udržení cestovní rychlosti <130 km/h).

Napsal: 09 zář 2012, 00:45
od Cust
"Elektrobenzinky", myslím, nebyly nikdy plánované na dobíjení baterií, ale na jejich výměnu za nabitou.

Napsal: 09 zář 2012, 00:50
od AmarokCZ
Hill píše:Navíc údaj, že 70 kWh stačí na ujetí 500 km, mi připadá přehnaně optimistický a zřejmě vychází z předpokladu, že se nejméně 50% energie spotřebované na rozjezd a jízdu zase při rekuperačním brždění vrátí zpět do akumulátoru.
Mě se to nezdá až tak přehnané. Vezmu-li v úvahu, že si mnohá auta vystačí na těch 500km s ~250kWh v nádrži...

Napsal: 09 zář 2012, 09:20
od Crifodo
tomasjedno píše:Kdyžtak 58 kW
Ano, sorry.
Výměna baterií prázdných za plnou je technicky optimální řešení, ale mám pochyby, že v praxi použitelné. Nikomu se nebude líbit možnost za zánovní šetrně používanou vyfasovat nějakou odranou šunku. Logistiku se skladováním, ošetřováním a nabíjením baterií by někdo musel zajišťovat a ten někdo si to dá zaplatit. Fungovat by to mohlo pouze u erárních vozidel, třeba pošty nebo dopravní zdravotní služby a tak.

Napsal: 09 zář 2012, 09:57
od proel64
Podla mna elektromobil ako taky nema buducnost. Fyziku,resp.zakon zachovania energie sa neda oblbnut.Skor sa priklanam k verzii,ze elektromobil je auto na uhli s vyfukom v elektrarni.Vsetko ste spocitali,porovnali ale-co stym,ke bude treba nabijat niekolko tisic aut naraz?
Napr.v meste v jednej stvrti bude nabijat ten autak priklad 500ludi? Kadial sa prenesie ten obrovsky vykon,ktori bude treba dat do siete v jednom case.Cital som niekde test nejakeho elektromobilu-neni podstatne aky to bol,ze nabijanie pri napati 220v je cca 8hod.Mal moznost skratit nabijanie na 2hod,ale pri napajani 400V.Takze podla mojho nazoru to zacne vyrabat,kupi si to zopar bohacov,aby sa mohli jeden pred druhym chvastat a zakape to v sufliku "odskusane-funkcne". Ina situacia by nastala,keby sa vymyslel nejaky sposob cisteho a najme lacneho ziskavania elektriny.Solar je cisty ale velmi drahy...

Napsal: 09 zář 2012, 11:19
od Hill
tomasjedno píše:...Ve městě právě se zrekuperuje celkem dost (pokud se brzdí předvídavě, takže stačí elektrobrždění)....
Asi každý máme jinou skladbu kombinované spotřeby: brzdy používám hodně málo (zvyk po traboších, destičky vpředu i pakny vzadu mi vydrží dlouho), přesto jsem si porovnal za dva roky spotřeby u nás a v zahraničí - doma je průměrná spotřeba o 7% vyšší, než na podobných silnicích v Rakousku či Bavorech, průměrná rychlost ve stejném srovnání je u nás dokonce o 11% nižší. Přičítám to nadměrnému užívání rychlostních omezení, nešťastně vedeným průtahům vesnicemi a městy, absenci odbočovacích pruhů, v nichž odbočující by nezablokovali ty, kdo jedou přímo atd..., v zahraničí dávno přišli na to, že se bez přemýšlení nad nejvhodnějším vedení dopravy, zvýšení propustnosti skrz obce a vzájemné slušnosti brzy na ty silnice nevejdou... ale to už jsme poněkud mimo téma, takže zpět:
Crifodo píše:Výměna baterií prázdných za plnou je technicky optimální řešení, ale mám pochyby, že v praxi použitelné... ...Fungovat by to mohlo pouze u erárních vozidel, třeba pošty nebo dopravní zdravotní služby a tak.
On už tuto možnost nakousl Čust, konečně jeden směr vývoje se touto cestou také ubírá, i když bych řekl, že tato diskuse začala vozidlem s inzerovaným dojezdem 500 km na jedno nabití - a na tom voze není patrný žádný "QBC šuplík", který by se jen odpojil a vyměnil.
Souhlasím, u jedné firmy to lze zařídit, ale prodraží se jí to o ten servis baterií, kdo máte v práci nějaké ty akumulátorové paleťáky, vysokozdvihy či regálové zakladače, víte, že trakční baterie vydrží nejdéle, když se jí nejpozději jednou týdně (mnohdy častěji) věnuje náležitá kontrola a péče.
Dobře, o stav akumulátorů se bude starat nějaký sofistikovaný systém, je jen otázkou, jak moc bude svými projevy obtěžovat provozovatele vozidla v nejméně potřebné chvíli...
O nárazovém přetížení rozvodné sítě v případě večerního návratu na sídliště nemluvě, to byla dobrá připomínka.
Prostě pořád ještě nejsem přesvědčený, že technologie elektromobilů a potřebných služeb je skutečně zralá na jejich masové rozšíření.

Napsal: 09 zář 2012, 11:47
od tomasjedno
Crifodo píše:Výměna baterií prázdných za plnou je technicky optimální řešení, ale mám pochyby, že v praxi použitelné. Nikomu se nebude líbit možnost za zánovní šetrně používanou vyfasovat nějakou odranou šunku...
Proto taky je business model výměnných baterek založen na tom, že auto si koupíš, ale baterku pronajmeš. Viděl jsem někde ceník pronájmů - při uzavření smlouvy na rok, na 3 roky... tuším že zrovna u té Tesly.
Samozřejmě, že to vyjde podstatně dráž, než baterku si koupit a pečovat o ni jak o vlastní mimino. O tom ale přece business je, ne?

Napsal: 09 zář 2012, 11:53
od Crifodo
Zřejmý problém vidím v hodnocení stavu pronajaté baterie. Pronajmeš si kus, to se administrativně zařídí, ale složitější je hodnocení stavu předmětu pronájmu při každé výměně. Nevím, jestli by fungovala okamžitá diagnostika stavu a tudíž klíčového problému hodnoty baterie. Jak v tom bude figurovat víc než dvě výměny, už je to problém v dohledání pachatele.

Napsal: 09 zář 2012, 12:07
od tomasjedno
Proto bych očekával, že to cílově bude udělané tak, aby end user neměl k baterce vůbec přístup, ale aby je obhospodařovávaly jen příslušně certifikované elektropumpy.

BTW, představuji si, jak se budou pumpy přepadávat ne kvůli tržbám, ale kvůli skladu baterek. On jeden battery pack za 0,5 mega...

Napsal: 09 zář 2012, 12:14
od Crifodo
taková mašinérie bude nakonec asi to nejdražší na celém provozu a čekal bych, že se o ni pokusí na přání Brusele nějaká instituce, která uměla akce jako Opencard nebo InDoŠ. Ještě se snad nevyskytlo zařízení, které by se nedalo přečipovat, cracknout, padělat nebo zkorumpovat obhospodařovatele.