Indikace nabití aku

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#16 Příspěvek od varok »

EKKAR: Aha, ta část s těmi diodami, tlačítkem a relátkem se nemusí dělat? Tak to by potom šlo. Jestli někde seženu ten IO, tak to zkusím sestrojit. Děkuji.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#17 Příspěvek od jasin »

Otázka je čemu kdo říká "nabití aku".
Skutečně nabitý aku má přes 17V. Přesné napětí nabití závisí na teplotě a hustotě kyseliny a nedá se šmahem nastavit na nějaké nabíječce.
Mnoho lidí se mylně domnívá že nabitý aku má cca 14V. To ale není napětí plného nabití, to je jen napětí udržované v autech aby aku nevařil a nepoleptal danou popelnici.
Soustavé nabíjení na napětí pod plynování způsobí výrazné zkrácení života každého aku. Pro slušnou životnoist je nutno aku občas nabít až po znaky plného nabití (vaří, hustota , napětí) které jsou uvedeny v příslušné literatuře.
Pokud se aku nepoužívá v autě pak by neměl být problém ho občas plně nabít. Docílí se snadno životnosti přes deset let.
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#18 Příspěvek od varok »

Sice jsem se tady nebavil přímo o nabíjení, ale napětí 17V už je moc, ne? V literatuře uvádějí kolem 16,8V. Dnes se tak ale nabíječky prodávají a většina z nich není schopna nabít aku na víc než nějakých 14-14,5V.
Já to chtěl jen nějakou krabičku, která se připojí na aku a indikuje, v jakém je stavu. Ten pán to má v karavanu, jak jsem už psal a napájí tím světla a pod.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

jasin píše:Otázka je čemu kdo říká "nabití aku".
Skutečně nabitý aku má přes 17V. Přesné napětí nabití závisí na teplotě a hustotě kyseliny a nedá se šmahem nastavit na nějaké nabíječce.
Mnoho lidí se mylně domnívá že nabitý aku má cca 14V. To ale není napětí plného nabití, to je jen napětí udržované v autech aby aku nevařil a nepoleptal danou popelnici...
Plně nabitý 6článkový olověný aku má 16,8V. Přes 17V může mít jedině akumulátor s moderní "vápníkovou" technologií, tedy s deskami dotovanými vápníkem - takový akumulátor může mít až 17,5V, jenže tuhle technologii do aut dává jenom pár výrobců - třeba Volvo. Běžně nabíjený akumulátor na 14,5V má asi 85% své nejvyšší dosažitelné kapacity - tato mez se používá u travle dobíjených akumulátorů neboli v tzv udržovacím režimu. Pokud akumulátor cykluje neboli je postupně vybíjen až k minimu a opětovně nabíjen, může se nabíjet až k výše uvedené hranici - 16,8V pro normální nebo až 17,5V pro "vápníkový" akumulátor...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Jenda_KL
Příspěvky: 1173
Registrován: 10 zář 2008, 02:00
Bydliště: Kadaň
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od Jenda_KL »

Otkundes píše:... použil jen zenerku 10V, odpůrek a paralelně k němu měřáček MP40 s rozsahem 0-6V
Nejjednoduší a s nejlepším výsledkem. Sklíčko se dá sundat a stupnici zafixovat červenou a zelenou a netřeba řešit ledky a reference ))

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#21 Příspěvek od Otkundes »

Ještě bych upozornil, že dosažené svorkové napětí akumulátoru, není znakem jeho nabití. Při nabíjení sice napětí u kvalitního olověného článku může dosáhnout až 2,8V, ale tato hodnota je obvykle vztažena ke jmenovitému nabíjecímu proudu. Stejně tak při vybíjení, napětí klesá v závislosti na vnitřním odporu článku a odebíraném proudu. Signalizace stavu akumulátoru podle jeho svorkového napětí, může být proto problematická, zejména pokud je řešena jen dvěmi/třemi LED, bez použití zatěžovacího odporu.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#22 Příspěvek od BOBOBO »

Bohužel od začátku chcete použít zařízení konstruovaná do auta s proměnným stavem provozu aku vyb/nab . Zde jde jen o vybití na % . To žádné ze zde uvedených zapojení neumí . Protože ukazatel bude courat s odebíraným proudem . Jinak varok elektronice nerozumí a neví na co jsou jednotlivé součástky kolem operáku atd . Proto neví , že položil ne zrovna jednoduché zadání .

Jenda_KL
Příspěvky: 1173
Registrován: 10 zář 2008, 02:00
Bydliště: Kadaň
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od Jenda_KL »

Otkundes píše:Signalizace stavu akumulátoru podle jeho svorkového napětí, může být proto problematická
Ví někdo, jak to tedy přesně změřit kdy má baterka "dost"? Řešil jsem to v měniči pomocí hall-proudového snímače tak, že s vyšším odebíraným proudem klesala hranice odpojení, právě aby při 100A odběru a sv. napětí 7V nedošlo k vypnutí. Když to bylo taknějak nalazený, po výměně baterie to bylo zas jinak. Nevím jak to univerzálně určit, možná sledovat dU*I v čase ?

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#24 Příspěvek od BOBOBO »

Hustoměrem . :D

Jenda_KL
Příspěvky: 1173
Registrován: 10 zář 2008, 02:00
Bydliště: Kadaň
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od Jenda_KL »

Už vidím ten automatický hostoměr s vývěvou, laserovým měřením a celé je to řízené avrkem ))
Tomu říkám výzva

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#26 Příspěvek od varok »

Máte pravdu pane BOBOBO, neříkám že ne. Podle plánku ale umím něco vyrobit. Sám navrhovat různá zapojení neumím, nejsem ani elektrikář, ani elektronik.

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#27 Příspěvek od Otkundes »

pro Jenda_KL
Kdy má při nabíjení (klasická olověná) baterka dost? Přeci až se u ní projeví znaky jejího plného nabití:
1./ Hustota elektrolytu v článku stoupne na výrobcem předepsanou úroveň. V našich klimatických podmínkách, u automobilových startovacích baterií, většinou na 1,26 g/cm3, při teplotě 25°C. Při nabíjení se elektrolyt ohřívá, proto je nutno údaj hustoměru přepočítat na oněch 25°C.
2./ Napětí na článku, při připojeném nabíječi a jmenovitém nabíjecím proudu, dosáhne 2,7V až 2,8V a dále se již nezvyšuje. V tom případě se rozložil veškerý síran a již probíhá jen elektrolytický rozklad vody, kterou pak budete muset do článku doplnit (destilka).
3./ Elektrolyt v článku obsahuje velké množství drobných bublinek, šumí, jakoby se vařil. Pozor, u bublinek se jedná o třaskavou směs kyslíku a vodíku, ráda bouchá při zajiskření na svorkách!

Je však rozdíl mezi článkem novým, jehož znaky plného nabití jsem popsal, a (nebo) článkem dlouhodobě používaným, na kterém se již třeba podepsal způsob provozu a třeba i zanedbávaná údržba.
Z uvedeného je patrno, že u (údržby) nabíjení akumulátoru, je nutno přemýšlet - a to za Vás žádná LED nezastane...

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#28 Příspěvek od BOBOBO »

Nwm , ale myslím si , otkundesi , že jsi , jako mnozí mimo . Já tu základní otázku mám jen jednu . Měřit stav postupného vybití Pb aku na hranici , kdy ho bude nutno dobít . Asi jsem dub , ale jinou otázku jsem zde neviděl . A právě proto , že se stav aku postupně posouvá , lze údaj získat jedině uPC měřeným napětím vztaženým k odebíranému proudu . Jednoduše to lze hustoměrem , elektronická indikace bude , pro celé využití energie , bez poškození aku , opravdu složitější . Přece se takové měřiče prodávají , byla zde o tom i diskuze , ale jsou to hračky za vícero tisíc , ne dvě LEDky . I když ty by se z toho měřáku daly "vytáhnout . :D

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#29 Příspěvek od Otkundes »

Pro BOBOBO
Já viděl tuto otázku:
Ví někdo, jak to tedy přesně změřit kdy má baterka "dost"?
a na ni jsem jednomu z diskutujících též odpovídal.

Zakladatel tohoto vlákna však chtěl nějaké jednoduché zapojení na indikaci nabití aku. Nejlépe se dvěma, případně třemi LED. Myslím, že již dostal několik námětů a doplňujících informací, k řešení svého problému. Může si vybrat. Chápu, že v současné době lze úkol řešit i mikroprocesorem. Pán si též může koupit kvalitnější nabíječku, která již bude řízena třeba i nějakým tím procesorem. Ale tato řešení jsou již na jiné úrovni, než uživatel varok, od komunity bastlířů očekává.
[/b]

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#30 Příspěvek od BOBOBO »

Nwm jak ty , ale já čtu celá vlákna a má na zpřesnění toto :
Chtěl jsem to pro jednoho chlápka, co má na přehradě karavan. Něco má tahané z 230V, ale světla apod. má z autobaterie. Tak jsem mu chtěl udělat indikaci, kdy je akumulátor dobrý a kdy by bylo potřeba už nabíjet.
Já to čtu česky tak , jak píšu .

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“