Indikace nabití aku
Moderátor: Moderátoři
Otázka je čemu kdo říká "nabití aku".
Skutečně nabitý aku má přes 17V. Přesné napětí nabití závisí na teplotě a hustotě kyseliny a nedá se šmahem nastavit na nějaké nabíječce.
Mnoho lidí se mylně domnívá že nabitý aku má cca 14V. To ale není napětí plného nabití, to je jen napětí udržované v autech aby aku nevařil a nepoleptal danou popelnici.
Soustavé nabíjení na napětí pod plynování způsobí výrazné zkrácení života každého aku. Pro slušnou životnoist je nutno aku občas nabít až po znaky plného nabití (vaří, hustota , napětí) které jsou uvedeny v příslušné literatuře.
Pokud se aku nepoužívá v autě pak by neměl být problém ho občas plně nabít. Docílí se snadno životnosti přes deset let.
Skutečně nabitý aku má přes 17V. Přesné napětí nabití závisí na teplotě a hustotě kyseliny a nedá se šmahem nastavit na nějaké nabíječce.
Mnoho lidí se mylně domnívá že nabitý aku má cca 14V. To ale není napětí plného nabití, to je jen napětí udržované v autech aby aku nevařil a nepoleptal danou popelnici.
Soustavé nabíjení na napětí pod plynování způsobí výrazné zkrácení života každého aku. Pro slušnou životnoist je nutno aku občas nabít až po znaky plného nabití (vaří, hustota , napětí) které jsou uvedeny v příslušné literatuře.
Pokud se aku nepoužívá v autě pak by neměl být problém ho občas plně nabít. Docílí se snadno životnosti přes deset let.
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Sice jsem se tady nebavil přímo o nabíjení, ale napětí 17V už je moc, ne? V literatuře uvádějí kolem 16,8V. Dnes se tak ale nabíječky prodávají a většina z nich není schopna nabít aku na víc než nějakých 14-14,5V.
Já to chtěl jen nějakou krabičku, která se připojí na aku a indikuje, v jakém je stavu. Ten pán to má v karavanu, jak jsem už psal a napájí tím světla a pod.
Já to chtěl jen nějakou krabičku, která se připojí na aku a indikuje, v jakém je stavu. Ten pán to má v karavanu, jak jsem už psal a napájí tím světla a pod.
Plně nabitý 6článkový olověný aku má 16,8V. Přes 17V může mít jedině akumulátor s moderní "vápníkovou" technologií, tedy s deskami dotovanými vápníkem - takový akumulátor může mít až 17,5V, jenže tuhle technologii do aut dává jenom pár výrobců - třeba Volvo. Běžně nabíjený akumulátor na 14,5V má asi 85% své nejvyšší dosažitelné kapacity - tato mez se používá u travle dobíjených akumulátorů neboli v tzv udržovacím režimu. Pokud akumulátor cykluje neboli je postupně vybíjen až k minimu a opětovně nabíjen, může se nabíjet až k výše uvedené hranici - 16,8V pro normální nebo až 17,5V pro "vápníkový" akumulátor...jasin píše:Otázka je čemu kdo říká "nabití aku".
Skutečně nabitý aku má přes 17V. Přesné napětí nabití závisí na teplotě a hustotě kyseliny a nedá se šmahem nastavit na nějaké nabíječce.
Mnoho lidí se mylně domnívá že nabitý aku má cca 14V. To ale není napětí plného nabití, to je jen napětí udržované v autech aby aku nevařil a nepoleptal danou popelnici...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Ještě bych upozornil, že dosažené svorkové napětí akumulátoru, není znakem jeho nabití. Při nabíjení sice napětí u kvalitního olověného článku může dosáhnout až 2,8V, ale tato hodnota je obvykle vztažena ke jmenovitému nabíjecímu proudu. Stejně tak při vybíjení, napětí klesá v závislosti na vnitřním odporu článku a odebíraném proudu. Signalizace stavu akumulátoru podle jeho svorkového napětí, může být proto problematická, zejména pokud je řešena jen dvěmi/třemi LED, bez použití zatěžovacího odporu.
Bohužel od začátku chcete použít zařízení konstruovaná do auta s proměnným stavem provozu aku vyb/nab . Zde jde jen o vybití na % . To žádné ze zde uvedených zapojení neumí . Protože ukazatel bude courat s odebíraným proudem . Jinak varok elektronice nerozumí a neví na co jsou jednotlivé součástky kolem operáku atd . Proto neví , že položil ne zrovna jednoduché zadání .
Ví někdo, jak to tedy přesně změřit kdy má baterka "dost"? Řešil jsem to v měniči pomocí hall-proudového snímače tak, že s vyšším odebíraným proudem klesala hranice odpojení, právě aby při 100A odběru a sv. napětí 7V nedošlo k vypnutí. Když to bylo taknějak nalazený, po výměně baterie to bylo zas jinak. Nevím jak to univerzálně určit, možná sledovat dU*I v čase ?Otkundes píše:Signalizace stavu akumulátoru podle jeho svorkového napětí, může být proto problematická
pro Jenda_KL
Kdy má při nabíjení (klasická olověná) baterka dost? Přeci až se u ní projeví znaky jejího plného nabití:
1./ Hustota elektrolytu v článku stoupne na výrobcem předepsanou úroveň. V našich klimatických podmínkách, u automobilových startovacích baterií, většinou na 1,26 g/cm3, při teplotě 25°C. Při nabíjení se elektrolyt ohřívá, proto je nutno údaj hustoměru přepočítat na oněch 25°C.
2./ Napětí na článku, při připojeném nabíječi a jmenovitém nabíjecím proudu, dosáhne 2,7V až 2,8V a dále se již nezvyšuje. V tom případě se rozložil veškerý síran a již probíhá jen elektrolytický rozklad vody, kterou pak budete muset do článku doplnit (destilka).
3./ Elektrolyt v článku obsahuje velké množství drobných bublinek, šumí, jakoby se vařil. Pozor, u bublinek se jedná o třaskavou směs kyslíku a vodíku, ráda bouchá při zajiskření na svorkách!
Je však rozdíl mezi článkem novým, jehož znaky plného nabití jsem popsal, a (nebo) článkem dlouhodobě používaným, na kterém se již třeba podepsal způsob provozu a třeba i zanedbávaná údržba.
Z uvedeného je patrno, že u (údržby) nabíjení akumulátoru, je nutno přemýšlet - a to za Vás žádná LED nezastane...
Kdy má při nabíjení (klasická olověná) baterka dost? Přeci až se u ní projeví znaky jejího plného nabití:
1./ Hustota elektrolytu v článku stoupne na výrobcem předepsanou úroveň. V našich klimatických podmínkách, u automobilových startovacích baterií, většinou na 1,26 g/cm3, při teplotě 25°C. Při nabíjení se elektrolyt ohřívá, proto je nutno údaj hustoměru přepočítat na oněch 25°C.
2./ Napětí na článku, při připojeném nabíječi a jmenovitém nabíjecím proudu, dosáhne 2,7V až 2,8V a dále se již nezvyšuje. V tom případě se rozložil veškerý síran a již probíhá jen elektrolytický rozklad vody, kterou pak budete muset do článku doplnit (destilka).
3./ Elektrolyt v článku obsahuje velké množství drobných bublinek, šumí, jakoby se vařil. Pozor, u bublinek se jedná o třaskavou směs kyslíku a vodíku, ráda bouchá při zajiskření na svorkách!
Je však rozdíl mezi článkem novým, jehož znaky plného nabití jsem popsal, a (nebo) článkem dlouhodobě používaným, na kterém se již třeba podepsal způsob provozu a třeba i zanedbávaná údržba.
Z uvedeného je patrno, že u (údržby) nabíjení akumulátoru, je nutno přemýšlet - a to za Vás žádná LED nezastane...
Nwm , ale myslím si , otkundesi , že jsi , jako mnozí mimo . Já tu základní otázku mám jen jednu . Měřit stav postupného vybití Pb aku na hranici , kdy ho bude nutno dobít . Asi jsem dub , ale jinou otázku jsem zde neviděl . A právě proto , že se stav aku postupně posouvá , lze údaj získat jedině uPC měřeným napětím vztaženým k odebíranému proudu . Jednoduše to lze hustoměrem , elektronická indikace bude , pro celé využití energie , bez poškození aku , opravdu složitější . Přece se takové měřiče prodávají , byla zde o tom i diskuze , ale jsou to hračky za vícero tisíc , ne dvě LEDky . I když ty by se z toho měřáku daly "vytáhnout .
Pro BOBOBO
Já viděl tuto otázku:
Ví někdo, jak to tedy přesně změřit kdy má baterka "dost"?
a na ni jsem jednomu z diskutujících též odpovídal.
Zakladatel tohoto vlákna však chtěl nějaké jednoduché zapojení na indikaci nabití aku. Nejlépe se dvěma, případně třemi LED. Myslím, že již dostal několik námětů a doplňujících informací, k řešení svého problému. Může si vybrat. Chápu, že v současné době lze úkol řešit i mikroprocesorem. Pán si též může koupit kvalitnější nabíječku, která již bude řízena třeba i nějakým tím procesorem. Ale tato řešení jsou již na jiné úrovni, než uživatel varok, od komunity bastlířů očekává.
[/b]
Já viděl tuto otázku:
Ví někdo, jak to tedy přesně změřit kdy má baterka "dost"?
a na ni jsem jednomu z diskutujících též odpovídal.
Zakladatel tohoto vlákna však chtěl nějaké jednoduché zapojení na indikaci nabití aku. Nejlépe se dvěma, případně třemi LED. Myslím, že již dostal několik námětů a doplňujících informací, k řešení svého problému. Může si vybrat. Chápu, že v současné době lze úkol řešit i mikroprocesorem. Pán si též může koupit kvalitnější nabíječku, která již bude řízena třeba i nějakým tím procesorem. Ale tato řešení jsou již na jiné úrovni, než uživatel varok, od komunity bastlířů očekává.
[/b]
Nwm jak ty , ale já čtu celá vlákna a má na zpřesnění toto :
Chtěl jsem to pro jednoho chlápka, co má na přehradě karavan. Něco má tahané z 230V, ale světla apod. má z autobaterie. Tak jsem mu chtěl udělat indikaci, kdy je akumulátor dobrý a kdy by bylo potřeba už nabíjet.
Já to čtu česky tak , jak píšu .
Chtěl jsem to pro jednoho chlápka, co má na přehradě karavan. Něco má tahané z 230V, ale světla apod. má z autobaterie. Tak jsem mu chtěl udělat indikaci, kdy je akumulátor dobrý a kdy by bylo potřeba už nabíjet.
Já to čtu česky tak , jak píšu .