Stránka 2 z 2

Napsal: 04 črc 2023, 15:12
od pajap
Ahoj, jaké hodnoty má potenciometr a termistor ve váze vzduchu Bosch 0 280 202 130? Je to na Audi 80, motor ABK (benzín 2,0 85 kW), systém Digifant. Diagnostika píše právě závadu na váze vzduchu, motor běží nepravidelně a se sníženým výkonem, patrně něco jako nouzový režim.
Rád bych proměřil, než budu shánět jinou (vodiče k ŘJ proměřené a bez závad).
Díky

Napsal: 01 srp 2023, 12:25
od pajap
Ještě přikládám obrázek z internetu.
Podle těch různých vrstev mi připadá, že průběh nebude zdaleka lineární...

Napsal: 01 srp 2023, 13:57
od EKKAR
Obávám se, žes nepochopil funkci danejch součástek na motoru. Váha vzduchu v sobě žádnej potenciometr nemá, protože v ní není žádná pohyblivá součástka, která by měnila svoji polohu - a tím potenciometrem by se ta poloha zjišťovala pro ŘJ. Ten potenciometr může sloužit pro snímání polohy škrticí klapky nebo clony, regulující svým přivíráním poměr nasávanýho vzduchu z oblasti u vejfukovýho potrubí, kde se ohřejvá a z místa, kam přichází zvenku pokud možno studenej - hlavně v zimě se tím usnadňuje start motoru resp. jeho udržení v chodu, protože ta regulační klapka se v chladu přesune tak, aby motor nasával předehřátej vzduch kolem vejfuku. Žádnej jinej důvod přítomnosti nějakýho potenciometru tam není, "váha" měří množství procházejícího vzduchu pomocí elektricky nahřátýho kusu drátu, kterej je procházejícím vzduchem ochlazovanej. Měřicí proud je danej, množství tepla odebranýho vzduchem je úměrný průtoku, změna teploty mění odpor měrnýho drátu a tím se mění úbytek napětí na něm - ten pak vyhodnocuje ŘJ jako množství nasátýho vzduchu. Vedle měrnýho drátu je ve "váze" ještě termistor, kterej má za úkol měřit výchozí teplotu vzduchu procházejícího váhou, aby ŘJ mohla podle teploty kompenzovat hodnotu proudem vzduchu odebranýho tepla a údaj o průtoku vzduchu necoural s teplotou jak vandrák kolem kašny.

Napsal: 01 srp 2023, 14:16
od pajap
To, co jsi popsal, je jen jedna z několika metod měření váhy vzduchu.
Potenciometr škrtící klapky je v motoru taktéž, jen na jiném místě (na obrázku pozice G69 - hůř čitelné).
Mnou zmíněný potenciometr umístěný ve váze vzduchu je na obrázku pozice G19 včetně termistoru měření teploty vzduchu (jak jsi zmínil i Ty) pozice G18.

Napsal: 01 srp 2023, 14:18
od pajap
Ještě přikládám obecné zapojení systému Digifant.
Váha a teplota nasávaného vzduchu je vlevo nahoře...

Napsal: 01 srp 2023, 16:48
od EKKAR
Pak ale opakuju, ten potenciometr nepatří přímo k "vážení" vzduchu, ale k nějakýmu dalšímu systému, například k regulaci teploty nasávanýho vzduchu. Prostě zjišťuje změnu polohy něčeho, co má možnost a musí se za provozu nějak pohybovat v mezích od-do.

Napsal: 01 srp 2023, 17:02
od p32
Ne, ten potenciometr je tam ke snímání stavu škrtící klapky.

Napsal: 01 srp 2023, 17:18
od bc546
EKKAR píše: Váha vzduchu v sobě žádnej potenciometr nemá, protože v ní není žádná pohyblivá součástka, která by měnila svoji polohu
Obávám se, že zase žvaníš nesmysly a víš o tom prd :). Kdybys raději mlčel.


Hold, existují i věci, o kterých jsi nikdy neslyšel. Na systému Digifant JE MECHANICKÁ váha vzduchu s výše zobrazeným potenciometrem. Sám jsem měl dvě auta s tímto systémem. Průtok vzduchu skrze váhu pootáčí klapkou na pružině, hřídelka jde na ten potenciometr. A zdaleka není VW/Audi jediný, kdo tento systém používal. Stejně tak byla tato váha ve starých BMW. Váha byla hliníkový odlitek a pěkně masivní, musela vážit dobře přes kilo.

A aby ses přiučil - na autě co jsem měl já, dokonce nebyl žádný analogový snímač polohy škrtící klapky (potenciometr), ale pouze dva mikrospínače, které udávali dva stavy - škrtící klapka ve výchozí poloze a druhý - škrtící klapka 100% otevření.


https://www.youtube.com/watch?v=ZvyfbcbsJWk

Napsal: 01 srp 2023, 18:46
od BOBOBO
Von už bude do smrti žvanit p í č o viny . Každý týden mu dva lidi ukážou , že je blb a von se jebe dál .

Napsal: 02 srp 2023, 10:56
od pepik9
Popis je dost chabej.

Napsal: 09 srp 2023, 13:34
od pajap
Díky za odkaz na ten popis. Hodnota odporu potenciometru váhy vzduchu je tam uvedena 500 - 1000Ω. Já naměřil 680Ω, tak by to mělo být OK.
Auto jsem už mezitím odvezl do servisu, uvidím, na co tam přijdou (a následně musí na STK).
Ale zajímalo by mě, z jakého důvodu má potencionetr asi 10 odboček s paralelními odpory (viz fotka z 1. 8. 2023). Patrně to má velký vliv na průběh (asi hodně nelineární) nebo snížení převhodového odporu jezdce, nevím... Našel jsem i obrázek, ale je to pro nějaké BMW, ale princip a účel bude stejný.