Prechodový odpor vodivej vazelíny

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#16 Příspěvek od PavelFF »

Ona ho ale nepřemostí. Na jedné straně placky bude jen zdokonalovat styk z odlitkem. Který je i tak vodivý a rovinný.
Na druhé straně placky bude pasta jen uprostřed a na obvod se nedostane. Přemostění nebude.

No a taky se tam toho nesmí naplácat moc. :)

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#17 Příspěvek od jandu »

Ano, máš pravdu. Čítal/rozmýšlal som nedôsledne :
"V mieste dosadnutia toho perkového kontaktu výrobca urobil z tej vodivej vazelíny malý kopček a perkový kontakt sa pri skladaní následne do toho vtlačil"
Toto ma evokovalo k myšlienke,že tej vazelíny je tam veľa.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#18 Příspěvek od PavelFF »

Na tom francouzském fóru o renaultech nebo citroenech mají sice dost fotek a píšou tam o vodivé pastě na kontaktu termistoru ale na fotce ta mastička vůbec patrná není. Bude jí tam jen malinko.

Všichni řeší jen výměnu odešlých tranzistorů. Termistorem se moc nezabývají, kromě případu, že ho tam někdo nedal zpět a pak ho ještě ztratil.

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#19 Příspěvek od frantajetel11 »

Když vidím ten chladič a okolí, tak jsem si právě vzpoměl, že tenhle citróňáckej nesmysl mám někde kopnutej v šuplíku (nefunkční) asi čtyři roky. Od tý doby, co mi ho bratr "věnoval" na opravu... Páč si hned koupil novej, tak jsem to ani detailně neštudoval.
A k tomu termistoru - nebylo by jednodušší, když už, tak tam dát termistor v izolovanym pouzdru a šroubovací přímo na ten chladič? Než vymejšlet nějakou superextravodivounesmrtelnou vazelínu?

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#20 Příspěvek od PavelFF »

Jen upřesním, že tazatel neřeší pastu pod tranzistory. Ta být vodivá nesmí.
Řeší pastu pod termistor.

EDIT: To byla reakce na příspěvek Killroye, který mezitím zmizel.
Naposledy upravil(a) PavelFF dne 30 říj 2012, 21:45, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#21 Příspěvek od Duvsan »

Neviem, koľko je tam miesta. Možno by bolo ešte možné oceľové lanko napr. z drôtennej kefy niekoľkokrát poohýbať plochačkami na rôzne strany a to potom posadiť na ten termistor. Tlačiť bude kvalitne, dotyk bude spoľahlivý. Výhodou by bolo, že by bol pod tranzistorom a tedy priamo u zdroja tepla. Ale celý ten patent je prasačina, to áno.

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#22 Příspěvek od frantajetel11 »

Já si teda myslim, že to s tou teplovodnou pastou neni potřeba tak hrotit, pokud se použijou kvalitní tranzistory (jak psal Killroy). Tam je to o tom, že ten chladič s tranzistorama je přímo u ventilátoru a ten je chladí, a když se náhodou ten větrák zastaví z jinýho důvodu, než že ho vypneš, tak se to těm trandům moc nelíbí.

Uživatelský avatar
Killroy
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4147
Registrován: 08 pro 2007, 01:00
Bydliště: Plzeňsko

#23 Příspěvek od Killroy »

PavelFF píše:EDIT: To byla reakce na příspěvek Killroye, který mezitím zmizel.
No já jsem si nepročetl celé vlákno a byl jsem trochu mimo mísu.. Nicméně v podstatě platí to co jsem napsal (a smazal) - opravil jsem asi tři ty regulace, ale nikdy jsem neřešil žádný termistor nebo jeho uchycení. Nic jiného než ty tranzistory tam neodchází a nerozumím tomu, proč bylo nutno ten termistor vydlabat..
Na SZ a maily od uživatelů se žádným přínosem pro toto fórum zásadně neodpovídám a mažu je bez přečtení…

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#24 Příspěvek od BOBOBO »

Ten termistor nedlabeš , sám Ti vypadne na stůl (v lepším případě , v horším , mrcha kulatá pod stůl či ještě do vzdálenějších prostor) a také jsem neměl s jeho dostatečným kontaktem problém . Bohužel v posledním kusu mi ta 15004ka vydržela jen 2 hodiny a to jsem si vzal z AME ten dražší typ !

Uživatelský avatar
Killroy
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4147
Registrován: 08 pro 2007, 01:00
Bydliště: Plzeňsko

#25 Příspěvek od Killroy »

No asi jak komu BOBO.. Mě tedy tehdy rozhodně nevypadlo nic. Jeden po druhém jsem povolil, odsál a vytáhl ho ven. Eto bylo vsjo. A MJ15004 tam rozhodně nepatří, není to darlington..


.
Na SZ a maily od uživatelů se žádným přínosem pro toto fórum zásadně neodpovídám a mažu je bez přečtení…

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#26 Příspěvek od BOBOBO »

Noo
T1829-1 je bývalá Motorola vyráběná pro Citroen/Peugeot. V žádném katalogu ho nenajdeš a ten BDX66C jeho nějak moc dobrou náhradou není. Už jsem to tu jednou psal. A až tu regulaci budeš muset vyndavat znovu, tak tě to také dojde (můžu potvrdit, měl jsem Pažouta i Xsaru a je to zážitek). Použij ten MJ15004 nebo raději MJ11033 a je navždy vystaráno. A hlavně žádnou elektricky vodivou pastu jako ty hňupové na citroen fóru..

Killroy
z vlákna http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 2At1829%2A
kde popisuji to jednoduché zapojení , jen poťák , trand a potenciometr .

Uživatelský avatar
Killroy
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4147
Registrován: 08 pro 2007, 01:00
Bydliště: Plzeňsko

#27 Příspěvek od Killroy »

Ano dobře, to jsem tehdy napsal v reakci na předchozí příspěvek. Nicméně to vymysleli jiní a asi jim to s tím MJ15004 někde fungovalo. Možná v pažoutu nebo ZX. Ale je ověřeno, že MJ11033 je naprosto bezproblémový - na rozdíl od všeho dalšího, co se kde na jakých fórech přetřásalo.

.
Na SZ a maily od uživatelů se žádným přínosem pro toto fórum zásadně neodpovídám a mažu je bez přečtení…

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#28 Příspěvek od procesor »

15003 a 11033 sú totálne rôzne tranzistory, takže to "alebo" pre prípad budiča ventilátora neplatí. Antiparalelná dióda je bezpodmienečne nutná.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#29 Příspěvek od BOBOBO »

To bylo procesore sem ? A pro koho ? No , chtělo by to konečně ten jeden origoš proměřit , sakra , že jsem to neudělal u toho kusu , co byly v páru a jeden přežil .

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#30 Příspěvek od spirit »

Odliatok chladiča je vodivý a rovný, ale nie dokonalý, tak isto ani PTC nie je. Po priložení k sebe môže časom v nerovnostiach vznikať oxidácia a následne nedokonalý spoj - čomu zrejme chceli, dodatočne, vo výrobe predísť použitím elektrovodivej vazelíny.

Ak na obrázkoch vazelínku nevidno, je to možné aj tým, že viac sa fotili už regulátory rozobrané, očistené. Tam, kde originál aplikovaná bola, vazelínu vidno napríklad tu, odlepený PTC vidno tu .

Ideálne by bolo, keby sa regulátor z auta vytiahol čistý - stačilo by bez rozborky tranzistory odsať a osadiť nové. V prípade čistenia je to lepšie asi rozhodiť a možno starú rozhýbanú prachovú pastu nahradiť novou.


Termistor je tepelne spätý s chladičom regulátora a jeho hodnota sa teda mení v závislosti od teploty chladiča. Pre užívateľský komfort využitie tohto javu nevidím, možno sa skôr takto vyhodnocuje a kontroluje tepelná strata na výkonových tranzistoroch za účelom ich ochrany a pri prekročení medznej hodnoty to má vplyv na zvýšenie rýchlosti otáčok ventilátora, bez ohľadu na momentálne užívateľské nastavenie :nevim: .

Zrejme teda termistorom tečie prúd minimálny, a teda spoj na ňom musí byť dokonalý.

Pri použití tranzistorov s dostatočnou výkonovou rezervou by mohol význam použitia vazelíny klesať.

Spomínaný šroubovaný termistor by tam bol možno predsa len z tohto pohľadu najlepší :idea:

*

Oslovil som ohľadom elektricky vodivej vazelíny spomínanú firmu MOLYDAL CZ. V doslova bleskovej odpovedi ma veľmi milo prekvapili nadštandardnou ponukou a za niekoľko dní mi prišiel starostlivo zabalený atypický balíček s potrebným množstvom maziva.

Zvedavý, som jednotlivé vazelínky (aj tie vzorky z autoservisu) postupne aplikoval a zostavený modul vždy premeral. Výsledky určite ovplyvnila aj hrúbka použitej vrstvy, ale snažil som sa jej dať len najnutnejšie minimum.

Zo vzoriek mazív z autoservisu vyhovel Loctite a ešte dve tiež tuhé bezmenné, nemenovaný spray vyhovel až po lepšom zatlačení, zahniezdení PTC, jedna vazelínka, údajne najlepšia, nevyhovela vôbec. U čiernej z GM som dosiahol najmenší prechodový odpor 200ohm, a nakoniec som odskúšal a aj ponechal vazelínku z MOLYDAL CZ.

Použil som MJ 11015G, iné by som musel objednať, ventilátor je namontovaný, zatiaľ funguje, dík za pomoc!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“