Zdvojene napajeni pro pripad vypadku jednoho zdroje
Moderátor: Moderátoři
Kdyz tak nad tim uvazuji, tak bych chovani elektroniky predefinoval nasledovne: pokud bude na jedne baterii rozdil o 1,5V (snad resi mirny pokles pri zatezi) oproti druhe, prepne se to na tu vic nabitou a takhle dokolecka do uplneho vybiti. Otazka je, jestli kdyz se to bude prepinat z jedne baterie na druhou, nedojde k chvilkovemu stavu, kdy nebude na vystupu zadne napeti? To by mohlo pri napr. pohybu hodne serv mit za nasledek reset prijimace. Dalsi otazkou je, jak se na zacatku zvoli baterie, ze ktere to pojede, jelikoz budou nabite obe dve...pri vyse popsane funkcionalite.
Co dat dve baterky bez cehokoliv a plus kazde spojit do serie s usmernovaci diodou (anoda u bateri) a katody spojit a vest k napajeni palubni elektroniky? Jak by se to chovalo?
Co dat dve baterky bez cehokoliv a plus kazde spojit do serie s usmernovaci diodou (anoda u bateri) a katody spojit a vest k napajeni palubni elektroniky? Jak by se to chovalo?
Naposledy upravil(a) josido dne 27 led 2013, 21:40, celkem upraveno 4 x.
jak rikam, letadlo je na beniznovy motor...tohle zarizeni napaji pouze serva , prijimac a zapalovani. Velikost napeti na vstupu prijimace (tedy i to, co je na zapalovani a servech) mi posila telemtrie vysilacky na pult a muzu si nastavit hranici, pri ktere to vyda akutsticky signal, takze netreba tohle nejak indikovat na modelu, atd... palivo v nadrzi bude na cca 10-15minut letu, takze baterie v podstate nabiju pred litanim a mely by na vyse zminene vydrzet, napr. cele odpoledne, tudiz jde opravdu jen o to, aby nezustala elektronika bez napajeni a pojistka je dvojity zdroj...nic vic to nema a nemusi delat.
Jak pise andrea, dva zdroje tam jsou z duvodu vzniku chyby na jednom...jelikoz jeden dvojnasobny zdroj a jeho zavada se rovna padu letadla za 20tisic....coz je nemile a rad bych se tomu vyvaroval:-) A prece jenom pravdepodobnost, ze se pokazi oba zdroje je mensi, nez jeden.
Jak pise andrea, dva zdroje tam jsou z duvodu vzniku chyby na jednom...jelikoz jeden dvojnasobny zdroj a jeho zavada se rovna padu letadla za 20tisic....coz je nemile a rad bych se tomu vyvaroval:-) A prece jenom pravdepodobnost, ze se pokazi oba zdroje je mensi, nez jeden.
v tom případě skutečně postačí dvojdioda z PC zdroje. jen na ní bude ubytek 0,4V. baterie se budou vybíjet současně.
bez elektronek se neobejdu!
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
muj lampovej zesik: http://www.youtube.com/watch?v=KxOvbN_5xiY
Nwm , při jakých stavech ti hlásímta telemetrie vybití baterky a při jakém minimu ještě souhrn pracuje . Ale třeba dát jeden zdroj plné kapacity a druhý např. třetinový . Ten "hlavní" spínat FETem a po poklesu odpojit a a záložní mít trvale přes vybranou diodu trvale a po ohlášení telemetrií , že je hlavní baterie OUT , by jsi jen rychle přistál . Pokud má telemetrie vnitřně u přijimače nějaký výstup , pak by celé bylo jen takto jednoduché .
to milan222> puvodne jsem myslel, ze bych dal napr. tuhle diodu:
http://www.ges.cz/cz/stth6002cw-GES04913439.html a zminene zapojeni...
to zbytek> telemetri prijimace meri bez dalsiho zarizeni jedno napeti...tudiz bych meril napeti na vystupu zarizeni, ktere resime. elektronika pracuje i pri 5V, coz je hranice, pod kterou rozhodne nemuzu jit....ale jen imaginarni, nebot lipo dvouclanek vybitej na 5V se rovna jeho temer smrti. Napeti na prazdno by na nem nemelo klesnout pod 3,7V na clanek, tedy 7,4V...to je idealni stav pro jeho dlouhou zivotnost. Telemetri bych si nastavil tak, ze kdyz bude napeti napr. 7,2V (beru mirny pokles pri zatezi...prestoze bude baterka dost tvrda), tak by me telemetrie upozornila, ze je vybita baterka...presto ze i s timto nabojem mam jeste dost casu na pristani. To upozorneni neni zas tak dulezite, nebot myslim, ze pri nabiti budu moct pul dne litat a baterka bude porad plna.
JDE mi jen o to osetrit selhani jedne baterky. Kdybych mel jen jednu a selhala by, tak mi letadlo spadne, nebot bude neovladatelne. Kdyz budou dve, je vetsi pravdepodobnost, ze obe zaroven neodejdou....ale tohle jsem uz psal.
http://www.ges.cz/cz/stth6002cw-GES04913439.html a zminene zapojeni...
to zbytek> telemetri prijimace meri bez dalsiho zarizeni jedno napeti...tudiz bych meril napeti na vystupu zarizeni, ktere resime. elektronika pracuje i pri 5V, coz je hranice, pod kterou rozhodne nemuzu jit....ale jen imaginarni, nebot lipo dvouclanek vybitej na 5V se rovna jeho temer smrti. Napeti na prazdno by na nem nemelo klesnout pod 3,7V na clanek, tedy 7,4V...to je idealni stav pro jeho dlouhou zivotnost. Telemetri bych si nastavil tak, ze kdyz bude napeti napr. 7,2V (beru mirny pokles pri zatezi...prestoze bude baterka dost tvrda), tak by me telemetrie upozornila, ze je vybita baterka...presto ze i s timto nabojem mam jeste dost casu na pristani. To upozorneni neni zas tak dulezite, nebot myslim, ze pri nabiti budu moct pul dne litat a baterka bude porad plna.
JDE mi jen o to osetrit selhani jedne baterky. Kdybych mel jen jednu a selhala by, tak mi letadlo spadne, nebot bude neovladatelne. Kdyz budou dve, je vetsi pravdepodobnost, ze obe zaroven neodejdou....ale tohle jsem uz psal.
Plne nabity clanek baterky ma 4,2V naprazdno...kdyz se vybiji, tak by nemelo byt po vybiti napeti mensi nez 3,7V na clanek naprazdno. Jde to vybit vice, ale zkracuje se zivotnost baterek. To nominalni napeti je opravdu 3,7V a s timto parametrem se take udava vypocet napeti pri vice clancich...tedy 3,7x pocet clanku. Ja litam v elektrach tak, ze se snazim nejit pod 3,6V na clanek. Udava se, ze minimalni mez 2,9V na clanek, ale to je na hranici zniceni baterie...takze kdyz dobiju a doletim...vycerpam cca 75% kapacity, tak jsem na prave tech 3,6 -3,7V. V tomto stavu uz se tomu moc nechce za plnym plynem...ale to je jedno, nekdo lita tak dlouho, dokud baterii nevycuca uplne. Ja jsem si navykl na vyse popsane a snazim se to dodrzovat, ale to nic nemeni na mem problemu...co ty dve diody a nic dalsiho k tomu?
Jinak andreo prosim, kde se daji koupit vykonove tranzistory, co jsi uvedla ve schematu? Ja koukal na GES a nic jsem neobjevil. Diky za info.
Jinak andreo prosim, kde se daji koupit vykonove tranzistory, co jsi uvedla ve schematu? Ja koukal na GES a nic jsem neobjevil. Diky za info.
Jasne, ale ta jedna vydrzi cele odpoledne litani a navic jeji pokles mi bude hlasit telemetri... jak rikam, dualni je to pouze kvuli tomu, abych pri vypadku jedineho zdroje nebyl hned bez stavy a neboural. Kdyz k prijimaci dodam jeste telemetricky modul (coz stejne asi dam), tak muzu merit tusim 2 nebo 3 napeti, takze budu mit stav obou baterii, nehlede na to, ze mam z ciny led merak...ten bude zaintegrovany v palubni elektronice a pri vizualni kontrole pujde zkouknout napeti, takze po kazdem letu zkontroluji stav...a let je cca 10 minut, takze se nic nedeje.