Stránka 2 z 3

Napsal: 03 dub 2013, 23:39
od WLAB
Copak je to tak tezky nakreslit z toho slovniho popisu?....

Tady to mas, vcetne pripadneho stavoveho popisu regulatoru a soustavy... samozrejme za predpoladu, ze se jedna o linearni, spojite, stacionarni a kauzalni systemy.

x(t)...je vektor vnitrnich stavu
A,B,C,D jsou matice popisujici system. A ma velikost N x N, kde N je pocet stavu, B,C,D maji velikost podle poctu stavu, mnozstvi vstupu a vystupu. Pokud je jeden vstup a jeden vystup, ma B jeden sloupec, C jeden radek a D je 1x1.

Pochopitelne pro nejake alespon trochu elementarni porozumeni je vhodne si koupit skripta z nejakeho ustavu, kde tim zabyvaji, nebo si je pujcit v knihovne.
Hledal bych neco s temito nazvy:

- Systemy a rizeni
- Teorie dynamickych systemu
- Teorie rizeni
- Automaticke systemy rizeni
- Linearni systemy

Provereni CZ autori: Kucera, Stecha, Pech, Razim, Fenclova, Havlena....

Napsal: 21 dub 2013, 12:47
od EKKAR

Napsal: 01 kvě 2013, 10:50
od Fredy00
Tak, teďm je to dobře? Když jsou někde dvě zelená, značí to, že jsem pro danou količinu našel dvě různá označení.

Já jen nevím zda je to košer a zda tam nic nechybí.

Děkuji.

Napsal: 01 kvě 2013, 21:47
od WLAB
Pochopitelne tam v tom pravem rohu chybi souctovy clen, pokud chces nutne tu poruchu uvazovat v tomhle bode.....

Stale mi neni jasne, proc neberes akcni clen jako soucast soustavy.....

Znaceni si vyber jake se ti libi, ja doporucuji to, co mam na svem obrazku, hlavne ale at vis, co je co......

A ty linearni diferencialni rovnice, co jsem tehy napsal pod muj obrazek, se radeji nezkousej naucit.

Napsal: 01 kvě 2013, 22:06
od Fredy00
1/ co je součtový člen? Když jsem ho nakreslil jako ten "sumátor" čili kolečko s trojúhelnékem, taqk to učitel definoval jako blbost.

2/ a kde by ta porucha teda měla vstupovat?

Napsal: 01 kvě 2013, 22:21
od WLAB
Souctovy clen je to kolecko - ten kolacek rozdeleny na 4 krajicky. Pokud chceme zduraznit, ze nektery ze signalu se odecita, bud se ke vstupujici care napise minus, nebo se vytmavi ten krajicek kolacku, kam odcitany signal vstupuje....

Porucha se kresli tam, kde je pro tu kterou aplikaci vyznamna. Ale lze ji temer vzdy prepocist na "vstup regulatoru"... viz muj obrazek.

Napsal: 07 kvě 2013, 02:39
od Fredy00
Na vstup regulátoru jo?

Hmm... takže bych vlastně ji mohl přičíst do toho sumátoru, a vykreslit ho tak, aby představoval přesýpací hodiny...

Já věděl, co je sumátor, ale problém byl v tom, že jeho dvojnásobné použití na většině schémat bylo hodnoceno jako chyba.

Napsal: 18 kvě 2013, 14:00
od Fredy00
Tajk co toto, je to správně?
A mám ten koláčík vybarvit i na té protilehlé čtvrtině? Na místě vstupu "d"?
A z té regulované soustavy neteče nic?

Napsal: 18 kvě 2013, 14:01
od Fredy00
Obrázek nahrán znovu.

Napsal: 18 kvě 2013, 15:25
od TubeGuru
Zdravím, ten "koláčík" se nazývá součtový člen a z regulované soustavy do něj vstupuje zpětnou vazbou přivedená regulovaná veličina - označení má x (její hodnota je regulací udržována v předepsaných mezích, např. otáčky, tlak, výška vodní hladiny, teplota apod.) :)
Edit: Ta protější čtvrtina sčítacího místa má být prázdná.

Napsal: 18 kvě 2013, 15:40
od Fredy00
Děkuji, jinak dobré? :)

EDIT: proč má být prázdná? Už sem to takle párkát viděl.

Napsal: 18 kvě 2013, 22:45
od tempreader
Pokud se stále bavíte o symbolu součtového členu, tak ta černá čtvrtina tam není pro nic za nic - symbolizuje že příslušná veličina má záporné znaménko. Mimochodem proto regulační odchylka (e) je nulová v případě že žádaná veličina (w) se rovná regulované veličině (y).
e=w-y
Ostatní vstupy do součtového členu mají kladné znaménko, proto jsou příslušné "čtvrtiny" bílé.
Ale to vše musí být v každe učebnici se základy automatizace ...

Regulační obvod se může kreslit různě, buď s blokem regulátoru a regulované soustavy za sebou v rovině, nebo pod sebou. Pokud je to správně nakresleno tak v tom není významový rozdíl, na každém pracovišti nebo škole dávají přednost jednomu způsobu kreslení.

Tazatel podle charakteru otázek studuje střední školu, a tam se probírají jen základní principy a základní vztahy, takže popisovat mu stavové maticové rovnice, jak to dělají odborně zdatnější jedinci, mu nemůže dávat smysl. :)

Napsal: 19 kvě 2013, 11:21
od Fredy00
Děkuji za "kolečko" a beru to, jako že jinak je celý nákres správně. Místo vstupu poruchy je tay správně? Tam potřebuju mít jistotu.

Napsal: 19 kvě 2013, 16:46
od EKKAR
Jistota je kulomet - a u tebe je a ještě dlouho zůstane jedinou jistotou, že chyba sedí mezi seslíkem a klábosnicí.

Napsal: 20 kvě 2013, 16:55
od WLAB
tempreader píše:
Tazatel podle charakteru otázek studuje střední školu, a tam se probírají jen základní principy a základní vztahy, takže popisovat mu stavové maticové rovnice, jak to dělají odborně zdatnější jedinci, mu nemůže dávat smysl. :)
To ovšem v okamžiku položení tohoto dotazu nebylo ještě zřejmé. Následně mu bylo řečeno, že se jimi nemusí zabývat.