Stránka 2 z 2

Napsal: 23 dub 2013, 08:38
od Generalsound
EKKAR píše:
Panda38 píše:Přes zenerku 5V.
Blbost. Naprostá a nebeská.
Jedině co může udělat je dát tam ODPOROVEJ dělič 2:1.
Ekkare, přesto, že tě beru jako velkýho odborníka, dovolím si nesouhlasit. Děličem se dostane na rozsah 2.5 - 5V. On požaduje 0-5V.Řešení se zenerkou je správný, avšak potřeba doplnit o odpor proti zemi, jako zátěž ZD. To LMko má patrně vysokej vstupní odpor. A pro ochranu ještě odpor do serie se vstupem (maximálně cca dvacetina vstupního odporu LMka, minimálně však cca 1k) a obyč diodu ze vstupu toho LM do +5V napájení katodou.

Napsal: 23 dub 2013, 11:12
od EKKAR
Regulátor sklonu světel poskytuje napětí dejme tomu 4,9 až 10,5V, když tam šoupne zenerku, dostane se na rozsah zaokrouhleně 0-5V, když dá dělič 2:1, bude mít 2,5 - 5V - jenže tomu indikačnímu obvodu je buřt putna, jestli ukazuje rozdíl mezi nulou a +5V nebo mezi +2,5V a +5V. Prostě má definovaný spodní a horní napětí "vokna", který si rozděluje na 10 "podokýnek" a podle toho rozsvěcuje jednotlivý LEDky. Pokud se krajní napětí hlavního indikačního okna dalí zvenku nastavit trimrem, je úplně jedno jak je vstupní okno široký - obvod bude vždycky indikovat 10 oddělenejch úrovní...

Napsal: 23 dub 2013, 13:31
od tomasjedno
breta1 píše:je potřeba udělat odporový dělič ze tří odporů tak, aby spodní uzel byl těch 4,76V a horní 10,26V a tato napětí přivést na piny Rl a Rh obvodu LM3914.
No, já bych to teda ještě podělil ve stejném poměru, jako má ten vstupní dělič pro SIG IN (tj. cca 1:2) - těch katalogových 5 V bych radši dodržel, pokud to nebude moc bolet :lol:


P.S. při výpočtu toho děliče doporučím vzít v úvahu, že uvnitř je mezi Rh a Rl odpor 8-17 kΩ s nedefinovanou teplotní závislostí, takže bych impedanci děliče volil nízkou.

Napsal: 23 dub 2013, 16:35
od Generalsound
EKKAR píše:jenže tomu indikačnímu obvodu je buřt putna, jestli ukazuje rozdíl mezi nulou a +5V nebo mezi +2,5V a +5V.
Samozřejmě to je taky pravda, já vycházel ze zadání 0-5V. Vpoho 8-)

Napsal: 23 dub 2013, 21:11
od kybrex
Jsem sice ajťák, ale ne čistokrevnej, zabýval jsem se nějaký čas návrhem HW (VHDL) a konstrukce obvodů mě zajímá taky delší dobu, takže už dávno jsou pryč doby, kdy jsem byl nebezpečnej s pájkou v ruce =D Sice se pořád považuju za amatéra, ale je to už o dost lepší a pár věcí už jsem postavil (ikdyž obvykle s podporou zde na fóru, za to nyní děkuji :) ). S tím palubním napětím je to na prd, ale mám v úmyslu to všechno napájet z jednoho místa a ty úrovně Rhi Rlow jsem chtěl teď vyřešit tak, že jsem nakoupil trimry (10k s ohledem na tu impedanci vnitřních odporů 8-17kOhm, aby se to tam nezahřejvalo a spíš to teklo tím děličem) a našteluju je tak, abych zajistil stejný napětí na těch Rhi Rlow jako dává ten potenciometr ovladače. Když se změní napětí vlivem kolísání v sítí, tak s tím snad ve škodovce počítali a motorky cukaly jen když byl ten poťák už hodně "vyjetej" a napětí tam lítalo jak na horský dráze vlivem malých otřesů, ale jinak ten motorek má určitě nějakou mez necitlivosti, do který se tyhle malý výkyvy vejdou. Navíc to mám pojištěný ještě spínačem s indikační LED stavu on/off, kdy v případě, že našteluju světla, tak to vypnu a odpojím tím motorky od napájení, takže by neměly cukat, jen přemýšlím, jestli odpojím i ten indikační obvod a celý to zhasnu, nebo nechám bargraf svítit při zapnutým klíčku.

Napsal: 23 dub 2013, 21:24
od monterjirka
A nešlo by tam použít něco jiného?
Mám dojem, že A277 uměl nastavit i "spodní mez", takže tam by to byla maličkost,jen si pohrát s pár odpory!

Napsal: 23 dub 2013, 21:33
od kybrex
No tenhle obvod to umí taky na pinu Rlow nastavím spodní hranici a je to, nebo mi něco uniklo a melu o koze a ty o voze =D

Napsal: 24 dub 2013, 09:36
od EKKAR
Na ajťáka jseš povážlivě v obraze... je to jak říkáš.

Napsal: 24 dub 2013, 20:54
od kybrex
Snažím se =) a baví mě to. Nechtěl jsem nikdy skončit jako "ajťák", co mastí někde rádoby SW a ve skutečnosti ví prd o tom, jak PC funguje - proto taky dneska kvalita SW je taková jaká je... =) Od obvodů samotných mě to sice odvedlo, ale od skriptování a vývoje webů jsem se ve škole a taky dost mimo ní dostal k C/C++, ASM na atmelech a picech no a nakonec i k logickým obvodům na úrovni hradel a navrhování sběrnic až k těm jako je třeba tenhle, když si něco stavím obvykle do auta, nebo nějaký efekty jako posledně to světlo na hudbu, co jsem tu taky řešil - mimochodem funguje moc pěkně. :)

Napsal: 25 dub 2013, 23:13
od kybrex
Tak jsem to právě dokončil, funguje to přesně dle očekávání, jas, štelování přes trimry jsem rukou hodináře dotáhnul dle multimetru téměř k dokonalosti a krásně to ukazuje v plném rozsahu. A to jsem myslel, že nejjemněji jsem otáčel šroubem při seřizování ventilů u škodováckýho motoru, ale kam se to hrabe na ty prťavý trimry 10k, když chce člověk nastavit s přesností na desetiny =D (snad se to moc nerozhodí, až si vedle toho kejchnu). Díky moc za pomoc.

Napsal: 25 dub 2013, 23:22
od tomasjedno
S rozhozením vibracemi je třeba počítat - kdybych si to chtěl dát do auta, tak na závěr trimry nahradím pevnými odpory.


BTW,
kybrex píše:...trimry 10k...
celkový odpor děličů pro Rh a Rl bych volil cca 1 kΩ. Ten vnitřní odporový dělič mezi těmi dvěma vstupy bude udělaný z křemíku, a tudíž bude mít úděsnou teplotní závislost.

Napsal: 26 dub 2013, 00:04
od kybrex
Vyzkouším a případně tam potom dám ty pevný odpory. Jinak těch 10k je fakt asi ne moc dobrý, ale uvidím, jak to pofrčí a případně to upravím v rámci přepájení na pevný odpory. :) Dík za tip

Napsal: 27 dub 2013, 22:48
od TAKJAN
Celý to nějak nechápu. Když chci vidět sklon světel, kouknu na nastavené číslo. Mám ho přece před očima..

Napsal: 27 dub 2013, 22:59
od EKKAR
TAKJAN píše:... Když chci vidět sklon světel, kouknu na nastavené číslo. Mám ho přece před očima...
To jseš TRPASLÍK jako Krytinář, že máš nastavovací "kolečko" ve vejšce očí, nebo jezdíš vleže a na silnici koukáš přes volant periskopem? Anebo poslední varianta = NEMÁŠ ŠKODOFKU... :lol: :lol: :lol:

Já ji mám - a stejně jako drtivá většina ostatních se pro pohled na ten regulátor musím doslova vyklonit doleva, abych na něj viděl - protože je tak "dýzajnově geniálně" umístěnej, že se vůbec nedivím tomu, že na něj všichni majitelé škodovek kašlou jak na placák a jezdí bez seřizování sklonu světel - ve fáčku nebo felině na něj ještě jakž takž bylo vidět jen pohybem očima, ale oktávkou počínaje přes fábuliji až po všecky další typy je tak "ergonomicky dokonale" schovanej před přímým pohledem, že o něj očima nezavadím jak je rok dlouhej a opravdu se na něj podívám až když na mne víc řidičů za sebou zabliká a já se přitom bleskovým pohledem po palubce ujistím o tom, že skutečně svítím - pak si uvědomím, že "asi vezu vzadu něco těžšího a měl bych si poštelovat světla". Indikátor toho, jak jsou skutečně nastavený světla by se myslím při téhle pozici samotnýho regulátoru hodil víc lidem...