Nabíječka autobaterií

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#16 Příspěvek od buddyns »

Ok, tak za cca 18 hodin dám echo.
Když budu baterii používat v dílně na udržení paměti autorádia, tak za jak dlouho od nabití se má dobít znova ? Bude stačit 1x do měsíce ?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

Jestli to autorádio na ni nebude hrát, tak 1x měsíčně stačí.

Kdyby ale hrálo, tak bych ji radši připojil trvale na nějakej dobíječ se stabilním napětím nastaveným na 13,8V a s omezením proudu na řádově 0,5-1A.

V takovým režimu bude hlavní odběr rádia krejt baterie a během nečinnosti se zase dobije (přes noc) z toho stabilizovanýho zdroje. Maximální proud by bylo nutno přizpůsobit době činnosti rádia a proudu který odebírá, aby se odebraná energie stačila v době klidu zase do akumulátoru dobít.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#18 Příspěvek od buddyns »

Když bude autorádio zaplé, tak ho budu napájet spínaným zdrojem.
Nevymaže se paměť z momentě když přepnu mezi zdrojem a baterii ?
Pokud ano dalo by se to vyřešit ? Třeba né přepínat to mechanickým přepínačem ale tranzistorem atd.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

Pokud nechceš zároveň s provozem rádia tu baterku ze stejnýho spínáku i dobíjet, tak stačí dioda do přívodu kladnýho pólu od té baterky k rádiu.. Měla by mít co nejmenší úbytek napětí v propustným směru a měla by vydržet i náhodný zapnutí rádia bez toho spínáku - takže klidně nějakou Schottkyho dvojitou, vybranou ze starýho PC zdroje, oba systémy paralelně. Anodu diody na baterku, katodu na + přívodní svorku rádia. V momentě kdy zapneš na tu samou svorku připojenej spínák a bude dávat napětí vyšší, než bude v ten samej okamžik na baterii, ta dioda se zavře a proud poteče jen ze spínáku.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#20 Příspěvek od buddyns »

Myslel jsem spíš něco takovýho
Přílohy
schema.png
(2.16 KiB) Staženo 29 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#21 Příspěvek od EKKAR »

A proč to komplikovat reletem? Když dáš dost silnou diodu, bude to idiotensichr und bombenfest a nebude hrozit riziko, že se smažou nastavení.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#22 Příspěvek od rnbw »

Zdroj by som pripojil cez diodu na bateriu a hotovo. Tym by sa bateria nabijala pocas prevadzky radia. Akurat musi davat zdroj vhodne napatie.

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#23 Příspěvek od buddyns »

Ok, v dílně jsem v rychlosti našel tuto http://www.gme.cz/univerzalni-a-rychle- ... -p221-047/ bude stačit ?
Popřípadě tato http://www.gme.cz/schottkyho-diody-nad- ... 097/#popis

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#24 Příspěvek od BOBOBO »

Bohužel se zde zvrhlo vše na napětí , ale dost do toho vstupuje proud . Je třeba u té nabíječky měřit jak napětí , tak současně proud . Až sem alespoň tři dvoučíslí vrazíš , tak ti napíšeme , zda se tato nabíječka pro tebou udaný aku hodí . Např. 12,5V/6A , 14,0V/3A , 15,2V/2A . Ale já bych se stejně u hermetik neodvažoval jít až na 15V , podle mne je to zbytečné .

Uživatelský avatar
buddyns
Příspěvky: 588
Registrován: 05 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno [JN89GE]

#25 Příspěvek od buddyns »

Naprázdno nabíječka dává 20V, jakmile jsem připojil svorky na autobaterii napětí na svorkách bylo 13.4V a proud jsem naměřil 3.1A

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#26 Příspěvek od BOBOBO »

Takže běžně budeš nabíjet přes noc . Je to OK . Jen nwm , jak budeš kontrolovat nabití . Jestli máš ještě nějaký funkční aku se špinty a hustoměr , udělej výzkum . Třeba nebude ta 70ka ani výrazně plynovat . :D

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#27 Příspěvek od EKKAR »

buddyns píše:Naprázdno nabíječka dává 20V, jakmile jsem připojil svorky na autobaterii napětí na svorkách bylo 13.4V a proud jsem naměřil 3.1A
V pořádku, můžeš to nechat a nabíjet s tím. Jak bude stoupat % nabití akumulátoru, poleze nahoru i napětí a tím bude klesat rozdíl mezi napětím na akumulátoru a napětím nabíječe naprázdno = bude úměrně klesat i proud. To trafo je určitě udělaný tak, aby nedávalo velkej proud do zkratu = buď je poskládaný s mezerou v jádru (jako tlumivka), nebo má schválně namotaný vinutí s malým sycením, aby bylo "měkký" a i při relativně vysokým napětí na prázdno po zatížení jeho napětí poměrně rychle padlo = má namotáno víc závitů na 1V, než by odpovídalo vzorcům pro napájecí trafo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#28 Příspěvek od varok »

Nebo může být jako u svářeček navinuté jako rozptylové. Myslím, že to tak měly i nějaké typy zvonkových traf v takovém světlém plastu. Trafo má dvě cívky, na každém slouku samostatně. Na jedné je jen primár a na druhé sekundár.

Uživatelský avatar
lintik
Příspěvky: 209
Registrován: 12 zář 2004, 02:00
Bydliště: PRAHA SEX (6)

#29 Příspěvek od lintik »

varok píše:Nebo může být jako u svářeček navinuté jako rozptylové. Myslím, že to tak měly i nějaké typy zvonkových traf v takovém světlém plastu. Trafo má dvě cívky, na každém slouku samostatně. Na jedné je jen primár a na druhé sekundár.
ano je to tak jak píšeš

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#30 Příspěvek od EKKAR »

Jenže tenhle způsob vinutí traf (každá cífka na jiným sloupku jádra) NENÍ ROZPTYLOVEJ - to je jen způsob konstrukce, kterýmu se říká JÁDROVÝ. Opačná konstrukce (vinutí na společný kostře na jednom centrálním sloupku) se pojmenovává PLÁŠŤOVÝ (transformátor) viz popis konstrukce zde: http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=p ... 0087,d.ZWU .


Rozptylový trafo je takový, který má část magnetickýho obvodu buď zkratovanou (magnetickým bočníkem), nebo má v jádru vložený "magnetický odporník" ve formě mezery, v případě svářečkových traf dokonce s měnitelnou šířkou té mezery. Mezera omezuje magnetický tok jádrem a tím snižuje zkratový proud. Když se ale jádro trafa poskládá bez mezery a jak primární, tak sekundární cívky se navinou podle vzorců platných pro napájecí trafo, je jádrový transformátor úplně stejně "tvrdý", jako plášťový. Naopak pokud se počet namotanejch závitů oproti výpočtu ZVÝŠÍ na primáru i na sekundáru ve stejným poměru, bude se jádro trafa míň sytit (bude v něm nižší magnetickej tok) a bude provozně "měkčí" = bude mít vyšší vnitřní odpor a z toho plynoucí i větší pokles napětí při zatížení. A to jsou právě podmínky, podle kterejch se motají trafa do nabíječek...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“