Měření proudového zesilovacího činitele tranzistoru

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#16 Příspěvek od Fredy00 »

greedy píše:Tak kolik jsi spálil tranzistorů? :D
Při dělání ročníkovky 1 darlington. Já navíc ani moc nepájím, když vyloženě nemusím - simulace je pro začátečníka lepší. :)

Ale připomíná mi to historku od jednoho učitele. Jeden jeho bývalý žák si stavěl počítač z kompomentů, a když mu přestal jít procesor (větrák se zastavil a roztavil) tak ten procesor vzal, a přibil na zeď.

Druhý den se s tím vytahoval, a učitel mu řekl, jaký je to blb, protože onen procesor měl tepelnou ochranu.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

Přibít na něco měli tebe..... a už hooodně dávno!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#18 Příspěvek od Fredy00 »

Ale notak :-P
Hele, u těchto dispejů, co tento program používá, ta tečka je desetiná čárka anebo označení pro oddělení tisíců? Věřím, že to první, ale náhoda je blbec.

prostě když mi to zobrazí 0,542 na dispelji, znamená to 0,5 voltů doufám... ti Američané jsou přeci jenom jiní, a člověk neví, na čem je.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#19 Příspěvek od tomasjedno »

Fredy00 píše:...Pak mi vysvětli, proč se "přivádí" napětí, třeba na bázi uni-tranzistoru. Jak jinak ho tam dostat, než aby tam "nateklo". Nebo, trošku rozuměj: nějak se tam dostat musí. Nějaký pohyb tam musí nastat.
Nateče tam nějaký náboj (v podobě mraku elektronů), a tím tam napětí vznikne.
Říkej si klidně bisexuální tranzistory a tekoucí napětí. Taky by se třeba mohlo sypat, ne? Třeba ti někdo bude rozumět. Chceš-li ale působit dojmem, že o elektrotechnice snad něco trochu tušíš, uděláš dobře, když pro začátek budeš používat pojmy tak, jak je v oboru zvykem.
A je zvykem používat slovo "teče" pro náboj, proud, energii, teplo, data. Není zvykem používat to slovo ve spojení s napětím, frekvencí. A není náhodou, že ta první skupina jsou veličiny extenzivní, zatímco ta druhá veličiny intenzivní.

Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#20 Příspěvek od Fredy00 »

Budiž, budu si pamatovat analogii, že proud je vítr co žene sníh, náboj je ten samotný sníh, a napětí je sníh, co ti zasype vchodové dveře.
A co s tím displejem?
Naposledy upravil(a) Fredy00 dne 10 kvě 2013, 18:50, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#21 Příspěvek od tomasjedno »

Mnohem lepší analogie je: voda v potrubí je náboj, vodní proud v potrubí je proud a tlak v potrubí je potenciál (že napětí mezi dvěma body je rozdílem potenciálů v těch bodech, to vám snad prozradili).

P.S. a když budeme pokračovat v těch analogiích - kondenzátor je jako vodojem (příp. expanzní nádrž) - cpeš tam vodu, roste tlak. Cívka je jako turbína se setrvačníkem - pro změnu rychlosti (proudu) je třeba rozdílu tlaků, přičemž ta změna není okamžitá, ale bržděná tím setrvačníkem. Unipolární tranzistor je jako škrticí ventil ovládaný tlakem na sedlo ventilu.

Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#22 Příspěvek od Fredy00 »

A tu potenciálovou bariéru sem popsal správně?

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#23 Příspěvek od tomasjedno »

Jednoduchá tlakovodní analogie mě nenapadá, ale v té gravitační analogii potenciálu si to představ prostě jako val, který je třeba překonat, nebo se jím protunelovat.

Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#24 Příspěvek od Fredy00 »

Lidi, ale důvod, proč toto vlastně simuluju, je ten, že nerozumím této stati:

Zvolte pracovní bod pro Uce = 3V,
a vypočítejte proudový zesilovací činitel β.

Jak tyto dva kroky realizovat?

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#25 Příspěvek od Sendyx »

Hlasováním ?

Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#26 Příspěvek od Fredy00 »

Sendyx píše:Hlasováním ?
Rejpat je to nejprimitivnější řešení.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#27 Příspěvek od ok1hga »

Fredy00 píše:že nerozumím této stati:
Zvolte pracovní bod pro Uce = 3V,
a vypočítejte proudový zesilovací činitel β.

Jak tyto dva kroky realizovat?
zvol pracovní bod pro Uce=3V
a pak spočítej PROUDOVÝ zesilovací činitel β !

to znamená podíl Ic a Ib !!!

Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#28 Příspěvek od Fredy00 »

β = Ic/Ib dobře, kdyby se ptali, proč je zesílení určeno zrovna podílem prvků co analogicky odpovídaj vodovodu a armatuře? Jednoduchá odpověď mě napadá, že to zesílení je jednoduše analogií k úrovni otevření kohoutu.

Jinak, β samotná určuje vlastně to, kolikrát tranzistor zesiluje, že? když teda do Kolektoru pustím 100mA (Do source bych dal třeba 0,5V) tak při betě 100 na výstupu můžu dostat maximálně 10 000mA anebo 50V, že ano?

Je toto správně?

Ale linealizace či nastavování pracovního bodu, to sem se naučil vždy před písemkou, a teď už si to nepamatuju...

Může mi někdo tyto dvě věci nějak zesumarizovat, jako se to povedlo tomu (skoro)velšskému dráčkovi nahoře? Linealizaci tu mám, ale nedaří se mi jí uchovávat v paměti, to druhé je naprostý propadák.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#29 Příspěvek od Bernard »

Jaký simulační program používáš? A jaký model?

Uživatelský avatar
Fredy00
Příspěvky: 323
Registrován: 13 bře 2013, 01:00

#30 Příspěvek od Fredy00 »

Multisim ve verzi 11.0.

Odpovědět

Zpět na „Teorie“