Stránka 2 z 5

Napsal: 10 kvě 2013, 18:00
od Fredy00
greedy píše:Tak kolik jsi spálil tranzistorů? :D
Při dělání ročníkovky 1 darlington. Já navíc ani moc nepájím, když vyloženě nemusím - simulace je pro začátečníka lepší. :)

Ale připomíná mi to historku od jednoho učitele. Jeden jeho bývalý žák si stavěl počítač z kompomentů, a když mu přestal jít procesor (větrák se zastavil a roztavil) tak ten procesor vzal, a přibil na zeď.

Druhý den se s tím vytahoval, a učitel mu řekl, jaký je to blb, protože onen procesor měl tepelnou ochranu.

Napsal: 10 kvě 2013, 18:17
od EKKAR
Přibít na něco měli tebe..... a už hooodně dávno!

Napsal: 10 kvě 2013, 18:23
od Fredy00
Ale notak :-P
Hele, u těchto dispejů, co tento program používá, ta tečka je desetiná čárka anebo označení pro oddělení tisíců? Věřím, že to první, ale náhoda je blbec.

prostě když mi to zobrazí 0,542 na dispelji, znamená to 0,5 voltů doufám... ti Američané jsou přeci jenom jiní, a člověk neví, na čem je.

Napsal: 10 kvě 2013, 18:40
od tomasjedno
Fredy00 píše:...Pak mi vysvětli, proč se "přivádí" napětí, třeba na bázi uni-tranzistoru. Jak jinak ho tam dostat, než aby tam "nateklo". Nebo, trošku rozuměj: nějak se tam dostat musí. Nějaký pohyb tam musí nastat.
Nateče tam nějaký náboj (v podobě mraku elektronů), a tím tam napětí vznikne.
Říkej si klidně bisexuální tranzistory a tekoucí napětí. Taky by se třeba mohlo sypat, ne? Třeba ti někdo bude rozumět. Chceš-li ale působit dojmem, že o elektrotechnice snad něco trochu tušíš, uděláš dobře, když pro začátek budeš používat pojmy tak, jak je v oboru zvykem.
A je zvykem používat slovo "teče" pro náboj, proud, energii, teplo, data. Není zvykem používat to slovo ve spojení s napětím, frekvencí. A není náhodou, že ta první skupina jsou veličiny extenzivní, zatímco ta druhá veličiny intenzivní.

Napsal: 10 kvě 2013, 18:44
od Fredy00
Budiž, budu si pamatovat analogii, že proud je vítr co žene sníh, náboj je ten samotný sníh, a napětí je sníh, co ti zasype vchodové dveře.
A co s tím displejem?

Napsal: 10 kvě 2013, 18:50
od tomasjedno
Mnohem lepší analogie je: voda v potrubí je náboj, vodní proud v potrubí je proud a tlak v potrubí je potenciál (že napětí mezi dvěma body je rozdílem potenciálů v těch bodech, to vám snad prozradili).

P.S. a když budeme pokračovat v těch analogiích - kondenzátor je jako vodojem (příp. expanzní nádrž) - cpeš tam vodu, roste tlak. Cívka je jako turbína se setrvačníkem - pro změnu rychlosti (proudu) je třeba rozdílu tlaků, přičemž ta změna není okamžitá, ale bržděná tím setrvačníkem. Unipolární tranzistor je jako škrticí ventil ovládaný tlakem na sedlo ventilu.

Napsal: 10 kvě 2013, 19:14
od Fredy00
A tu potenciálovou bariéru sem popsal správně?

Napsal: 10 kvě 2013, 20:04
od tomasjedno
Jednoduchá tlakovodní analogie mě nenapadá, ale v té gravitační analogii potenciálu si to představ prostě jako val, který je třeba překonat, nebo se jím protunelovat.

Napsal: 11 kvě 2013, 16:27
od Fredy00
Lidi, ale důvod, proč toto vlastně simuluju, je ten, že nerozumím této stati:

Zvolte pracovní bod pro Uce = 3V,
a vypočítejte proudový zesilovací činitel β.

Jak tyto dva kroky realizovat?

Napsal: 11 kvě 2013, 16:35
od Sendyx
Hlasováním ?

Napsal: 11 kvě 2013, 16:37
od Fredy00
Sendyx píše:Hlasováním ?
Rejpat je to nejprimitivnější řešení.

Napsal: 11 kvě 2013, 16:50
od ok1hga
Fredy00 píše:že nerozumím této stati:
Zvolte pracovní bod pro Uce = 3V,
a vypočítejte proudový zesilovací činitel β.

Jak tyto dva kroky realizovat?
zvol pracovní bod pro Uce=3V
a pak spočítej PROUDOVÝ zesilovací činitel β !

to znamená podíl Ic a Ib !!!

Napsal: 11 kvě 2013, 17:02
od Fredy00
β = Ic/Ib dobře, kdyby se ptali, proč je zesílení určeno zrovna podílem prvků co analogicky odpovídaj vodovodu a armatuře? Jednoduchá odpověď mě napadá, že to zesílení je jednoduše analogií k úrovni otevření kohoutu.

Jinak, β samotná určuje vlastně to, kolikrát tranzistor zesiluje, že? když teda do Kolektoru pustím 100mA (Do source bych dal třeba 0,5V) tak při betě 100 na výstupu můžu dostat maximálně 10 000mA anebo 50V, že ano?

Je toto správně?

Ale linealizace či nastavování pracovního bodu, to sem se naučil vždy před písemkou, a teď už si to nepamatuju...

Může mi někdo tyto dvě věci nějak zesumarizovat, jako se to povedlo tomu (skoro)velšskému dráčkovi nahoře? Linealizaci tu mám, ale nedaří se mi jí uchovávat v paměti, to druhé je naprostý propadák.

Napsal: 11 kvě 2013, 17:09
od Bernard
Jaký simulační program používáš? A jaký model?

Napsal: 11 kvě 2013, 17:19
od Fredy00
Multisim ve verzi 11.0.