Italové to vyřešili jinak: na spoustě dálnic mají systém Tutor s úsekovým měřením jak pomocí smyček pod vozovkou, tak kamer, radary už tam byly před lety, jen jich tam je víc a tentokrát jsou trvale v provozu.
Je to otrava jet dvě tři hodiny mezi stejnými auty, nikdo tam totiž nejede 131, spíše 129 - však si taky medí, že průměrná rychlost klesla na dálnicích o 24 km/h (a v tom jsou započítané i kamiony).
Tento článek je z roku 2007, dnes už měří snad úplně všude.
Kdosi mi říkal, že pokuty za rychlost začínají na €39,- (ovšem, také záleží na tom, kolik je hodin, je-li policajt benevolentní a vyhodnotí to překročení rychlosti jako neškodné a nejsi v evidenci překračovačů, jinak načatá "první desítka přes" může stát až €159,- a strmě to roste: nad deset do čtyřiceti už je to až za €639 a tři body z patentu, za víc se sbírá řidičák na 3 měsíce, navrch 6 bodů a až €2000,-). Nemáš na pokutu? Více či méně útulná basička, třeba na měsíc natvrdo, zabavení auta, ztráta řidičáku na půl roku až rok.
Co je proti tomu slovenských €20,00 ?
Městská a provinční policie zase má foticí radary - oranžové sloupky, u kterých nikdy nevíš, jestli zrovna fotí, nebo ne. Pravda, často nefotí, ale radar je funkční - to pro ty, co mají v autě pasivní hlásič. Za ty týdny, co jsem letos jezdil po Lombardii, jsem jich potkal mnoho, jsou snad v každé větší vesnici, dokonce v centrech měst, kde je omezení na méně, než 50. Hustotu odhaduji dva radary/10 km (po každé straně jeden, ale jen zřídka proti sobě).
Specialitou je na státních silnicích povolená šedesátka a ani ne 50 m za značkou je budník s napsanou padesátkou. A za ním zase je povolená šedesátka...
Ovšem tyto radary jsou ze zákona předem výrazně označené, takže nějaký hlásič radarů ve vozidle nějak postrádá smysl.
Účel to splnilo - klesl rychlostní průměr (což v důsledku nevadí, za posledních 18 let totiž přibyla hromada nových obchvatů, přemostění a tunelů, takže se přes mnoho městeček nemusí jezdit a průměrná doba dojezdu se paradoxně zkrátila), řidiči si hlídají rychlost a, když už k nějaké nehodě dojde, odnesou to nejčastěji jen plechy.
U nás pořád zuří systém 90-50-90, což na modelce může vypadat náramně, ale na silnici v koloně je to docela na prd, jestli někdo takto míjí radar. Před radarem chybí upozornění (a místy by stačilo jen to), často se měří na místech, kde to bezpečnost nezvýší, spíše naopak.
Zkrátka u nás neslouží měření ke zvýšení bezpečnosti, ale přednostně, aby se vybralo.