Měkký start žárovky v automobilu

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#16 Příspěvek od Duvsan »

O koľko to natiahne život žiarovky?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#17 Příspěvek od EKKAR »

Navýšení provozního napětí o 10% nad nominální údajně zkracuje životnost až o 50%. Trvalý svícení žárovkám zase až tak neškodí, jako jim ubližuje častý rozsvěcování - ten proudovej náraz do studenýho vlákna, kdy tam mžikově teče klidně i 10násobek nominálního proudu, se neprojevuje jen tepelně - ale i mechanicky, přeci jen proud 40A a větší má nezanedbatelný elektromagnetický efekty - a vlákno má v průměru jen zlomky milimetru...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#18 Příspěvek od Duvsan »

Mal som na mysli ten mäkký štart. Namotáva ma to dať to do svojho auta. Tak ako veľký to má význam.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#19 Příspěvek od stasek »

Podle mě to význam nemá. Koupil jsem auto z bazaru a původní žárovky H4 jsem v průběhu najetí 25 tisíc km měnil obě. Jezdím na krátké vzdálenosti vesměs po městě a tak četnost zapnutí a vypnutí světel je i na tak malý počet najetých km velká. Při ceně nějakých 40kč za kus se jakýkoliv soft start alespoň pro mě nezdá být přínosný.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#20 Příspěvek od rnbw »

Presne tak - za 6 rokov som menil ziarovku tak 3- alebo 4-krat (tiez H4) a je to zalezitost tak na 5 minut a staci na to ruka.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#21 Příspěvek od Duvsan »

Pred časom som uvažoval nejak ošetriť žiarovky v byte (špajzka, záchod, chodba). Uvažoval som NTC, ale dosť hreje. Toto by mohla byť možnosť. Ale to som už odbočil.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#22 Příspěvek od EKKAR »

V autech je to trochu jiný - hlavně H7 žárovky trpí na blbě navrženej odvod tepla z moderních reflektorů, který používají plastovou parabolu. Žárovka se trvale přehřejvá, nemá dostatečněj tepelnej spád mezi žhavým vláknem a odvodem tepla do paraboly kolem patice chlazenou baňkou, tudíž vlákno dostává na prdel daleko víc než u starších halogenek - u H4 je odvod tepla danej třeba i větším objemem materiálu ve srovnání s H7. Nádherným příkladem jsou dva druhy reflektorů u prvogenerační fábule, která má buď dvoužárovkovej reflektor s klasickou parabolou osazenej žárovkama H7 tlumenej a H1(H3) dálkovej, nebo má na tlumený světlo čočkovej projektor s H7 a na dálkový světlo obyč parabolu - a v reflektorech s obyč parabolou ty H7 hořej jak papírovej čert - není problém muset vyměnit 3 žárovky za 1/4 roku, zatímco v projektorech ty samý H7 vydrží celý roky. Elektroinstalace včetně regulátoru, baterky i altíku je přitom u obou fábulí stejná, rozdíl je jen v tý konstrukci světlometu. Škodofka "vyřešila" problém často odcházejících H7 dodatečnou instalací kusu odporovýho kabelu před žárovku, takže na ni nejde za běžnýho provozu víc jak asi 12,5V, ale rozhodně bych to nepokládal za odstranění příčiny pálení žárovek v FI. Já mám roomstera a H7 v projektorech - a taky mám relativně klid. Prostě ten "zdržovač zapínacího impulsu" umí prodloužit životnost vláken žárovek tam, kde se na ně doslova vys.ral konstruktér světlometu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#23 Příspěvek od Hill »

Existuje ještě jedna varianta, jak omezit proudový náraz při zapnutí, tu mám vyzkoušenou z filmového projektoru: předžhavení vlákna přes odpor. Na žárovku 12V/100W s dichroickým (tzv.studeným) reflektorem stačil odpor TR342 8R2/20W, přes který dostávala žárovka trvale od zapnutí proud asi 1,5A a naplno se rozsvítila přemostěním toho odporu spínačem.
Žárovka s deklarovanou životností 15 hodin už má v Meosu odmakáno čtyřikrát více a pořád ještě chodí. Před úpravou některé nepřežily už druhé zapnutí, skutečná životnost nepřesáhla dvě hodiny.
V autě by měl stačit stejný odpor pro každou dvojici vláken.

Jinak omezení proudu vláknem za studena odporem přívodů bez žádných přídavných udělátek jsme tu nedávno probírali.

Uživatelský avatar
Fordak
Příspěvky: 53
Registrován: 08 pro 2012, 01:00

#24 Příspěvek od Fordak »

Ano,fabie 1 generace trpela na praskani vlakna H7 dost casto,ovsem musi trochu uvest na pravou miru blabol Ekkara o NADHERNEM PRIKLADU DVOU DRUHU REFLEKTORU U PRVOGENERACNI FABULE :roll:
Fabie prvni generace byla osazovana H7 nebo xenonama.Zadny cockovy projektor seriova fabie 1 generace v originale nemela.Ekkar si to asi plete s ruznejma tuningovejma svetlama,ktere jsou v prodeji.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29691
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#25 Příspěvek od EKKAR »

OK, pokud myslíš, že žádný jedničkový fábule s projektorama s H7 nebyly, já ti to vyvracet nehodlám - to ovšem nic nemění na tom, že světlomet s parabolou bez čočky u první generace fábule může svou konstrukcí za to, že v něm H7 hořej jak Trepifajxli.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#26 Příspěvek od Jimmi2 »

Od Hilla člověk vždycky dostane když už ne radu, tak alespoň hodně inspirace :)

Promítačky (na 8mm) mám dvě, možná prozkoumám nějakou změnu i tam. Dneska do toho shánět žárovky je fakt horor. Když už nemají staré zásoby, chtějí za to přes tícku jakožto malosériovou výrobu.

V autě používám žárovky Osram Silverstar, které mají mít asi o 50% více světla. Životnost asi deset tisíc km. Naštěstí je kupuju levně přímo u dovozce, ale ty výměny jsou opruz.
Mimochodem, nebylo by lepší místo zvýšení odporu přívodního vodiče použít nějaký indukční člen, který by ten náběh zpomalil dynamicky, ale už ne staticky při svícení? Elektronické rozetmívání se mi do auta moc roubovat nechce.

Uživatelský avatar
petr1991
Příspěvky: 301
Registrován: 29 kvě 2009, 02:00
Bydliště: Záhorí (Slovensko)

#27 Příspěvek od petr1991 »

Jimmi2, tých 10 000 hodin je asi omyl, že?

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#28 Příspěvek od Jimmi2 »

Řeč byla o kilometrech, jestli se nepletu :wink:

Uživatelský avatar
joki
Příspěvky: 51
Registrován: 21 lis 2007, 01:00
Bydliště: ZH -sk

#29 Příspěvek od joki »

Mam odpor 33OHM- 50W. Ak ho zapojim cez diodu z žhaviča na tlmené svetlá -bude mi pretekat pri žhavení cez vlakna žiaroviek cca 330mA.
Stači to na predlženie životnosti žiaroviek.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#30 Příspěvek od misocko »

joki ak ma byt na konci poslednej vety otaznik tak odpoved znie : NIE
330mA nenazhavy vlakno ziarovky a Ty ho potrebujes nazhavit ale pomaly. Potrebujes mensi odpor

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“