Stránka 2 z 3

Napsal: 14 pro 2013, 00:39
od Duvsan
O koľko to natiahne život žiarovky?

Napsal: 14 pro 2013, 10:18
od EKKAR
Navýšení provozního napětí o 10% nad nominální údajně zkracuje životnost až o 50%. Trvalý svícení žárovkám zase až tak neškodí, jako jim ubližuje častý rozsvěcování - ten proudovej náraz do studenýho vlákna, kdy tam mžikově teče klidně i 10násobek nominálního proudu, se neprojevuje jen tepelně - ale i mechanicky, přeci jen proud 40A a větší má nezanedbatelný elektromagnetický efekty - a vlákno má v průměru jen zlomky milimetru...

Napsal: 15 pro 2013, 01:49
od Duvsan
Mal som na mysli ten mäkký štart. Namotáva ma to dať to do svojho auta. Tak ako veľký to má význam.

Napsal: 15 pro 2013, 11:54
od stasek
Podle mě to význam nemá. Koupil jsem auto z bazaru a původní žárovky H4 jsem v průběhu najetí 25 tisíc km měnil obě. Jezdím na krátké vzdálenosti vesměs po městě a tak četnost zapnutí a vypnutí světel je i na tak malý počet najetých km velká. Při ceně nějakých 40kč za kus se jakýkoliv soft start alespoň pro mě nezdá být přínosný.

Napsal: 15 pro 2013, 12:07
od rnbw
Presne tak - za 6 rokov som menil ziarovku tak 3- alebo 4-krat (tiez H4) a je to zalezitost tak na 5 minut a staci na to ruka.

Napsal: 15 pro 2013, 15:36
od Duvsan
Pred časom som uvažoval nejak ošetriť žiarovky v byte (špajzka, záchod, chodba). Uvažoval som NTC, ale dosť hreje. Toto by mohla byť možnosť. Ale to som už odbočil.

Napsal: 16 pro 2013, 17:11
od EKKAR
V autech je to trochu jiný - hlavně H7 žárovky trpí na blbě navrženej odvod tepla z moderních reflektorů, který používají plastovou parabolu. Žárovka se trvale přehřejvá, nemá dostatečněj tepelnej spád mezi žhavým vláknem a odvodem tepla do paraboly kolem patice chlazenou baňkou, tudíž vlákno dostává na prdel daleko víc než u starších halogenek - u H4 je odvod tepla danej třeba i větším objemem materiálu ve srovnání s H7. Nádherným příkladem jsou dva druhy reflektorů u prvogenerační fábule, která má buď dvoužárovkovej reflektor s klasickou parabolou osazenej žárovkama H7 tlumenej a H1(H3) dálkovej, nebo má na tlumený světlo čočkovej projektor s H7 a na dálkový světlo obyč parabolu - a v reflektorech s obyč parabolou ty H7 hořej jak papírovej čert - není problém muset vyměnit 3 žárovky za 1/4 roku, zatímco v projektorech ty samý H7 vydrží celý roky. Elektroinstalace včetně regulátoru, baterky i altíku je přitom u obou fábulí stejná, rozdíl je jen v tý konstrukci světlometu. Škodofka "vyřešila" problém často odcházejících H7 dodatečnou instalací kusu odporovýho kabelu před žárovku, takže na ni nejde za běžnýho provozu víc jak asi 12,5V, ale rozhodně bych to nepokládal za odstranění příčiny pálení žárovek v FI. Já mám roomstera a H7 v projektorech - a taky mám relativně klid. Prostě ten "zdržovač zapínacího impulsu" umí prodloužit životnost vláken žárovek tam, kde se na ně doslova vys.ral konstruktér světlometu.

Napsal: 16 pro 2013, 19:10
od Hill
Existuje ještě jedna varianta, jak omezit proudový náraz při zapnutí, tu mám vyzkoušenou z filmového projektoru: předžhavení vlákna přes odpor. Na žárovku 12V/100W s dichroickým (tzv.studeným) reflektorem stačil odpor TR342 8R2/20W, přes který dostávala žárovka trvale od zapnutí proud asi 1,5A a naplno se rozsvítila přemostěním toho odporu spínačem.
Žárovka s deklarovanou životností 15 hodin už má v Meosu odmakáno čtyřikrát více a pořád ještě chodí. Před úpravou některé nepřežily už druhé zapnutí, skutečná životnost nepřesáhla dvě hodiny.
V autě by měl stačit stejný odpor pro každou dvojici vláken.

Jinak omezení proudu vláknem za studena odporem přívodů bez žádných přídavných udělátek jsme tu nedávno probírali.

Napsal: 16 pro 2013, 22:42
od Fordak
Ano,fabie 1 generace trpela na praskani vlakna H7 dost casto,ovsem musi trochu uvest na pravou miru blabol Ekkara o NADHERNEM PRIKLADU DVOU DRUHU REFLEKTORU U PRVOGENERACNI FABULE :roll:
Fabie prvni generace byla osazovana H7 nebo xenonama.Zadny cockovy projektor seriova fabie 1 generace v originale nemela.Ekkar si to asi plete s ruznejma tuningovejma svetlama,ktere jsou v prodeji.

Napsal: 17 pro 2013, 00:33
od EKKAR
OK, pokud myslíš, že žádný jedničkový fábule s projektorama s H7 nebyly, já ti to vyvracet nehodlám - to ovšem nic nemění na tom, že světlomet s parabolou bez čočky u první generace fábule může svou konstrukcí za to, že v něm H7 hořej jak Trepifajxli.

Napsal: 18 pro 2013, 11:24
od Jimmi2
Od Hilla člověk vždycky dostane když už ne radu, tak alespoň hodně inspirace :)

Promítačky (na 8mm) mám dvě, možná prozkoumám nějakou změnu i tam. Dneska do toho shánět žárovky je fakt horor. Když už nemají staré zásoby, chtějí za to přes tícku jakožto malosériovou výrobu.

V autě používám žárovky Osram Silverstar, které mají mít asi o 50% více světla. Životnost asi deset tisíc km. Naštěstí je kupuju levně přímo u dovozce, ale ty výměny jsou opruz.
Mimochodem, nebylo by lepší místo zvýšení odporu přívodního vodiče použít nějaký indukční člen, který by ten náběh zpomalil dynamicky, ale už ne staticky při svícení? Elektronické rozetmívání se mi do auta moc roubovat nechce.

Napsal: 18 pro 2013, 20:15
od petr1991
Jimmi2, tých 10 000 hodin je asi omyl, že?

Napsal: 18 pro 2013, 21:53
od Jimmi2
Řeč byla o kilometrech, jestli se nepletu :wink:

Napsal: 04 led 2014, 18:22
od joki
Mam odpor 33OHM- 50W. Ak ho zapojim cez diodu z žhaviča na tlmené svetlá -bude mi pretekat pri žhavení cez vlakna žiaroviek cca 330mA.
Stači to na predlženie životnosti žiaroviek.

Napsal: 04 led 2014, 19:22
od misocko
joki ak ma byt na konci poslednej vety otaznik tak odpoved znie : NIE
330mA nenazhavy vlakno ziarovky a Ty ho potrebujes nazhavit ale pomaly. Potrebujes mensi odpor