Prehranie vinylu s Quadro zaznamom - SQ

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

U nás bylo přijato kódování SQ Columbia/Sony/EMI (z roku 1971), v tomto systému se lisovaly desky Supraphonu.
Protože GZ v té době už lisovaly i pro některé západní firmy, určitě tudy prošly i desky kódované v QS Sansui (systém přišel na trh asi o dva měsíce dříve, než SQ), u nás však v prodeji nebyly, pokud vím. V mnoha zemích ale existovaly oba systémy vedle sebe a řada titulů musela proto vyjít zakódovaných jak v SQ, tak v QS.
Oba systémy představují kompromisní řešení, spíše zneužívající, než využívající, fyziologickou nedokonalost sluchu a sluchovou zkušenost. Protože nelze jednoznačně zakódovat do dvou kanálů kanály čtyři tak, aby je šlo zase přesně navzájem oddělit. Na výpočet čtyř neznámých je nutná soustava čtyř rovnic. Dvě jsou málo, ale jde to oblbnout pevnými vztahy, což sice nedá přesný výsledek, ale dobře použitelný už ano. Když se signál pak vylepší řízením úrovní v jednotlivých kanálech vlnovou a předozadní logikou řízenou na základě psychoakustických principů (systém QS se vylepšoval pouze fázově řízenou logikou), už se zvukový obraz přiblížil realitě (nebo ji imitoval) dost přesně.
Podstatně méně nahrávek vyšlo řezaných "diskrétním" systémem CD-4 (RCA/JVC, 1972), ale přehrávání vyžadovalo hrot s bodovým nebo přímkovým stykem s bokem drážky, k čemuž se využívaly speciální tvary výbrusů (nejznámější je Shibata, ale existovalo jich víc, například MicroLinear a další) a opravdu kvalitní gramofony s ještě lepšími raménky a v nich přenoskami nejvyšší třídy, protože na desce byly zadní kanály zaznamenané namodulované na pomocnou nosnou a bylo třeba sejmout i zcela nepatrné vlnové délky kmitočtů do asi 45kHz. Následovalo dekódování všech čtyř kanálů, dynamická expanze... zkrátka bylo to choulostivé, drahé a náročné na údržbu, to si koupil skutečně jen málokdo. A, když omylem půjčil majitel desku se záznamem CD-4 někomu na gramofon třeba i s kvalitním eliptickým hrotem, obvykle zažehlil záznam zadních kanálů, takže na desce zbylo "jen" stereo a deska se už nedala kvadrofonně přehrát.
Desky se mimoto musely řezat podstatně sníženou rychlostí, aby řezací hlava stíhala kmitat, což zdržovalo a také prodražovalo výrobu.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#17 Příspěvek od PLV »

Jestlipak jste někdy viděli mechanický záznam obrazu? V Tesle Litovel jsme ten přístroj měli a i několik desek. Vypadaly jak velká CD. Uvažovalo se o výrobě ale pro nezájem tvůrců titulů, celý projekt upadl v zapomění. Hrot měl tvar kýlu na konci s ostrou hranou a tam vznikalo snímání záznamu. Přeneslo to kmitočet několik MHz.
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#18 Příspěvek od EKKAR »

Jo, snímalo to kapacitním způsobem...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#19 Příspěvek od Hill »

Hill píše:U nás bylo přijato kódování SQ Columbia/Sony/EMI (z roku 1971), v tomto systému se lisovaly desky Supraphonu....
...Podstatně méně nahrávek vyšlo řezaných diskrétním systémem CD-4 (RCA/JVC, 1972), ale přehrávání vyžadovalo hrot s bodovým nebo přímkovým stykem s bokem drážky, k čemuž se využívaly speciální tvary výbrusů (nejznámější je Shibata, ale existovalo jich víc, například MicroLinear a další)...
K tomu ještě dodám, že krátký kontakt s drážkou měly i výbrusy typu Van den Hull, které měly poloměr na styku s drážkou cca 4µm (Shibata vystačila s poloměrem 6µm, zatímco MicroLinear nebo téměř totožný výbrus Microridge se dostaly až na 2,0µm, Fritz Gyger kolem 2,5µm), ovšem na výšku byl kontakt s bokem drážky dost dlouhý na to, aby jeho plocha byla výrazně větší, než plocha zanoření nového eliptického hrotu.
Technologicky ale zvládnout velkosérovou výrobu v úzkých výrobních tolerancích prostě nešlo, proto byly přenosky pro systém CD-4 mimořádně drahé, což kupující odradilo a nasměrovalo jejich pozornost k maticovým systémům.
Jako vždy - zákazník rád omezil svoje nároky, byla-li cena zařízení podstatně nižší... a v tomto případě byly cenové rozdíly opravdu značné.
Přílohy
24a_hroty_carove.jpg
Srovnání hrotů, o nichž tu píšu.
(58.33 KiB) Staženo 63 x

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#20 Příspěvek od PLV »

Renesance klasického gramofonového záznamu je křísení a balzamování nebožtíka. Patří to už jen do muzea, mezi zajímavé technické exponáty a něco na tom vylepšovat a řešit v současné době, není žádný technický pokrok ale jen využívání zájmu určitých nostalgiků, tak jak někteří zase sbírají a renovují stará auta nebo nábytek prožraný červotoči. Ale proti gustu žádný dišputát a dokud budou někteří zoufalci ochotni dávat horentní sumy za nesmysly, budou se na tom určité firmy přiživovat a některé i stavět svoji existenci. Už vidím tu spršku protichůdných názorů zhrzených audiofilů, kteří nedají dopustit na zkreslený a praskavý zvuk, linoucí se z jejich přístrojů. :lol: :twisted:
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#21 Příspěvek od CZJKP1 »

Mám poznamenáno ,,radioamatérské konstrukce 2" , ARA1/78, str.18, ARB3/76

Některé z IO se daly nahradit snad tranzistory, ale některé byly potřeba origo. Taky tu nějaké desky SQ mám, ale přístroj ne, hraju na obyč gramu. Je to tuším Neumann

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od CZJKP1 »

To: PLV

Nevíš jestli dneska stáčí za pár babek někde desky. Kdysi byl FOTOFON a za pár KČS Ti nahráli desku... Mám nějaké ,,staré" nahrávky od sběratelů, které bych chtěl mít v podobě 78ot desek a ty desky jsou již téměř nesehnatelné a drahé... Těžko se u nás shání nějaké přístroje na záznam desek, i když byla jejich stavba popsaná v ARA 12/54 str 267 a Elektronik 9/49 str 206... Není v mých silách na koleni něco ubastlit. Na záznam se používaly Rentgenové snímky anebo želatinové fólie. Nebo nemáte někdo doma podobný stroj funkční..

http://www.fugnerfilm.cz/archiv/dokumen ... barva.html
http://www.fugnerfilm.cz/archiv/dokumen ... popis.html

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#23 Příspěvek od Hill »

PLV píše:Renesance klasického gramofonového záznamu je křísení a balzamování nebožtíka. Patří to už jen do muzea, mezi zajímavé technické exponáty a něco na tom vylepšovat a řešit v současné době, není žádný technický pokrok...
Tady přece nejde o kříšení nebožtíka (i když nad opět přibývajícími tisící vinylových desek lisovaných v Loděnicích by se o tom dalo třeba i uvažovat). Ale, jestli někdo má kvadrofonně kódované desky a chce vyzkoušet, jak tehdy hrály, a navíc má předpoklady to zvládnout, no to jsou přece ideální podmínky pro bastlení!
Kvadrofonie se nestihla rozšířit ani v míře, která by stála za pozornost. Nicméně i ty slepé, vlastně digitální technikou zazděné, cesty vývoje není na škodu znát. Nemusí to být dokonalá znalost, rámcová informovanost, oč jako šlo, a jak se dosahovalo výsledku, stačí. Jednou se třeba někomu bude hodit část z principů, které se přitom využívaly, ke konstrukci něčeho úplně jiného.
Zkrátka já jsem rád, že se o analogovou techniku stále někdo zajímá v době, kdy ji většina krátkozrace odepsala s tím, že digitál vyřeší všechny problémy. Už dnes se často ukazuje, jak se na mnoha konstrukcích neohrabaně podepisuje neznalost právě té historie.
Tak, prosím, neber nadšencům jejich radosti, něco se při nich přiučí a pak - kdo si hraje, nezlobí.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od CZJKP1 »

Bez toho švába to opravdu realizovat nejde? Ani by to nedokázal nahradit nějaký naprogramovaný procesor?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#25 Příspěvek od Hill »

Máš to někde zkraje vlákna: jde to přes zvukovou kartu a dekódovat softwarově. Ale jde to také bez počítače, jen s několika operáky a tranzistory. Schéma bylo v těch modrých AR.
S dnešními operáky by konstrukce byla ještě o fous jednodušší.
Funkce je shodná s MC1312P. Pro vyzkoušení by přece stačila základní verze vylepšená pevným směšováním 10-40.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od CZJKP1 »

Takže to jde i bez těch MC, s podobnými výsledky?... Já jsem právě někde četl, ty MC tam jsou asi tři, a dva se dají snad nahradit ale ten třetí ne. Někde jsem pak našel i zapojení bez toho třetího IO, ale někdo mě říkal, že to snad nebude ono, protože tam budou snad jen malé zvukové rozdíly mezi těma reproduktory... Víš co mám na mysli. Jinak stačí zadat do AR BASE slovo KVADRO a vyleze toho dost, vč. zapojení z r.2000 to je nějáký pseudo..

Uživatelský avatar
zdenoeddie
Příspěvky: 2411
Registrován: 31 říj 2007, 01:00
Bydliště: uz len Presov :)
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od zdenoeddie »

PLV
Ja ako staromilec co sa tyka muziky, som viacmenej nuteny kupovat LP. Nove reedicie CD su totalne dosrate. LP z 198x roku hraje o 200% lepsie, ak ju predtym mal majitel, ktory k tomu mal vztah a neprehraval to na sporaku, tak nie je o com. 80% hudby aj tak pocuvam z PC (FLAC, MP3), 5% tvoria CD, 15% LP. Ale to je vysledok toho, ze niekedy jednoducho neni cas chodit prevracat cierne placky.
Druha stranka veci sa ma tak, ze som zberatel veci o kapelach, a k tomu patria aj nahravky, a ta LP sa mi stale viac lubi ako CD :)
Tretia vec, posluch LP, aspon pre mna, je urcity ritual, ktoremu nie kazdy rozumie, ale kazdou prehratou stranou LP som "vo svojej kozi", a v spomienkach sa vraciam ked mi bolo este "dobre" na casy skolske :P

Moja zbierka je zlozene aj z albumov, ktore mam na CD, LP (vacsinou original povodne vydanie + novsie, dost mi sekla reedicia Back on Black) a niektore aj viackrat. No asi nie som v poriadku, ale tak niekto zbiera znamky, alebo motyle, ja zbieram taketo veci, hudba je moj zivot.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od CZJKP1 »

Já bych chtěl Teslu MC600, myslím, že je to nejlepší gramo, co může být! Desek mam opravdu dost, a to jak z dětství mamky, tak co se ke mě dostalo a co jsem nakoupil. Myslím, že je to hřích to přehrávat krystalickou přenoskou. Ve sklepě sem si uložil seřízený gramec s NDR co má magnetodynamickou přenosku, ale nemam koupenou jehlu na 78ot. Mám totiž i těchto desek dost...

Sehnat kvalitní HiFi gramošasí, aby bylo čtyřrychlostní a vyšlo jen na ,,pár tisícikorun" (asi natolik jako by vyšla Tesla MC600) je asi nemožné. Tak je asi lepší možná používat na Vinyly MC600. A na desky 78RPM mít ten Dual, a koupit do něj chvějku na 78ot. Ten dual už má magnetodynamickou přenosku, ale je tam obyčejný motor na 220V a gumové mezikolo... O čemž svědčí, že to žádná sláva nebude, ale bude to asi furt mnohem lepší než kterýkoliv Teslácký gramofon který měl 78ot, např. Tesla HC08, kterých bylo hodně málo a bylo to poslední šasí které mělo 78ot a krystalovou přenosku (obdobnou VK4301) která měla otáčecí safírový hrot..

Konečně jsem si koupil Káju Gotta ,,Trezor" :)
Naposledy upravil(a) CZJKP1 dne 10 led 2014, 00:14, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#29 Příspěvek od rnbw »

Najlepsi mozno od Tesly a aj to nie je uplne jasne.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#30 Příspěvek od konosuke »

PLV: Renesance klasického gramofonového záznamu...jsem podobného názoru a říkám tomu a momentary lapse of reason (bez asociací se stejnojmenným albem Pink Floyd) zrovna tak jak vakuové bubliny a magiče cívkáče, zdánlivě dávno pohřbené technologie a výdobytky. Překvapil mě zájem velmi mladých lidí o gramofony a vinyly, sháňka na bazarech, fórech po starých deskách...tuhle jsem stáhl pozoruhodnou kapelu ze 70.let, ve formátu MP3 a ejhle, rip z vinylu, vč. dobového šumu, praskotu, dobré, co. Taky jsem se dočetl o aplikaci systému dbx
u analogového gramofonu.
Přílohy
vinyl a dbx.jpg
(37.23 KiB) Staženo 50 x
vinyl a dbx2.jpg
(36.35 KiB) Staženo 56 x
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“