Stránka 2 z 3

Napsal: 18 črc 2014, 20:48
od Romisek
zde nějaký screeany cívka je trošku jinčí ale zpravidla je to úplně to stejný ta co tam je tak tu momentálně nedohledám protože nemám číslo motoru ale je to dělaný prostě tak že když je bez napětí čili pracovní cyklus malý tak ventilátor jede naplno a naopak kdybys ještě něco potřeboval tak řekni

Napsal: 19 črc 2014, 10:26
od masar
No vyplývá z toho, že je kmitočet PWM 2Hz. Takže tomu bude třeba přizpůsobit kapacitu kondenzátoru C1. Pro 2Hz je to kolem 2,2uF.
Ale díval jsem se, že jiné visco spojky pracují s vyšším kmitočtem.
:wink:
p.s. Na týden mizím.

Napsal: 19 črc 2014, 10:36
od masar
Romisek píše:ale je to dělaný prostě tak že když je bez napětí čili pracovní cyklus malý tak ventilátor jede naplno a naopak...
Jen aby to nebylo právě naopak. "Pracovní cyklus malý" je dost zavádějící překlad. Myslí se tím, že na svorce je malé napětí (proti GND) a pokud je druhá svorka el-ventilu na +24V, tak je na něm plné napětí.
Myslím, že tu chybí EKKAR. :wink:

Napsal: 19 črc 2014, 12:16
od jiriS
Přiznám se, že trochu tápu. Podle screenu je při teplotě pod 90℃ průběh z cívky spojky 2Hz s duty cyklem 99,6% a nad 97℃ průběh z cívky spojky 4Hz s dc 1,4%. To znamená, že spojka propouští olej podle teploty. Potud je to jednoduché.
Ale proč se mění podle teploty pracovní kmitočet? Co je za průběh na kanálu B (taky se kmitčet odhadem zdvojnásobí). Jak je důležitý pro práci spojky?
Druhá podle mne důležitá otázka: proč se pracovní kmitočet zdvojnásobí? Mohla by spojka fungovat s nižším kmitočtem? Nemám se spojkami žádnou zkušenost, ale mám obavu, že nějaký důvod to bude mít. Potom by bylo nutné buď zvyšovat kmitočet výroby trojúhelníku, nebo důvod ignorovat.
Ignorovat- tady nevím, co to může udělat.
Měnit pracovní kmitočet v závislosti na teplotě (pokud není závislost kmitočtu na něčem jiném) už obvodově není tak jednoduché. Tady bych spíš viděl využití mikroprocesoru.
Anebo lepší popis či schéme původního zapojení.
J

Napsal: 19 črc 2014, 15:46
od masar
Ano, jde o to, jak moc je nebo není důležitá změna kmitočtu při regulaci. Už to stanovení tak nízkého kmitočtu pro regulaci musí být něčím zdůvodněno, např. průtokem oleje za časovou jednotku, životnost ventilu a pod.
Myslím si ale, že to nebude tak kritické. :wink:

Napsal: 19 črc 2014, 16:29
od jiriS
Kritické to nemusí být, nakonec o těchto spojkách opravdu nic nevím, ale zase nerozumím tomu, proč je to takhle řešeno, Nějaký důvod by to mít mělo, přapadá mi jednodušší (obvodově, výrobně, pro nasatvení..), kdyby se kmitočet neměnil. Jestli tu není nějaká souvislost s dalšími obvody.

Napsal: 19 črc 2014, 18:01
od Romisek
jiriS píše:Přiznám se, že trochu tápu. Podle screenu je při teplotě pod 90℃ průběh z cívky spojky 2Hz s duty cyklem 99,6% a nad 97℃ průběh z cívky spojky 4Hz s dc 1,4%. To znamená, že spojka propouští olej podle teploty. Potud je to jednoduché.
Ale proč se mění podle teploty pracovní kmitočet? Co je za průběh na kanálu B (taky se kmitčet odhadem zdvojnásobí). Jak je důležitý pro práci spojky?
Druhá podle mne důležitá otázka: proč se pracovní kmitočet zdvojnásobí? Mohla by spojka fungovat s nižším kmitočtem? Nemám se spojkami žádnou zkušenost, ale mám obavu, že nějaký důvod to bude mít. Potom by bylo nutné buď zvyšovat kmitočet výroby trojúhelníku, nebo důvod ignorovat.
Ignorovat- tady nevím, co to může udělat.
Měnit pracovní kmitočet v závislosti na teplotě (pokud není závislost kmitočtu na něčem jiném) už obvodově není tak jednoduché. Tady bych spíš viděl využití mikroprocesoru.
Anebo lepší popis či schéme původního zapojení.
J
kmitočet se ale vůbec nemění nevím jestli to tam jde někde vyčíst z toho co jsem tam nafotil ale kanal B je připojen na halův senzor který měří otáčky ventilátoru a řízeno je to střídou (už jsem to tam psyl myslím výš) aby horký olej nevlítl přimo do pohonu ventilátoru. to ovládání se bere tak že když je na cívce vyžší napětí tak se ventilátor jen unáší ale při sníženém napětí jede naplno je to kvůli ochraně kdyby se spálila třeba pojistka tak aby ventilátor za každou cenu jel a chladil. Takže proto s napětím vypnuto a ves napětí ventilátor zapnut.Frekvence střídy se nemění.

Napsal: 19 črc 2014, 18:06
od Romisek
akorát teď přemýšlím jestli je lepší dát tam Nkovej mos a otvírat ho (+ )nebo Pečkovej ( - )?

Napsal: 19 črc 2014, 18:46
od jiriS
Dík za info, co se týká kanálu B.
Jinak já si nemůžu pomoct, ale jasně je tam vidět, že při teplotě nad 97℃ jdou impuly po 250ms, kdežto do 90℃ po 500ms (v obou případech je rozsah 100ms na dílek).
Při minimálním napětí jsou tam vidět dva krátké kladné pulsy v rozestupu 5 dílků. (do 90)
Při maximálním napětí jsou tam vidět dva dlouhé kladné pulsy dlouhé 2,5 dílků.(nad 97)
Pokud skutečnost neodpovídá zhobrazeným průběhům, potom by neměl být žádný problém zapojení upravit a použít. Pokud ale je důležité, aby se kmitočet měnil (a průběhy tomu odpovídají), je třeba vědět, proč tomu tak je. Ideální by bylo schema, ze kterého by šlo ledacos vyčíst.

Napsal: 19 črc 2014, 19:42
od masar
Romisek píše:akorát teď přemýšlím jestli je lepší dát tam Nkovej mos a otvírat ho (+ )nebo Pečkovej ( - )?
No právě záleží na tom, jak je zapojen ten ventil. Jest-li jeden pól ventilu (elektromagnetu) je trvale na +24V, pak je nutno použít ten IRFZ44 (viz schema). pokud je ale jeden pól na GND, musíš použít P-kanál a patřičně upravit schema.
Jest-li je to tak, že elektromagnetický ventil je bez proudu otevřený (t.j. spojka je naplněna olejem a "sepnuta"), pak je třeba změnit polaritu regulace, tzn. např. zaměnit vstupy IC1b. :wink:
My totiž nevíme, jest-li ten tvůj nápad s PWM regulátorem byl vynucen neexistencí řídící jednotky autobusu nebo použitím v jiném vozidle nebo jeho úpravou atd. Nevíme (skoro) nic. :wink:

Napsal: 20 črc 2014, 08:30
od Romisek
Jednotka tam právě byla jenže se odporoučela chtěl jsem ji spravit jenže ji do čehosi zalili a k ničemu jsem se nedostal vse je taženo z jednotky večer sem hodim blokove schema

Napsal: 21 črc 2014, 19:06
od Romisek
Tak takhle vypadalo původní blokové schema to externí spouštění vyřeším jinak bokem

Napsal: 21 črc 2014, 20:11
od jiriS
Tak nějak, bez ručního spouštění, jsem si schema představoval...
Vážně, z tohoto nevyčtu nic.
Ani o zapojení cívky, ani proč je střída 2x vyšší při vyšší teplotě (co potlačení případného pulsování kapaliny?).
Jinak pokud je cívka izolovaná (oba konce jsou volné, nemají kontakt ani na kostru nebo nějaký drát), můžeš ji zapoji libovolně. Volil bych stejně jako ve schematu PWM regulátoru- jeden pól na +, druhý řízený.
A asi bych volil spíše tu vyšší frekvenci.
Bez dalších informací nevím.
Jirka

Napsal: 24 črc 2014, 15:56
od Romisek
tak jsem to dnes nabouchal na plošňák a narazil jsem na problém jednak že nekmitá oscilátor teda aspoň předpokládám že ten operák co má kolem sebe plno 100K odpory je oscilátor vychází mi z něj je SS napětí něco kolem 8V a i s ním na výstupu pro řídící elektrodu fetu nic není použil jsem LM324 ale v tom by jsem závadu neviděl zkoušel jsem i měnit hodnoty C1 ale stale se mi to nedaří rozkmitat. Nějakej nápad?

Napsal: 24 črc 2014, 17:42
od Romisek
tak už je to zprovozněno šlape to přesně tak jak jsem si představoval doufám jen že to vydrží to jejich cestování skoro bez odpočinku všem moc díky za pomoc