ta tvoje původní "jehla" tedy nebyla jen ohraná . . . ale ulomená !Zdencek3 píše:Rozdíl mezi starou a novou jehlou je patrný už na první pohled. U té staré má hrot tvar kulatého pahýlu, kdežto ten nový je pěkně špičatý.
Gramofon Sony PS2350 - špatný zvuk u konce desky
Moderátor: Moderátoři
To je div, že to vůbec hrálo!
V těch deskách rozdíl opravdu byl. Když jsem se v osmdesátých zmohl na jakž takž hifi, tedy gramofon Tesla Litovel, zesilovač 2x30 neznámé konstrukce a třípásmové bedny Tesla, měl jsem možnost to srovnat. Tenkrát obyčejná gramodeska tuzemského interpreta za 44,- hrála někdy i dost mizerně (zřejmě konec série a opotřebovaná matrice), licenční desky za 120,- Kč měly vyrovnanější kvalitu. Ovšem pak se začly dovážet opravdová zahraniční LP za závratných 200,- Kčs (tvrdá podpultovka) a i na tomhle střepu s tesláckou magnetodynamickou vložkou (tuším VM210x) byl ten rozdíl hodně znát.
V těch deskách rozdíl opravdu byl. Když jsem se v osmdesátých zmohl na jakž takž hifi, tedy gramofon Tesla Litovel, zesilovač 2x30 neznámé konstrukce a třípásmové bedny Tesla, měl jsem možnost to srovnat. Tenkrát obyčejná gramodeska tuzemského interpreta za 44,- hrála někdy i dost mizerně (zřejmě konec série a opotřebovaná matrice), licenční desky za 120,- Kč měly vyrovnanější kvalitu. Ovšem pak se začly dovážet opravdová zahraniční LP za závratných 200,- Kčs (tvrdá podpultovka) a i na tomhle střepu s tesláckou magnetodynamickou vložkou (tuším VM210x) byl ten rozdíl hodně znát.
Rozdíl?
Jak kdy a jak u které desky: v období prudkého poklesu zájmu o vinyl došlo ve světě k zavření mnoha lisoven. A leckteré zahraniční vydavatelství si nechávalo lisovat desky (někdy od řezání do fólie, později i od DMM) právě v GZ v Loděnicích. Možná proto, že tam byli nadšenci, kteří tu analogovou techniku nenechali vyhodit a najednou se hodila.
Sběratelé to identifikují podle části znakového kódu vylisovaného do desky vedle koncové drážky, někdy to bývá i na etiketě a obálce.
Pokud jde o ty hroty: ony jsou vlastně dvojího druhu - některé chvějky mají hrot vcelku, ať už diamantový nebo safírový, zatmelený přímo do chvějky, zatímco zrovna Tesla VM a mnoho dalších mají menší diamantík přitmelený na ocelovém dříku. K jeho odlepení stačí u některých výrobců nevhodné ředidlo, kterým se majitel pokouší umýt hrot. A pak se desky soustruží tím pahýlem ocelové jehly.
Jak kdy a jak u které desky: v období prudkého poklesu zájmu o vinyl došlo ve světě k zavření mnoha lisoven. A leckteré zahraniční vydavatelství si nechávalo lisovat desky (někdy od řezání do fólie, později i od DMM) právě v GZ v Loděnicích. Možná proto, že tam byli nadšenci, kteří tu analogovou techniku nenechali vyhodit a najednou se hodila.
Sběratelé to identifikují podle části znakového kódu vylisovaného do desky vedle koncové drážky, někdy to bývá i na etiketě a obálce.
Pokud jde o ty hroty: ony jsou vlastně dvojího druhu - některé chvějky mají hrot vcelku, ať už diamantový nebo safírový, zatmelený přímo do chvějky, zatímco zrovna Tesla VM a mnoho dalších mají menší diamantík přitmelený na ocelovém dříku. K jeho odlepení stačí u některých výrobců nevhodné ředidlo, kterým se majitel pokouší umýt hrot. A pak se desky soustruží tím pahýlem ocelové jehly.
- Přílohy
-
- lep_monolit_dia.jpg
- Příklad dvou provedení hrotu.
- (51.23 KiB) Staženo 38 x
Jimmi2 : presne tento fakt pozorujem aj ja pri reprodukcii LP platní. LP platne zo Supraphonu ako tak vyhovujú čo sa dynamiky zvuku a jeho sýtosti týka ale tie platne z OPUSu sú ako by ten zvuk na LP pochádzal z mikrofónu položeného do hrnca, zatlmené výšky, o basoch nemôže byť ani reč... reprodukcia nemastná neslaná a nepomôže tomu veľmi ani ekvalizácia zvuku korekciami. Naopak LP platne zahraničných producentov (možno aj tie "akože zahraničné" boli vyrobené v GZ) znejú omnoho lepšie, zvuk je prekreslený, dynamický a keď bubeník udrie do bicích tak to ten basový reproduktor aj patrične rozkmitá.
toľko môj postreh k platniam, inak gratulujem, že sa podarila oprava toho gramofónu SONY výmenou vložky prenosky
toľko môj postreh k platniam, inak gratulujem, že sa podarila oprava toho gramofónu SONY výmenou vložky prenosky
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu
Hille, já jsem hovořil o době před tím, než se masově rozšířily CD.
Ta informace o lepeném hrotu je zajímavá, to jsem nevěděl.
Já hrot kontroloval pod mikroskopem, obyčejným žákovským (max. 300x zvětšení). Také jsem si trochu improvizovaně vytvořil pajc na měření poloměru zaoblení, i když nepřesný. Lepší mikroskopy mají možnost přidat do zorného pole stupnici. Já to řešil tak, že jsem si měřítko položil do roviny s objektem a koukal se jedním oken na něj. Myslím, že to bylo i vcelku přesné.
Ta informace o lepeném hrotu je zajímavá, to jsem nevěděl.
Já hrot kontroloval pod mikroskopem, obyčejným žákovským (max. 300x zvětšení). Také jsem si trochu improvizovaně vytvořil pajc na měření poloměru zaoblení, i když nepřesný. Lepší mikroskopy mají možnost přidat do zorného pole stupnici. Já to řešil tak, že jsem si měřítko položil do roviny s objektem a koukal se jedním oken na něj. Myslím, že to bylo i vcelku přesné.