Stránka 2 z 4

Napsal: 22 bře 2015, 15:44
od starecd
Každý pásek má jiné parametry, které se na decku dají nastavit, pokud není ta možnost, nezbývá než nastavit na jednu značku kazet, aby to aspoň trochu "hrálo". Vše je dnes šizené a nějaké normy Číňanovi nic neříkají.

Napsal: 22 bře 2015, 15:54
od Otkundes
To zvlnění okraje často způsobuje špatné vedení pásku v páskové dráze. Vytlačování pásku z dráhy nahoru, nebo dolů, třeba jako následek ztvrdlých přítlačných polštářků, nedodržení kolmosti některého prvku páskové dráhy, nebo poškozené tónové kladky. Čím tenčí pásek, tím větší škody tyto závady napáchají...

Napsal: 22 bře 2015, 15:58
od konosuke
Jako první odešly na věčnost kazety Basf LH-M I (normal) za těžký prachy z Tuzexu. Zvuk dobrý ale časem a používáním odpor odvíjení takový že to stroj neutáhl a sám se vypnul. Pásek se samozřejmě natáhl a bylo po hraní.
TDK (ty levné teda, A, D, AD) trochu drhly ale ne moc, nejlepší Sony všech typů a Maxell. Proto se nedoporučovaly délky C120 (2x60 min) velmi tenké 9 µm, no jo ale když nahrát CD 55 min. a vcelku tak jiné pomoci nebylo.

Napsal: 22 bře 2015, 17:22
od starecd
Tak ty Basf LH-I zas tak špatné nebyly, ještě jednu mám a je ok. Horší byly Basf- LH, ty prášily tak, že po pár minutách byla zanešená hlava, jako by se přehrávalo hodiny. Maxell UR, starší typy nebyly nic moc hlavně mechanicky, jednoznačně vyhrály Sony, které byly za dobrou cenu. Mechanicky i kvalitou pásku plně dostačovaly normalky CHF, HF, HF-S i chrom UX, UX-S. Dodnes bez problémů funkční. Pak TDK-D.

Napsal: 22 bře 2015, 17:28
od Kremik
Čímkoli zmagnetovaný pásek nebude mít takovou magnetizaci, aby zmagnetizoval páskovou dráhu. Mazat magnetem nevadí, ale není k tomu důvod. Kazeta na snímku mi ještě nepřijde tak hrozná, viděl jsem i horší, které hrály pořád dobře. Udržet pásek rovný je dlouhodobě prakticky nemožné. I při mírném tahu se zvrásnění vyrovná, proto v provozu nevadí. Spíše bych se zaměřil na hlavu. Logicky se problémy začnou projevovat nejprve u některých kazet, postupem času jich přibývá, až je nakonec jasné, že je problém opravdu s hlavou, případně jinou částí páskové dráhy.

Napsal: 22 bře 2015, 17:40
od cputakt
Tady je fotka hlavy je tam trošku vydřený rantl ale není nic hrozného,jak jsem psal jiné kazety v lepším stavu hrají dobře.Je to focené mobilem nešlo mi to moc dobře vyfotit.

Napsal: 22 bře 2015, 18:06
od starecd
Co je tam za typ hlavy, nepřijde mi tvrzená.

Napsal: 22 bře 2015, 18:17
od konosuke
Vono ani supertvrdé hlavy glassferrit Akai GX nebyly nejlepší, moc hladké a pásek někdy klouzal po čele, ztrácel stopu...ty mírně zdrsněné permalloy, sendust, metaperm byly sice měkčí a kratší životnosti ale pásek se mírně zařízl do vrypů a jel rovně.

Napsal: 22 bře 2015, 19:01
od Kremik
Ten rantl bude onou příčinou. Přítlačný polštářek v kazetě se opře právě o něj, a na pásek pohybujíci se ve vyježděném korýtku už moc netlačí. Ten je pak k hlavě přitlačován převážně tahem pásku a jeho opásáním kolem hlavy. Tento způsob styku pásku s hlavou však v kazetových magnetofonech nezajistí spolehlivý kontakt s hlavou za všech okolností. Ten je pak ovlivňován ledasčím. Zpravidla pak hrají lépe kazety, jejichž kotoučky se v kazetě otáčejí s určitým odporem, protože zcela volné kotoučky znamenají menší tah pásku, a tudíž menší přítlak opásání. Chyba ovšem není v kazetě, přestože na první pohled se to tak může zdát.

Konosuke> Čím hladší hlava, tím lépe. To co píšeš bude nejspíše jen pověra. Lidé je, nevím proč, mají moc rádi, a i v technických oborech je jich spousta. Pokud je pásková dráha v pořádku, pásek nemá kam uhýbat. Stopy jsou relativně široké, na dnešní poměry, a desetinka milimetru nemůže být znát. V obyčejných magnetofonech s levnými hlavami pásek obvykle chodí ještě víc.

Napsal: 22 bře 2015, 19:20
od konosuke
U velmi drahých mašin, zpravidla vícemotorových s precizním vedením pásku snad...měl jsem na mysli střední třídu aparátů pro běžné uživatele...

Napsal: 22 bře 2015, 20:02
od Xeon_sk
Kremik, desetinku (při šírce stopy 0,6 mm) je už znát.

Napsal: 31 bře 2015, 08:34
od Radim
Není mi jasné, co od kazet starých 20 - 25 let chceš čekat.
V C60 kazetě - 2x30 minut má pásek tloušťku pouhých 18 mikronů, v C90sátce má tkoušťku tak zhruba poloviční. A C120 to je pár mikronů.
Dávno už nevíš, v jakém prostředí to běželo, jaký prach se na to nachytal, jestli to neběželo párkrát třeba v kuchyni při vaření a potom tam más na pásku stopy mastnoty nebo na kolik mejdanech to běželo a potom tam máš na tom nachytán cigaretový kouř a kdovíco....
Přitom na těch páskách je víc vrstev, třeba v kazetě C60 je podklad, který zajišťuje pevnost , tak 10 mikronů, aktivní vrstva, která v sobě obsahuje oxidy železa pro záznam má tak 5 mikronů a svrchní vrstva, která ty oxidy železa uzavírá a zodpovědná za hladkost pásku ve styku s hlavou a ostatními prvky tónové dráhy , má tak 1 - 2 mikrony.
Stačí lehounké chemické nebo biologické napadení toho pásku a ty vrstvy jsou, snad až na podklad, který je mechanicky i složením velice homogenní a tudíž poměrně odolný, kompletně pozměněny.
Stačí potom jen pár desítek přehrátí a minimálně svrchní hlazená vrstva je z pásku pryč a pásek potom špiní, je drsnější a taky víc obrušuje hlavy a páskovou dráhu. A kvalita záznamu na něm prudce klesá. Na to někdy u některých pásků stačil jen rok, pokud se používají všude možně a co teprve 20 let? Nikdy se nedá dopředu přesně odhadnout.
To není žádná gramofonová deska nebo válečk fonografu, kde čistě mechanický záznam vydrží klidně i 100 let. Z magnetofonových pásků bude za 100 let nejspíš hromada hnědých plastových šupinek nebo kousky ztvrdlého pásku rozpadajícícho se na takové šupinky.
Jinak podle mých zkušeností obecně pásky Basf a Agfa byly spíš magneticky měkčí, vyžadovaly o něco menší předmagnetizaci a většinou o hodně rychleji ztrácely výšky a obecně kvalitu nahraného zvuku. Než třeba pásky Sony nebo Maxell.
Pokud se má něco uchovat na magnetofonových páskách, musí se vždy jednou za nějaké roky na co nejkvalitnějším stroji a s úpravami minimálně kmitočtové charakteristiky, nebo aspoň basů a výšek a taky nějakým omezením šumu přehrát záznam na nový pásek.
Taky bych to měl udělat se svými záznamy, mám dohromady cca pár stovek nahraných hodin, z toho bude hezkých pár desítek hodin originálních záznamů v mladých let z vysoké nebo těsně po vysoké.

Napsal: 31 bře 2015, 17:18
od Artaban001
Pokud by mi šlo o uchování informace, šel bych co nejdřív do digitalizace. Podle mě degraduje celkově materiál pásky. Podobně, jako některé kabely časem tvrdnou a praskají, nebo silikonový membrány se scvrkávají a "pouštějí šťávu", tak i materiál pásky stárne. Kazeťáky se dají ještě koupit (některé sice pochybné kvality), popřípadě staré udržovat provozuschopné (viz výše). Ale z kazetama to bude horší..
kdo ví, jak dlouho vydržel záznam na ocelový drát? (přístroj na to jsem viděl na vlastní oči v muzeu )

Napsal: 31 bře 2015, 17:41
od konosuke
No nevím jaký digitální nosič máš na mysli...možná mám mezery ve vzdělání a přehledu tak napiš ať si trochu rozšířím obzory.

Napsal: 31 bře 2015, 18:42
od Artaban001
Jakkýkoliv.. když s těma datama pracuješ, tak o ně nepřijdeš (Vhodně je zálohovat). Jinak mám samozřejmě na mysli třeba nějaký nahrávky, o který Ti jde převést na digiformát (mp3, wav.. a pod)