Stránka 2 z 48

Napsal: 19 dub 2015, 15:58
od konosuke
Konstrukčně zajímavý byl ruský výsadkový měsíční modul LEM pro jednoho kosmonauta, vyvoleným měl se stát A.Leonov...dovedl bezpečně dosednout na šikmé ploše s náklonem až 45°, trochu fantastická úvaha když zvážím podle obrázku jak vysoko měl těžiště, pěkně to zobrazili v tom belgickém TV dokumentu Na Měsíc nikdy nevkročili, vysílalo se párkrát u nás, mám na VHS. Je tu pestrá plejáda tehdejších raketových konstruktérů éry CCCP, Mišin, Koroljov, Čelomej, Gluško, Kuzněcov, má to volné pokračování, prof. ing. Boris Čertok, Chruščov mladší a další...Rusové až tak hloupí nebyli, závod o dobytí Měsíce sice prohráli ale dali od všeho ruce pryč, o exploataci Měsíce, komerčním využití a stálé výzkumné základně nemůže být ani řeč, no možná v příštím století, škoda. Jo a na Měsíc se dere Čína, uvidíme. Sakra, to jsem odbočili od tématu vtípky.
http://www.fastimages.eu/images/lem.jpg

Napsal: 19 dub 2015, 19:39
od Celeron
No ten Lem zrovna moc zajímavě konstrukční nebyl. Přelejzalo se mezi Zondem a ním a zpět venkem. 8O A to nahoře na vzájemný spojení je konstrukce alá suchej zip, nebo pletivo a ozubená harpuna. :)
Ty motory pro N1 byly ksindl. Co by se taky mohlo chtít po konstruktérovi, co dělal letecký turbíny. Ale těsně před tím, než N1 program zrušili, udělal Kuzněcov do N1 nový motory a ty byly tak dobrý a hlavně konstrukčně vymakaný, že všechny, co se 1973-74 vyrobily ještě po 20 let skladování na začátku 90 let skoupili Amíci.
No a že současnou americkou nejsilnější provozovanou nosnou raketu Atlas 5 poháněj ruský motory RD180, který se vyráběj ve společným podniku Rusko/USA, to ani moc tajný není. (Ty motory jsou poloviční variantou RD170 z rakety Energia a ty byly ještě o 10% silnější než F1 ze Saturnu.)
Spíš by mě zajímalo jak je to v tomhle případě s sankcema. :) Nejsem žádnej rusofil, ale některý technický věci měli rusáci dost na úrovni. Ale nebyly prachy a tak to vždy šlo do kopru.
Jirka

Napsal: 19 dub 2015, 20:12
od xsc
Celeron píše:Ty motory pro N1 byly ksindl. Co by se taky mohlo chtít po konstruktérovi, co dělal letecký turbíny. Ale těsně před tím, než N1 program zrušili, udělal Kuzněcov do N1 nový motory a ty byly tak dobrý a hlavně konstrukčně vymakaný, že všechny, co se 1973-74 vyrobily ještě po 20 let skladování na začátku 90 let skoupili Amíci.
Nakonec se ukázalo, že tak dobré nejsou. Parametry mají stále nejlepší ze všech, ale chybí jim spolehlivost. Když při posledním startu Antares explodoval už v 6. vteřině, rozhodl Aerojet, že už ty motory dál používat nebude. Přitom všechny prošly velice pečlivou kontrolou, ale nejspíš jsou navrženy bez rezervy, na hranici možností technologie. Američani je neskoupili všechny, vzali asi 20ks, ale koupili licenci. Předchozí motory od Kuzněcova se o tolik nelišily, ale byl to v podstatě nevyzkoušený prototyp.
Sankce se RD180 zatím netýkají, i když nějaké náznaky z Ruska byly. Ale jde o velké prachy a navíc mají Američani v záloze Deltu.

Napsal: 19 dub 2015, 21:58
od Celeron
xsc píše: Když při posledním startu Antares explodoval už v 6. vteřině, rozhodl Aerojet, že už ty motory dál používat nebude.
Nojo, místo starejch ruskejch MK33 do Antaresu zase přijdou ruský RD191. :wink:
Jak jde o velký prachy, tak se kamaráděj hlava nehlava.
Jirka

Napsal: 19 dub 2015, 22:38
od xsc
Ono je to totiž extrémně výhodné i pro Rusy. Americké zakázky jim v podstatě zachránily jejich nejlepší technologii, na kterou sami nemají. Proto lítají na 40-50 let starých strojích - Sojuz + Proton. Až teď to změní Angara.

Napsal: 20 dub 2015, 05:42
od konosuke
Mám dojem i Apollo počítalo s hvarijní procedurou přechodu z eagle do velitelské sekce vnějším prostorem to pro případ že by se oba plavidla nepovedlo napevno spojit na orbitu. Naštěstí, nemuseli použit, vždycky to pěkně navedli na spojení a docvaklo to. Proto ty spekulace o podvodu století a trickových scénách točených ve studiu...ale to je jiná kapitola dějin.

Napsal: 20 dub 2015, 09:10
od Yarda1
Co se týká rakety N1, četl jsem názor, že na rozdíl od USA, kde ty měsíční nosné rakety byly během vývoje důkladně testované, v SSSR na testování nebyly peníze, tak se ty jejich rakety testovaly tak, že se vyrobila a vypustila raketa, kousek letěla, vybuchla, zjistili proč, problém byl odstraněn, vyrobila a vypustila se další raketa, letěla delší kousek a vybuchla (a pak ten program byl zrušený).
IMHO kdyby tehdy USA a SSSR spolu nesoutěžili, kdo je lepší, možná by dosud na Měsíci nebyli ani Američani.

Napsal: 20 dub 2015, 09:16
od Jimmi2
Ano, přesně tímto způsobem to testovali. Což při daném počtu motorů a z toho vyplývající složitosti opravdu nebyl ten nejlepší postup.

Napsal: 20 dub 2015, 09:17
od konosuke
...a když N1 párkrát spadla tak vyměnili Mišina za Gluška v důvěře že si povede lépe, houby. To mně silně připomíná polistopadovou ČR když páni továrníci mění manažery i řadové referenty jak ponožky v důveře že ten desátý v řadě bude kouzlit zázraky, nejlépe za minimální mzdu...naivita bezbřehá, příčina propadu firem je jinde.

Napsal: 20 dub 2015, 09:24
od Jimmi2
To nebyli továrníci. Ty jsme vyhnali po válce. To byli novodobí zbohatlíci.
Tenhle problém je prostě univerzální.
Ostatně nevím, jestli chválit předešlé sovětské vedení za to, že vytáhlo Koroljova z gulagu, aby jim pomohl vymyslet mezikontinentální balistickou střelu. Ten Sputnik pak už vykouzlil sám a trochu na truc.

Napsal: 20 dub 2015, 10:16
od xsc
konosuke píše:...a když N1 párkrát spadla tak vyměnili Mišina za Gluška v důvěře že si povede lépe, houby.
Gluško byl vždy proti N1. Takže při téhle výměně už v nějaký úspěch ani nedoufali a Gluško projekt N1 zrušil. Ani nedovolil test kombinace nové motory + digitální řízení (vlastně finální podoba N1).
Zásluhou Gluška je vývoj Energie i s novými motory, které sice fungují na stejném základě jako ty od Kuzněcova, ale vyvinuli je od začátku. Díky tomu dnes mají spolehlivé RD180.

Napsal: 20 dub 2015, 10:25
od konosuke
Tak proč neposadili kosmonauta do kabiny Protonu ? Nikdy to neudělali, prej vysoce toxické palivo, faktem jest že Proton byl velmi spolehlivý nosič.

Napsal: 20 dub 2015, 10:39
od Wolfik
jaké jsou nejlepší argumenty proti té konspirační teorii?

Napsal: 20 dub 2015, 10:56
od Jimmi2
A jaké jsou nejlepší pro ni.....? :D

Napsal: 20 dub 2015, 11:20
od konosuke
Jednoduše: až tam doletí šikmoocí parchanti tak najdou v Moři Klidu dolní část modulu eagle, vědecké přístroje misí Apollo, odstavené lunar rovery a igelitové pytlíky s močí amerických astronautů...anebo taky nenajdou, a to bude důkaz byli či nebyli.