Stránka 2 z 2

Napsal: 03 črc 2015, 15:09
od xsc
Přesně tak, je to chyba toho typu kamer a viditelnost rušení se různě měnila. Další řada TKP306 už tím netrpěla, ale obrazově byla pořád horší proti kamerám od Bosche. V Nemocnici se to vyskytuje jen u některých záběrů z interiéru (postavená dekorace ve studiu), v exteriérech se používaly kamery Marconi z přenosového vozu. Vznikl tak paradox, že záběry z exteriérů jsou kvalitnější než ty točené ve studiu. To také vylučuje, že by šlo o chybu magnetického záznamu - chyba se objevuje vždy jen u záběrů z kamery TKP305, u jiných není. Magnetický záznam, díky tomu, že jsme ho neuměli vyrobit, byl v TV tím nejkvalitnějším, i když z počátku špatně dostupným - dovážený od Ampexu, Bosche, později Sony.

Napsal: 03 črc 2015, 15:18
od breta1
Hlava mi nebere, že by si toho při natáčení ten kameraman nevšiml

Napsal: 03 črc 2015, 15:24
od xsc
Hill píše:Ale k tomu mohlo dojít kdekoli mezi kamerou, režijním zpracováním, záznamem, až po transkodér PAL/SECAM...
Transkodér PAL/SECAM se naštěstí v žádných záznamech z Kavčích hor projevit nemůže. Díky moudrému rozhodnutí techniků koncem 60. let jely celé Kavky natvrdo v PALu, dala se využívat normální "západní" technika. Transkodér byl až na jejich výstupu. Horší to bylo v menších studiích. Stříhat nebo režijně zpracovávat SECAM je díky FM modulaci hrůza vedoucí vždy ke ztrátě kvality, v podstatě je nutné dekódovat to na složky.

Napsal: 03 črc 2015, 15:26
od xsc
breta1 píše:Hlava mi nebere, že by si toho při natáčení ten kameraman nevšiml
Kameraman si třeba všiml, ale byl rád, že to nějak funguje (navíc hledáček kamery je malý a čb, tohle bylo vidět hlavně v režii). Na tehdejších delta obrazovkách bylo spousta dalších, často viditelnějších chyb - geometrie, konvergence. Byla to první naše dostupná kamera, dovezené kamery byly tehdy hlavně v přenosových vozech.
Jinak i v některých německých pořadech lze vidět chyby techniky, tam spíš záznamu - tmavší pruhy běžící vodorovně přes obraz. I přes všechna nastavení se prostě někdy nedařilo.
Takhle to třeba dopadne, když technik nastaví na plumbikonové kameře nízký proud snímacího paprsku: https://www.youtube.com/watch?v=Rkrdmf7GzKg

Napsal: 03 črc 2015, 19:11
od buddyns
Možná OT, ale co způsobuje to, že košile /oblek/ způsobuje různé barevné fleky na obrazovkách? Všimli jste si někdy?

Napsal: 03 črc 2015, 20:06
od xsc
Za časů PALu to způsoboval průnik vyších frekvencí jasové složky do pásma barvonosného kanálu.
Dnes podobný efekt způsobuje Bayerova maska na snímači, neboť se místo 3 CCD snímačů začal používat jeden CMOS jako ve foťácích. Vlastně se jedná o podvzorkování, před maskou by měl být správně filtr.

Napsal: 03 črc 2015, 22:12
od Hill
xsc píše:
Hill píše:Ale k tomu mohlo dojít kdekoli mezi kamerou, režijním zpracováním, záznamem, až po transkodér PAL/SECAM...
Transkodér PAL/SECAM se naštěstí v žádných záznamech z Kavčích hor projevit nemůže. Díky moudrému rozhodnutí techniků koncem 60. let jely celé Kavky natvrdo v PALu, dala se využívat normální "západní" technika. Transkodér byl až na jejich výstupu. Horší to bylo v menších studiích. Stříhat nebo režijně zpracovávat SECAM je díky FM modulaci hrůza vedoucí vždy ke ztrátě kvality, v podstatě je nutné dekódovat to na složky.
Také netvrdím, že se podílel, zde slouží jako definice koncového bodu, před nímž muselo k té chybě dojít. Tehdy ale musel byl PAL transkódovaný do SECAMu na základě nemoudrého politickému rozhodnutí, jako aby se medvěd z východu neurazil, že jím upravený systém přenosu barvy nepokládáme za nejlepší, moudří technici totiž prosazovali PAL až do přijímače. Tedy, dokud je nechali vůbec něco prosazovat. Prolistujte AR ročníků 1967-1969, někde tam se o tom také psalo.
Signál v SECAMu se už z principu nedal ke studiovému zpracování využít a i obyčejná prolínačka by se musela dělat na úrovni RGB, což sice také vyzkoušené bylo, ale nepraktické. PAL to zpracování velmi usnadnil, jeho použití bylo vlastně jedinou alternativou.
Ale na konci cesty signálu k vysílači ten transkodér prostě být musel - první přijímač se standardně vestavěným dvousystémovým dekodérem byl od roku 1980 Color 110 (paradoxně od roku 1966 uměly všechny Tesly jak naši, tak "západní" zvukovou normu a to nikomu nevadilo). Přijímače dovážené ze Sajuzu i z NDR měly ještě dlouho potom jen dekodér SECAM IIIb. Tentokrát byla hlavním důvodem cena za něco, co by stejně většina diváků neměla jak využít. A ti, kdo "viděli" do Bavor či Rakouska přece nemuseli vidět ještě barevně...
Ale věřím tomu, že ty proužky dělaly kamery.

Napsal: 03 črc 2015, 23:35
od xsc
O tom, že původně měl být PAL v celém řetězci samozřejmě vím, ale aspoň že zůstaly ty Kavky.
Prolínačka se nemusela dělat na úrovni RGB, šlo to i na YUV a protože Secam střídal modrý a červený řádek, dalo se z toho udělat takové svérázné YC v základním pásmu, kde se v C střídal řádek po řádku U a V signál. Ale i tak to proti PALu vyžadovalo 2 kanály místo jednoho, nějaká takováto režie byla v přenosových vozech z východu. Záznam byl ovšem pořád problém.
Jinak první přijímač s vestavěným PAL kodérem od Tesly byl Color Spectrum2, ale prý to šlo jen do Tuzexu. Ten diskrétní PAL dekodér jsem měl rozchozený a fungoval slušně, dokonce i s ruskou Secam zpožďovací linkou, která se na přesné zpoždění pro PAL dala nastavit a držela.
U těch ruských TV asi nebyla hlavním důvodem jen cena, ale skutečně tupá ideologie. Rusové vyráběly ekvivalenty MCA640/650 ale s očesanou schopností fungovat i pro PAL. Následně ovšem okopírovali jiné obvody ze západu (TDA3560/90) a tak další řada ruských TV dekódovala Secam transkodérem do pseudo PALu. :roll:

Napsal: 04 črc 2015, 07:18
od Hill
Jojo, část exportní produkce (Color Spectrum II se podobně jako některé jiné výrobky Tesly dělaly pro zásilkové obchody na Západě, osazovaly se prakticky stejným dekodérem barvy, jako později C110/C422/C424/C429) byla občas k mání v Tuzexu. Stejně tak se později objevila C110ST-II, první televize s dálkovým ovládáním, kterou za Kčs také dloho nešlo koupit, jestli vůbec.

Napsal: 04 črc 2015, 07:32
od xsc
C110STII se asi podpultově koupit dal. Jeden mám doma, ale nejsem první majitel. Cena je uvedena přes 18000 Kč.
Dekodér v Color Spektrum II nebyl podobný tomu v C110, ale byl diskrétní, jak je popsán ve Vítovi. Norma se musela přepnout ručně tlačítkem. Na oldradio.cz je odkaz na Technické informace 29, kde sice není schéma, ale rozpis součástek dekodéru PAL tam je.

Napsal: 04 črc 2015, 07:38
od lumca
Co si vzpomínám, tak 110STII byl k mání pouze v Tuzexu. cena zhruba těch 16.5 - 18kkč, podle toho v jakém kursu člověk sehnal TK. Jednou jsem byl v nějaké prodejně (město a místo si už nevzpomenu, snad Ostrava kolem roku 1984-85) a v rohu prodejny byla hromada krabic (odhadem tak 12 - 15ks) s ST110II a na nich byly nalepeny pásky s "popisem" závad. Např. "nejde DO", "nejde zapnout", "utíká obraz", "nehraje barevně", apod. Tesla Orava měla zřejmě vysoké % poruchovosti svých výrobků.

Napsal: 04 črc 2015, 12:13
od Hill
Jo pardon, ten dekodér s integráky byl až v Color Universal. Ve Spectru byl nahoře na boku skříně, půlka se SECAMem osazená, druhá půlka ne. Už to taky přestávám pamatovat...

Napsal: 04 črc 2015, 12:39
od ZdenekHQ
Hill píše:Právě, že je to i na netu, jen ty proužky nejsou stabilně vidět, jejich kontrast kolísá, takže se často ztratí v členitějším obrazu.
Jo tenhle pruh vám vadí, já jsem šel po barevných pásech, co se občas vyskytují...

Napsal: 04 črc 2015, 12:54
od mi-ro
Ale nevadí, spíš mě zajímá jeho původ. Taky nevím, zda tam byl už při prvních projekcích. Zda se to tam neobjevilo až třeba převodem na digitál-sorry za neodborný dotaz, možná pitomost. Skutečně se intenzita mění. A nevšimnul jsem si toho prvně, tak proto.