kotel na dřevo versus plyn

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od jiriS »

_luky_ píše:Ad solární panely - na topení poněkud nesmysl. Všimli jste si, že třeba v prosinci svítí obvykle slunce dohromady asi 10 hodin?
Ano, všiml. Taky jsem to ale nemyslel na topení, ale přitápění- v mém případě do akumulátoru, do bojleru nebo rovnou do systému, a proto byla podmínka panely zdarma :). Investice by se nikdy nezaplatila.

Jinak dřevo musí být do zplyňujících kotlů suché, to je základní podmínka.
Jirka

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#17 Příspěvek od p32 »

A nemělo by být i tvrdé? Nebo to nevadí jen s tím, že to shoří nakonec x krát rychleji?

A jak se vůbec vyrábějí ty dřevěné brikety? Jde to dělat i doma?

Uživatelský avatar
SimonHosa
Příspěvky: 107
Registrován: 22 črc 2014, 02:00
Bydliště: Spišský Štiavnik
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od SimonHosa »

Ahoj brikety sa vyrábajú lisovaním a sú z pilín a rôzneho odpadu na píle napr. aj kôri niektoré aj seno slama... .Vyrábať ich doma no neviem či sa ti to oplatí ,doma by sa skôr oplatilo vyrabat peletky je to ako briketi len menšie.Su to valčeky cca 8mm*2-3cm.A ak k tomu ci drevo alebo plyn ja bi som chcel skôr plyn a o fotovoltaike a el boileri si rozmyšlal?Ocov kolega to ma a bol som omrknut je to super vikuri celi dom a nemusis pohnut ani prstom.Nemusis sa bat ze vipadne el. ,Rusi vypnu plyn alebo nebude drevo.Ak nemas nic ja bi som si dal fotovoltaiku.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#19 Příspěvek od BOBOBO »

Vezmeš štěpky a piliny do určité vlhkosti a mnoha tunami je zmáčkneš ... V kotli shoří perfektně i papírové trubky se skelnými pojivy . Na letní topení stačí .

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#20 Příspěvek od rnbw »

SimonHosa píše:o fotovoltaike a el boileri si rozmyšlal?Ocov kolega to ma a bol som omrknut je to super vikuri celi dom
V lete.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#21 Příspěvek od p32 »

BOBOBO píše:Vezmeš štěpky a piliny do určité vlhkosti a mnoha tunami je zmáčkneš.
Tohle jsem se chtěl dozvědět. Takže lehce namočit, rozmíchat a potom ve velkém šneku se zpřevodovaným motorem hezky vytlačit. Stačí válečky nebo si přejete hranolky? :lol:

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#22 Příspěvek od BOBOBO »

Žádné namokřit !!! Naopak nesmíš! přesáhnout vlhkost , jinak to nedrží ! Proto pily spolupracují s truhlárnami nebo sami část suší .

Uživatelský avatar
radioelectrum
Příspěvky: 2055
Registrován: 11 lis 2011, 01:00
Bydliště: Oslavany
Kontaktovat uživatele:

#23 Příspěvek od radioelectrum »

děkuji všem za informace.
Vypadá to že obnovím plyn a budu se modlit aby ten plynový kotel ještě nějakou dobu vydržel, alespoň tuto zimu.
Jinak uvažuji v obýváku ještě krbová kamna na přitápění podzim či jaro.
No to se ale uvidí jak to finančně vyjde.


a ještě jeden dotaz: až doslouží tak se rozhoduji jestli koupit nový cobude mít stejně jako ten starý v sobě i zásobník na teplou vodu nebo to mít oddělené a teplou vodu ohřívat v samostatném kotli (nebo se to jmenuje plynový bojler) ?

Strýc má právě toto takhle rozděleno, a přez léto kotel neběží, jede pouze tento plynový ohřívač na vodu. V zimě jedou oba zároveň.
ještě je možnost kombinace elektrický bojler s výměníkem na teplo přez zimu vytápěný jako radiátor z topení.

Jinak použití elektrického vytápění je drahé, tepelné čerpadlo nebo generátor volné energie jsou příliš drahé na to nemám, a topit elektřinou ze solárů je podle mne naprostý nesmysl.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#24 Příspěvek od xsc »

S tím kotlem pozor. EU se zas rozhodla být chytrá a tak v podstatě zakázala klasické kotle, neb si to výrobci dražších kondenzačních vylobovali. Takže bych s tím kotlem moc neváhal, dokud jsou.
http://energetika.tzb-info.cz/vytapime- ... -zari-2015

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#25 Příspěvek od p32 »

Přesně tak, jak píše xsc, ale je tam ještě to, že budou rozdávat dotace. Takže si zjisti, co se vyplatí.
Jinak se mrkni na kotle Baxi.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#26 Příspěvek od xsc »

Pokud je ten kotel shnilý, tak s jeho demontáží nebude problém.
Problém ale může být v návrhu. Pro klasické kotle se počítalo s teplotou topné vody 90 a zpátečky 70 pro maximální výkon. To ten kondenzační kotel nedá, takže jestli není v návrhu rezerva, nemuselo by to v zimě stačit.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#27 Příspěvek od Celeron »

p32 píše:
BOBOBO píše:Vezmeš štěpky a piliny do určité vlhkosti a mnoha tunami je zmáčkneš.
Tohle jsem se chtěl dozvědět. Takže lehce namočit, rozmíchat a potom ve velkém šneku se zpřevodovaným motorem hezky vytlačit. Stačí válečky nebo si přejete hranolky? :lol:
Ty šnekový briketovačky je dost kravina. Chodím do místní pily servisovat hydraulickej lis na brikety z pilin, takže vím celkem přesně jak to maká. Násypka, dole podávací šnek a nad ním míchací vrtule. Lis jede na cykly, co cykl, tak jedna briketa. Šnek nasype dávku pilin do svislý předkomory. Píst hydrauliky natlačí obsah předkomory z boku do hlavního vodorovnýho lisovacího válce a uzamkne ho. Pak se hlavní válec stlačí a zároveň další hydraulický válec stiskne výstupní kleštinu hlavního válce aby měl proti čemu tlačit. Ten hlavní válec má průměr 6 cm a zdvih asi 30 cm. Stlačuje piliny "za studena" bez jakýhokoliv pojiva tlakem 250-300 barů ale při stlačeni se briketa ohřeje asi na 60 stupňů. Pak se rozevře kleština na výstupu, hlavní válec se vrátí zpět a vše se opakuje. Leze z toho podle druhu dřeva nekonečná hladká, lesklá, housenka průměru 80 mm, která se láme po asi 80-100mm kouskách, což je to jedno stlačení. Nepotřebuje to žádnou chladící dráhu jako šnekový náhražky. Ty piliny se stlačují objemově asi 5x. V suchu vydrží několik let, ve vlhku se ale časem nafouknou a rozpadnou.
Topit samotnejma briketama se může jen v litinovým kotli. Brikety se totiž při hoření nafukují a hoří jasně bílým plamenem, který dokáže propálit plechový kotel.
Občas jsem si za opravu přivezl 1-2 koše briket výslužku. Házel jsem do Dakona na uhlí navrch maximálně 5-8 ks, hořelo to tak intenzívně, ze se mi povedlo párkrát kotel uvařit. Cena těch briket bude asi ne moc lidová, ta mašina je celkem pomalá, briketa asi 3-5 vteřin, za den cca 2 kubíky. Piliny jsou sice odpad, ale je v tom 4KW hydromotor, takže kupa elektriky a mašina asi tak čtvrt mega.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Otkundes
Příspěvky: 1581
Registrován: 14 bře 2010, 01:00

#28 Příspěvek od Otkundes »

Pokud je již v domě plynový kotel, jednoznačně zachovat plynové vytápění, byť bude potřeba opravit plynovou přípojku. Předpokládám, že plynová přípojka je v provozu. Proto si zjistěte majetkový vztah k té přípojce. Je Vaše, nebo byla kdysi předána bezúplatně distributorovi (plynárně), který se o ní musí starat?
V dalším kroku instalovat plynový kondenzační kotel, s plynulou regulací výkonu a s ekvitermním řízením teploty kotlové vody, podle venkovní teploty vzduchu.
Oproti starému dosluhujícímu plynovému kotli, současné kondenzační kotle mají vyšší účinnost. Tím ušetříte na menším množství spáleného plynu.
Pokud jsou radiátory a rozvody v pořádku, množství vody v nich neřešte. Spotřeba tepla v domě je dána kvalitou tepelné obálky domu. Tedy stavem vnějších obvodových zdí, oken, venkovních dveří, střechy a sklepa. Odtud to teplo může utíkat z domu pryč... Spotřeba tepla v domě tedy není závislá na množství vody v topném systému ani na dimenzi trubek. V tom má Bobobo pravdu...
Pokud se rozhodnete pro závěsný typ kotle, v létě raději kotel neprovozovat. Spotřebu teplé vody relizovat elektrickým boilerem. Tím se ušetří část plynu, kterou kotel při častých startech spotřebuje pro svůj vlastní ohřev. Aby mohl ohřívat vodu, musí se kotel ohřát plynem na provozní teplotu. Po ukončení odběru teplé vody (třeba po umytí rukou), pak kotel vypne, začne znovu chladnout a čeká na další otočení kohoutkem...
U stacionárního kotle s nepřímotopným zásobníkem, pak lze i celoroční provoz, protože vodu máte trvale připravenu v tom zásobníku, bez potřeby krátkodobě spouštět kotel.
Jak již bylo přede mnou konstatováno, pevná paliva bývají levnější. Ale brzy budeme mít všichni zákonnou povinnost provozovat kotle, splňující ekologická a energetická kritéria. Navíc obstarávání pevných paliv, manipulace s ním, zatápění a likvidace popela, je přeci jen náročnější, než otevřít na trubce u kotle kohout a na kotli zmáčknout knoflík. Nehledě na to, že uskladněné palivo zabere v domě prostor, který by mohl být využit jinak...
Ještě k tomu tepelnému spádu 90/70°C. Projekční návrh, prováděný pro situaci nejnepříznivějších povětrnostních podmínek je věc jedna a reálný provoz otopné soustavy pak věc jiná. Věřím, že tazatel nežene trvale v topné sezóně svůj kotel na tyto parametry? Pro kondenzaci stačí, když teplota vratné vody do kotle, klesne na 50°C a níže.

Uživatelský avatar
radioelectrum
Příspěvky: 2055
Registrován: 11 lis 2011, 01:00
Bydliště: Oslavany
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od radioelectrum »

takže nakonec rozhodnuto, ponechá se plyn. Doufám že mi ještě tuto zimu ten starý kotel vydrží. Je to typ s vestavným bojlerem. Než doslouží tak budu muset promyslet jestli po něm dát zase závěsný, nebo nějaký na zem, a jestli jít do kusu s vestavěným bojlerem nebo ohřev vody řešit nezávisle.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#30 Příspěvek od Celeron »

Otkundes píše: Ještě k tomu tepelnému spádu 90/70°C. Projekční návrh, prováděný pro situaci nejnepříznivějších povětrnostních podmínek je věc jedna a reálný provoz otopné soustavy pak věc jiná. Věřím, že tazatel nežene trvale v topné sezóně svůj kotel na tyto parametry?
To bych chtěl vidět v provozu tepelnej spád 90/70. Mě leží na samotížným uhláku kotli sloupec 9m vody, tedy skoro 1 bar a když kotel rozjedu na stoupačce nad 80, tak akustický projevy kotle (bublání, rány) jsou po celým domě k nevydržení. Nějak se zapomíná, že pokud má stoupačka 80, tak na teplopřenosových stěnách kotle se už voda začíná vařit a dělá bubliny páry. S oběhovým čerpadlem se začátek rámusu posune na vyšší teplotu ale rambajs bude taky.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“