Komutátor vysavače (přesunuto)

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#16 Příspěvek od kulikus »

samponek píše:Ucpaný vysavač nesaje, zároveň se dostatečně nechladí motor, otáčky vzrostou, protože není zátěž a teplem a následnejma jiskrama se rozdrbou lamely komutátoru.
Souhlasí, plast nad motorem pro uchycení plošných tlačítek je pokroucený z neodvedeného tepla. Kupodivu plastové díly přímo na motoru jsou vpořádku, jen plastová vložka pod vinutím se pokroutila. A vinutí smrdí.
Je to vysavač Quinto Virtuos classic 1500W (vyroben v naší zemi). Šlo by na něj sehnat kryt pod tlačítka či motor? Vyplatí ce to cenově?
Přílohy
IMG_5373.JPG
opálený komutátor
(74.46 KiB) Staženo 51 x
IMG_5375.JPG
opálený komutátor
(45.58 KiB) Staženo 65 x

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#17 Příspěvek od kovar »

Cenově se to určitě nevyplatí!
Zkus navštívit nějaký SD a vyber tam vysavače.
Většinou je lidi vyhazujou jen proto že si koupí nový!
Spousta agregátů je stejných.
A nebo se podívej tady : http://www.nadeta.cz/
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#18 Příspěvek od ohryzek36 »

Hodně podobně vypadá komutátor v případě, když je mezi "čerevenou" lamelou a tou vpravo od ní špatný kontakt (přerušená cívka) - uhlíkem potom tečou na tomto místě velké vyrovnávací proudy a na té jedné lamele komutátor "hoří".

U tohoto motoru je ale jiný problém - je narušená celistvost komutátoru a ten při provozu roztrhávají odstředivé síly - zrovna u těchto původních motorů od Ety se to stávalo docela často (ne, že by tak skončil každý motor, ale v srovnání s motory jiných výrobců). Často vysavač prostě nejel a něco v něm hrkalo - to něco byl komutátor rozsypaný na kusy popadaný pod motorem. To, že je taková závada neopravitelná a nějaké přebrušování, popřípadě seostružení komutátoru je zbytečnost snad už psat nemusím.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#19 Příspěvek od kulikus »

Je jasné, že upadané lamely jsou doma neopravitelné. U tohoto motoru však má komutátor všehny lamely a dobře držej.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#20 Příspěvek od rnbw »

Nesral by som sa s tym - vymenit motor alebo vyhodit.

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#21 Příspěvek od samponek »

Tomuto komutátoru nic není a stočený je to za deset minut, motor s jinýho vysavače ze sběráku je taky řešení.

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od jova1 »

Ano komutátoru nic není, ale ta jedna jasně červená opálená lamela nasvědčuje na poškozené vinutí. Takže soustružení komutátoru bude zbytečná práce :(

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#23 Příspěvek od samponek »

To by se zjistilo až po sestavení. :D Jasně, že když se tavily plasty tlačítek vysavače, tak vinutí může být taky spečený.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#24 Příspěvek od kulikus »

Jak nejsnáze sundat ten plech přes turbínu? Obr

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#25 Příspěvek od samponek »

Normálně to poboucháš dokola a srazíš kladivem. ( bum, bum, bác, na sílu, pětkrát a spadne to ) :D

Je to naražený na tom prstencu.

Uživatelský avatar
ujosvec
Příspěvky: 283
Registrován: 07 srp 2008, 02:00

#26 Příspěvek od ujosvec »

Ten rotor je po smrti!!!
Dell INSPIRON N7110-Intel i7-2630QM-8G RAM-GT525M/1G-SSD-256G-Win8-64bit

Uživatelský avatar
fredis
Příspěvky: 5000
Registrován: 17 lis 2004, 01:00
Bydliště: Třebíčsko

#27 Příspěvek od fredis »

Chytré :lol: přebroušení smirkem ho zcela určitě opraví!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#28 Příspěvek od Artaban001 »

Zdarec. Ten plech srazíš "bouchacím šroubovákem" - Zkrátka šroubovák, do kterýho se nebojíš prásknout kladivem. Pomocník Ti motor za tělo podrží, nebo jej upevníš a po obvodu ten kryt turbíny srazíš v místech, kde ten kryt končí - předejdeš demolici krytu. Matku turbíny sundáš tak, že použiješ trhák, motor položíš na pevnou podložku a trhákem roztočíš celý rotor po směru dotahování matice (zjistiš dle závitu) při praštění trháku o stůl (podložku) setrvačnost rotoru povolí matku (postup lze opakovat). Označíš si lihovkou pořadí kol, rozvodných kol a distančních podložek a můžeš vyrazit kotvu. Pokud je to běžně dostupný agregát, opiš jeho typový číslo a pokud Ti to stojí za to, kup nový set rotor-uhlíky-ložiska. Jinak jej vyhoď. Pokud by jsi ten rotor chtěl převinout, musel by se vyměnit komutátor (u některých motorů to jde), převinout a vyvážit.
Pokud ten vysavač není Tvá srdeční záležitost, nevyplatí se vůbec převíjení a někdy se nevyplatí též ani výměna rotoru - cca před 20-ti roky to stálo 900Kč, set kotva ložiska a uhlíky U agregátu 983 co byl v ETA 400 - teď nevím jak je to teď z cenama. Dělám v jiným oboru.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#29 Příspěvek od kulikus »

Díky za rady. Respektuju vaši zkušenost a vnímám to podobně - čekám zkrat na vinutí. Bude to na vyhození. Beru to však jako možnost zkusit, co obnáší demontáž a přelíznutí komutátoru na soustruhu.

Novej motor stojí 1300, vzhledem k pokroucenejm plastům nad motorem to nemá význam zdlouhavě resuscitovat. Dám tomu ještě ty dvě hodiny a pak to půde do kontíku.

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#30 Příspěvek od termit256 »

Kdyz jsem jeste delal ve fabrice zabrusovali jsme uhliky ke komutatoru u novych motoru tak, ze se na komutator prilozil spalik pemzy a za oblaku bileho prachu se uhliky srovnaly s komutatorem. Komutatoru to nijak neublizilo. Je ale pravda ze se to tak delalo u podstatne vetsich motoru nez je ve vysavaci.

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“