Stránka 2 z 4

Napsal: 20 čer 2016, 23:00
od Michal22
Ekkare, to místo připojení jedničky není kostra, ale kladívko.
Přeci kdyby to mělo být zapojené na kostru, udělají tam rovnou značku.

Možná Němci značili vývody jinak, vzhledem k tomu, že jsem jednou v životě opravoval dobíjení na MZ150, tak o tom nic nevím.
Ale v českých vozidlech jsem se vždy setkal s tím, že jednička byla na kladívko, patnáctka spínaný plus (nebo i mínus, podle toho, který pól byl ukostřen).
Třeba u hadráka je to stejně (schema mám, ale bylo mi poskytnuto s tím, že jej nebudu dál šířit).

Napsal: 20 čer 2016, 23:09
od EKKAR
Michal22 píše:Ekkare, to místo připojení jedničky není kostra, ale kladívko.
Přeci kdyby to mělo být zapojené na kostru, udělají tam rovnou značku.
...
A k čemu myslíš, že spíná "kladívko"? Na kostru ... paralelně se 100n/250V kondíkem kvůli omezení rezonančních dějů a zhášení jiskry na kontaktech. Dokud je "kladívko" spojený s "kovadlinkou" = s kostrou, cívkou teče proud a magnetickej obvod se "nabíjí". V momentě určeným zdvihem vačky na ose klikovky se "kladívko" nadzdvihne a obvod se přeruší = bod zážehu, protože podle Lenzova zákona přerušení toku proudu vyvolá napěťovej skok snažící se udržet původní proud v cívce. Ten se přetransformuje v poměru daným počtem závitů na vn sekundár - a přes vn kabel na svíci švihne jiskra. Kondík paralelně ke kontaktům omezuje jiskření na nich, protože omezuje účinky napětí naindukovanýho na primárním vinutí právě na ty kontakty - když tam kondík není, kontakty se opalujou. V případě využití kontaktů pro polovodičový zapalko se doporučuje kondík odpojit, protože zhoršuje chování spínacích obvodů elektronickýho zapalka (neteče přes ně dostatečně velkej proud, aby se dokázaly "samočistit", ale taky na ně nejde tak velký napětí, aby na nich hrozil přeskok)...

Napsal: 20 čer 2016, 23:15
od Michal22
Ale to já vím. Ovšem tys to předtím napsal tak, že jednička je TRVALÁ kostra. Což není.
No a když se podíváš, tak tam je (1) napojená na těleso rozdělovače = na kostru a (15) je přes odrušovací odpor (v době startu překlemovanej relátkem) na spínací skříňku = na spínaný napětí +12V, takže jsem se nemejlil ...
Z toho by asi neznalý člověk rozuměl, že číslo 1 rovná se GND. Tak ať někoho nezblbneme.

Napsal: 21 čer 2016, 00:59
od EKKAR
No, u zapalovací cívky to právě není tak jednoznačný označení. Právě u cívek, který se používají k polovodičovým systémům zapalování a kde je zapalovací výboj vytvářenej SEPNUTÍM výkonovýho spínače se svorka (1) spojuje trvale s kostrou a na svorku (15) se připojuje vývod zapalovací jednotky, do kterýho ta jednotka "pouští proud" (uvnitř je buď impulsní proudovej zdroj, nebo kondenzátor připojovanej výkonovým spínacím prvkem). Záleží na výrobci zapalovací soustavy, jak si to navymejšlí.

Napsal: 21 čer 2016, 06:01
od Hill
Koukám, že se tu řeší vývody cívky, jako kdyby jejich prohození bylo životně důležité, a hlavní téma se zase nějak ztratilo.

Napsal: 21 čer 2016, 06:33
od BOBOBO
Dej tam tohle . http://www.gme.cz/tyristor-bt151-800r-p224-013 Jinak , Jardo , to zapojení je pro kladívko , ne cívku .

Napsal: 21 čer 2016, 07:12
od m4rt4s
Taky sem si říkal, je jedno jaký jsou tam svorky, já vim co má kam vést mám originál knížku se zapojením. . . .

Spíš mi jde o to jak upraravit tyristro aby to makalo a nemusel sem ho furt menit.

Když dám silnější tyristor viz odkaz výš, tak ho bude snímač na klice otvírat tak jako tak?

Nevyznám se v označení tyristorů a ani v jejich druzích, takže nevim jakej tam můžu dát aby to makalo jak má, jestli se neliší v rychlosti odtvírání, otvíracím proudu atd.

Napsal: 21 čer 2016, 07:15
od m4rt4s
Hill píše:
Pokud jde o spolehlivost tyristorovny na Simsonech, asi nebyla valná, tady se píše, že to zapalování bylo citlivé i na záměnu svíčky od jiného výrobce.
A rovnou je tam zveřejněné odzkoušené schéma zapalování podstatně spolehlivějšího:
Obrázek


A můžete zkoumat rozdíl proti původnímu zapojení.
No schéma je rozhodně jiné, už jen ten transformátor :-)

Škoda, že neumim německy, zkusim to hodit do google překladače snad mi to aspoň něco poví :)

Napsal: 21 čer 2016, 07:55
od Hill
Co by ti to řeklo jiného, než že původní zapalovací cívka dává málo, proto se musí napětí stabilizovat a transformátorkem zvednout z napětí světelné cívky (59), ta cívka to trafíčko 1,5 W ještě skousne, a napětí bude zase dostatečné.

Zapalování v Simsonu totiž funguje opačně, než kladívkové: místo přerušení proudu cívkou slouží k vytvoření napěťového impulsu skokové připojení nabitého kondenzátoru k cívce. To každý normální tyristor umí. Co tyristor neumí, je vypnout, dokud skrz něj teče větší, než přídržný, proud.
Kdybych chtěl jen nahradit kladívko, musím použít tranzistor, ten lze zavřít i při plném proudu.
Ten kondenzátor za tyristorem v okamžiku sepnutí tyristoru na kostru musí být nabitý alespoň na 60 - 100 V, aby byl nárůst proudu co nejstrmější, indukčnost se změně brání, vzniká na ní napětí, které působí proti změně, která to vše vyvolala. A celý LC obvod (uzavřený tyristorem tam a diodou zpět) se rozkmitá tlumenými kmity, které ustanou, když skončí budicí impuls a tyristor v následující půlvlně znovu neotevře.

Jiskry to hodí tak ve 3 - 7 prvních půlvlnách, jak přeskočí jen ta první, třeba centimetrová, rychleji se zakarbonuje výfuk. Vyzkoušeno a naběhnuto si.
Při menším napětí už k přeskoku nemusí dojít (mám ale pomocí osciloskopu změřeno, že s výstupním trafem z vertikálu TVP Oliver se mi v podobném zapojení v Jawě 20 kondenzátor nabíjel na 53 V a pořád to spolehlivě pálilo i při jiskřišti 1,2 mm).

Ale, oč jde: to zapojení jsem sem nedal kvůli kladívku, ale kvůli inspiraci, jak lze nabít kondenzátor, když zapalovací cívka dává málo. Spouštění tyristoru pak může obstarat impuls z čehokoli, co ho umí dát.

Napsal: 21 čer 2016, 09:34
od TAKJAN
U tý čtyřkolky při primáru trafátka 6V bylo na kond. 400V. To už se mi zdálo moc, o moc větší jiskru to nedalo.

Napsal: 21 čer 2016, 10:36
od EKKAR
Hill píše:...
Jiskry to hodí tak ve 3 - 7 prvních půlvlnách, jak přeskočí jen ta první, třeba centimetrová, rychleji se zakarbonuje výfuk. Vyzkoušeno a naběhnuto si.
...
Ale, oč jde: to zapojení jsem sem nedal kvůli kladívku, ale kvůli inspiraci, jak lze nabít kondenzátor, když zapalovací cívka dává málo. Spouštění tyristoru pak může obstarat impuls z čehokoli, co ho umí dát.
Samozřejmě, protože pro zážeh je potřeba určitá velikost odvedený práce = tzv. energie zážehu. Jedinej výboj jiskry nedá dostatek energie na zapálení směsi v tak velkým objemu, aby začala plynule prohořívat - prostě rychlost hoření ani natlakovaný směsi není dostatečně vysoká, protože benzín neobsahuje dostatek "akceschopnýho" vodíku pro okamžitý zapálení i jediným výbojem. V tomhle mají výhodu motory pracující na LPG (proto taky potřebujou vyšší předstih, protože směs vzduch + LPG má vyšší rychlost šíření plamene) nebo i na lihový paliva (jak etanol, tak i metanol). Paliva s vyšší rychlostí šíření plamene taky vyžadujou kvalitnější svíčky, který dávají lepší podmínky pro přeskok v přesně definovaným okamžiku (iridium v elektrodách apod), kdy dojde k nárůstu napětí - a ten se zase liší podle způsobu přenosu energie do cívky, uložení do magnetickýho pole a její transformace na sekundár - vliv má způsob spínání (rozpínání) proudu, indukčnost cívky i vzájemná mezizávitová kapacita ve vinutí. Ty se samozřejmě liší i podle geometrickejch rozměrů a konstrukčních materiálů, takže u moderních motorů už prakticky nepotkáte indukčku velkou jak hrnek na kafe ...

Když se ale vrátím k simálovi a jeho tyristorovýmu zapalování - ty původní žlutý jednotky Made in DDR nestály za moc, jejich náhrady vyráběný ještě nedávno nedaleko ode mne ve Svitavách (krabička stejnýho tvaru jako původní, ale černá nebo modrá) chodily líp a měly i lepší životnost. Od několika majitelů simsonů vím, že výrobce na požádání dodával i jednotky bez omezovače otáček - bez záruky na zničení motoru přetočením. Simál pak byl schopnej po přetryskování karbíku lítat i ve dvou skoro stovkou - za cenu spotřeby kolem 5-6 litrů a samozřejmýho nebezpečí popraskání rámu, protože na takovou rychlost jednoduše nebyl stavěnej. Poslední dobou už o těch černejch jednotkách není slyšet, jestli výroba pokračuje netuším, ale díky snaze kolegy z práce rozhejbat dvoujrychlostní babettu jsem na netu našel tohle: http://www.motokramek.cz/dily-taristor-zapalovani-gyt/ neboli toto: http://www.babetta-simson-nd.sk/eshop/z ... c-1045.php . Důležitý je, že to jednak uvnitř v sobě obsahuje na feritu namotanou indukční cívečku, nabíjecí diodu i kondík se samotným tyristorem a druhak že to funkčně pasuje i na simála... Chcípá se to pak jako babetta tvrdým ukostřením vývodu z nabíjecí cívky (kondík se přestane nabíjet).
Jinak tady:
http://www.sim-ba.sk/simson/elektronick ... ovanie.php mají i originální díly na simsony - bohužel právě bez tý tyristorový jednotky ...

Napsal: 21 čer 2016, 21:57
od m4rt4s
Takže co by jste mi doporučili?

Já sem si spíš myslel, že primární cívka je moc silná a odpálí mi tyristor . . .

Když objednám ten modul na bábu aby mi to zase neshořelo :-(

Je divný, že simson s novám tyristorem běžel na volnoběh a až po přidání plynu chcípnul a už nechytil.

Napsal: 22 čer 2016, 10:20
od fredis
Nevím co řešíš, když to tu máš od Hilla naservírováno :cry: .

Napsal: 22 čer 2016, 11:32
od TAKJAN
Jak jsem různě hledal to CID do čtyřkolky, což je vlastně to samé, narazil jsem na programovatelné, kde se dá nastavit křivka předstihu. To musí být pak ještě lepší výkon a asi to hodně točí.

Napsal: 22 čer 2016, 20:39
od m4rt4s
fredis píše:Nevím co řešíš, když to tu máš od Hilla naservírováno :cry: .
Ahá, já čet podtim, že to je na kladívkový, tak sláva, snad mi ho simáč zase nsežere :D

Zatim díky za info, až vyzkouším dám vědět :prst: