Stránka 2 z 2

Napsal: 18 srp 2017, 15:56
od Artaban001
proměř ten stator. Ten motor je ze šlehače, pokud vidím dobře na tý fotce. Ty statory mají přepínatelný odbočky, protože ten šlehač má víc rychlostí. Někde v těch nakonektěných odbočkách se to rádo přeruší. Pokud je tam tepelná pojistka, můžeš ji zkusit změřit. Uvědom si, že takový motorek má stator ze znatelným odporem a ještě zde hraje roli reaktance při střídavém napájení (tlumivkový efekt). Zkus ten stator proměřit a oprav jej, pokud to bude odbočkou, nebo pojistkou tepelnou. Uvidíš, že bude na 230V fungovat normálně.

Napsal: 18 srp 2017, 16:54
od kulikus
Ano, asi to byl šlehač. Tepelná pojistka vede. Přerušené je vinutí někde uprostřed té statorové cívky. Skutečně má více odboček. Jedno z prvních vinutí je podstatně tlustším drátem (asi 0,2) než ostatní sekce. Když jsem připojil DC 30V na jednu z prvních odboček statorové cívky v sérii s rotorem, prudce stoupl proud (z 0,5 na 1,5A) a klesly otáčky. Prostě se to bilo. Proto koumám nad závitem na krátko.

Připomínám, při odpojeném statoru se rotor točí a hřeje.

Napsal: 18 srp 2017, 17:31
od Artaban001
Prošlo mi rukama několik takových motorků a chyba byla vždy mezi "špičkou" (vyvedená svorka odbočky) a cívkou. (upálený přívod, studeňák) Projdi to od "společnýho konce" po jednotlivých špičkách ohmicky a prohlídni ty drátky, co jsou naletovaný na špičkách. Pokud máš doopravdy přerušený vinutí uprostřed, je to na vyhození.
A 30V do toho furt necpi. Na samotný rotor je to moc. Na samotný stator taky. Spíš to krm napětím na prahu točitelnosti. Škubající se kotva je vadná.
Taktéž, pokud ji budeš plynule přibržďovat a ucítíš místa, kde míň táhne, to samý. A pokud jsi puntičkář, tak měř odebíraný proud rychlým měřidlem, nebo přes bočník osciloskopem. Proud musí během otáčky zůstat stejný. Na osciloskopu se Ti při ustálených otáčkách objeví průběh, jako na výstupu usměrňovače - to je jak komutátor přepíná cívky.
-----------------------------------------------------------------------------------
A vůbec. Moc se s tím motorkem babráš. Přezkoušený rotor máš, tak multimetrem prozkoumej odbočky a pokud to není přepálený od vývodních špiček, tím oprava končí.

Napsal: 22 srp 2017, 22:44
od kulikus
Zkusil jsem snížit DC napětí na hranici roztočení. Vypadalo to, že škube, ale asi to byla jen prohnutá hřídel.
Po překlemování přerušené části vinutí statoru to točí už od 27V dc.
Předřadil jsem rezistor 6R8 pro snímání proudu osciloskopem. Při příkonu 0,22A bylo zvlnění proudu 28mA bez mezery.

Zkusil jsem nasunout kolem jednoho pólu rotoru skobu ze zvonkového drátu a jeho odizolované konce stočit -> závit na krátko. Při napájení 30V dc (malé otáčky) jsem na napájecím proudu neviděl výpadek... Vysoké točky jsem nezkusil.