Stránka 2 z 2

Napsal: 11 led 2018, 22:43
od sinclair
Jednoznačně jak píše elektrosvit. Na štítku je pouze 380V, to jest hvězda a každá vodorovná trojice jedny obrátky. Číslo potřebnýho přepínače lze najít na stránkách Obzoru, začínat bude devítkou a možná i ve dvou provedeních, i jako reverzační na oboje otáčky a s mezipolohou mezi směry, na dotočení a základní nulou jako vypnuto. Myslím, že takovouhle potvoru kdesi mám, ale to bylo na cirkulárku, přepínání otáček podle průměru pily buď dvoupól, nebo čtyřpól. Je pěkně dlouhej, nejmíň osm paketů.
Převinutý být může, ale většinou se motor převíjí na to samý provedení, jako měl před spálením. Ono to někdy ani jinak /konstrukčně/ nejde, počet drážek/pólů na statoru je danej a málokdo v navijárně je ochotnej vymýšlet nový šablony na míru na jiný statorový cívky.

Napsal: 11 led 2018, 22:45
od jogo9
Tiež som v tomto smere precíznejší, info som ale už posunul známemu, ktorému som vec pred pár dňami k motoru sľúbil tu zistiť, žiaľ EB nefungovala, treba už len dúfať, že motor previnutý nebol.. Vzhľadom na podklady, ktoré mi dal, však dostal infomácie správne, za neprofesionálny zásah do motora = zmenu jeho parametrov a ich následné viditeľné nevyznačenie, tu nemôže nikto - treba už len dúfať, že má doma ističe v poriadku.. Skúsim ho ešte informovať.. Ďakujem.

Napsal: 12 led 2018, 12:10
od warp
Tady o tom píšou https://www.dumachalupa.cz/forum/elektr ... toru-43493 . Mám podobný 1.1kW (døíve byl u cirkulárky ale byl nahražen silnìjším) zapojen do hvìzdy (v trojúhelníku by napøímo možná vyhoøel nebo by jsi musel jít nahodit jistiè) proto se zapíná nejdøíve hvìzda na rozjezd, pak teprve trojúhelník. Vlevo hvìzda, vpravo trojúhelník, L1-L2-L3, N nezapojovat, PE/PEN na šasi.
PS: ještì když koukám podrobnì na štítek, tak vzhledem k výkonu jedinì hvìzda, jinak pravdìpodobnì shoøí. Pro øízení otáèek by musel mít pøepínaè/regulátor. Nebo ještì tady http://diskuse.elektrika.cz/index.php/t ... ute_url%7D - i na jednu fázi.

Napsal: 12 led 2018, 12:27
od elektrosvit
Ano, jenže v obou případech jde o jednorychlostní motory, kdežto tento, pokud ho někdo nepřevinul jinak, je dvojrychlostní. A spojování do hvězdy nebo do trojúhelníka nemá až tak nic společného s výkonem, ale s napětím, na jaké je napočítáno vinutí každé fáze. Když je motor navržen na Y/D 400/230 V, tak spojen do D by v běžné trojfázové síti se sdruženým napětím 400 V shořel vždycky, byť by byl sebevýkonnější.

Napsal: 12 led 2018, 22:36
od Lukar
Něco jsem ve svém archívu našel...

Napsal: 12 led 2018, 23:35
od elektrosvit
Díky za obrázek. Ještě by mohlo připadat v úvahu Dahlanderovo zapojení, jenže to podle mě umí změnu jen ze 2 pólů na 4. (Resp. asi na dvojnásobek z původního počtu, tj. ze dvou na čtyři, ze čtyř na osm, atd.) Zas tak znalý motorář nejsem. Takže motor z úvodu vlákna bude, pokud není předělán, dvojvinuťový. Tomu by odpovídaly relativně malé štítkové výkony oproti jednorychlostním motorům se stejným počtem pólů téže osové výšky: Aby se dvoje vinutí do statorových drážek vešla, musí mít vodiče menší průřez. Pak nimi může při dané proudové hustotě protékat menší proud a motor tak má menší moment a tudíž i výkon.

Z které knihy obrázek je?

Napsal: 13 led 2018, 01:04
od jogo9
Ak si dovolím polemizovať (len pre vylúčenie chybného záveru!): pre Dahlanderovo zapojenie by na štítku bol zrejme vyznačený aj trojuholník? - ten tam však nie je..

Ak by to predsa len Dahlanderovo zapojenie bolo, pri pripojení RST ku ABC a súčasne nepremostení opačnej strany svorkovnice by asi vznikla zaujímavá situácia..

(založenie vlákna do pôvodnej sekcie malo pre mňa svoj význam, vzhľadom k úcte k prispievajúcim = k ich ochote, množstvu a rozsahu príspevkov a vzhľadom k užitočnosti vlákna je presunutie do tejto sekcie určite na mieste, ďakujem)

Napsal: 13 led 2018, 01:35
od elektrosvit
To by tam snad vyznačili. Díval jsem se i do Siemens katalogu a Dahlanderovo zapojení je použito vždy jen pro přechod ze 2 pólů na 4 a ze 4 na 8. Pro přechod ze 4 na 6 už je motor dvouvinuťový. A ze 2 na 6 je stejný případ. Odkaz na katalog je zde.

Co by se stalo u této varianty Dahlandera (existuje i Y/YY) při absenci propojek si neumím představit. Bez propojek jsou vinutí spojena do trojúhelníka a přívody bys vlastně připojil do jejich středů, ne na kraje. Dál se v tom radši nebudu babrat. :wink: Kdyžtak mě někdo doplní.

EDIT: Ještě jsem se podíval do chytré knížky: Dahlanderovo zapojení umožňuje změnu počtu pólů doopravdy jen v poměru 1:2. Ostatní poměry (včetně 1:2, ale Dahlander je levnější) lze realizovat pomocí dvou samostatných vinutí.

Napsal: 13 led 2018, 10:35
od Achab
Jak jsem psal, motor bude skoro na 100% v původním štítkovém zapojení, tedy dvě samostatná vinutí Y-Y.

Přepínání Y/D u motoru se štítkovým výkonem 180/250W nemá žádný smysl, tedy nepřipadá v úvahu. Převinutí na jiné parametry je krajně nepravděpodobné. Původnímu stavu nasvědčují i dvě barevně odlišené trojice přívodů pro jednotlivá vinutí, tedy pokud nebyly měněny. Kdyby motor přesto někdo převinul na běžný jednorychlostní, měl by připojeny pouze tři fázové vodiče.

Napsal: 18 led 2018, 22:25
od jogo9
Takže motor preskúšaný, ide o spomínaný dvojrýchlostný motor, pripojením troch fáz buď na jednu stranu, alebo na druhú stranu svorkovnice. Ešte raz pekne ďakujem.