Nabíječka (přesunuto)
Moderátor: Moderátoři
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Možná by stačil tenhle 10A DC-DC Adjustable CC CV Step-down Power Supply Module LCD Dual Display
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Já to pochopil tak, že se z 24V rozvodu ze solárů /asi už je těch 24V zregulovaných solárním reglerem, jinak by to lítalo nahoru - dolů/ se mají nabíjet klasický 12V akumulátory.
Takže je potřeba sestupnej měnič, ale s ampérmetrem, limitací proudu /aby fungoval jako zdroj proudu - I charakteristika/, anebo s jemnou regulací výstupního napětí od např. 12,5V do 15V plus ten ampérmetr - aby bylo jisto, co vlastně do toho aku teče.
Rozsah třeba 2 - 30V je pak naprosto zbytečný a spíš to nastavení nabáíjecího proudu zkomplikuje: do 12,5V se nebude nic dít a až při určitém spádu začne procházet nabíjecí proud. Půl dráhy regulátoru bude "mrtvé" a v druhé půlce to zase s každým, sebemenším pohybem strmě poletí nahoru, myslím tím proud.
Dráhu regulačního prvku je třeba do těch 12V potlačit, jako třeba nulu u voltmetru a rozsah 12,5V - 15V na ni roztáhnout, aby nastavení nabíjecího proudu bylo komfortní.
Přo dostatku energie bych na to já použil jednoduchý a spolehlivý lineární regulátor z asi šesti součástek dohromady - i s roztažením a osekáním dráhy poťáku.
Ale protože tazatel nechce přebytek napěťového spádu protápět, tak navrhuju ubastlit jednoduchý PWM regulátor s předimenzovaným výkonovým prvkem /klidně i nesmrtelná KD501/, ochranami proti přepětí, proti přepólování akumulátoru a upraveným regulačním rozsahem tak, aby chodil v požadovaném rozsahu středního proudu do akumulátoru.
Řek bych, že by to mohla zvládnout i 555 s hromádkou šrotu okolo.
Takže je potřeba sestupnej měnič, ale s ampérmetrem, limitací proudu /aby fungoval jako zdroj proudu - I charakteristika/, anebo s jemnou regulací výstupního napětí od např. 12,5V do 15V plus ten ampérmetr - aby bylo jisto, co vlastně do toho aku teče.
Rozsah třeba 2 - 30V je pak naprosto zbytečný a spíš to nastavení nabáíjecího proudu zkomplikuje: do 12,5V se nebude nic dít a až při určitém spádu začne procházet nabíjecí proud. Půl dráhy regulátoru bude "mrtvé" a v druhé půlce to zase s každým, sebemenším pohybem strmě poletí nahoru, myslím tím proud.
Dráhu regulačního prvku je třeba do těch 12V potlačit, jako třeba nulu u voltmetru a rozsah 12,5V - 15V na ni roztáhnout, aby nastavení nabíjecího proudu bylo komfortní.
Přo dostatku energie bych na to já použil jednoduchý a spolehlivý lineární regulátor z asi šesti součástek dohromady - i s roztažením a osekáním dráhy poťáku.
Ale protože tazatel nechce přebytek napěťového spádu protápět, tak navrhuju ubastlit jednoduchý PWM regulátor s předimenzovaným výkonovým prvkem /klidně i nesmrtelná KD501/, ochranami proti přepětí, proti přepólování akumulátoru a upraveným regulačním rozsahem tak, aby chodil v požadovaném rozsahu středního proudu do akumulátoru.
Řek bych, že by to mohla zvládnout i 555 s hromádkou šrotu okolo.
- Standahorusice
- Příspěvky: 119
- Registrován: 26 led 2014, 01:00
- Bydliště: Veselí nad lužnicí
Dobře ste se trefili že ze soláru už mám regulátor,ten nabijí aku a já chci využít přebytky na dobíjení aku v os. vozech.Takže to musí bejt spolehlivé.
Napadá mě použít od Victronu DC/DC měnič 24/12V 10A a tomu dodělat regulaci.Protože tento měnič sem neměl v ruce tak nevím,možná je vněm trimr na doladění výstupního napětí a tím si pomoct
Napadá mě použít od Victronu DC/DC měnič 24/12V 10A a tomu dodělat regulaci.Protože tento měnič sem neměl v ruce tak nevím,možná je vněm trimr na doladění výstupního napětí a tím si pomoct
Rada tu už byla a opakovaně, ať si koupí za 100Kč i s poštovným čínskej 10A měnič s obdélníkovou charakteristikou a provozuje ho na 5A.
Za tu stovku to bude určitě lepší, než nějaké konstrukční mrdky od sinclaira, nebo šamponka.
Můžeš si to koupit i od nějakého českého přeprodejce, to si ale trochu připlatíš
, ale zase se dozvíš nějaké užitečné informace
http://www.hezkyden.cz/shop/vykonovy-dc ... ic-xl4016/
https://aukro.cz/step-down-dc-dc-9-a-30 ... 6925169240
Chápu EKKARE, že Ty tam chyby nevidíš, na to musíš taky něco znát, ne jen kecat, jak rádio Jerevan![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Za tu stovku to bude určitě lepší, než nějaké konstrukční mrdky od sinclaira, nebo šamponka.
Můžeš si to koupit i od nějakého českého přeprodejce, to si ale trochu připlatíš
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
http://www.hezkyden.cz/shop/vykonovy-dc ... ic-xl4016/
https://aukro.cz/step-down-dc-dc-9-a-30 ... 6925169240
Chápu EKKARE, že Ty tam chyby nevidíš, na to musíš taky něco znát, ne jen kecat, jak rádio Jerevan
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Naposledy upravil(a) danhard dne 17 čer 2018, 13:47, celkem upraveno 1 x.
Ano knížecí rady na hovno, kdyby to chtěl dělat pasivně, tak nemusí stavět žádnej nóbl regulátor, ale stačí mu dát 24V žárovku do serie.EKKAR píše:Já jsem svoje rady předložil ...
Do 5A cca 120W/24V, takže buď do světel a obě vlákna paralelně, nebo 6x na brzdový světla a nemusí nic chladit a ještě mu to bude svítit
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
https://www.elancar.cz/autozarovka-24v- ... gIfcvD_BwE
- Standahorusice
- Příspěvky: 119
- Registrován: 26 led 2014, 01:00
- Bydliště: Veselí nad lužnicí
tak dnes v mém mini solárním systému zase mám přebytky.Využití na dobíjení Aku v os. vozech musí bejt na 1 místě bezpečný pro auto!! Nebráním se koupit a následně upravit výrobek na své požadavky.Protože Aku v autě je pokaždé jiná, jiný nabíjecí proud.Samozdřejmě musím výrobek doplnit o ampermetr a poťákem seřídit nabíjecí proud.Jak sem uvedl výše měnič Victron
má? trimr na seřízení výstupního napětí 12,5-15V .Tímto bych seřizoval nabíjecí proud do AKU.Na vstup dát baterii kondenzátoru s tlumivkou a na výstup tranzil trerý by při přepětí vše zkratoval a odpojil pojistku.Při určitých opravách musí Aku být zapojená na voze a proto nesmí napětí vyskočit nad 16V.Zeptám se nemá někdo tento měnič od Victronu doma?
má? trimr na seřízení výstupního napětí 12,5-15V .Tímto bych seřizoval nabíjecí proud do AKU.Na vstup dát baterii kondenzátoru s tlumivkou a na výstup tranzil trerý by při přepětí vše zkratoval a odpojil pojistku.Při určitých opravách musí Aku být zapojená na voze a proto nesmí napětí vyskočit nad 16V.Zeptám se nemá někdo tento měnič od Victronu doma?
Blbost. S bezpečností pro auto se dá souhlasit, ale s tím různým proudem pro různý baterky je to pitomost. Stačí jednoduše nastavit jeden proud vhodnej pro nejslabší baterky a tím pak nabíjet všecky - na nabíjenou baterku dáš lísteček s časem zapojení a množství dobitý energie vypočítáš jednoduše z proudu a doby připojení. Samozřejmě menší kapacitu tak dobiješ dřív, vyšší to bude trvat dýl - ale nic ti nebrání si tam dát přepínač. Ale ten přepínač už zavání možností, že ho někdo sice aktivní, ale blbej jak troky přepne do nesprávný polohy a poškodí tím baterku v autě. Těch 5A cos napsal jako první nástřel musí vyhovět dneska každýmu běžnýmu autu ASPOŇ NA ČÁSTEČNÝ DOBITÍ - na oživení baterky určitě. Velikost proudu není vůbec životně důležitá - na tom záleží jen rychlost, s jakou je baterka dobitá na plnou kapacitu.Standahorusice píše:...Využití na dobíjení Aku v os. vozech musí bejt na 1 místě bezpečný pro auto!! Nebráním se koupit a následně upravit výrobek na své požadavky.Protože Aku v autě je pokaždé jiná, jiný nabíjecí proud.Samozdřejmě musím výrobek doplnit o ampermetr a poťákem seřídit nabíjecí proud.
Na tohle ti nepomůže žádnej měnič, na tohle ti pomůže jedině dobře nastavená napěťová ochrana, respektive limitér, kterej se chová jako výkonová zenerka = nenechá napětí na baterce a tím i na celým autě stoupnout nad nastavenou mez. Když nebudeš mít dobře nastavenou mez odpojení nabíječky nebo ten napěťovej limitér, kterej je v podstatě to samý, co balancér pro Li-Ionky, akorát stačí 1 pro celou Pb baterku a není potřeba ho dělat pro každej článek extra, můžeš i při nabíjení přes step-down měnič při jeho poruše na auto přivést napětí vyšší než je správný a vyčudit tak všecko na coi to přijde...Standahorusice dál píše: Při určitých opravách musí Aku být zapojená na voze a proto nesmí napětí vyskočit nad 16V.Zeptám se nemá někdo tento měnič od Victronu doma?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- Standahorusice
- Příspěvky: 119
- Registrován: 26 led 2014, 01:00
- Bydliště: Veselí nad lužnicí
Ty sám, nabíječkou. Ale v autě do něj alternátor cpe šťávu jak bagrem do kombíku, dokud napětí v soustavě nedosáhne 14,4 - 14,5V podle nastavení regleru. Uvědom si, že alťas dává furt plnej výkon, dokud má buzení - drží napětí a proud z něj odebíranej je určovanej jen a jen zátěží. Pokud baterka bere, altík dává... A při vnitřním odporu akumulátoru v řádu tisícin ohmu stačí pro 10A rozdílu změna v napětí opravdu jen o maličko ....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)