Stránka 2 z 6

Napsal: 16 čer 2018, 16:42
od termit256
Ma vyznam neco takoveho dneska jeste bastlit?
Hotovy regulator ze solaru koupis za 2 kila
ebay

Napsal: 16 čer 2018, 17:23
od Milan_F
Tento regulátor použít nepůjde, protože 12V verze snese max. 21V ze soláru. Tazatel má v rozvodu 24-29V.
Možná jiný typ by toto napětí snesl.

Napsal: 16 čer 2018, 19:22
od hafca

Napsal: 16 čer 2018, 19:53
od sinclair
Já to pochopil tak, že se z 24V rozvodu ze solárů /asi už je těch 24V zregulovaných solárním reglerem, jinak by to lítalo nahoru - dolů/ se mají nabíjet klasický 12V akumulátory.
Takže je potřeba sestupnej měnič, ale s ampérmetrem, limitací proudu /aby fungoval jako zdroj proudu - I charakteristika/, anebo s jemnou regulací výstupního napětí od např. 12,5V do 15V plus ten ampérmetr - aby bylo jisto, co vlastně do toho aku teče.
Rozsah třeba 2 - 30V je pak naprosto zbytečný a spíš to nastavení nabáíjecího proudu zkomplikuje: do 12,5V se nebude nic dít a až při určitém spádu začne procházet nabíjecí proud. Půl dráhy regulátoru bude "mrtvé" a v druhé půlce to zase s každým, sebemenším pohybem strmě poletí nahoru, myslím tím proud.
Dráhu regulačního prvku je třeba do těch 12V potlačit, jako třeba nulu u voltmetru a rozsah 12,5V - 15V na ni roztáhnout, aby nastavení nabíjecího proudu bylo komfortní.
Přo dostatku energie bych na to já použil jednoduchý a spolehlivý lineární regulátor z asi šesti součástek dohromady - i s roztažením a osekáním dráhy poťáku.
Ale protože tazatel nechce přebytek napěťového spádu protápět, tak navrhuju ubastlit jednoduchý PWM regulátor s předimenzovaným výkonovým prvkem /klidně i nesmrtelná KD501/, ochranami proti přepětí, proti přepólování akumulátoru a upraveným regulačním rozsahem tak, aby chodil v požadovaném rozsahu středního proudu do akumulátoru.
Řek bych, že by to mohla zvládnout i 555 s hromádkou šrotu okolo.

Napsal: 16 čer 2018, 22:26
od Standahorusice
Dobře ste se trefili že ze soláru už mám regulátor,ten nabijí aku a já chci využít přebytky na dobíjení aku v os. vozech.Takže to musí bejt spolehlivé.
Napadá mě použít od Victronu DC/DC měnič 24/12V 10A a tomu dodělat regulaci.Protože tento měnič sem neměl v ruce tak nevím,možná je vněm trimr na doladění výstupního napětí a tím si pomoct

Napsal: 16 čer 2018, 22:33
od danhard

Napsal: 16 čer 2018, 22:37
od danhard
A Ty jsi zase 🤐, co neví jak funguje PWM.
Hlavně že všichni ostatní jsou šulíni, ale Ty máš v hlavě nasráno :!:

Napsal: 17 čer 2018, 09:34
od milous2
Začíná tu být už pěkně veselo :lol: Sice tazatel nenapsal zda chce bastlit či kupovat,ale kdyby přeci jen si chtěl počuchat kalafůnu tak tu šamponek před mnoha měsíci zanechal schema na jednoduchý regulátor,který by na případné pokusy měl stačit. ZDE:

Napsal: 17 čer 2018, 12:04
od danhard
Ano a 100R odpor v buzení KD616 záhy shoří, pokud ho nedáš aspoň na 2W.

Další radil, kterej dává rady z neověřených zdrojů :roll:

Napsal: 17 čer 2018, 13:13
od danhard
Rada tu už byla a opakovaně, ať si koupí za 100Kč i s poštovným čínskej 10A měnič s obdélníkovou charakteristikou a provozuje ho na 5A.
Za tu stovku to bude určitě lepší, než nějaké konstrukční mrdky od sinclaira, nebo šamponka.

Můžeš si to koupit i od nějakého českého přeprodejce, to si ale trochu připlatíš :), ale zase se dozvíš nějaké užitečné informace
http://www.hezkyden.cz/shop/vykonovy-dc ... ic-xl4016/
https://aukro.cz/step-down-dc-dc-9-a-30 ... 6925169240

Chápu EKKARE, že Ty tam chyby nevidíš, na to musíš taky něco znát, ne jen kecat, jak rádio Jerevan :lol:

Napsal: 17 čer 2018, 15:06
od danhard
EKKAR píše:Já jsem svoje rady předložil ...
Ano knížecí rady na hovno, kdyby to chtěl dělat pasivně, tak nemusí stavět žádnej nóbl regulátor, ale stačí mu dát 24V žárovku do serie.
Do 5A cca 120W/24V, takže buď do světel a obě vlákna paralelně, nebo 6x na brzdový světla a nemusí nic chladit a ještě mu to bude svítit :)
https://www.elancar.cz/autozarovka-24v- ... gIfcvD_BwE

Napsal: 17 čer 2018, 18:08
od Standahorusice
tak dnes v mém mini solárním systému zase mám přebytky.Využití na dobíjení Aku v os. vozech musí bejt na 1 místě bezpečný pro auto!! Nebráním se koupit a následně upravit výrobek na své požadavky.Protože Aku v autě je pokaždé jiná, jiný nabíjecí proud.Samozdřejmě musím výrobek doplnit o ampermetr a poťákem seřídit nabíjecí proud.Jak sem uvedl výše měnič Victron
má? trimr na seřízení výstupního napětí 12,5-15V .Tímto bych seřizoval nabíjecí proud do AKU.Na vstup dát baterii kondenzátoru s tlumivkou a na výstup tranzil trerý by při přepětí vše zkratoval a odpojil pojistku.Při určitých opravách musí Aku být zapojená na voze a proto nesmí napětí vyskočit nad 16V.Zeptám se nemá někdo tento měnič od Victronu doma?

Napsal: 17 čer 2018, 18:36
od EKKAR
Standahorusice píše:...Využití na dobíjení Aku v os. vozech musí bejt na 1 místě bezpečný pro auto!! Nebráním se koupit a následně upravit výrobek na své požadavky.Protože Aku v autě je pokaždé jiná, jiný nabíjecí proud.Samozdřejmě musím výrobek doplnit o ampermetr a poťákem seřídit nabíjecí proud.
Blbost. S bezpečností pro auto se dá souhlasit, ale s tím různým proudem pro různý baterky je to pitomost. Stačí jednoduše nastavit jeden proud vhodnej pro nejslabší baterky a tím pak nabíjet všecky - na nabíjenou baterku dáš lísteček s časem zapojení a množství dobitý energie vypočítáš jednoduše z proudu a doby připojení. Samozřejmě menší kapacitu tak dobiješ dřív, vyšší to bude trvat dýl - ale nic ti nebrání si tam dát přepínač. Ale ten přepínač už zavání možností, že ho někdo sice aktivní, ale blbej jak troky přepne do nesprávný polohy a poškodí tím baterku v autě. Těch 5A cos napsal jako první nástřel musí vyhovět dneska každýmu běžnýmu autu ASPOŇ NA ČÁSTEČNÝ DOBITÍ - na oživení baterky určitě. Velikost proudu není vůbec životně důležitá - na tom záleží jen rychlost, s jakou je baterka dobitá na plnou kapacitu.
Standahorusice dál píše: Při určitých opravách musí Aku být zapojená na voze a proto nesmí napětí vyskočit nad 16V.Zeptám se nemá někdo tento měnič od Victronu doma?
Na tohle ti nepomůže žádnej měnič, na tohle ti pomůže jedině dobře nastavená napěťová ochrana, respektive limitér, kterej se chová jako výkonová zenerka = nenechá napětí na baterce a tím i na celým autě stoupnout nad nastavenou mez. Když nebudeš mít dobře nastavenou mez odpojení nabíječky nebo ten napěťovej limitér, kterej je v podstatě to samý, co balancér pro Li-Ionky, akorát stačí 1 pro celou Pb baterku a není potřeba ho dělat pro každej článek extra, můžeš i při nabíjení přes step-down měnič při jeho poruše na auto přivést napětí vyšší než je správný a vyčudit tak všecko na coi to přijde...

Napsal: 17 čer 2018, 18:51
od Standahorusice
tak mě špatně učili.Aku nabijím max 1/10 kapacity

Napsal: 17 čer 2018, 18:55
od EKKAR
Ty sám, nabíječkou. Ale v autě do něj alternátor cpe šťávu jak bagrem do kombíku, dokud napětí v soustavě nedosáhne 14,4 - 14,5V podle nastavení regleru. Uvědom si, že alťas dává furt plnej výkon, dokud má buzení - drží napětí a proud z něj odebíranej je určovanej jen a jen zátěží. Pokud baterka bere, altík dává... A při vnitřním odporu akumulátoru v řádu tisícin ohmu stačí pro 10A rozdílu změna v napětí opravdu jen o maličko ....