Stránka 2 z 4

Napsal: 26 srp 2018, 15:35
od dudo02
Hill píše:Ale ty pořád počítáš s krouticím momentem, který je k dispozici, ne s krouticím momentem, jakým bude řemen namáhaný ze strany spotřebiče.
V autě honí ozubený řemen jen vačkové hřídele (řekněme špičkově 1,5 Nm, průměrně 0,5 Nm každý, v některých odtředivou vodní pumpu, kolem 0,2 Nm). Ostatní spotřebiče výkonu, jako hydraulika posilovače, kompresor klimy, alternátor, od klikového hřídele jsou poháněné drážkovanými řemeny.
Zjisti, jaký moment potřebuje pohon pilového řetězu, aby udržel otáčky, a z něj vycházej při návrhu jeho pohonu.
Osobně bych použil více klíňáků vedle sebe, aby to bylo jištěné prokluzem: jakkoli hydromotor nějaké to kousnutí řetězu pily sežere, případně ten olej přepustí pojistný ventil, nestihne to okamžitě, jde o nějakou rotující hmotu se značnou strvačností, a ozubený řemen ti očeše do hladka.
Áno s tou vačkovou hriadeľou máš pravdu. Počítať s momentom samotného motora je chyba.

Remeň počítam na max. výkon a krútiaci moment, ktorý je elektromotor schopný dodať - viac predsa z toho nedostanem, aj keby spotrebič chcel... Alebo sa mýlim ?
V tomto prípade je výkon elektromotora obmedzený na cca 5,4 kW. Elektromotor sa totiž nezastaví - aktivuje sa hydraulicky poistný ventil.

Napsal: 26 srp 2018, 15:44
od dudo02
MetalGod píše:
dudo02 píše:No práve aj ten remeň a remenice mám možnosť kúpiť v rôznych šírkach. Pokiaľ to však porovnám s prevodovým remeňom u auta, kde je výkon a krútiaci moment motora 10x vyšší, tak tam mám asi celkom slušnú rezervu.
Reťazové prevody sú vhodnejšie na aplikácie s nižšími otáčkami.
Jenže nepočítáš s okamžitým krouťákem při tvrdým zastavení, tam se uplatní strvačnost jak řemenu, tak řemenic, tak rotoru motoru, takže ve výsledku může bejt byť jen na chvilku, nikoliv však marginální, klíďo stonásobnej. A tím zuby poškodit, nebo dokonce očesat můžeš.
Máś pravdu - to ma nenapadlo. Vychádzam z konštrukcie reťazovej píly a tam je jedno ozubené koleso plastové a vydrží to. Zase na druhú stranu , je tam tlmič nárazov, ktorý tieto nárazové momenty pohltí.
Prevod by mal byť dimenzovaný tak, aby najslabším článkom bola samotná reťaz motorovej píly.
Musím niekde vyhrabať katalógové údaje k tomu remeňu...

Napsal: 26 srp 2018, 16:21
od dudo02
Tak remeň vydrží v ťahu 4000N, čo je cca 400Kg.

Napsal: 26 srp 2018, 16:40
od BOBOBO
Seš nějako bokem , ptej se , jaká síla vytrhne 2-3zuby . On zostane zvonka celý ....

Napsal: 26 srp 2018, 17:00
od dudo02
K takémuto údaju sa nedostanem.
Neostane nič iné, ako to zostrojiť a čas ukáže či to bola vhodná voľba.

Napsal: 26 srp 2018, 22:35
od breta1
MetalGod píše:
breta1 píše:Mi to vychází 10x více
Čím rychlejší převod, tím vyšší krouťák? :roll:
S autem by ses na jedničku nerozjel, na trojku trhal asfalt a na šestku bys točil zeměkoulí.
Ale tak jsem to nemyslel - ty hodnoty mi vycházejí 27Nm a 5Nm, nikoliv 2,7Nm a 0,5Nm

Napsal: 26 srp 2018, 22:44
od tomasjedno
breta1 píše: Ale tak jsem to nemyslel - ty hodnoty mi vycházejí 27Nm a 5Nm, nikoliv 2,7Nm a 0,5Nm
Kdyžtak 26, ale jinak OK.

Napsal: 26 srp 2018, 22:48
od misocko
Hill píše:Ale ty pořád počítáš s krouticím momentem, který je k dispozici, ne s krouticím momentem, jakým bude řemen namáhaný ze strany spotřebiče.
V autě honí ozubený řemen jen vačkové hřídele (řekněme špičkově 1,5 Nm, průměrně 0,5 Nm každý, v některých odtředivou vodní pumpu, kolem 0,2 Nm). Ostatní spotřebiče výkonu, jako hydraulika posilovače, kompresor klimy, alternátor, od klikového hřídele jsou poháněné drážkovanými řemeny.
Zjisti, jaký moment potřebuje pohon pilového řetězu, aby udržel otáčky, a z něj vycházej při návrhu jeho pohonu.
Osobně bych použil více klíňáků vedle sebe, aby to bylo jištěné prokluzem: jakkoli hydromotor nějaké to kousnutí řetězu pily sežere, případně ten olej přepustí pojistný ventil, nestihne to okamžitě, jde o nějakou rotující hmotu se značnou strvačností, a ozubený řemen ti očeše do hladka.
len tak pre zaujimavost, nevies ako su na tom PD kde remen taha aj vstrekovac?

Napsal: 27 srp 2018, 06:22
od termit256
Nejlepsi bude, kdyz napises nejakemu vetsimu prodejci remenu at ti navrhne vhodny remen pro takovy prevod. Osobne se mi taky zda to opasani dost male, ale v remenech nedelam, takze je mozne ze to bude OK.

Napsal: 27 srp 2018, 07:58
od dudo02
To by som musel disponovať nejakými presnými údajmi - napr.spomínané nárazové momenty.
Vyskúšam reťazový prevod, ten znesie oveľa viac - reťaz na ozubenie v prílohe znesie 800kg. Reťazový prevod je aj podstatne lacnejší, čiže začnem ním.

Napsal: 27 srp 2018, 08:06
od BOBOBO
To ti schvaluji . Ještě bych tam dal jednoduchý napínák , aby jsi nemusel stále ladit osovou vzdálenost hřídelí-ů .

Napsal: 27 srp 2018, 08:24
od termit256
Tou napinaci kladkou mj jednoduse zvetsis uhel opasani toho maleho kolecka. Jen si zkontroluj obvodove rychlosti, retezy moc velke nezvladaji.

Napsal: 27 srp 2018, 08:52
od Michal22
Na všech novodobých H&D je sekundární pohon řešen ozubeným řemenem.
Tak ty řemeny asi něco snesou...

Napsal: 27 srp 2018, 10:47
od kutilmil
Nechce sa mi to celé čítať tak neviem či ste niekto vyrátali ťah v remeni resp silu ktorou bude ten remeň zaťažený. Je to 273N. Cca túto silu musia dokázať preniesť aj tie "tri" zuby. Ak to nedokážu treba použiť širší remeň alebo väčší uhol opásania. Spravidla sa to dodatočné opásanie robí v odľahčenej časti remeňa. Ak by to ale remeň nevydržal bez nejakých problémov tak by som použil motor 2880 Ot/min a rozumnejšie remenice.

Napsal: 27 srp 2018, 10:49
od tomasjedno
dudo02 píše:Vyskúšam reťazový prevod, ten znesie oveľa viac
Doporučuje se kvůli rovnoměrnému opotřebení lichý počet zubů na tom malém pastorku (na obrázku máš sudý).
A jako tažnou dát horní stranu.