Přepěťové / napěťové špičky v automobilu

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29693
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#16 Příspěvek od EKKAR »

Nabíječky samy od sebe nevodejdou. Ale když na jima zamořenou palubní sí´t napojíš nějakej procesor/mikrokontrolér BEZ VOCHRANY, tak zákonitě vodletí jak Trepifajxl - protože prostě jednoduše nemá takovou napěťovou odolnost přechodů ve vstupech, jako ty zdrojový švábi, u kterejch se prostě s výskytem takovejch špiček v napájení počítá. U procesorový techniky (a obecně prakticky u žádný normální digitální techniky) se nepočítá s nutností odolávat impulsní energii tak vysokejch hodnot. Tam jsou prostě ke styku s okolím určený spešl periferní obvody, který tu odolnost už od návrhu mají "vrozenou" - a pokud se "okolí" připojuje přímo galvanicky na procesorovýho švába, tak prostě musí návrh obsahovat nějakou jeho přímou a bezprostřední ochranu nebo Pámbu s náma a Fčelař pryč ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#17 Příspěvek od rnbw »

V "nabijackach" byval MC34063, ten zvladne aj 40 V (preto byvaju univerzalne na 12 aj 24 V). Teraz sa pouzivaju nejake modernejsie IO a predpokladam, ze dostatocne odolne. Aj ked pri nejakom smejde za 1 euro z cinskeho e-shopu by sa clovek mozno divil...

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od ZdenekHQ »

@Celeron: Dej sem schema, když máš takovou jistotu.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#19 Příspěvek od mpcz »

Tak zatím to vypadá, že ty impulsy nikdo neviděl v reálu, tak se je zatím zkusím vyrobit uměle a potrápit tu "ochranu".
Jestli jsem ty vzorce a datasheety dobře pochopil, transil 600W by měl pohltit
0,6 J. Stejnou energii by měl (asi) vydat kondenzátor 120 microF nabitý na 100V.
Zkusím poslat výboj z kondenzátoru na vstup filtru a uvidíme, co řekne osciloskop na větvi 12V a 5V. mpcz, 2.sep.2018

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#20 Příspěvek od Kvicala_r »

Už sem bývalým kolegům opravoval i Promax anténní měřák - Měl sice jednoduchou šňůru na 12V nabíjení do zapalovače, ale naštěstí dal někdo až do měřáku nějaký cca 24V transil - ten se sekl a nevím, jestli by to měřák přežil bez této záchranné brzdy.
Poučen, jak to vypadá a co se může podle generátorů pulsů dít (stačí se podívat ve vyškově v EMC labině co tam mají) teď cpu SMB/ 600W transily do auta na vstupy všude byť tam mám IC, ktery vydrží min 40V. Mně těch pár halířů nezabije a mám v kombinaci s pojistkou jistotu!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#21 Příspěvek od TAKJAN »

Mám v autě nějakou dodělávanou elektroniku a nic neodešlo. S 555 jsem si ale dal trochu práce, spíše však s odrušením. Je hajzlík citlivý.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#22 Příspěvek od Celeron »

ZdenekHQ píše:@Celeron: Dej sem schema, když máš takovou jistotu.
Čeho, toho napaječe k TomTomu? Někde tu je k tomu vlákno "Step down switch regl WT718a" jak jsem ho dával dohromady, když se upekl kvůli šlusu v USB nabíjecím konektoru.
Od toho Raytronika schema nemám, jen jsem ho procházel při opravě jednoho ze dvou nabíjecích kanálů, byl přerušenej emitorovej odpor výstupního trandu.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#23 Příspěvek od PixelOrgy »

mpcz tu jeste ale nezminil, co ten modul s ATmegou dela, resp. kam je pripojenej. To, ze chcipa nemusi nutne pochazet z napajeni, ale z neceho, co tim meri/ovlada apod...

Obecne bych jakykoliv aktuatory s ind. typem zateze ovladal jen pres optocleny, to je jistota.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#24 Příspěvek od TAKJAN »

Přesně tak, tu 555 mám přes opto, jinak prostě blbnul. Snímám vstřiky LPG.

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#25 Příspěvek od mpcz »

Aha sorry, to jsem přehlédl, protože na vstupech/výstupech není připojeného galvanicky nic. Jen na vstup napájení, teď již s "filtrem". mpcz, 3.sep.2018

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#26 Příspěvek od ZdenekHQ »

@Celeron: On step-down je vlastně z principu taky dolní propust (=filtr) a pokud řídící IO přežije jehly, neměl by být problém. Jenže to je vždycky sázka do loterie, kam se to strčí a kam je ta zásuvka fyzicky připojená.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#27 Příspěvek od mpcz »

Zdravím, tak se tady sešla velká spousta informací, bohužel žádná z nich nepomáhá v tom, jak zachytit alespoň jednu jedinou napěťovou špičku v reálu. Nechci rozhodně tvrdit, že tam nejsou, ale při té spoustě teoretických článků a norem bych očekával, že je při mém vcelku solidním vybavení zachytnu alespoň jednu jedinou. Ale nedaří se. Zaměřuji se především na koncernové vozy. mpcz, 5.sep.2018

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#28 Příspěvek od ZdenekHQ »

Dokážeš zachytit cokoliv až po teoretický Diracův impuls? 8-)

Pokud ne, nedokážeš na základě pár zachycených jehel popsat jejich energii, protože i sonda se chová jako dolní propust. Jakou má šířku pásma? Jakou má šířku pásma osciloskop? Ta jehla může mít mikrosekundu a kilovolt, ty vidíš něco úplně jinýho...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#29 Příspěvek od mpcz »

No dík, přečíst si skripta můžu taky, ale ze zkušenosti vím, že to k řešení přispělo jen velmi, velmi vyjímečně.
Osciloskop mám dobrý, na dílek 5 nS. Pokud tam nějaká špička, které stojí za řeč bude, měl by ji zachytit. A protože nezachytí nic, nějakými teoriemi o energii se zatím nezabývám. Až ji uvidím, bude se to řešit.
Další problém, který vidím je to, jak vyřešit přepětí na napájení, které bude delší dobu. Ošetřit vstup pojistkou je problematické, protože při přepětí např. 20V bude tepelná ztráta na sériovém R nebo L nebo Transilu o hodně mimo povolené meze. Ne, že by bylo přepětí tohoto druhu na napájení běžné, ale přijde mi tato situace, byť vyjímečná docela nebezpečná. mpcz, 7.sep.2018

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#30 Příspěvek od Nakadah »

Před lety jsem nastartoval auto s připojenou modelářskou nabíječkou CellPro10S, nová nabíječka v podstatě. Tak se z ní zakouřilo a její majitel pro to neměl moc pochopení. Vyšlo mě to tehdy celkem draho :D

V manuálu výrobce psal max napětí 16V na vstupu, ale úplný strop měl být údajně 18V. Inu, něco takového jsem nečekal.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“