Exide Premium 12V 64Ah zatěžuje alternátor

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#16 Příspěvek od masar »

Ty problémy tam jsou prostě dva:
1. Zvýšený přechodový odpor na kabelovém kontaktu (krimpování) k pojistce 110A. Teplo, vznikající na tomto odporu při vyšších proudech je přeneseno až do plastu, který se jím natavuje.
Dimenzování pojistky je k tomto problému irelevantní.
2. Vadný akumulátor. Pravděpodobně vadný jeden článek. Tazatel uvádí pouze napětí při běžícím motoru a tam jsou údaje 13,2V při 28A odpovídající stupni poškození článku. Nelze vyloučit ani jiný druh poškození (složení (znečištění) elektrolytu apod.).
Možná, kdyby tazatel měřil napětí bez chodu motoru se zapnutými světly, po několika hod. odstávky, dozvěděli bychom se víc. :wink:
Naposledy upravil(a) masar dne 11 zář 2018, 13:41, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#17 Příspěvek od tomasjedno »

masar píše: 2. Vadný akumulátor. Pravděpodobně vadný jeden článek. Tazatel uvádí pouze napětí při běžícím motoru a tam jsou údaje 13,2V při 28A odpovídající stupni poškození článku.
Možná, kdyby tazatel měřil napětí bez chodu motoru se zapnutými světly, dozvěděli bychom se víc. :wink:
A co je tohle?
alesak1188 píše:baterka má ted 12,38V a když jsem ji ted proměřil znovu digitalním měřákem, napsal dobrá dobít, tak asi to bude tím, že není plně nabitá, předtím jak byla v autě a nějakej čas se nabíjela, tak se neustálila voltáž a měřák naměřil že OK. Ted co je pár hodin venku, měřák naměřil, že je nabitá pouze ze 72%, tak ji hodím přes noc nabít a uvidíme.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#18 Příspěvek od masar »

Nesmíš si pod pojmem "vadný článek" představovat obyčejný "kovový" zkrat (ikdyž i takové jsou).
Cesty ElektroChemie jsou nevyzpytatelné...
Ten rozhodující argument je totiž v tom, že náhradní baterie se chová jak má.
:wink:
apropó - už podruhé, v krátké době, mě bije do očí výraz "voltáž". Přestože tu nejde o "hrdobce", říkejme tomu, prosím, napětí. Voltáže a ampéráže (a šémamfóráže) nechme hokynářům, kamioňákům... :D

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#19 Příspěvek od tomasjedno »

masar píše: Ten rozhodující argument je totiž v tom, že náhradní baterie se chová jak má.
:wink:
Bohužel tu “podezřelou” už několik měsíců nikdo pořádně nenabil, ani se o to nesnažil.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#20 Příspěvek od masar »

Určitě?
alesak1188 píše:Tak baterie po nabití přes noc konstantním proudem 6A a odpocinku do ted, má baterie stále napětí 13,2V...
...ale to auto mi tady vrčelo minimálně hodinu a lezlo do ní 28A stále a po přidání otáček 40A. Připojil jsem naší startovací AKU a hned byl proud 0,5A až 1A voltáž se taky zvedla o 1 volt na 14,2V...
:wink:
Ale vzhledem k tomu, že:
alesak1188 píše:...Vyměnil jsem celou pojistkovnici za dobrou, dal novou 64ah exide a po třech měsících opět natavený spoj u pojistky...
Je čas reklamovat autobaterii.
....a vyměnit (opravit) vadný kabel.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#21 Příspěvek od BOBOBO »

Je to zde výše jasně . Po nastartování MUSÍ téct do aku proud co dá alternátor . Pokud jsou VŠECHNY spoje dobré a proud neteče , je vadná baterka a je škoda co dál řešit . Jo , nyní mne fascinoval maník , no vždyť zátěžákem jsem v zeleném !!! No ale měl baterku se špunty , tak jsem mu půjčil hustoměr . Po nabití nabíječkou dala dobré "proudy" , ale elektrolyt 50% ... Neuvěřil , že má aku na vyhození , jen si stěžoval , že aku proudem od alternátoru vaří . je to marnéjetomarnéjetomarné....

Uživatelský avatar
alesak1188
Příspěvky: 64
Registrován: 28 črc 2011, 02:00

#22 Příspěvek od alesak1188 »

Ta je tři měsíce stará
tomasjedno píše:
masar píše: Ten rozhodující argument je totiž v tom, že náhradní baterie se chová jak má.
:wink:
Bohužel tu “podezřelou” už několik měsíců nikdo pořádně nenabil, ani se o to nesnažil.

Uživatelský avatar
alesak1188
Příspěvky: 64
Registrován: 28 črc 2011, 02:00

#23 Příspěvek od alesak1188 »

Kabel opraven a dána jiná baterka, jen mě prostě zajímá v čem je zakopanej pes. Auto už nebudeme řešit, to je v pořádku, vyzkoušeno na celkem čtyř jiných akumulatorech plus další novej co jsem dal.

Takže otázka zní: Co se odehrává ve tři měsíce staré AKU, pakliže do sebe pustí 40A a neklesá to. Chová se spíš jako zátěž, než jako zdroj.
masar píše:Určitě?
alesak1188 píše:Tak baterie po nabití přes noc konstantním proudem 6A a odpocinku do ted, má baterie stále napětí 13,2V...
...ale to auto mi tady vrčelo minimálně hodinu a lezlo do ní 28A stále a po přidání otáček 40A. Připojil jsem naší startovací AKU a hned byl proud 0,5A až 1A voltáž se taky zvedla o 1 volt na 14,2V...
:wink:
Ale vzhledem k tomu, že:
alesak1188 píše:...Vyměnil jsem celou pojistkovnici za dobrou, dal novou 64ah exide a po třech měsících opět natavený spoj u pojistky...
Je čas reklamovat autobaterii.
....a vyměnit (opravit) vadný kabel.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#24 Příspěvek od Kremik »

28A nemůže vytavit přípoj 110A pojistky. Řešil bych auto.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#25 Příspěvek od masar »

To jsou mi ale vjecy... :wink:

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#26 Příspěvek od Zaky »

Jestli do baterky trvale teče 40A, tak to znamená 12V x 40A = 480W, že je napětí baterky trochu větší neřeším, výkon je tím pádem ještě o něco větší. Každopádně pokud se na baterce trvale maří 480W a není při tom rozpálená jak přímotop, tak je v ní asi černá díra, jinak to není možné :-)
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#27 Příspěvek od masar »

Tam – je – vedro – hérgot – ruka dolů… Dnes to opět sedí... :wink:

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#28 Příspěvek od tomasjedno »

alesak1188 píše:Ta je tři měsíce stará...
Jinými slovy, zřejmě ještě nikdy za svůj život nebyla plně nabita.

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#29 Příspěvek od Bastlfanda »

Jo, případy typu "baterkou to být nemůže, ta je přece nová" (a leckdy i po několikerým hlubokým vybití, který může min.zčásti odrovnat i tejden starou aku...) bejvaj často docela "oříšek", natož když se např.novou baterkou řešej jen důsledky problémů ve zdrojový soustavě (což nemusí, ale klidně i s novou 110A pojistkou i s držákem může být i tenhle případ...). Navíc je tu možnost, že jde o "skladovej ležák", pak je datum prodeje irelevantní a u aut s regulací aku může být často vyloženě nutnost dávat (a kódovat) novou aku fakt plně nabitou, jen aby se dala garantovat životnost aspoň tý záruky (což u "elegantráren"/žravějších a luxusnějšch aut velmi výrazně ovlivňuje i používání...).
Každopádně tady se přikláním taky k problému v autě, 28A přes 110A pojistku to nemůže prohřát, ale zaměřil bych se možná nejen na to, co jde do baterky, ale i co jde z ní, "popř.kudy" ... Což je někdy docela boj a problém může být i úplně jinde, než se na první pohled zdá...
Což mě přivádí k otázce "povrchovýho napětí"(?) ... Byl jsem přizvanej k tomu, že baterka moc nevydržela v jednom SUV (který teda poslední dobou jezdí dost málo, na to aby se aku udržela delší dobu v nabitým stavu) a taky asi po čtvrt roce, co se dala nová (110Ah) aku, to po několika dnech stání nenastartovalo ... No tušil jsem, že se tam toho "nasčítalo víc" vč. špatnýho nakódování aku, klidovej odběr sice pár desítek mA (imho by i tak u týhle elektrárny měl být menší, ale na druhou stranu se auto uspalo jak mělo a nebylo to nic, co by takovou aku vybilo za 3-4dny, plně nabitá by i s dvojnásobným odběrem měla vydržet podstatně/několikanásobně delší dobu...), tak (v první řadě pořádně nabít aku, otestovat - no zběžným odhadem bez většího trápení zátěžákem či vybíjením jen s několikerým otestování pulzním testerem odhaduju, že se i přes minimálně dvojí hluboký vybití zachránilo tak 75-80% kapacity...) jsem se zaměřil i na dobíjení a altík sice nebyl ve stoprocentní kondici, ale "na odpis" ještě taky ne (i se zap. spotřebičema kolem 14V na volnoběh, při "řízeným vybuzení" na 15V dal reálně 14,75V). Jenže úbytek mezi altíkem a aku (v kabině) byl cca 0,7V ... Nikde nic viditelně prohřátýho, ale ze zkušenosti jsem se zaměřil na plusovej "kolík" v motorovým prostoru, kde byl úbytek do 0,1V a až od něj k aku bylo těch 0,6-0,7V ... Zajímavý (a pro mě trošku matoucí - už jsem taky začal podezírat lisovaný spoje kabelu od aku na +kolík v mot.prostoru...) je to, že ten úbytek napětí na tom kolíku ještě nebyl (resp. ani na tom očku "z" něj směrem k aku), přitom největší přechoďák byl na tom očku od altíku, jehož matka je zároveň ten +kolík. Tj. po vyčištění kontaktu očka kabelu od altíku ke kolíku jsem se i přímo na aku dostal na docela "přijatelnej" úbytek (oproti pův. 0,7V určitě) a to asi 0,1-0,15V ... A moje otázka zní, jak je možný, že jsem ten úbytek(těch cca 0,7V) nenaměřil už hned za tím přechoďákem (na oku kabelu k aku za +kolíkem, tj. směrem od altíku až za tím okem, na kterým byl přechoďák nejvýraznější), ale až u tý baterky??? Fakt nějaký povrchový napětí nebo čemu (napadly mě třeba "obousměrný" proudy, ale za chodu by si to altík měl pokrýt, aby z nabitý aku přes ten plusovej kolík do motor.prostoru žádnej proud jít nemusel...) přičítat to, že měření svádělo nejdřív k tomu, že větší přechoďák bude v těch lisovanejch spojích kabelu aku/kolík? (což se nakonec nepotvrdilo...) :?
Btw. jedna taková zajímavost nakonec - při tom "řízeným vybuzení" (akční členy jednotky regulace baterie) mi to nejdřív zapisovalo chybu "mechanická chyba alternátoru", asi proto, že k baterce/řj regulace "došlo" jen 14V místo požad.15V, ale po tom očištění těch ok (i koster, ač nejvýraznější byl jak jsem psal ten plusovej kolík v mot.prostoru) bylo už i na baterce těch 14,6-14,7V (při tom požad.vybuzení na 15V), tak už to žádnou chybu nezapisovalo...

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“