regulator otacek ventilatoru peugeot 306

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#16 Příspěvek od Kremik »

masar píše:Ta chyba bude spíš v typu vodivosti Q3.
Nesmysl. Když na místo Q3 dáš PNP, bude to fungovat přesně opačně. Relé bude sepnuté skoro celou dráhu reostatu a rozepne v oblasti nastavených nejvyšších otáček. Což by byla trošku hloupost.
Jediná zpětná vazba je R3 (mezi B a C Q1), "zpomaluje" přepínání Q1, což s hysterezí relé snad zaručí, že relé nebude kolem hraniční oblasti náhodně přepínat.

Uživatelský avatar
Jamesbond007cz
Příspěvky: 44
Registrován: 09 led 2016, 01:00

#17 Příspěvek od Jamesbond007cz »

O.k. co takhle zacit znova: 50K potenciometr, nejaka zpetna vazba na udrzeni otacek a 2x BDX66C.

Uz me nebavi jezdit rano se zapnutymi steraci a stazenym okynkem kdyz je +5

Dily jsem koupil naslepo ( podle obrazku ktery vsak je z citroena a ne z pegueota) a uz bych je tam rad pouzil

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#18 Příspěvek od Kremik »

R5 je důležitý, napájí Q1 a Q2. Bez něj by po nastavení max. otáček relé seplo trvale a otáčky by již nešly snížit.

Na co potřebuješ zpětnou vazbu, záleží Ti snad na přesných otáčkách?
Hledáš ještě jednodušší zapojení? No, neříkám, že by to nešlo, ale asi jen pokud upustíš od zpětné vazby.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#19 Příspěvek od masar »

>Kremik>Máš samozřejmě pravdu. Když jsem si dal dohromady obě nepovedená schémátka (to druhé v druhém odkaze), zdálo se mi, že je pravděpodobnější to druhé se zaměněnou vodivostí...Ale i tak bych příliš na to schémátko nespoléhal, pokud tam jsou takové kopance.
:wink:

Uživatelský avatar
Jamesbond007cz
Příspěvky: 44
Registrován: 09 led 2016, 01:00

#20 Příspěvek od Jamesbond007cz »

Kremik píše:R5 je důležitý, napájí Q1 a Q2. Bez něj by po nastavení max. otáček relé seplo trvale a otáčky by již nešly snížit.

Na co potřebuješ zpětnou vazbu, záleží Ti snad na přesných otáčkách?
Hledáš ještě jednodušší zapojení? No, neříkám, že by to nešlo, ale asi jen pokud upustíš od zpětné vazby.
Je mi v podstate jedno co tam bude, jen at to uz funguje. zacalo to tim ze mi kolisaly otacky, pak vypinal a zapinal na max a pak nesel uz vubec. jen chci pouzit ty tranzistory co uz tam mam. je mi v aute cim dal vetsi zima a jeste jezdim se stazenym oknem a s pustenymi steraci

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#21 Příspěvek od Kremik »

Masar> Jaké kopance, vždyť tam je jen blbě nakreslený jeden odpor :wink:

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#22 Příspěvek od masar »

Pokud je to skutečně tak, jenom dobře. :wink:

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#23 Příspěvek od Kremik »

Jenom bych snad ještě upozornil na diodu chránící Q3 před napěťovými špičkami vznikajícími při vypínání relé. Nepřečtu, co je ta dioda zač. Pokud je to zenerka na rozumné napětí, je vše v pořádku. Pokud je to obyčejná dioda, měla by být zapojena paralelně s vinutím relé.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#24 Příspěvek od Kremik »

Tak mi to nedalo. Nejjednodušeji by to šlo zapojit asi takto. Je to jen nástřel, konkrétní hodnoty by se zvolily podle konkrétního případu, možná by se někam přihodil kondíček...
A máš to i se zpětnou vazbou :wink:
Přílohy
220920182586.jpg

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#25 Příspěvek od masar »

Pěkné zapojení, vtipné.
Myslíš, že funkce toho relé je tak nutná (užitečná), že tam musí být? Co by se stalo, kdyby tam nebylo? Bylo by to moc poznat? (jsem si jist, že tahle otázka se bude Bondovi líbit). :wink:

Uživatelský avatar
Jamesbond007cz
Příspěvky: 44
Registrován: 09 led 2016, 01:00

#26 Příspěvek od Jamesbond007cz »

masar píše:Pěkné zapojení, vtipné.
Myslíš, že funkce toho relé je tak nutná (užitečná), že tam musí být? Co by se stalo, kdyby tam nebylo? Bylo by to moc poznat? (jsem si jist, že tahle otázka se bude Bondovi líbit). :wink:
rele bylo i v te francouzke verzi necitelneho schema ( nezname hodnoty ) , ale naplno otevrene trandy by topit nemusely vubec. navic chladic maji dostatecny

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#27 Příspěvek od MetalGod »

Nebo to prostě vyhoď a dej tam tohle. Proudová rezerva je dostatečná, vysoká účinnost regulace, relé není potřeba. Místo dodávanýho potíku můžeš použít potík z auta, páč ten vstup stejně bude napěťovej.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#28 Příspěvek od Kremik »

masar píše:Myslíš, že funkce toho relé je tak nutná (užitečná), že tam musí být?
Tak nezbytně nutné tam není. Snažil jsem se co nejvíce přiblížit původnímu zadání. Ale užitečné určitě je. Na tranzistoru bude nějaký úbytek napětí, v mém případě UbeT2 + UceT1, a leckdo by si mohl stěžovat, že teď mu to naplno nefouká tak jako dřív. Úbytek na diodě nepočítám, ta by tam bez relé nemusela být.
Samozřejmě šlo by to třeba s FETem i bez relé. Ale to už pak rovnou může udělat PWM a jsme úplně u jiného zapojení. Zde ovšem ztrátová regulace ničemu nevadí. I v původním provedení zřejmě taková byla.

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#29 Příspěvek od Kremik »

Jamesbond007cz píše:Je mi v podstate jedno co tam bude, jen at to uz funguje. ...je mi v aute cim dal vetsi zima a jeste jezdim se stazenym oknem a s pustenymi steraci
Tak si to pusť provizorně přes odpor (žárovku) na nějaké vhodné otáčky a máš hned po problému. Já mám v autě tuším 4 stupně rychlosti a používám většinou jen jeden.
P.S. Nemyslím převodovku :lol:

Uživatelský avatar
Jamesbond007cz
Příspěvky: 44
Registrován: 09 led 2016, 01:00

#30 Příspěvek od Jamesbond007cz »

ono se to tam docela blbe montuje a demontuje. takze rad bych to uz nepredelaval

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“